Onko ihmiset nykyään erittäin rikkaita, vai onko rahan arvo sumentunut? Rakentamisesta..

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
Oikein fiksua on rakentaa järkevästi ja tulot huomioonottaen! Nykytrendi todellakin on se, että nuorilla on isoja ja kalliita taloja uusine autoineen vain sen vuoksi, että lainaa on saatu ja otettu tappiin. Ja hyvin usein luotetaan myös omien vanhempien auttamiseen lainanmaksussa, mikä tuntuu aivan uskomattomalta!

Meidän perhe rakentaa juuri 350 ke taloa, mutta olemme kerryttäneet omaisuuttamme pikkuhiljaa ja nyt nelikymppisinä meillä on mahdollista rakentaa sellainen talo kuin oikeasti halutaan ja josta ollaan haaveiltu. Lainaa tulee olemaan satatonnia, uusi auto on jo maksettu jne.

Talo tulee avaimet käteen, johon kuuluu myös sisustussuunnittelu. Ilmeisesti ilmaista sisustussuunnittelua saa myös omatoimirakentajat? Ajanvaraus vaan esim. K-Rautaan. Suosittelen ehdottomasti sitä...ihmiset luottaa vähän liikaa omaan kykyyn valita yhteensointuvat materiaalit. Yleensä ne menee metsään, eikä loppujen lopuksi tule edes halvemmaksi...

en ymmärrä
[QUOTE="Susu";28806913]Sanoisin että jos väite pitää paikkaansa, te elätte ihan kädestä suuhun noilla pikkutuloilla, mitään ei jää elämiseen. Tosin en edes usko että olisitte noilla tuloilla noita lainoja saaneet.[/QUOTE]

miten työ elätte noilla tuloilla ja lainoilla?

Meidän nettotulot ovat yli 6000 e kuussa ja asuntolainaa jäljellä n. 250 000 e. Muita lainoja ei ole; autonkin pitäisi pelittää vielä vuosia.

Asumiskuluja maksetaan n. 2500 e kuussa; lopuilla elätetään kaksi aikuista, kolme lasta ja kolme koiraa. Syödään laadukkaasti; vaatteita kierrätetään, matkustelua harvoin; hankinnat tehdään käteisellä. Lapsilisät kuluvat lasten harrastuksiin (eivätkä ihan riitäkään).

"vieras"
Huvittava aloitus! :D Mun mielestä kun 300000 euroa ja vielä noin "pieneen" taloon kuulostaa tosi hurjalta. Täällä tuohon hintaan saisi uuden, ison ja hienon talon.

Meillä bruttotulot n. 3700 euroa ja lainaa 186000 euroa. Ei huoleta sitten pätkääkään :)

cqwd
No meillä on maaseudulla hehtaarin tontilla samankokoinen (133 neliötä + kylmä käyttöullakko) perinnetalo kuin teillä ap. Ero teihin nähden on siinä, että meitä on 2+3. Viime vuonna rakennettiin, jouluksi muutettiin. Talo on osoittautunut erittäin toimivaksi meidän perheellemme, ja muutenkin tehdyt valinnat esimerkiksi lämmityksen yms. suhteen ovat osoittautuneet nappivalinnoiksi. Budjetti oli tontteineen päivineen 280 k€ ja siihen päästiin, mukana tooodella iso osa omaa työtä. Ja mekin siis teemme autotalli-varaston myöhemmin. Ikää meillä vanhemmilla on 35 v ja 39 v.

ööö?
Mun mielestä 130m2 on jo ihan suuri ja tilava talo. Meitäkin on 2+1 ja nyt asutaan rivarissa 75m2. Tilaa täällä on meille juuri sopivasti. mies on pyörätuolissa ja mahtuu melko estööttömästi liikkumaan.
Omaa pihaa kaivataan ja noin 110m2 taloa suunnittelemme.

Me emme tarvitse taloon laina. Noin 300 000 löytyy ihan "takataskusta" ja järjestelemällä asioita.

toinen hanna
AP: mihin te tarvitsette noin suurta taloa, jos teitä tosiaan on vain 2+1 ?

Meillä on neljä makkaria 129 neliössä ja yksi makkari meillä on ihan turha. Sille ei ole mitään käyttöä. Yksikään makkari meillä ei ole millään tavalla ahdas ja meillä on avaraa. Yksi vaatehuonekin on aika turha.
Mä haaveilen pienemmästä talosta.

