Täytekakun kuorrutus -neuvokaa aikataulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murusina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murusina

Vieras
Juhlat ovat sunnuntaina (aamu)päivällä. Ensin ajattelin, että teen kakun lauantaina ja kuorrutan ja koristelen sen sunnuntaina aamulla. Mutta kieltämättä helpottaisi aikataulua paljon, jos voisinkin tehdä koko kakun valmiiksi jo lauantai-iltana, kun juhlat alkavat sunnuntaina jo aamupäivän puolella.

Tarkoitus olisi päällystää kakku kaulintamassalla, jonka alle laittaisin sokerikreemin.
Varmasti kuorrutus olisi parhaimmillaan jos tekisin sen vasta su-aamuna, mutta huomattavasti vähemmällä stressillä selviäisin, jos voisin puuhastella kuorrutteen kanssa rauhassa la-iltana (aion värjätä kaulintamassan itse, ja siihenkin pitää varata jonkin verran aikaa koska kyseessä on iso kakku). Ja su-aamuna on paljon muutakin tehtävänä.

Kovettuuko se massa liikaa, jos sen laittaa kakun päälle jo edellisenä iltana?
Entä jos kaulintamassa alkaa kuitenkin sulaa ja hikoilla kakun kosteudesta, vaikka välissä onkin sokerikreemi? Uskallanko ottaa riskiä?

Onko kaulintamassa sama kuin sokerimassa? Sokerimassalla olen itse tehnyt ja vain kermavaahto ollut alla. Viimeksi tein samana aamuna, kun juhlat olivat iltapäivällä, mutta jos juhlat ovat jo aamulla, niin uskoisin, että ed. iltana ihan yhtä hyvä?

[QUOTE="wilma";28822572]itse kokeilin tuota ja seuraavana aamuna olikin ihan "hikinen" kakku kylmiössä.[/QUOTE]

Oliko sinulla joku sokerikreemi, voikreemi tms. kakun ja massan välissä?

[QUOTE="kokeilija";28822604]Onko kaulintamassa sama kuin sokerimassa? Sokerimassalla olen itse tehnyt ja vain kermavaahto ollut alla. Viimeksi tein samana aamuna, kun juhlat olivat iltapäivällä, mutta jos juhlat ovat jo aamulla, niin uskoisin, että ed. iltana ihan yhtä hyvä?[/QUOTE]

Kai se on suunnilleen sama? Tämä ei kyllä ole yhtä äkkimakean makuista kuin sokerimassa.

[QUOTE="kokeilija";28822604]Onko kaulintamassa sama kuin sokerimassa? Sokerimassalla olen itse tehnyt ja vain kermavaahto ollut alla. Viimeksi tein samana aamuna, kun juhlat olivat iltapäivällä, mutta jos juhlat ovat jo aamulla, niin uskoisin, että ed. iltana ihan yhtä hyvä?[/QUOTE]

Niin ja tämän minäkin olen kuullut että kermavaahto riittäisi alle jos tekee samana päivänä. Kerrmavaahto olisi helpompi tehdä ja levittää kuin sokerikreemi (miksi tehdä lainkaan sokerikreemiä, jos kuorrutuksen "saa" tehdä joka tapauksessa tehdä vasta juhlapäivän aamuna?)

[QUOTE="wilma";28822572]itse kokeilin tuota ja seuraavana aamuna olikin ihan "hikinen" kakku kylmiössä.[/QUOTE]

Tästä vielä kysymys: Oliko siis kuorrute sulanut pahasti? Vai vaan pehmennyt selvästi? Oliko kakku (ulkonnäöllisesti) pilalla?

Mitä jos värjäät massan ja teet mahdolliset päälle tulevat koristeet ym. lauantaina? Massa tiukkaan pakettiin yöksi ja sunnuntaina varsinainen päällystyshomma. Mä olen tehnyt sokerimassalla päällystettyjä kakkuja kokonaan edellisenä päivänä eikä ole käynyt kuinkaan (alla voikreemi), mutta kaulintamassasta ei ole kokemuksia. Jätän muuten kakkukupua hiukan raolleen yön ajaksi, pääsee turha kosteus pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ei menny niinkuin strömsöössä;28822877:
kuorrute oli pehmennyt eikä tuntunut kivalta suussa.Eikä sellanen hikisen näköinen kakku ollut esteettisestikkään kovin kaunis.

Olitko peittänyt kuvulla tai muovilla kakun? Silloin se pinta hikoilee. Itse olen säilyttänyt kuorrutettuja "massakakkuja" jääkaapissa seuraavaan päivään ja hikoilua ei ole tullut.

