Miksi ihmeessä Suomessa ei voi saada kunnon hoitoa kipuun? Lääkevaihtoehtoja ois vaikka kuinka paljon

  • Viestiketjun aloittaja Kivulias ja uupunut
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Yritin vasta aikoihin varata aikaa yksityiselle kipulääkärille, mutta ei kuulemma oo mitään syytä käydä kipulääkärillä. Aikaa ei annettu vaikka kerroin, ettei tk:sta saa apua.
Millä yksityisellä lääkäriasemalla ei asiakkaalle anneta aikaa? Mehiläisestä voit tehdä ajanvarauksen netin kautta haluamallesi lääkärille, joten aivan varmasti saat ajan.
 
Kivulias ja uupunut
[QUOTE="vieras";28845011]Millä yksityisellä lääkäriasemalla ei asiakkaalle anneta aikaa? Mehiläisestä voit tehdä ajanvarauksen netin kautta haluamallesi lääkärille, joten aivan varmasti saat ajan.[/QUOTE]

Mehiläisestä ei annettu kipuläälärille aikaa. Keskustelu meni suunnilleen näin. Minä: Haluaisin varata ajan kipulääkärille" Vilkailija: "Miksi" Minä: Kovien kipujen takia. Selitin millaisten kipujen. "Virkailija: ei kipulääkärin ajat ole tarkoitettu sinunlaisillesi. Tuommoiset kivut hoituu omassa tk:ssa. Kävin siis paikanpäällä.
 
"vieras"
Mehiläisestä ei annettu kipuläälärille aikaa. Keskustelu meni suunnilleen näin. Minä: Haluaisin varata ajan kipulääkärille" Vilkailija: "Miksi" Minä: Kovien kipujen takia. Selitin millaisten kipujen. "Virkailija: ei kipulääkärin ajat ole tarkoitettu sinunlaisillesi. Tuommoiset kivut hoituu omassa tk:ssa. Kävin siis paikanpäällä.
Tee ajanvaraus netin kautta, niin kukaan ei kysele mitään ja saat ajan juuri sille lääkärille, jolle haluat.
 
Kivulias ja uupunut
[QUOTE="vieras";28845129]Tee ajanvaraus netin kautta, niin kukaan ei kysele mitään ja saat ajan juuri sille lääkärille, jolle haluat.[/QUOTE]

Tuota voisi yrittää. Yritin toisenkin paikan kipulääkärille, mutta se ei kuulemma ota enää uusia potilaita.
 
"vieras"
Olen huomannut saman.
Suomessa kivunhoito on huonoa ja lääkkeitä myönnetään todella nahkeasti.
Samaan aikaan kuitenkin psyykenlääkkeitä määrätään todella kevyin perustein runsaita määriä ja huumataan ihmisiä lähes toimintakyvyttömiksi näillä lääkkeillä eikä mistään riippuvuuksista olla huolissaan.
Itse olen saanut kipuihin Panacodia mikä aikalailla yhtä tyhjän kanssa, sekä OxyContinia ja Oxynormia.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28845439]Olen huomannut saman.
Suomessa kivunhoito on huonoa ja lääkkeitä myönnetään todella nahkeasti.
Samaan aikaan kuitenkin psyykenlääkkeitä määrätään todella kevyin perustein runsaita määriä ja huumataan ihmisiä lähes toimintakyvyttömiksi näillä lääkkeillä eikä mistään riippuvuuksista olla huolissaan.
Itse olen saanut kipuihin Panacodia mikä aikalailla yhtä tyhjän kanssa, sekä OxyContinia ja Oxynormia.[/QUOTE]

Mulla oli muutaman kuukauden oxycontinia, jonka koin hyväksi lääkkeeksi. Mutta toinen lääkäri otti sen pois, ja määräsi tilalle buranaa ja panadolia. En saanut edes panacodia.
 
MiniSun
Minä taas olen kyllä sitä mieltä, että kivunhoito on Suomessa ihan hyvällä mallilla.
Niitä lääkkeitä kun ei vaan voi yksinkertaisesti ihan mielin määrin määräillä. Monelle ei tietyt lääkkeet sovi jonkun allergian tai sairauden tai muun lääkityksen takia. Monella lääkkeellä on useita haittavaikutuksia, joita halutaan estää kokeilemalla ensiksi jotain miedompaa lääkettä. Ei ne lääkärit niitä kipulääkkeitä tahallaan pihtaa, vaan niille löytyy kyllä aina ihan järkevä syy.
Monesti potilailla on jo valmiiksi omat vahvat ennakkoluulot siitä että esim panadol ja burana ei auta ollenkaan. No eihän ne autakkaan jos otat koviin kipuihin yhden pillerin silloin tällöin. Mutta kun niitä söisi säännöllisesti esim. Burana 600mg 1x3 ja Panadol 1g 1x3 vrkssa niin varmasti suurelle osalle ihmisiä tämä yhdistelmä auttaa!

Toki on sellasia kipuja mihin nuo lääkkeet ei auta, mutta aina lähdetään kokeilemaan ensin niitä miedoimpia. Tyhmäähän se olisi suoraan kirjottaa jalkasärkyyn Oxycontin resepti?! Miksi ihmeessä pitäisi heti kättelyssä antaa sata kertaa voimakkaampia lääkkeitä kun miedommillakin voisi pärjätä. Monesti vaan kuulee potilaiden suusta sitä, että kun ei sillä naapurin Pirjollakaan tuo panadol auttanu mitään ja sen on lasten lääke yms. No sinä et perkele ole Pirjo! Sinulle se miedompi lääke voi auttaa!

