Kurjaa kun joitakin ekaluokkalaisia ei saateltu kouluun edes ekana päivänä

• Viestiketjun aloittaja "Taina"
  • Ensimmäinen viesti
"Lis"
[QUOTE="vieras";28843822]Tuntuu ihan hullulta tämä nykymeno, että ei saisi lapset enää edes yksin kouluun kulkea. Mut saatettiin ekana päivänä ja sen jälkeen käveltiin kavereiden kanssa koulumatkat ja ne olikin aivan parasta aikaa, edelleen on niin hauskat muistot koulumatkoilta.[/QUOTE]

Minusta on taas todellakin ihmeellista etta Suomessa lapsi elaa ensimmaiset vuotensa symbioosissa aitinsa kanssa, paivahoito on pahasta, mutta jo 7-vuotiaan taytyy olla niin itsenainen etta kulkee itse kouluun ja viettaa yksin aikaa kotona.

Aivan hullunkurista. Luulen etta useimmissa maissa saisitte syytteen heitteillejatosta 7-vuotiaan yksin kotiinjattamisesta.

HeliP
Meillä menee koulun jokainen ekaluokkalainen aamuhoitoon, ellei ole kotona vanhempi tms. Kolmasluokkalaisistakin vielä yli puolet ovat ap:ssä/ip:ssä.

Mulla on vanhin poika jo 18v ja lukion viimeisellä. Hänellä ei viimeisenä vuotena ole niin tiivisti enää koulua, joten ollaan sovittu, että hän laittaa siskon kouluun, jos on vain kotosalla ja hakee koululta.
Mua melkein naurattaa, kun moni vanhempi kauhistelee jopa tätä asiaa, että täysi-ikäinen isoveli hoitaa siskon aamulla koulutielle.. en ymmärrä mikä ongelma..

Kunnassamme yllättävän moni vanhempi suurin piirtein haukkuu hulttioksi jos päästää tokaluokkalaista yksin kouluun.

"vieras"
Toki on iso ero, onko matka maantienreunaa 2,5km, sisältäen tienylityksiä, tiellä jossa kulkee tukkirekkoja. Vaiko pihatietä, puiston poikki ja alikulusta, matkaa 300 metriä. Eka tuntuis hurjalta ekaluokkalaiselle, toka reitti (jota kuljettu jo vuosi päivittäin eskariin) tuntuis ihan hullulta alkaa saattamaan joka päivä.

"vieras"
[QUOTE="Lis";28843900]Minusta on taas todellakin ihmeellista etta Suomessa lapsi elaa ensimmaiset vuotensa symbioosissa aitinsa kanssa, paivahoito on pahasta, mutta jo 7-vuotiaan taytyy olla niin itsenainen etta kulkee itse kouluun ja viettaa yksin aikaa kotona.

Aivan hullunkurista. Luulen etta useimmissa maissa saisitte syytteen heitteillejatosta 7-vuotiaan yksin kotiinjattamisesta.[/QUOTE]

Harvoinpa se meneekään niin, että ne samat vanhemmat, jotka hoitavat pieniä lapsia kotona, laittavat lapsensa yksin kouluun.

Me asuttiin Englannissa kun olin teini ja olin joskus 15-vuotiaana öitä yksin kotona. Se oli siellä laitonta :D

"Dicentra"
Olisipa hienoa, jos olisi ap-kerho... Tässä kunnassa (kaupungissa) ei ole, eikä ip-kerhoakaan taata muille kuin ekaluokkalaisille. Alle kilometrin on meillä koululle matkaa ja varsin turvallinen reitti (ei tienylityksiä, kevyen liikenteen väylää koko matka) onneksi. Mutta kelloa ei tietenkään vielä tunne ekan aloittanut eli kännyhälyillä ja tarkistussoitoilla sitten mennään, kun äidin loma loppuu. Olisi edes koulua klo 8-12, jolloin lähdettäisiin kotoa aamulla samaan aikaan ja pääsisi sitten suoraan ip-kerhoon koulun jälkeen, mutta eipä tiedetä vielä lukujärjestystä.

Läs
[QUOTE="Lis";28843900]Minusta on taas todellakin ihmeellista etta Suomessa lapsi elaa ensimmaiset vuotensa symbioosissa aitinsa kanssa, paivahoito on pahasta, mutta jo 7-vuotiaan taytyy olla niin itsenainen etta kulkee itse kouluun ja viettaa yksin aikaa kotona.

