Onko ponilla ratsastamiseen joku painoraja?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hyrrä"
Totta kai hevosilla ja poneilla on painorajoitukset ratsastajia ajatellen. Eläimiä ne ovat siinä kuin muutkin, ja tuleeko muka jollekulle mieleen ratsastaa vaikka labradorinnoutajalla? Siis tokihan se jaksaa kantaa 50 kiloa ihan heittämällä, vai?

Monilla talleilla on ihan hevosillekin painorajat, alimmillaan olen kuullut 70kg rajasta, tyypillisemmmin 80kg:sta. Ponien painorajat pyörivät ponista riippuen jossain 50-60 kilon hujakoilla. Iso, vankkarakenteinen hevonen kantaa kyllä isommankin ihmisen ja pienikin hetkellisesti, mutta tuntihevonen saattaa kantaa ratsastajaa vaikka kolme tuntia päivässä. Sen kun tekee muutaman kerran viikossa vaikka 15v ajan, niin siinä kyllä pitää ajatella ratsastajan painoakin, oli se sitten ylipainoisen ihmisen mieleen tahi ei. Eikä se hevonen ole ikuisesti nuori, senioreilla on isompi riski selkä- ja jalkavavoihin.
 
Öyh
Ihan tosissaanko joku aikuinen ei tajua, että painorajoille on todellinen syy, joka sattumoisin on se, että poni on elävä olento, jonka terveydestä on kyse...? Tämä äiti varmaan kantaa itsekin yhä "pikkutyttöänsä", ettei vaan syrji pienempiin lapsiin verrattuna:eek:? Yleensä se ratsastajan paino sais olla noin 10%, 20% ihan maksimissaan (kevyttä ratsastusta) ponin painosta, eli joo - aika iso saa poni jo olla;).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Öyh;28794244:
Ihan tosissaanko joku aikuinen ei tajua, että painorajoille on todellinen syy, joka sattumoisin on se, että poni on elävä olento, jonka terveydestä on kyse...? Tämä äiti varmaan kantaa itsekin yhä "pikkutyttöänsä", ettei vaan syrji pienempiin lapsiin verrattuna:eek:? Yleensä se ratsastajan paino sais olla noin 10%, 20% ihan maksimissaan (kevyttä ratsastusta) ponin painosta, eli joo - aika iso saa poni jo olla;).
10%? Eli kolmesataa kiloisella islanninhevosella saa ratsastaa 30kg painava ihminen, 60kg painava saa kevyesti istahtaa selkään? 100kg painavalla shetlanninponilla ei sitten muut ratsastele kuin alle kolmevuotiaat? :D
 
"sipsi"
[QUOTE="Vieras ap";28794017]Toi mun kaverin tyttö painaa yli 90kg. Ne sen kaverit ketkä ratsastaa on sellaisia hoikkia tyttöjä, ehkä 40-50kg ja ratsastavat poneilla.

Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.[/QUOTE]

Tuon painoinen ei kyllä minun mielestäni ponin selkään kuulu. Iso hevonen täytyy olla. Minun tytön poni on melkoisen sirotekoinen, tytär painaa ehkä 55 kg, ja hyvin tyttöä vielä jaksaa kantaa. Ratsastajan paino saisi suositusten mukaan olla n. 15 (-20) % ratsun painosta, joten tuosta voi laskea ihannepainon tyttöä kantavalle ratsulle - poni ei niihin painoalueisiin sovi.

Syyt moiseen kieltämiseen eivät suinkaan johdu "läskirasismista" vaan ovat ihan puhtaasti eläinsuojelullisia.
 
öööh
Ihan mielenkiinnosta, että mitä hevosia ne on, jotka kantaa täysikasvuisen aikuisen miehen, aseistetun ritarin täysine varusteineen, jos hevosenkin ylin painoraja on jo 90 kg?
 
"Miira"
Alkuperäinen kirjoittaja öööh;28802074:
Ihan mielenkiinnosta, että mitä hevosia ne on, jotka kantaa täysikasvuisen aikuisen miehen, aseistetun ritarin täysine varusteineen, jos hevosenkin ylin painoraja on jo 90 kg?
Shirenhevonen on kehitetty aikoinaan ritarien ratsuksi. Tuollainen hevonen painaa helposti 1000kg ja jotkut yksilöt enemmänkin. 1000kg painava siis saisi kantaa 150-200kg jos lasketaan tuolla 15-20% hevosen painosta.
 
