[QUOTE="...";28836786]Tässä taas nähdään miksi niin moni asiakaspalvelija ei tee mitään extraa kenenkään hyväksi. Se, että joku on joskus antanut maitoa ilmaiseksi EI tarkoita sitä, että sama toistuisi aina ja kaikkialla. Vähän, kun annat jollekkin jotain extraa niin sitä ollaan vaatimassa aina ja ikuisesti "kun olen ennenkin saanut" periaatteella. Huoh... ei voi muuta sanoa, olisit edes kiitollinen jos olet joskus saanut sen ilmaisen maidon, se oli vain sen päivän hyvä teko joka ei ole kahvilalle kovin kannatavaa toimintaa.[/QUOTE]
Joo, tämän takia minäkään en enää jousta missään, kun ei ymmärretä, että säännöt on säännöt. Minulla vastaavana ja monivuotisena työntekijänä on oikeus ja valtuudet antaa ilmaiseksi silloin tällöin oman harkinnan ja tilanteen mukaan jotain, suostua vaihtamaan joku hintaan kuuluva mehu kalliimpaan, antaa mukavalle vakkariasiakkaalle joskus pulla halvemmalla kun tiedän että kohta on uutta tulossa uunista ja vanhat kuitenkin siirtyy pois tarjolta jne. ja ennen sen mielelläni teinkin.
Sitten alkoi kuulua muilta työntekijöiltä ja kesäapulaisilta hämmentynyttä kommenttia, että he olivat ystävällisesti kertoneet asiakkaalle, että valitettavasti ei onnistu tämä ja tuo pyyntö sääntöjen mukaan ja vastaansa saavat jupinaa tai jopa suoraa huutoa "kun on ennenkin saanut ja onpas huonoa palvelua".
Ei meillä ainakaan kesäapulaisilla ja tavallisilla työntekijöillä ole oikeutta joustaa näissä. Harkintakyky ei riitä tilanteissa ja hintojakin voitaisi samantien kokonaan laskea ja suostua tekemään tappiota, jos kaikki pyytäjät saisi ja kaikki aspat antaisi ylimääräisiä etuja ja ekstraa. Tilanteen mukaan ja kertaluontoisesti voidaan joustaa, mutta mitään oikeutta asiakkaalla ei ole ottaa sitä säännöksi ja vaatia samaa joka kerta. Kun tätä ei ymmärretä, niin mieluummin sitten se pieni paha mieli kun pyyntöön ei ees ekan kerran suostuta, kuin hirveä pettymys seuraavalla kerralla "kun aina ennenkin oon saanu!"
Aapeen tilanteessa veikkaan, että kahvilan virallinen kanta on sama kuin meilläkin, maito maksaa minkä maksaa ja sen voi sitten ottaa valitsemansa laiseen astiaan ihan kourasta ja kotoa tuodusta pahvimukista tuttipulloon asti. Jos aapeen kohdalla on kuitenkin kerran joustettu, hän on sen jälkeen käynyt vaatimassa ilmaista maitoaan niin itsestäänselvyytenä, että kokemattomammat ei oo uskaltaneet sanoa vastaan. Se yksi ainoa jaksaa tiukkana pitää kiinni säännöistä ja uskaltaa ottaa riskin, että asiakas tulee henkisesti päälle jabtoimii ihan oikein sääntöjen puitteissa.
Se on pieni hetki ja pikkuruinen osuus aspan palkasta, kun se sen maidon mukiin kaataa, mutta Suomessa työvoima on kallista ja henkilökuntaa alimitoitetusti, joten vuositasolla se "vähän vaan äkkiä tähän lapsen mukiin" vie paljon tehokasta työaikaa ja kallista maitoa. Kun aapee ei tasan tarkkaan ole se ainoa pyytäjä.