Sääliksi käy tässä lähistöllä asuvan suurperheen lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eras"

Vieras
Lapsia on 10 ja huomiota eivät saa tarpeeksi. Se näkyy jatkuvana aikuisennälkänä sekä koululaisissa että pienemmissäkin. Perheen koululaiset eivät esimerkiksi uskalla kertoa huoliaan äidille kun eivät halua rasittaa tätä murheillaan. Miksi ihmeessä nykyaikana kukaan hankkii paljon lapsia kun on sanomattakin selvää ettei kukaan voi antaa tarpeeksi huomiota noin isolle laumalle? Varsinkaan kun isoimmat ovat jo 15-16v ja tarvitsevat tukea murrosiän kuohuissa. Kaikki aika menee äidiltä perheen pienempiin, isä taas ei ehdi kun pakko painaa töitä. Kyseessä ei ole uskovainen perhe jos joku sitä kysyy.

Kirjoitit varmaankin mun tuttavaperheestä. Sopii kuvaukseen ;). Et viittisi. Ei munkaan lapseni aina mulle murheitaan kerro, kun haluaa säästää murehtimiselta. Ja yksi lapsi on vain, teini-ikäinen. Jotkut on sen luonteisia, vaikka miten yrittäisit sanoa, että äidille saa kaikki kertoa! Et tosiaankaan voi tietää perheen sisäisiä asioita kovin hyvin, jos et siellä itse asu. Höhlä.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;28781878:
En minäkään uskaltanut kertoa murheistani äidille emmekä olleet suurperhe. Eiköhän tuo ihan riipu äidistä eikä lasten määrästä.

Peesi.

Meidän perhe on kyllä luokiteltu suurperheeksi, mutta tietyistä asioista puhumattomuuteen ei ole vaikuttanut, että meitä on ollut useampi lapsi. Omalla kohdallani kyse oli enemmänkin siitä, että ehkä suomalaisessa kulttuurissa ei ole ollut tapana ruotia joka asiaa, mutta enemmänkin se, että tunnen olevani äidilleni niin tärkeä, etten halua hänelle pahaa mieltä minun asioistani. Minulle tulisi iso suru, jos tuntisin, että tuotan äidilleni huolta.

Ei tuollainen välttämättä riipu lasten määrästä. Tietysti, onhan se todennäköisempää ettei kaikille riitä aikaa eikä vanhemmilla rahkeita jos lapsia on 10 kuin että niitä olisi 3, muttei tosiaan ole mikään itsestäänselvyys.

Mä tiedän perheen jossa on 8 lasta ja vanhin on 13, eivätkä hekään ole mitään uskovaisia. Sen paremmin hoidettuja ja pidettyjä lapsia tuskin onkaan. Rauhallisia, ystävällisiä, sosiaalisia, hyvin käyttäytyviä kaikki.

Perheessäni on 4 lasta ja me kolme olimme aikuisia veljemme ollessa 7v. Äitini miesystävä hyväksikäytti veljeäni. Veli ei kertonut sitä äidilleni ettei äidille tule pahamieli. Eli tässä ei ainakaan ollut kyse siitä että äitini oli ylikuormitettu.

Suurperheessä luulis toisaalta olevan se etu, että on sisaruksia, joiden kanssa pystyy jakamaan asioita. Mulle ainakin sisko on todella merkittävässä roolissa elämässäni.

Mitenkä monelle lapselle aikuisen huomio sitten riittää?

Mulla on kolme lasta ja koen, että pystyn antamaan heistä jokaiselle riittävästi aikaa sekä yhdessä, että erikseen. Kohta perheeseen syntyy uusi vauva ja koen, että senkin jälkeen pystyn perehtymään jokaiseen lapseen vielä ihan kunnolla.

Jos perheessä on 10 lasta ja 2 vanhempaa, niin vaikka perheen lapsista jokaiselle ei riitäkään huomiota aivan samalla tapaa, kuin kaksilapsisen perheen lapsille, saattaa sitä huomiota kuitenkin lapsille olla jaettavaksi riittävästi, sillä jakajana on kuitenkin 2 vanhempaa.

Ja meillä siinä huomion ja ajan antamisessä on myös iso rooli mummolla. Eli meidän lapsillamme on kolme erittäin tärkeätä aikuista. Välillä mummolle jaetaan sellaiset jutut, mitä äidille tai isälle ei olla kerrottu lainkaan...mutta eipä mulle ollut tullut mieleenkään, että se pitäisi heti ajatella niin, että lapset "tarrautuvat" perheen ulkopuolisiin aikuisiin, koska eivät saa kotona riittävästi huomiota. Ajattelen sen ennemminkin tosiaan niin, että lapsilla tosiaan on sen 3 tärkeää aikuista. Ja se on vain ja ainoastaan positiivista.

Alkuperäinen kirjoittaja suurperheen_äiti;28782004:
Perheessäni on 4 lasta ja me kolme olimme aikuisia veljemme ollessa 7v. Äitini miesystävä hyväksikäytti veljeäni. Veli ei kertonut sitä äidilleni ettei äidille tule pahamieli. Eli tässä ei ainakaan ollut kyse siitä että äitini oli ylikuormitettu.

Kai te kerroitte :O

Yhteistyössä