Voit hyvin tehdä jo edellisenä päivänä.Kuorrutat kakun vaan ensin huolellisesti kreemillä ja annat sen kreemin kovettua ennen kuorruttamista.Ja tuo massa kannattaa värjätä vähintään päivää ennen käyttöä.
Saat sen kaulattua huomattavasti helpommin.
Niin j akuten joku jo mainitsikin niin kakku sitten jääkaappiin ilman mitään kupuja =)

Voikreemi alle niin voit hyvin laittaa sokerimassan päälle jo illlalla. Mitään kupua ei missään nimessä koskaan laiteta sokerimassan/marsipaanin päälle, oletan että sama koskee kaulintamassaakin.

Itse teen usein niin että illalla laitan sokerikreemin päälle ja vasta aamulla sitten sen massan. Koristeet olet varmasti tehnyt jo ajoissa valmiiksi? Ellei sulle tule jotain pursotuksia? Sen massan voi hyvin värjätä jo päivää-paria aiemmin. Laitat vain sen kunnolla kelmuun ja pakkaat tiiviisti esim. minigrip-pussiin.

Voi kiitos vastauksista! Ehkä uskallan sittenkin kuorruttaa kakun jo lauantai-iltana, ois NIIN paljon vähemmän stressiä sunnuntaille! Ilman muuta laitan sokerikreemin alle, jos sen avulla saa kuorrutuksen tehtyä jo edellisenä iltana. Enkä laita mitään kupua. Koristeet on valmiina, ne tarvitsee vain asetella kakun päälle.

Pitää kyllä miettiä tuotakin että laittaisi sen sokerikreemin jo la-iltana ja kuorrutteen sunnuntaina -olisi sillä laillakin yksi homma vähemmän sunnuntaille. Ja sekin toki helpottaa su-aamua, jos värjään massan jo lauantaina vaikka kuorruttaisinkin vasta sunnuntaina. Tosiaanko se säilyy hyvänä kelmuun käärittynä? Pitääkö se säilyttää jääkaapissa vai huoneenlämmössä?

meikäläisellä on sokerimassoja avattuja pakkauksia ainakin säilytetty hyvällä menestyksellä ihan tupperin niissä "ilmatiiviissä" rasioissa muutamia kuukausiakin siis ja pysynyt pehmeenä.. eivät oo menneet miksikään, hyvin se säilyy :)

meikäläisellä on sokerimassoja avattuja pakkauksia ainakin säilytetty hyvällä menestyksellä ihan tupperin niissä "ilmatiiviissä" rasioissa muutamia kuukausiakin siis ja pysynyt pehmeenä.. eivät oo menneet miksikään, hyvin se säilyy :)

Huoneenlämmössä siis? Nyt kun vielä tietäisi miten kaulintamassa ja sokerimassa eroaa toisistaan (muutenkin kuin maun suhteen)? Voiko luottaa siihen että kaulintamassa käyttäytyy kuten sokerimassa? Minulla on siis vaahtokarkin makuista kaulintamassaa.

Voit hyvin tehdä jo edellisenä päivänä.Kuorrutat kakun vaan ensin huolellisesti kreemillä ja annat sen kreemin kovettua ennen kuorruttamista.Ja tuo massa kannattaa värjätä vähintään päivää ennen käyttöä.
Saat sen kaulattua huomattavasti helpommin.
Niin j akuten joku jo mainitsikin niin kakku sitten jääkaappiin ilman mitään kupuja =)

Vähintään päivää ennen käyttöä? Ts. jos laitan kuorrutteen jo la-iltana niin voin värjätä massan jo perjantaina, vaikka kakku syödään vasta sunnuntaina? Voin toki värjätä massan lauantaina, kaikki mikä on sunnuntailta pois on plussaa :)

juu, samaa kamaa.. ihan vastaavaa kun sokerimassat.. no worries.. värjäät sen etukäteen ja kääräset pakastepussiin tms.. säilyy ihan allsprite :D

Mahtavaa :D Ehdottomasti värjään jo la-iltana, koska siihen pitää varata aikaa. Nythän tässä alkaa huolet hälvetä; voin tehdä sokerikreemin jo la-iltana ja päällystää kakun sillä yöksi, värjätä massan valmiiksi ja aamulla tervitsee vain kaulia se ja laittaa kakun päälle. Jei!

• Tykkää
Reactions: OneMore?

Yhteistyössä