Järkeä mennä suoraan työnhakijaksi ilman koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja "äippä82"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28782663]Eli sä et edes lue mun kommentteja. Hienoa keskustella, kun toinen vaan jankkaa omiaan kun ei viitsi lukea. En ole kirjoittanut siivousalasta mitään yleisesti vaan nimenomaan tästä sairaalasta jossa itse tein töitä pari vuoroa. En tule toivon mukaan työskentelemään koskaan missään siivoustyössä, jossa en osaisi maalaisjärjellä toimia. Jos minut olisi laitettu yksin _tuonne_ niin kyllä olisin osannut käyttää oikeita rättejä (anteeksi siivouspyyhkeitä) ja vessojen, potilashuoneiden ja lattian pesuun oikeita aineita sekä olisin osannut etsiä vaihto petivaatteet. En olisi osannut suojautua eristyspotilaita varten enkä olisi tiennyt mikä on talon käytäntö verijälkien pesuun :D[/QUOTE]

Tää on joku toinen vieras, joka ei ilmeisesti lue sun kommenteja. Mä luovutin jo, en jaksa jankata.

Onhan tämä vähän hullunkurista. Koulutuksenhan pitää näkyä palkassa.Esimerkiksi kaupan kassan palkka ilman työkokemusta, olisko 7 euroa tai jotain muuta onnetonta. Työkokemuslisä nostattaa sitä jonkin verran ja kenties koulutuskin. Työnantajalle on edullisempaa palkata tämankaltaiseen työhön ilman koulutusta ja työkokemusta omaava henkilö, sillä se tulee edulliseksi. Jos ta palkaa vielä nuoren jota työsuhdeturva-asiat eivät kiinnosta, palkkaus on nappi. Tämä siis koulutuksesta=)

Ihmisten manipulaatio koulutusasioissa ei aina ole asiantuntijoiden suusta kuultunakaan realistisella pohjalla. Esimerkiksi työvoimapoliittiset koulutukset joita on paljon. Suurin hyötyjä noistä koulutuksista on konsultti joka pyörittää yritystä työttömien kustannuksella. Työtön( reppana) olettaa työllistyvänsä kun käy työvoimapoliittista koulutusta, mutta kun se loppuu, kortistoon paluu on mahdollista. Tässä järjestelmässä huijataan ihmisiä jo lähtökohtaisesti harhaanjohtavalla ajatusfilosofialla koulutuksen tarpeellisuudesta työmarkkinoilla. Mitä näihin korkean teknologian töihin ja innovaatioiden-juttuihin on uskomista, niin tämäkin on vain oletusta(ei faktaa) mihin suuntaan kannataa valtion panostaa. En muista yrityspomoja, mutta muutama teollisuusyrityksen ulkomaille myynyt t.johtaja myönsi jossakin haastattelussa, että tuotantolaitosten myyminen tosi kauas esim. Kiinaan on erittäin huonoa ja lyhytnäköistä toimintaa. Ja kuinka paljon niihinkin on syydetty fyrkkaa. Ja miten rakennuspuolella menee? palkataan ulkomaisia työntekijöitä( koulutus tuntematon), palkat siirtyy ulkomaihin ja jälkien korjaamiseen tulee palamaan rahaa myöhemmin. Minusta tämä systeemi on täysin vinskahtanut.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
Ihmisten manipulaatio koulutusasioissa ei aina ole asiantuntijoiden suusta kuultunakaan realistisella pohjalla. Esimerkiksi työvoimapoliittiset koulutukset joita on paljon. Suurin hyötyjä noistä koulutuksista on konsultti joka pyörittää yritystä työttömien kustannuksella. Työtön( reppana) olettaa työllistyvänsä kun käy työvoimapoliittista koulutusta, mutta kun se loppuu, kortistoon paluu on mahdollista. Tässä järjestelmässä huijataan ihmisiä jo lähtökohtaisesti harhaanjohtavalla ajatusfilosofialla koulutuksen tarpeellisuudesta työmarkkinoilla. Mitä näihin korkean teknologian töihin ja innovaatioiden-juttuihin on uskomista, niin tämäkin on vain oletusta(ei faktaa) mihin suuntaan kannataa valtion panostaa. En muista yrityspomoja, mutta muutama teollisuusyrityksen ulkomaille myynyt t.johtaja myönsi jossakin haastattelussa, että tuotantolaitosten myyminen tosi kauas esim. Kiinaan on erittäin huonoa ja lyhytnäköistä toimintaa. Ja kuinka paljon niihinkin on syydetty fyrkkaa. Ja miten rakennuspuolella menee? palkataan ulkomaisia työntekijöitä( koulutus tuntematon), palkat siirtyy ulkomaihin ja jälkien korjaamiseen tulee palamaan rahaa myöhemmin. Minusta tämä systeemi on täysin vinskahtanut.
Olis ehkä sunkin kannattanut kouluttautua niin olisit oppinut kirjoittamaan niin, että tekstiäsi jaksaisi lukeakin.