"Tiina"
Mun mielestä talon koko on tottumiskysymys. Jos asuu maakunnassa niin siellä ihmiset ovat tottuneet tilaan ja 150 neliön omakotitalo on hyvänkokoinen, yhdessä kerroksessa. Noin 200 m2 kahdessa kerroksessa alkaa olla kohta normikoko. Suorastaan huvittaa, että täällä kuulutetaan, että 90 m2 5 henkiselle perheelle on tilava, mikä tästä Pohjois-Suomi näkökulmasta kuulostaa vaan surulliselta. 90 m2 on täällä minimikoko tuon kokoiselle perheelle ja lähinnä pakkosauma siinä vaiheessa kun on rakentamassa sitä 150-200 neliöistä.

"vieras"
Kyllä tässä on selkeesti kyse tottumiskysymyksistä eri alueilla, etelässä on totuttu asumaan kuin sillit purkissa ilman omaa pihaa, kun taas esimerkiksi pohjois-suomen haja-asutusalueilla on ihan normaalia että talolla on kokoa +200m2 ja pihaa yli hehtaari.

Minä arvostan omaa tilaa, luontoa ja rauhaa paljon enemmän kuin sitä, että ikkunoista tulvii kaikenlaista älämölöä ja saastetta 24/7 sisään.

kohta 8 perheenjäsentä
Meillä mennyt taloon (huoneistoala 160 neliöä) 180 000e ja jonkin verran päälle. Tontti 35 000e. Joidenkin mielestä rakennamme lukaalia mutta kukaan ei ihmettele noita asioita, joita ap:lle on ihmetelty. Ei olla rakennettu erityisen kalliilla, omaamme teemme, oikeastaan mitä se muille kuuluu, maksoiko lattiat 50e/neliö vai 20e/neliö.

"reo"
Tässä pitää ottaa huomioon sekin, että vaikka talon budjetti on esimerkiksi sen 300 k€, ei se tarkoita, että koko summa on lainaa. Meillä esimerkiksi oli tuollainen budjetti (johon päästiin), mutta omaa rahaa tuosta oli sen verran, että lainaa jäi 220 k€.

Ohhoh
Miten ihmeessä saatte kulumaan 300 000€ tuon kokoiseen taloon? Kyllä tuosta pitäisi jo talliinkin riittää, jos ei kaikkein kalleimpia mahdollisia materiaaleja käytä. Huh!

t. Uusi talo 150 m2, autotalli, autokatos ja varasto yhteensä 200000 €.. Itse rakennettuna.

"hih"
Alueelliset erot ovat suuria. Olen asunut eri monessa eri kunnassa. On oikeasti olemassa kuntia, joissa rikkaat elävät sitä askeettisemmin, mitä enemmän rahaa on. Lääkereillä on tavallisemmat autot, kuin hoitajilla ja jos lääkäri ylennetään ylilääkäriksi, niin melkein vaihdetaan koko auto polkupyörään. "Ettei kukaan vain saa tietää, että meillä on rahaa ja ettei kukaan vaan saa tietää, että pröystäillään".

Joissakin kunnissa tulot voi päätellä suoraan ulkoisista tekijöistä.
Tiedän erään lääkärin, joka ajaa ikivanhalla halpisautolla. Fillari sen sijaan on arvokkaampi kuin auto.

"Vieras"
Meillä on 115m2 varsin sopiva talo 4 hengelle. Itse ollaan rakennettu. Ne joilla rahaa on, rakentaa isoja taloja. Toisilla se on myös imagokysymys, status-talo. Monet ottaa typeriä riskejä, ottaessaan monen sadan tuhannen asuntolainoja.

kauhistus sentään
Jos olisin 26-vuotias ja budjetti olisi 300 000 euroa ja joku tulisi siihen kyselemään:
"miksi emme rakentaneet isompaa taloa, ainakin 200 neliöistä, miksi emme rakenna heti tallia, miksi meille ei tule erillistä saunamökkiä, miksi emme ota poreallasta ja miksi en palkkaa sisustussuunnitelijaa, miksi ei tilata valmista ruohomattoa, tuleeko meille puutarhasuunnittelija, miksi emme ottaneet pihalle sitä ja tätä ja tota"
niin ajattelisin, että kyseinen henkilö haluaa vitt...lla minulle.
Ei ole mitään järkeä rakentaan yli 200 neliön taloa kolmelle hengelle. Miksi maksaa turhien neliöiden lämmityksestä ja ylläpidosta. Miksi ottaa aivan ylisuuria lainoja. Ei mitään järkeä.

