Järkeä mennä suoraan työnhakijaksi ilman koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja "äippä82"
  • Ensimmäinen viesti
"äippä82"
Kotiäitinä mennyt "ikuisuus" viimeinen lapsi täyttää 3v ja lapsiluku täynnä. Nyt kovasti lähiaikoina ajatella työelämää. Onko mitään järkeä mennä työnhakijaksi ilman koulutusta? saako edes työtä ilman koulutusta nykyään mistään??

Vaikea sanoa, onko järkeä vai ei, mutta sen voinee sanoa, että työllistyminen tulee olemaan melkoisen hankalaa ilman ammatillista koulutusta ja varsinaisen työkokemuksenkin vielä puuttuessa (joo, tiedän kyllä, että lasten- ja kodinhoito on monien mielestä työtä siinä kuin palkkatyökin, mutta ainakin yhtä usean mielestä näin ei kuitenkaan ole).

Useimpia töitä pystyisi hyvin tekemään ilman koulutusta, mutta Suomessa on nykyaikana monien töiden kohdalla sellainen vaatimus, että vaaditaan koulutus, vaikka sitä ei todellisuudessa tarvitsekaan kyseisessä työssä. On kai sitten hienompaa laatia niitä työpaikkailmoituksia, kun voi kirjoittaa, että koulutus vaaditaan.

Useimpia töitä pystyisi hyvin tekemään ilman koulutusta, mutta Suomessa on nykyaikana monien töiden kohdalla sellainen vaatimus, että vaaditaan koulutus, vaikka sitä ei todellisuudessa tarvitsekaan kyseisessä työssä.
Kerrohan muutama esimerkki niistä töistä, jotka hoituisivat ihan yhtä hyvin ilman minkäänlaista koulutusta? Joitain tällaisia hommia lienee vielä olemassa, mutta että useimmat...

"Vieras"
Työkkärin kautta saat tietoa eri koulutuksista myös. Joten työkkäriin vaan mars. Toki kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi myös mutta et ehkä saa työmarkkinatukea kun ei sitä ammattia ole. Laittavat sinut sitten sieltä työharjoitteluun tai kurssille jolloin rahaa sitten maksetaan. En kyllä nyt muksta miten ikä vaikuttaa tuohon työmarkkinatuen saamiseen.

HippuTAR
No mä aion mennä työnhakijaksi ilman varsinaista koulutusta. Tai oon mä käyny sähkön perusteet ja se riittää täälä koulutukseksi noihin sähköhommeleitten :D kokoojien paikkoihin. Ja sit lomittajakurssin, siltä alalta töitäkin löytyis mutta en pysty niitä enää tekemään.
Viimeksi oon ollu -09 nuorisoseuran emäntänä...
Mut katotaan mitä tapahtuu. Kouluun meno ei kuitenkaan onnistu, ei pysty niin paljo kituuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28781937:
Kerrohan muutama esimerkki niistä töistä, jotka hoituisivat ihan yhtä hyvin ilman minkäänlaista koulutusta? Joitain tällaisia hommia lienee vielä olemassa, mutta että useimmat...
Siivoojat, kaupankassat, useat opas hommat, myyntityö (puhelinmyynti, myyntiedustajat, kiinteistönvälitys). Paljon on semmoisia hommia, mitä voi päästä tekemään ilman mitään koulutusta, mutta niissäkin ilmoituksissa useasti toivotaan jotain tutkintoa, mutta paikan kyllä saa helposti ilmankin.

"tiuku"
Kokeile kysyä aikuisopintorahaa ja sitten voi olla mahdollista että saisit työttömyys korvauksella opiskella esim lähihoitajaksi. Oppisopimus on hyvä mutta paikkaa voi olla vaikee saada.

Siivoojat, kaupankassat, useat opas hommat, myyntityö (puhelinmyynti, myyntiedustajat, kiinteistönvälitys). Paljon on semmoisia hommia, mitä voi päästä tekemään ilman mitään koulutusta, mutta niissäkin ilmoituksissa useasti toivotaan jotain tutkintoa, mutta paikan kyllä saa helposti ilmankin.
Voi olla, että jonkun noista duuneista saa ilman niihin tavallisesti edellytettävää koulutustakin, mutta siitä ei nyt oikeastaan ollut kyse. Kyse oli siis siitä, että pyysin esimerkkejä töistä, jotka hoituvat täsmälleen yhtä hyvin ilman minkäänlaista koulutusta. Akaatti kun oli sitä mieltä, että useimmat työt ovat tällaisia. Tästä en siis ollut samaa mieltä.