Sitä en kyllä ymmärrä, että ei yksityiselle pääse? Kyllä sinne pitäisi päästä, oli syy tai vaiva mikä tahansa. Outoa! Koita ap varata netissä aika :)

Ja se miksi jollekkin määrättiin leikkauksen jälkeen "vain" buranaa on siinä, että sinä potilaana todennäköisesti olet pääsemässä kotiin jo seuraavana päivänä. Jos sinulle alettaisiin syöttää huumaavia kipulääkkeitä heti kun epiduraali piuha vedetään selästä irti niin sinun kuntoutus pitkittyy, kivut tuntuvat helposti pahemmilta kuin ne onkaan kun on kerennyt tottua siihen että saa heti kovia kipulääkkeitä kun vähän alkaa kipua tuntumaan. Ja kun tavoitteena on että potilas kotiutuu suht kivuttomana melko mietojen kipulääkkeiden kanssa. Kylmä on yksi erittäin hyvä kivun hoito leikkauksen jälkeen. Liikunta myös, toki oman voinnin mukaan. Kovemmat kipulääkkeet saa myös mahan kovalle, paska ei kulje ja siitä tulee sitten kiva oravanpyörä kun otetaan lääkettä siihen vaivaan minkä toinen lääke aiheutti! Ja uskon kyllä että kipulääkettä on sairaalassa saatavilla lisää ja voimakkaampaakin jos vaatii. Mutta jos hoitaja kysyy että pärjäätkö tällä ja potilas sieltä vuoteesta vastaa hiljaa että joo varmaan niin siinä oletetaan että sitten se pärjää. Minä ainakin uskon että aikuinen ihminen saa suunsa auki ja osaa vaatia lääkettä sairaalassa jos sitä haluaa.

Vanhainkodithan on asia ihan erikseen. Sitä minä en ymmärrä että sairasta kipeää vanhusta lääkitään pelkästään miedoilla kipulääkkeillä hänen viimeisinä päivinään. Jos kerta kivut on niin pahat että vanhus aivan vaikeroi ja on muutenkin jo tajunnan rajamailla niin ihan kiduttamistahan se on yrittää antaa vanhuksen sinnitellä lääkkeellä mikä ei selvästi auta :/ Sieläkin pitäisi vain hoitajien vaatia joukolla kivuliaalle vanhukselle lisää kipulääkettä. Mutta eihän sille mitään voi jos lääkäri ei useista pyynnöistä huolimatta suostu sitä määräämään, surullista :(

Minun ei kuitenkaan ole tarkoitus vähätellä nyt kenenkään kipuja ja tai kipulääkkeen tarvetta. Vaan halusin vaan kertoa että ei niitä lääkkeitä tosiaan huvikseen potilailla pimitellä, vaan aina on varmasti ihan järkeenkäypä syy :)
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28850447]Miksi haluatte hoitaa kipua,miksi ette kivun aiheuttajaa???

Haluatte kipulääkettä,mutta ette halua selvittää,mistä kipu johtuu.[/QUOTE]

Useimmille on kyllä selvää mistä kipu johtuu, mutta se ei vaan yksinkertaisesti "poistu" kuin kipulääkkeillä.
 
[QUOTE="vieras";28850447]Miksi haluatte hoitaa kipua,miksi ette kivun aiheuttajaa???

Haluatte kipulääkettä,mutta ette halua selvittää,mistä kipu johtuu.[/QUOTE]

kuka on sanonu että haluaa vaan lääkettä? Reumaatikko taatusti tietää syyn, samaten migreenikko ja vaikka syöpäpotilas.
 
"vieraana"
[QUOTE="vieras";28850447]Miksi haluatte hoitaa kipua,miksi ette kivun aiheuttajaa???

Haluatte kipulääkettä,mutta ette halua selvittää,mistä kipu johtuu.[/QUOTE]

Jos autoimmuunisairaus on kivun aiheuttaja (kuten nivelpsori, SLE, fibromyalgia ja lukemattomat muut) ei kivun aiheuttajaa voi hoitaa pois. Sairaus aiheuttaa kipuja joihin tarvitaan kipulääkkeitä. toki mullakin on SLEhen lääkityksiä mutta ei ne kipuja vie pois.v
 
Ihan hyvät
Minkälaisia kokemuksia muilla on kivun hoidosta? Mikä on vahvin lääke mitä lääkäri on määränny? Mihin sairauteen? Mulla panacod on vahvin, mutta siitä ei oo mitään hyötyä. Määrätty vaikeaan fibromyalgiaan, hermokipuun, väsymysoireyhtymään, migreeniin...
on kokemukset kivun ja erityisesti migreenin hoidossa kannabiksella.
En ymmärrä, miksi jotkut ajattelee että niiden pitäisi kysyä lupaa moiseen, saati varsinkaan niitä jotka ajattelee että nimenomaan heiltä pitäisi se lupa kysyä.

Noh, kukin tyylillään.
 

Yhteistyössä