Aivan hullunkurista. Luulen etta useimmissa maissa saisitte syytteen heitteillejatosta 7-vuotiaan yksin kotiinjattamisesta.[/QUOTE]

Tuota tuota. Ei se ole mitään symbioosia, jos äiti on kotona lapsen eskari-iässäkin. Meillä ei ainakaan sellaista ole syntynyt kun lapsi tosiaan HALUSI mennä ilman minua kouluun. Kirjallisella luvalla lapsi oli jo eskarivuotenaan kulkenut tuohon lähelle ilman minua ja kouluun meno sujui erittäin hyvin. Tuttuja lapsia oli samalla luokalla jne.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";28843772]Kaikissa paikoissa ei ole aamupäiväkerhoa.

Melko mahdoton tehtävä esim. töissäkäyvälle yksinhuoltajalle joka aamu saattaa lapsi kouluun ja hakea koulusta.[/QUOTE]

tai jos työt alkavat esim aamulla klo 6 ja toinen puoliso on töissä toisella paikkakunnalla viikot. silloin mennään vaikka isosiskon tai veljen kanssa tai naapurin lasten mukana.

"Vieras"
Kaikki kouluunlähtijät olen eka päivänä saatellut kouluun, tänään toiseksi nuorimmaisens. Aiemmin hyvin arka tyttö tahtoo jo huomenna mennä yksin, saa mennä jos oikeesti uskaltaa!!
Koulun pihalla oli yksi tuntematon tyttö yksin ja ripustautui minuun kun hälle vähän juttelin....ei tienny minne mennä, ei tienny opea eikä luokkaa, niin häntä siinä sit ohjain....siinä kävi sääliksi. Sanoi juuri muuttaneensa paikkakunnalle.
Ap kerhoa meillä ei ole eli jossain vaiheessa varmaan tyttö joutuu aamuista yksin selviämään, onneksi on kolmivuorotyö ja miehellä joustava työaika

"Vieras"
[QUOTE="Linda";28843720]Meillä oli kyllä jokaisella ekaluokkalaisella vanhempi mukana. Kunnassamme on myös ohjeena, että ekaluokkalainen ei edes saisi kulkea koulumatkoja yksin.[/QUOTE]

Meilläkin näin ohjeena.
Koulumatkat aina aikuisen kanssa.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28843826]Siis jääkö jonkun ekaluokkalainen OIKEASTI yksin aamulla kotiin?!!![/QUOTE]

Toivottavasti ei kovin moni!
Ekaluokkalainen on kuitenkin pieni vielä ja kaipaa aikuisen läsnäoloa aamuissa/iltapäivissä.

Ne jotka haluavat keventää omatuntoaan väittävät, että ekaluokkalainen voi aivan hyvin olla aamuisin yksin kotona, kunhan hänelle soittaa koska pitää lähteä koulumatkalle.

"Lis"
[QUOTE="Vieras";28844079]Toivottavasti ei kovin moni!
Ekaluokkalainen on kuitenkin pieni vielä ja kaipaa aikuisen läsnäoloa aamuissa/iltapäivissä.

Ne jotka haluavat keventää omatuntoaan väittävät, että ekaluokkalainen voi aivan hyvin olla aamuisin yksin kotona, kunhan hänelle soittaa koska pitää lähteä koulumatkalle.[/QUOTE]

Olen samaa mielta. On se niin hassua kuinka alle 3-vuotiaan taytyy olla kotona, suurimpana syyna tietysti maksettava kodinhoidontuki. 7-vuotias on toki jo niin itsenainen etta parjaa omillaan... Alkaa pudota pohja palstalaisten mielipiteilta.

Rollolainen

Ne jotka haluavat keventää omatuntoaan väittävät, että ekaluokkalainen voi aivan hyvin olla aamuisin yksin kotona, kunhan hänelle soittaa koska pitää lähteä koulumatkalle.[/QUOTE]

eipä minuakaan saateltu, vanhemmat olivat töissä. Hyvin sujui. KEllo oli laitetu soimaan koska pitä lähteä ja osaisn kyvin kulkea ja tiekin piti ylittää..
ENne lapset osasi kulkea yksin , mutta ei nykyään. enne olliut iahn yhtä turvatonta kulkea, mutta asioista ei vaan valitettu, vaan mentiin sinne kouluun.

"vieras"

Jos tämä olisi koko totuus, varmaankin olisi paremmin tarjolla vaihtoehtoja niille jotka eivät voi olla kotona koko päivää viemässä ja hakemassa lasta. Meidän kunnassa iltapäivähoito on vain ekaluokkalaisille ja joillekin kakkosluokkalaisille. Kaikki kakkosluokkalaiset eivät siis saa iltapäivähoidosta paikkaa.