"vieras"
Itse olen ollut työttömänä työnhakijana nyt 8kk. Sitä ennen kotiäitinä 17v. Ja ei ole muuta koulutusta kuin lukio, töissä olin ennen ekan lapsen syntymää. Ilman muuta ilmottauduin työkkäriin ja saan myös työttömyyskorvausta, ensin peruspäivärahaa ja kun 500 päivää tuli täyteen, niin työmarkkinatukea, noin 700e/kk. Eikä työkkäri ole painostanut kursseille tai mihinkään, ehdotelleet eri vaihtoehtoja.
Ilmeisesti pääsen töihin tuossa loppuvuodesta ja ajattelin aloittaa tuohon alaan kuuluvan iltakoulun, joka kestää reilun vuoden, vain muutaman illan kuukaudessa.
Kyllä sitä vanhemmatkin ihmiset opiskelee ja oppii, joten eiköhän mekin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782042:
Voi olla, että jonkun noista duuneista saa ilman niihin tavallisesti edellytettävää koulutustakin, mutta siitä ei nyt oikeastaan ollut kyse. Kyse oli siis siitä, että pyysin esimerkkejä töistä, jotka hoituvat täsmälleen yhtä hyvin ilman minkäänlaista koulutusta. Akaatti kun oli sitä mieltä, että useimmat työt ovat tällaisia. Tästä en siis ollut samaa mieltä.
En usko, että suurin osa töistä hoituu yhtä hyvin ilman koulutusta, mutta on olemassa paljon töitä, joissa näin on. Muun muassa nuo mainitsemani, joista kyllä kaikkia saa ihan varmasti ilman koulutusta ja osaan ei edes ole mitään erillistä koulutusta vaan työpaikka kouluttaa tehtäviin. Nuo nimenomaiset siis listasin siksi, että olen itse tehnyt ko. töitä ilman koulutusta. Tai lukion käyneenä ja sen päälle pieni läjä satunnaisia amk opintoja, mutta ei tutkintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782042:
Esimerkiksi myyntityö, kaupan alan työt, siivoustyöt jne. Suomen yleisin ammatti on myyjä. Tietenkin työhön tarvitsee sen perehdytyksen, että oppii käyttämään työvälineitä, mutta tämä hoituu kyllä muutaman viikon koulutuksella työn aluksi.

"vieras"
Tuntuu kyllä oudolta että kouluun ei ole haluja. Itsellä pelottaisi kyllä elämä, jos ei koulutusta ole alla. Työnsaanti on vaikeaa koulutuksellakin, kun niin paljon hakijoita.

Itse sain kolme lasta lukiopohjalla, mutta selvää oli, että kun lapset saatu peräkkäin niin sen jälkeen kouluun ja sitten onkin hyvä töitä painaa ja on niitä painettukin jo monta vuotta ja lapset jo kaikki koululaisia. Hankkikaa hyvät ihmiset se koulutus vai haluattekö töihin vain johonkin tehtaaseen tai siivoamaan? Niihinkin töihin tosin otetaan yleensä mielummin se koulutettu, kun heitäkin on tarjolla.

6xäiti
[QUOTE="vieras";28782158]Tuntuu kyllä oudolta että kouluun ei ole haluja. Itsellä pelottaisi kyllä elämä, jos ei koulutusta ole alla. Työnsaanti on vaikeaa koulutuksellakin, kun niin paljon hakijoita.

Itse sain kolme lasta lukiopohjalla, mutta selvää oli, että kun lapset saatu peräkkäin niin sen jälkeen kouluun ja sitten onkin hyvä töitä painaa ja on niitä painettukin jo monta vuotta ja lapset jo kaikki koululaisia. Hankkikaa hyvät ihmiset se koulutus vai haluattekö töihin vain johonkin tehtaaseen tai siivoamaan? Niihinkin töihin tosin otetaan yleensä mielummin se koulutettu, kun heitäkin on tarjolla.[/QUOTE]

Jotenkin nyt pisti silmään tuo "haluatteko töihin vain johonkin tehtaaseen tai siivoamaan"..
Halveksitko jotenkin noita töitä? Kuka ne tekisi, jos kaikki kouluttaisivat itsensä korkeammalle? Pitäisi ihmisten osata olla kiitollisia kaikista ammateista ja niissä työskentelevistä ihmisistä.

Suomessa on jo nyt se ongelma, että ihmisiä ylikoulutetaan liikaa. Se jos mikä on ajan ja yhteiskunnan rahojen hukkaamista, kun koulutetaan ihmisiä vain sen vuoksi, että on hienompaa jos on koulutettu. Paljon on Suomessa turhia koulutuksia ja turhaan koulutettuja ihmisiä.

Jatkan vielä, että Suomessa on tavoitteena, että 70 prosentilla kansalaisista olisi korkeakoulutus. Todellisuus on kuitenkin se, ettei Suomessa ole 70 prosentille työpaikkaa, johon tarvittaisiin korkeakoulutus.