[QUOTE="vieras";28782961]Olis ehkä sunkin kannattanut kouluttautua niin olisit oppinut kirjoittamaan niin, että tekstiäsi jaksaisi lukeakin.[/QUOTE]

ymmärrän *ittuilua. Mutta voisit lisätä siihen perustelut, niin pääsisin kuittailemaan takaisin.

"vieras"
Minusta koulutuksella on todella suuri arvo. Koulutuksella näytetään työnantajalle, että pystyy tiettyihin työelämän vaatimiin asioihin ja pystyy sitoutumaan työhön ja saattamaan sen loppuun esim juuri opinnäytetyö ja valmistuminen.

Monet sanoo ettei kaupan kassalle tarvi koulutusta, mutta kyllä asiakaspalvelun perusteet, kielitaito, tietyt perusteet kaupan logistiikasta kuuluvat jokaisen kaupassa työssä olevan hallittavaksi. Voi kai joku luonnostaa olla sopiva ja etsiä tietoa itsekseenkin asioista, mutta yleensä sellaiset ihmiset ovat jo kouluttautuneet.

Opinnot, oli ne minkä tahansa alan, valmistavat opiskelijaa työelämään ihan sillä, että noudatetaan lukujärjestystä, hoidetaan kouluhommat itsenäisesti, osataan tietyt ammatin perusteet ja hallitaan tiedonhankinta. Oma kokemukseni on, että opiskelleet ihmiset ovat jotenkin avarakatseisempia, osaavat perustella asioita ja ovat jotenkin vain kypsemmän oloisia.

"vieras"
ymmärrän *ittuilua. Mutta voisit lisätä siihen perustelut, niin pääsisin kuittailemaan takaisin.
Suurin ongelma on kappaleenjaon puute. Yhteen pötköön kirjoitettua tekstiä on hyvin vaivalloista lukea. Isot kirjaimet, välilyönnit ja välimerkit ovat myös hieman hakusessa. Näitä kaikkia asioita on opeteltu jo peruskoulusta lähtien, mutta jos kouluttautuu pidemmälle, niiden osaaminen tulee vielä tärkeämmäksi ja näin ollen oletin, että et ole kouluttautunut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28782771]Tää on joku toinen vieras, joka ei ilmeisesti lue sun kommenteja. Mä luovutin jo, en jaksa jankata.[/QUOTE]

Niin siinä yleensä käy, kun huomaa puhuneensa itsensä pussiin :D

opetustöistä sijaisuuksista saa muistaakseni 15 e tunnilta, ja siihen ei tarvitse olla mitään koulutusta. Opettajan virkoihin taas pitää olla koulutusta.
Opettajien sijaisten palkkojen polkeminen lopetettava välittömästi - Lukijoilta - Turun Sanomat

nyt kun kouluun.com-niminen pulju on ennättänyt tähän markkinarakoon kiilaamaan itsensä, niin mikä mahtaa olla tämän hetken "kurssi"... :D

Tietääkö joku?
Kymmenisen vuotta sitten oli ainakin isompi kuin 15 e sijaisen taksa.

Mä en kestä. Akaatti ja kumppanit ovat siis sitä mieltä, että myyntityö = kassalla rahastaminen.

Se on toki totta, että kassakonetta oppii käyttämään ilman kaupallista koulutusta. Mutta jos nyt mietitään ihan oikeaa myyjää, eikä sellaista, joka liukuhihnalta rahastaa itsepalveluautomarkethelvetissä, niin kyllä minun näkemykseni mukaan merkonomilla on siihen työhön paremmat eväät, kuin pystymetsästä tulevalla lukiolaisella. Liiketalouden perustutkintoon kun kuitenkin kuuluu kaikkea aina asiakaspalvelusta markkinointiin ja visuaaliseen myyntityöhön. Onneksi tämä on huomioitu kaupan alan tes:ssä; vastavalmistuneelle lukiolaisellehan saa nimittäin maksaa samoista hommista paskempaa liksaa kuin vastavalmistuneelle merkonomille.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28783063]Niin siinä yleensä käy, kun huomaa puhuneensa itsensä pussiin :D[/QUOTE]

Mitenköhän mä olen puhunut itseni pussiin? Mä olen sitä mieltä, että koulutuksessa on järkeä, sä olet sitä mieltä, että koulutuksessa ei ole järkeä. Molemmat on kertonut omat perustelut ja kumpikaan ei ole muuttamassa mielipidettään. Mikä järki tässä enää on jatkaa?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28783304]Mitenköhän mä olen puhunut itseni pussiin? Mä olen sitä mieltä, että koulutuksessa on järkeä, sä olet sitä mieltä, että koulutuksessa ei ole järkeä. Molemmat on kertonut omat perustelut ja kumpikaan ei ole muuttamassa mielipidettään. Mikä järki tässä enää on jatkaa?[/QUOTE]

Kenenkähän kanssa olet oikein keskustellut? Minä en ole missään vaiheessa sanonut että koulutuksessa ei ole mitään järkeä. Löysit vielä jostain "minun" perustelutkin tälle väitteelle :D

Yhteistyössä