Mua kummastuttaa miksi koululla ei voitaisi järjestää koulun puolesta sitä aamu ja iltapäivätoimintaa, maksullisena tietysti mutta kuitenkin. Jos kerran nämä eka- ja tokaluokkalaiset ovat niin pieniä olemaan aamulla ja iltapäivällä yksin.

Kun vanhempien täytyy käydä siellä töissäkin jossian välissä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa työvuorohinsa niin että pääsisi aina viemään tai hakemaan.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Rollolainen
[QUOTE="Vieras";28844056]Meilläkin näin ohjeena.
Koulumatkat aina aikuisen kanssa.[/QUOTE]

kyllä mä ainakin antaisin ykisn kulkea jos matka on alle1 km ja ei tienylityksiä. Kun mun isommat lapset aloitti koulun, oli matkaa kouluun 500 m ja koko matka pyörätietä, meidän parvekkeelta näki melkein koulun portille asti. hassua olikin kun eskari joka oli koulun vieressä vaati että sinne saatetan, vaikka näin sinne asti , mutta koulu ei.

kyllä mä ainakin antaisin ykisn kulkea jos matka on alle1 km ja ei tienylityksiä. Kun mun isommat lapset aloitti koulun, oli matkaa kouluun 500 m ja koko matka pyörätietä, meidän parvekkeelta näki melkein koulun portille asti. hassua olikin kun eskari joka oli koulun vieressä vaati että sinne saatetan, vaikka näin sinne asti , mutta koulu ei.
meidän eskaan sais lapsi mennä yksin jos ei osallistu aamu- eikä iltapäivähoitoon

kas kun eskari on koulua koskevan lainsäädännön alainen ja päivähoidosta on oma lakinsa

"Vieras"
eipä minuakaan saateltu, vanhemmat olivat töissä. Hyvin sujui. KEllo oli laitetu soimaan koska pitä lähteä ja osaisn kyvin kulkea ja tiekin piti ylittää..
ENne lapset osasi kulkea yksin , mutta ei nykyään. enne olliut iahn yhtä turvatonta kulkea, mutta asioista ei vaan valitettu, vaan mentiin sinne kouluun.
Mitä sitten? Ei se silloinkaan tavoiteltavaa tai hienoa ollut.
Ekaluokkalainen on silloinkin ollut pieni.

Rollolainen
[QUOTE="Vieras";28844161]Mitä sitten? Ei se silloinkaan tavoiteltavaa tai hienoa ollut.
Ekaluokkalainen on silloinkin ollut pieni.[/QUOTE]

tarkoitinkin tällä sitä että nykyään liikaa paapotaan.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28844161]Mitä sitten? Ei se silloinkaan tavoiteltavaa tai hienoa ollut.
Ekaluokkalainen on silloinkin ollut pieni.[/QUOTE]

Pieni kyllä, mutta ei tuolloin tullut kyseeseen se että jotakuta olisi viety autolla kouluun kuin kovalla pakkasella. Nythän se on melkein normaali käytäntö, että lapset kuljetetaan kouluun autolla.

Koulumatkoista tulisi kävellen sitä hyvää hyötyliikuntaa.

"Vieras"
Väitätte siis, että lapsi eskarin jälkeen kasvaa kesän aikana niin isoksi, että on valmis olemaan aamut ja iltapäivät yksin kotona ja kulkemaan koulumatkat yksin?
Aika jännä...

"Lis"
[QUOTE="Oho";28844181]Ja mää kun olen ajatellut että saatellaan koko eka vuosi... Jos ei itse vanhemmat päästä töiden takia niin sitten pappa saattaa..[/QUOTE]

Aivan, jarjestelykysymys. Mina ainakin jarjestaisin saaton naapurin/tuttavan/maksetun apulaisen kautta, mutta yksin en jattaisi lastani kulkemaan.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";28844177]Pieni kyllä, mutta ei tuolloin tullut kyseeseen se että jotakuta olisi viety autolla kouluun kuin kovalla pakkasella. Nythän se on melkein normaali käytäntö, että lapset kuljetetaan kouluun autolla.

Koulumatkoista tulisi kävellen sitä hyvää hyötyliikuntaa.[/QUOTE]

juu onhan tässäkin huomatu että jopa tuo 700metriä on talvella liian pitkä matka kävellä kouluun, siinä ajass kun auto käynnistetään ja lasit puhdistetaan ois jo kävelty. Kyseessä tässäkin kuitneki jo yläasteikäiset ja tuon matkan kävelee pakasellakin alle 10 minuutissa, turvallien reittkin on
itse olen kuljettanut autolla vain silloin kun itskien olemn mennyt SAMAAN suuntaan,usein joppa lapsi halunnut meiluummin kävellä

Yhteistyössä