Onko sinulla ja puolisollasi yhteiset rahat? Vai maksatteko kaiken erikseen?

• Viestiketjun aloittaja Kyselen vain
  • Ensimmäinen viesti
Kyselen vain
Meneekö rahat yhteen tiliin vai onko muuten vain yhteiset? Jos on omat rahat, niin tiedätkö puolisosi palkan ja tietääkö hän sinun? Miten maksatte laskut+ostokset?
Kenen päätöksestä teillä on omat rahat?

Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Kumpikin pääsee toisen tilille kuitenkin ja laskuja ym maksaessa kaikki rahat laitetaan yhteen tiliin. Ja meillä on vielä yksi säästötilit yhteisenä. :)

Meillä on ollut koko avioliittomme ajan yhteiset rahat ja vain yksi yhteinen käyttötili. Sieltä maksetaan laskut, vuokrat, ostokset, kaikki. Ns. omaa rahaa meillä ei ole, mutta tietty kumpikin voi ostaa ihan omalla päätöksellään pikkujuttuja. Isommat hankinnat päätetään yhdessä.

1+1=1
Yhteinen tili jonne tulee molempien palkat ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset ja omat menot. Isommista omista ostoksista keskustellaan. Yhteinen säästötili löytyy myös. Molemmilla on kyllä myös omat tilit mutta käytännössä niillä ei tehdä mitään eikä niillä ole yleensä edes rahaa.

Hyvin on toiminut meillä kun ollaan niin samoilla linjoilla rahankäytön suhteen. Niin ja molemmat on olleet opiskelijoita ja töissä eri aikaan ja aina ollut sama systeemi ja hyvin toiminut. Helppoa kun ei tartte miettiä ja laskea mitään ja käytettävissä olevan summan näkee helposti :)

vierasx
Yhteiset tilit. Ostokset maksetaan omilla korteilla tai omilla korteilla nostetulla käteisellä (toisinaan tietysti voi olla että vain toinen nostaa käteistä ja antaa niistä rahoista toiselle osan), laskut maksetaan nettipankissa omilla tunnuksilla.

Omat tilit/omat rahat, ei oikeuksia toistemme tileihin.

Minä maksan ruuat, kaikki lapsiin liittyvät kulut mm vaatteet, harrastukset, lääkkeet jne, oma puh laskuni, vaatteeni yms, nettiyhteyden, bensat jos käytän miehen toista autoa.

Mies maksaa talolainan, vakuutukset, autojen mahdolliset korjaukset/katsastukset. Sähkö, vesi, jätemaksu.

M32
Näistä on aina hankala keskustella, kun erilaisia järjestelyjä on lukemattomia. "Omien rahojen" ja "yhteisten rahojen" kaltaiset termit voivat tarkoittaa melkein mitä tahansa, ja yleensä ihmiset eivät vaivaudu selostamaan yksityiskohtia.

Minulla ja vaimollani on ollut aina yhteinen taloustili asumisen, ruoan ja yhteisten laskujen maksamista varten. Sille siirtyy kummankin omalta tililtä automaattisesti rahaa joka kuukausi. Lisäksi meillä on pari yhteistä säästötiliä mm. matkoja ja sisustushankintoja varten. Myös säästäminen on täysin automatisoitu.

En näe mitään syytä laittaa kaikkia rahoja samaan kasaan, koska vain osa kaikista menoista on yhteisiä. Avioliitosta huolimatta olemme ensisijaisesti ihan omia yksilöitämme. Kummallakin on omat harrastukset, sijoitukset, hyväntekeväisyyskohteet ja kulutustottumukset. Kumpikin pystyy hyvin elättämään itsensä ja tienaa saman verran, joten mitään etuja ei hyväksi havaitun systeemin vaihtamisella ole. Ehkä yhden tilin politiikka sopii paremmin perheille, joissa vain toinen käy töissä?

888
Omat tilit, ei yhtään yhteistä tiliä eikä käyttöoikeuksia toisten tileihin. En tiedä miehen rahoista mitään eikä hän minun. Ei olla koskaan edes keskusteltu yhteisestä tilistä. Mies maksaa vuokran, minä ruuat. Laskuja sitten jaellaan miten sattuu. Hyvin on meillä toiminut 34 vuotta.

"jenni"
Teinistä saakka ollaan oltu yhdessä ja omat tilit kummallakin. En oikein osaa sanoa, missä vaiheessa tilit olisi ollut luonteva yhdistää, koska oma tili on mulle samanlainen itsestäänselvyys kuin oma henkilötunnus. Yhteistä taloutta me silti pyöritetään ja maksetaan laskuja varojemme mukaan. Omilla rahoillaan saa ostaa mitä lystää, kunhan perheen yhteisiin juttuihin riittää rahaa.

"Inkeri"
Yksi yhteinen tili, kummalakon omat käyttötilit ja kummallakin omat säästötilit. Yhteiselle tilille siirretään palkasta rahaa ja sieltä maksetaan asumiskulut ja yhteiset laskut (sanomalehti, netti, kotivakuutus, lapsen iltapäiväkerhomaksu yms).

Käyttötilit kummalakin omat ja säästötilit omia. En mä koe tarpeelliseksi, että miehen pitäisi mulle ostoksistaan tilittää. Mä shoppailen paljon ja käytän siihen omia rahojani.

Eri tilit siksikin, ettei samalla tilillä ole mitään järkeä makuuttaa ihan järjettömiä summia rahaa.

Pankin työntekijä
Kannattaa olla eri tilit. Eron tai kuoleman sattuessa voi tulla OIKEASTI suuri ongelma, jos on yhteinen tili.
Myöskin verottoja voi joskus tehdä väärin tulkintoja. Jos teillä on yhteisellä tilillä vaikkapa 60.000 ja sulla ei ole näyttöä siitä, mistä sulla voisi olla niin paljon rahaa, verottaja voi katsoa, että miehesi on lahjoittanut sinulle rahaa ja joudut maksamaan niistä veroa.

Jos on kyse jostakin pikkurahoista, alle 20t esim.. sitten on ihan sama.

"Taneli"
EHDOTTOMASTI ERI TILIT PITÄÄ OLLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Yhteinen taloustili voi olla, josta maksaa lainat, lapsen hoitomaksut tms..
Verottajan kanssa voi tulla ongelmia!

Tietenkin jos nyt ollaan ihan persaukisia ja kyseessä muutaman tonnin tili, niin ihan sama se sitten on vaikka olis koko suvun nimellä se tili.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Pankin työntekijä;28821475:
Kannattaa olla eri tilit. Eron tai kuoleman sattuessa voi tulla OIKEASTI suuri ongelma, jos on yhteinen tili.
Myöskin verottoja voi joskus tehdä väärin tulkintoja. Jos teillä on yhteisellä tilillä vaikkapa 60.000 ja sulla ei ole näyttöä siitä, mistä sulla voisi olla niin paljon rahaa, verottaja voi katsoa, että miehesi on lahjoittanut sinulle rahaa ja joudut maksamaan niistä veroa.

Jos on kyse jostakin pikkurahoista, alle 20t esim.. sitten on ihan sama.
Höpö höpö! Et ole kyllä perillä verotusasioista. Aviopuolisoiden ei tarvitse maksaa veroa siirrellessään rahoja toiselta toiselle. Avioliitossa omaisuus on yhteistä.

APUA!!
Onko teillä taloustieto oikeasti näin hukassa?! VOI JUMALAU***** EHDOTTOMASTI ERI TILIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Joku yhteinen käyttötili yhteisiä menoja varten voi olla, mutta ei sieläkään kannata 10.000 enempää pitää.

Yhteistyössä