Onko ponilla ratsastamiseen joku painoraja?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28793943]Meinaan että jos ratsastaja on kovin painava, käykö se ponille liian raskaaksi?[/QUOTE]

Riippuu ponin rodusta? Minkä tyyppinen on rungoltaan?
Minkä painoisesta ratsastajasta on kyse?
 
"Vieras ap"
Kaverin tytär 12v on alkamassa ratsastamaan kun kaverinsakin ratsastavat ja joku tuttu oli sanonut ettei se tyttö varmaan saa ratsastaa poneilla kun on niin painava.
 
ssss
Painan 57 kg ja sain ratsastaa ponilla muutaman minuutin, olisin kyllä varmaan saanut kauemminkin. Nykyään (juu, oli varmaan ennenkin) on jopa 12 vuotiaita tyttöjä jotka painavat helposti enemmän kuin minä..
 
"Vieras ap"
Painan 57 kg ja sain ratsastaa ponilla muutaman minuutin, olisin kyllä varmaan saanut kauemminkin. Nykyään (juu, oli varmaan ennenkin) on jopa 12 vuotiaita tyttöjä jotka painavat helposti enemmän kuin minä..
Toi mun kaverin tyttö painaa yli 90kg. Ne sen kaverit ketkä ratsastaa on sellaisia hoikkia tyttöjä, ehkä 40-50kg ja ratsastavat poneilla.

Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.
 
"vieras"
[QUOTE="Inkeri";28794010]On. Yleens- 40-70kg on painoraja. Ponin koosta ja rakenteesta riippuen.[/QUOTE]

Jep ja tosiaan ponin rakenteesta riippuu onko kevyt vai raskaamman mallinen.
+70kg ehdottomasti hevosen selkään!!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
Shetlanninponilla painoraja oli muistaakseni 50 kg. Mutta tämäkin taisi olla lähinnä sitten vain kävelyyn sopiva ratsastajan paino, eikä siis mitään estehyppyjä enää.

Mä olen noin hieman vajaa 60-kiloisena ratsastanut Connemaroilla, mutta en mä kyllä 90-kiloista ponin selkään enää päästäisi.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras ap";28794017]Toi mun kaverin tyttö painaa yli 90kg. Ne sen kaverit ketkä ratsastaa on sellaisia hoikkia tyttöjä, ehkä 40-50kg ja ratsastavat poneilla.

Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.[/QUOTE]

Arrrggghhhh tytön äiti on eläinrääkkääjä, vai että 90kg pullukka ponilla, voi jösses oikeesti?:O Tallin omistajana haistattasin pitkät tuolle äidille!:mad:
 
Peyote
[QUOTE="Vieras ap";28794017]Toi mun kaverin tyttö painaa yli 90kg. Ne sen kaverit ketkä ratsastaa on sellaisia hoikkia tyttöjä, ehkä 40-50kg ja ratsastavat poneilla.

Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.[/QUOTE]

Ehkei kannata laittaa lasta tekemisiin ollenkaan eläinten kanssa, jos ei välitä eläimistä yhtään. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Fukitol
"huhhuh"
[QUOTE="Vieras ap";28794017]Toi mun kaverin tyttö painaa yli 90kg. Ne sen kaverit ketkä ratsastaa on sellaisia hoikkia tyttöjä, ehkä 40-50kg ja ratsastavat poneilla.

Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.[/QUOTE]

Saa kyllä tuo tyttö unohtaa ponit! Painoraja on yleensä noin 60, joillakin jo 40 :(
 
iiiiiii
[QUOTE="Vieras ap";28794017]Tytön äidin mielestä on väärin jos tyttönsä ei saa ratsastaa samoilla poneilla kun kaverinsa, painon vuoksi syrjimistä tms.[/QUOTE]

Onko tytön äidin mielestä tyttö normaalinkokoinen ikäisekseen? Kuulostaa aika hurjalta. Onko äidin mielestä myös väärin jos tyttö ei voi käyttää samoja vaatteita kun kaverinsa? Kun ei yksinkertaisesti vain mahdu..
 
"vieras"
Kuka sen melkeen satakilosen muksun sinne satulaan pukkaa? Mitä jos satulanrunko menee poikki, korvaako vanhemmat jopa tonnin maksavan penkin? Alkeisratsastajasta tietenkin vielä kyse niin istuu kun perunasäkki siellä selässä? Voi heppa parkoja.:(
 
"Vieras ap"
[QUOTE="vieras";28794034]Arrrggghhhh tytön äiti on eläinrääkkääjä, vai että 90kg pullukka ponilla, voi jösses oikeesti?:O Tallin omistajana haistattasin pitkät tuolle äidille!:mad:[/QUOTE]

Toi äiti ei ymmärrä hevosista mitään ja se tyttö on vasta käynyt muutaman kerran tallilla katsomassa kun kaverinsa ratsastaa. Nyt se haluaa alkaa ratsastaa niillä samoilla kavereiden lempiponeilla ja äiti sanoi pitävänsä lapsensa puolia. Se äiti on niin tiukka täti etten jaksanut väitellä sen kanssa, saavat sitten tallilla sanoa miten asiat on.
 
"Hmm"
Ei tuon kokoista ponin selään, tietenkin tyttöä nolottaa jos ei pääse ponin selkään kuten kaverit, mutta hän voisi alkaa ratsastamaan hevosella.

Ja enemmän noloa se on jos tuo tyttö kentällä kipuaa ponin selkään ja ponin jalat tutisee ja se menee pläts maahan.
 
ssss
[QUOTE="Vieras ap";28794087]Toi äiti ei ymmärrä hevosista mitään ja se tyttö on vasta käynyt muutaman kerran tallilla katsomassa kun kaverinsa ratsastaa. Nyt se haluaa alkaa ratsastaa niillä samoilla kavereiden lempiponeilla ja äiti sanoi pitävänsä lapsensa puolia. Se äiti on niin tiukka täti etten jaksanut väitellä sen kanssa, saavat sitten tallilla sanoa miten asiat on.[/QUOTE]

Mitähän äiti sanoo kun tajuaa ettei tyttö mitenkään voi vaan ratsastaa noilla poneilla? Haukkuu tallinomistajan? Jokin liikkunnallisempi harrastus voisi olla tuolle tytölle ainakin aluksi hyvä..
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28794118]On kyllä:O mun 11.v painaa 35kg!?[/QUOTE]

Kelasin tässä ettei mun mieskään paina 90 kiloa.
Mitähän ne sanois jos mun mies menis tallille vaatimaan saada poniratsastaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Vieras ap"
Se äiti on itsekin ylipainoinen ja myöntää että lapsellakin on ylimääräisiä kiloja mutta ei mun mielestä ota sitä riittävän vakavasti. Ei tee mitään asian eteen vaan enemmänkin arvostelee nykyisiä paino- ja kauneusihanteita mitkä ovat sairaita on väärin että ihmisiä syrjitään jos eivät ole normaalipainoisia.
 
"hmm"
Ratsastin ennen ja ainakin pienemmillä poneilla oli painorajoituksia. Joskus näin, kun lasten ponitunnilla jollakin vähän isommalla ja pyöreämmällä tytöllä oli täysikokoinen hevonen, kun muilla samalla tunnilla ponit.
 
Ei missään nimessä tuolla painolla ponin selkään. shettiksellä on max. 45kg ja sekin on todella ylärajoissa, riippuu shetukan koosta ja rungosta. Mun ponilla (~130cm) olen pitänyt painorajana 55kg.

Hevosella voi mennä kyllä, mutta ei sitten millään rimpula lv:llä....
 

Yhteistyössä