"vieras"
10%? Eli kolmesataa kiloisella islanninhevosella saa ratsastaa 30kg painava ihminen, 60kg painava saa kevyesti istahtaa selkään? 100kg painavalla shetlanninponilla ei sitten muut ratsastele kuin alle kolmevuotiaat? :D
Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta vahva poni, joka jaksaa kantaa 50-kiloista ratsastajaa. Ratsastajan painoraja on noin 50 kg ja pituusraja noin 150–160 cm, mutta nämä rajat voivat vaihdella riippuen ponin iästä ja koosta. Perussääntönä ratsastajan maksimipaino on 10–15 % ponin normaalipainosta, eli esimerkiksi 200-kiloisella ponilla voi ratsastaa korkeintaan 30 - 35-kiloinen ihminen. Liian painava ratsastaja voi vahingoittaa ponin ristiselkää. Liian pitkä ratsastaja taas ei voi istua luontevasti pienen ponin selässä, ja jalat voivat käytännössä raahata maata. Shetlanninponi saavuttaa täyden mittansa vasta 6–7-vuotiaana, joten sen ratsukoulutus aloitetaan useimpia muita rotuja myöhemmin, noin neljäntenä ikävuotena.
 
"vieras"
Painorajat

Islanninhevosjärjestöt kiinnittävät hevosen hyvinvointiin onneksi aina enemmän ja enemmän huomiota. Kattojärjestö FEIF:ssä työskentelee nykyisin kansainvälinen hyvinvointityöryhmä, eläinlääkäri Machteld van Dierendonck johtamana. Ratsastajan paino herättää keskustelua vuodesta toiseen sekä islanninhevosmaailmassa että sen ulkopuolella. FEIF:n hyvinvointityöryhmä on laatinut vuonna 2008 suosituksensa eläinlääkärin johdolla.

Työryhmä suosittelee, että ratsastaja saa painaa enintään 20–30 prosenttia hevosen painosta. Sopiva kuorma vaihtelee käytännössä hevosittain niin, että yhden ratsun raja voi olla 60 ja toisen 120 kiloa. Pienen eli 300-kiloisen islanninhevosen painoraja jää 60 ja 90 kilon välille. Iso, noin 400-kiloinen ratsu kantaa parhaimmillaan 100–120 kiloa.

Käytännössä suurin osa terveistä islanninhevosista kantaa enimmillään neljänneksen painostaan. Painoraja on tätä alempi, jos ratsu on nuori, hentorakenteinen, lihava tai huonokuntoinen. Raja voi nousta jopa 30 prosenttiin hevosen painosta, kun ratsu on aikuinen, iso tai vahvarakenteinen, hyväkuntoinen, kokenut ja tottunut isoon ratsastajaan.

Useimmille hevosille voi suositella noin 90 kilon rajaa. Muutaman minuutin satunnainen ratsastus on tietysti eri asia kuin päivittäiset pitkät maastolenkit vaihtelevassa maastossa.
 
"vieras"
Painavampi voi olla kevyempi

Painorajaan vaikuttaa myös ratsastustaito. Hyvässä tasapainossa istuva ratsastaja on hevoselle helpompi taakka kuin aloittelija, joka ei vielä kykene myötäämään hevosen liikkeisiin.

Norjalainen askellajiratsastuksen maailmanmestari Stian Pedersen kertoi Suomen-vierailullaan 2008 kokeesta, joka Norjassa tehtiin ratsastajan painon vaikutuksesta. Testihenkilöinä olivat liki 80-kiloinen Pedersen ja kevyt nuori nainen. Satulan alle asetettiin sähköisiä antureita, jotka mittasivat hevosen selkään kohdistuvaa ratsastajan painoa.

Testissä hyvässä tasapainossa ratsastava Pedersen osoittautui hevoselle huomattavasti kevyemmäksi taakaksi kuin häntä liki puolet kevyempi, mutta aloitteleva ratsastaja.
 
Saako muuten 200kg ratsastaa millään hevosella?
Omalla hevosellani en antaisi noin painavan ratsastaa. Ja tämä nyt ei ole mitään "läskirasismia" vaan puhtaasti hevosen kannalta ajateltuna. Tiedän, itsekin olen painanut 125g ja silloin en noussut hevosen selkään. Reilun 100 kiloisena meni meahin hepalla ja kyllä jännitti jaksaako se.

Nyt alle 70kg uskallan jo nousta minkä vain kantturan selkään.
 
"hyrrä"
Mua risoi julmetusti, kun yksi kiva, vielä nuorehko hevonen myytiin ratsastuskoululta yksityiseksi. Porukassa oli kolme ratsastajaa, kaikilla reilusti ylipainoa. Nämä paksukaiset halusivat kaikki välttämättä hypätä hevosellaan esteitä, hyppytunteja kertyi eläinraukalle roimasti. Eipä siinä kauaa mennyt, kun hevosella alkoi olla kipuja jaloissa ja siitä sitten luovuttiin. En uskaltanut kysyä, menikö se teuraaksi vai myyntiin. Vittumaista, mutta eipä asialle paljoakaan mahtanut. Kyllä useampikin ihminen asiasta varoitti heitä, mutta kun "kyllä se jaksaa..."
 