"vieras"
[QUOTE="Tiina";28807363]Mun mielestä talon koko on tottumiskysymys. Jos asuu maakunnassa niin siellä ihmiset ovat tottuneet tilaan ja 150 neliön omakotitalo on hyvänkokoinen, yhdessä kerroksessa. Noin 200 m2 kahdessa kerroksessa alkaa olla kohta normikoko. Suorastaan huvittaa, että täällä kuulutetaan, että 90 m2 5 henkiselle perheelle on tilava, mikä tästä Pohjois-Suomi näkökulmasta kuulostaa vaan surulliselta. 90 m2 on täällä minimikoko tuon kokoiselle perheelle ja lähinnä pakkosauma siinä vaiheessa kun on rakentamassa sitä 150-200 neliöistä.[/QUOTE]

:eek: Sun mielestä kai meidän 115 neliöinen talo 4 hengelle on surullista, vaikka ihan itse haluttiin juuri tällainen.

vierass
Minä sit taas on omassa tuttavapiirissäni huomannut, että riippumatta nykyisestä tulotasosta, tuntuu, että ne "paremmasta perheestä" tulleet asuu vaatimattomasti ja ne "huonommista perheistä" tulleet kaipaa sellaista pröystäilyä elämäänsä...

Tottako?
Meillä on tulot bruttona 1800e 2200e. Autolainaa yli 40t ja talolainaa yli 250.000 :)
Meillä on nettotulot enemmän mitä teillä brutto... Lainaa 140te, 2 maksettua autoa jne. Mua ahdistaa välillä raha-asiat, vaikka talomme arvokin alkaa kakkosella. Huh. En ymmärrä miten edes olette saaneet tuollaisenlainan tai millä sen pystytte maksamaan jos vaikka toiselta loppuisi työt tms.

[QUOTE="vieras";28805693]Autotallin rakentaisin samalla kuin talon, koska pihaa ei olisi järkeä laittaa ennen kun raksahommat tehty enkä haluaisi vuosikausia asua "pihattomasti". [/QUOTE]

Tämä, plus sitten se, että ei sen tallin tekeminen tule ainakaan yhtään halvemmaksi sitten parin vuoden päästä (vaan pikemminkin päinvastoin, rakennuskuluilla kun on taipumus nousta koko ajan). Oletuksena tässä on nyt tietysti se, että sitä tallia todella tarvitaan.

"noh"
En tiedä. Jotkut ihmiset luulevat että vain varakkaat rakentavat ja vähemmän varakas ostaa valmiin vanhan talon, vaikka eihän se niin ole.

Ei varakkuus ole kiinni asumismuodosta tai siitä rakentaako vai ostaako valmiin.

Jotkut luulevat että syy rakentaa on se, että ei kelpaa mikään vaikka ihan hyvin syy voi olla vaikka se, että ajattelee saavansa samalla hintaa terveen talon, kuin ostaa vanhan talon joka pitää remontoida ja jossa saattaa olla toisen aiheuttama kosteusvaurio.

"jeps"
Meillä on nettotulot enemmän mitä teillä brutto... Lainaa 140te, 2 maksettua autoa jne. Mua ahdistaa välillä raha-asiat, vaikka talomme arvokin alkaa kakkosella. Huh. En ymmärrä miten edes olette saaneet tuollaisenlainan tai millä sen pystytte maksamaan jos vaikka toiselta loppuisi työt tms.
peesi, en edes ymmmärrä miten voinut saada noilla tuloilla tuon lainan.

Huutelen puskista
[QUOTE="sasa";28807026]Perusteluja, kiitos.[/QUOTE]

On epäekologista asua tilan tarve huomion ottaen liian isosti. Jos on kaksi aikuista ja lapsi, mitä huoneita tarvitaan? En keksi, mitä huoneita em. kaltainen perhe edes keksisi rakentaa noihin neliöihin. Pahimmillaan kävisi kuten kolmossivulla eräs kirjoitti: lämmitetään tyhjiä huoneita ja kasvatetaan siten sähkölaskua.

Veikkaisin kyllä, että se kommentoimasi viesti oli tuupattu ketjuun ihan provomielessä. :)

Mutta noin muuten, raha-asioiden ei pitäisi antaa kyllä ahdistaa...

Yhteistyössä