Suomessa on jo nyt se ongelma, että ihmisiä ylikoulutetaan liikaa. Se jos mikä on ajan ja yhteiskunnan rahojen hukkaamista, kun koulutetaan ihmisiä vain sen vuoksi, että on hienompaa jos on koulutettu. Paljon on Suomessa turhia koulutuksia ja turhaan koulutettuja ihmisiä.
Niinpä. Mä valmistun piakkoin pääasiassa sen takia, että 'pitää olla joku koulutus'. Hyvin olen kymmenen vuoden aikana saanut töitä lukio pohjalla ja osannut ne hommat ihan hyvin. Mutta koska se töiden haku on helpompaa sen tutkintolappusen kanssa käyn sen nyt sitten hakemassa, mutta rehellisesti sanottuna aika vähäiseksi on jäänyt se oppi jota koulustani olen saanut. Samat asiat olen tiennyt kokemuksen tai maalaisjärjen kautta tai tiennyt mistä saisin ne selville jos en entuudestaan tietäisi. Ei näin toki ole joka alalla, ihan hyvä että lääkäreiltä vaaditaan pitkää kouluttautumista :) Mutta on myös paljon aloja, joissa se kouluttautuminen on aika turhaa, niin kuin esim. tuo mainittu kaupanala.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Esimerkiksi myyntityö, kaupan alan työt, siivoustyöt jne. Suomen yleisin ammatti on myyjä. Tietenkin työhön tarvitsee sen perehdytyksen, että oppii käyttämään työvälineitä, mutta tämä hoituu kyllä muutaman viikon koulutuksella työn aluksi.
Eli nuokaan eivät hoidu yhtä hyvin ilman koulutusta, vaan työnantaja joutuu kouluttamaan ne työntekijät, joilta puuttuu alan peruskoulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782251:
Eli nuokaan eivät hoidu yhtä hyvin ilman koulutusta, vaan työnantaja joutuu kouluttamaan ne työntekijät, joilta puuttuu alan peruskoulutus.
Kyllä esimerkiksi kaupan myyjän työhön joutuu ihan samalla kouluttamaan (siis se viikon tai parin "koulutus" työn aluksi) tradenomin kuin pelkän lukion käyneen. Ei tradenomikoulutuksella opita käyttämään kaupan kassaa ja opita kaupan toimintatapoja (taukokäytännöt, järjestelmät jne.).

Jatkan vielä, että Suomessa on tavoitteena, että 70 prosentilla kansalaisista olisi korkeakoulutus. Todellisuus on kuitenkin se, ettei Suomessa ole 70 prosentille työpaikkaa, johon tarvittaisiin korkeakoulutus.
Ei tämä asia ihan noin yksinkertainen ole. Me kun joudumme kuitenkin leipämme nykyään hankkimaan kansainvälisen kilpailun areenalla, niin tällaisen pääoma- ja luonnonvaraköyhän maan ainoa kilpailuvaltti on käytännössä tuo korkea koulutusaste. Toistemme paitoja pesemällä emme elä, ja kiinalaisille emme pärjää bulkkitavaraa tuottamalla, joten ainoa vaihtoehto on keskittyä korkeaan teknologiaan, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ja näitä duuneja ei peruskoulupohjalla tehdä.

Kyllä esimerkiksi kaupan myyjän työhön joutuu ihan samalla kouluttamaan (siis se viikon tai parin "koulutus" työn aluksi) tradenomin kuin pelkän lukion käyneen. Ei tradenomikoulutuksella opita käyttämään kaupan kassaa ja opita kaupan toimintatapoja (taukokäytännöt, järjestelmät jne.).
Näin. Olen juurikin valmistumassa tradenomiksi (puuttuu enää opinnäytetyö ja pari kurssia) ja olen työskennellyt ennen opintojen alkua useammassakin kaupassa yhteensä useamman vuoden. Mikään tuolla tradenomi opinnoissa ei anna lukiota suurempia valmiuksia siihen kaupan kassan hommaan (eikä se tutkinto siihen tähtää vaan korkeampiin tehtäviin kuten esimies, markkinointi yms. hommat). Kyllä mä tradenominakin joutuisin opettelemaan miten sen kaupan kassakone toimii, mitä tilausjärjestelmää käytetään, miten siellä käytännön hommat toimii, yms. Ei niitä siellä koulussa opeteta :D

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28782276:
Ei tämä asia ihan noin yksinkertainen ole. Me kun joudumme kuitenkin leipämme nykyään hankkimaan kansainvälisen kilpailun areenalla, niin tällaisen pääoma- ja luonnonvaraköyhän maan ainoa kilpailuvaltti on käytännössä tuo korkea koulutusaste. Toistemme paitoja pesemällä emme elä, ja kiinalaisille emme pärjää bulkkitavaraa tuottamalla, joten ainoa vaihtoehto on keskittyä korkeaan teknologiaan, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ja näitä duuneja ei peruskoulupohjalla tehdä.
Tässä on kyse siitä, että liian moni kouluttautuu liikaa ja liian monissa työpaikoissa se koulutuksen tarve on keinotekoinen. Siitä ei ole mitään hyötyä, että ihmisiä koulutetaan liikaa ja sitten se koulutus menee aivan hukkaan (pelkästään 3,5 vuoden AMK-tutkinnon hinta on noin 40 000 euroa/opiskelija). Suomessa on jo nyt paljon ylikoulutusta, sitten nämä koulutetut ovat työttöminä tai tekevät niitä töitä, joita olisivat voineet tehdä hyvin ilman koulutusta.

Yhteistyössä