Sonja Laaksonen
Itselläni on iso aasi (säkä 137) Moni on loukkaantunut kun sanon ettet voi sillä ratsastaa koska olet liian painava.Aina kuulee saman laulun:Ulkomaillakin noin satakiloiset ratsastavat paljon pienemmillä aaseilla,aasi on sitkeä ja kestää.Mitä tarkoittaa kestää?Sitäkö ettei selkä mene poikki kerrasta?Nuo aasit vauriopituvat pikkuhiljaa niin pahoin etteivät elä hädin tuskin 11 vuotiaaksi.Aasit on pitkä ikäisiä ja elävät helposti 30 vuotiaiksi.Mikä meitä ihmisiä vaivaa?Ensin syödään eläimiä ja niiden lasten ruokia niin että olemme liika lihavia.Sitten on pakko päästä toisen lajin selkään vaikka pitäisi juosta hevosen vieressä pitkin metsiä että saa painoa tipute





Minulla on iso aasi.(säkä 137)Moni on loukkaantunut kun en anna nousta selkään liian painon vuoksi.Aina kuulee saman virren.Ulkomaillakin paljon painavemmat ratsastaa paljon pienemmillä aaseilla,aasi on sitkeä ja kestää.Mitä tarkoittaa kestää?Sitäkö ettei selkä mene kerrasta poikki?Noissa maissa aasit elkävät hädin tuskin 11 vuotiaiksi.Aasi on pitkä ikäisempi kuin hevonen,ne elävät oikein ruokittuina ja hoidettuina helposti 30 vuotiaiksi.Haloo!Jos ylipainoa on reilusti niin hevoselle riimu päähän ja reippaita maastolenkkejä hevosen kanssa kävellen siihen asti että paino normalisoituu.Ja sitten vasta selkään.
 
"123"
Alkuperäinen kirjoittaja öööh;28802074:
Ihan mielenkiinnosta, että mitä hevosia ne on, jotka kantaa täysikasvuisen aikuisen miehen, aseistetun ritarin täysine varusteineen, jos hevosenkin ylin painoraja on jo 90 kg?
Siihen aikaa ei varmasti hirveästi ajateltu eläinten terveyttä, ja tuskin hevoset elivät niin pitkään kuin nykyään. Toki hevonen pakottamalla kantaa yliraskastakin taakkaa, mutta onneksi täällä päin maailmaa ajatellaan myös eläinten hyvinvointia eikä pelkästään itsekkäitä ihmisiä "no ku mä HALUUUUUUN!!".
 
Nämä ovat mielenkiintoisia vastauksia (etenkin osa - lukutaidottomilta). Taannoin blogiini kommentoi joku (anonyyminä tietenkin), että "Toivottavasti hevosparan selkä kestää" - alle 50-kiloisen ratsastusharrastuksesta.
 
vierailija
Ratsastin ennen ja ainakin pienemmillä poneilla oli painorajoituksia. Joskus näin, kun lasten ponitunnilla jollakin vähän isommalla ja pyöreämmällä tytöllä oli täysikokoinen hevonen, kun muilla samalla tunnilla ponit.
Tiedän, että laitan vähän myöhään viestiä, mutta muistan viime vuonna olin 12 (täytin samana vuonna 13) ja painoin vähän yli 75kg (tiedän olin painava). muistutti mua kun mun lemppari siellä oli yks 165 säkänen ja vankkarakenteinen hevonen (tällä hetkellä on myös mutta olen erillä tallilla) ja kaikilla muilla oli alle 140 säkäiset ponit XD
 
vierailija
Tiedän, että laitan vähän myöhään viestiä, mutta muistan viime vuonna olin 12 (täytin samana vuonna 13) ja painoin vähän yli 75kg (tiedän olin painava). muistutti mua kun mun lemppari siellä oli yks 165 säkänen ja vankkarakenteinen hevonen (tällä hetkellä on myös mutta olen erillä tallilla) ja kaikilla muilla oli alle 140 säkäiset ponit XD
Hei olen tässä kun aikaa on käynyt ratsastamassa shettiksellä n.110 sm korkea.
Minulla painoa 130 kg ja hyvin mennään sellaisia parintunnin reissuja hyvä tasainen metsätie reitti.
Että se siitä paino rajoista monesti kun tulen retkeltä niin ruoka tauko /lepotauko ponille puoli-tunti niin omistaja emäntä lähtee itse ja
ei mikään ihan kevyt hänkään.
eli hyvin poni jaksaa ja aivan virkeä ei tosin minun allani mitenkään juokseen pyri mutta en sitä haluakaan.
koska vasta itse opettelen ratsastaan en uskalla ison korkean selkään mennäkään jalat täytyy tarvitessa ulottua maahan.
Ei muuta kun kaikki sata kiloiset vaan ratsasille täällä Suomessa ihmeeliset raja kohta ei saa kuin alle kouluikänen ratsastaa.
Nim. Harjoittelija
 

Yhteistyössä