Tottuiko sinulla vauva lopulta vaunuissa nukkumaan, vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mää vai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mää vai

Vieras
hän alkumetreillä (vastasyntynyt - 2kk) ei tykännyt niissä olla vaan huusi ja kitisi surkeaan ääneen?

Minulla tämä toinen on eri maata kuin eka. Tämä toka ei viihdy vaunuissa - ei yhtään. Ikää pian 2kk.

Tuttavat ja myös äitini vain tolkuttavat, että pientä pitää lykkiä vaunuissa, että se niissä tottuu olemaan.

Miksi pienen pitää tottua vaunuissa olemaan? Jos hän nukkuu unensa paremmin täällä sisällä, niin miksi sitä tapaa ei voi jatkaa??

Emmekä me (minä ja vauva) tänne sisälle "mökkiydytä", käymme esim; autolla kauppareissuilla ja kirjastoissa. Kyllä niissä saadaan molemmat tarpeeksi ns. virkistystä ja jotain muutakin kuin kotona olemista. Yksi tuttavani kun sanoi, että pitää mennä vaunulenkeille, että äidin henkinen jaksaminen pysyy hyvänä ja saa aikaa itselle. No kyllä minä siis virkistystä saan noista kauppareissuistakin.

Meillä esikoinen ei nukkunut vaunuissa ikinä. Kerran saanut sen päiväunille rattaisiin, oli silloin jo yli 2, nukahti rattaisiin kun oltiin pari pysäkin väliä bussissa.
Ei oppinut, vaikka meilläkin yritettiin "totuttaa" vaikka ja kuinka.

Tää toinen taas, nukkuu näköjään vaik keskellä vesi-ilmapallo sotaa.

Mulla ei ole ollut vauvan kanssa tuollaista ongelmaa, mutta halusin sanoa sulle, että jos kerta itse et vaunulenkkejä niin kaipaa ja olet tyytyväinen noinkin niin anna muiden olla mitä tahansa mieltä ja anna vauvan nukkua siellä missä on hyvä. Kumminkin kerta pääsette autolla myös pois kotoa.. :)

Meidän lapsi ei myöskään nukkunut vaunuissa kuin muutaman kerran. Nykyään jo isompanakaan autoon ei nukahda sitten millään. Täytyy olla yöllä autolla liikkeellä niin silloin saattaa nukahtaa kun on ensin hokenut tunnin "ei nukuta yhtään". Maailma on liian kiinnostava paikka. Ei silloin voi nukkua.

Meidän herra (reilu 2kk) alkaa nyt EHKÄ olla vähän tottunut olemaan vaunuissa. Aluksi ainut keino saada vaunuihin oli laittaa nukkuvana ja auta armias mikä huuto kun heräsi kesken lenkin. Edelleenkään ei toivoa, että nukahtaisi jos vaunut ei liiku, muutenkin nukahtaminen epävarmaa, joskus nukahtaa ja joskus huutaa (vaikka ei nälkä tai muu perushätä) koko lenkin. Mulle ollut tuo aika kovapala kun itse olen lenkkeilijäihmisiä ja ostin vartavasten hyvät (kalliit) vaunutkin, että päästään hyvin liikkumaan.

Mutta jos itse et koe sitä ongelmaksi niin miksipä siitä ongelmaa tekee :) Nauttikaa muista liikuntamuodoista, ei se vaunuilun puute maailmaa kaada :)

Sanoisin että ei varsinaisesti oppinut vaan aika alkoi käydä kypsäksi. Huusi alkuun kuin syötävä. Sitten kun älyttiin pitää selkänojaa koholla ja kiedottiin pyyhkeet tukemaan vauvaa molemmilta sivuilta (sama huuto oli sängyssäkin ilman lisäturvaa), alkoi viihtyä lyhyitä aikoja. Ilman tukivarustelua suostui olemaan hiljaa vasta 4kk eteenpäin, sitten alkoikin nukkua päikkärit lenkillä. En minäkään väkisin yrittäisi totuttaa, mutta en vielä vaunuja hautaisi komeron pohjalle... Niin ja jos joku moralisoi miksi yrittää pitää vaunuissa, vauva ei päästänyt alkuun edes pissalle yksin vaan heräsi heti joten ihan hartiakipujen vuoksi pakko oli etsiä levähdyskeinoja.

tottui kun nostin vaunuissa pääpuolta ylöspäin. Maaten asennossa ei millään suostunu oleen. Meillä siis yhdistelmät joissa se ratas osa alla ja sitä nostamalla sai kopankin asentoa muutettua. Tämä mukula on kyllä muutenkin ollu erilainen nukkuja kun sisaruksensa.

Minkä ikäsenä te joiden vauvat ei tykkää vaunuista, olette sinne vaunuihin ne laittaneet?
Mä laitoin omani 10 päivän ikäsenä ja siitä lähtien on päiväunet nukuttu vaunuissa. Itse koen tärkeänä, että voi monta tuntia päivässä kävellä ympäriinsä.

Minkä ikäsenä te joiden vauvat ei tykkää vaunuista, olette sinne vaunuihin ne laittaneet?
Mä laitoin omani 10 päivän ikäsenä ja siitä lähtien on päiväunet nukuttu vaunuissa. Itse koen tärkeänä, että voi monta tuntia päivässä kävellä ympäriinsä.

Heti synnäriltä kun oltiin kotiuduttu. Mä olin yksin vauvan kanssa ja mulla oli silloin koiravanhus, joka oli pakko käyttää ulkona säännöllisesti. Mutta ei ne ulkoilut mitenkään mukavia olleet, kun toinen huutaa selkä kaarella. Kantoliina meidät pelasti noilta osin.

mulla esikoinen oli alusta asti ihan messissä vaunujen kanssa ja vaunulenkille tai kaupungille pörrää pysty lähtee just vauvan kiukkusia päiviä karkuun kun niissä se viihty tosi hyvin vaikka kotona ois kiukuttanu. Joskin päiväunet vaati yleensä jonkilaisen lenkin.

Sit tuli toi toinen marakatti joka kilju kun syötävä jos sen pisti hereillä vaunuihin. ja jakso huutaa puolikin tuntia pää punasena kun oli pakko välillä laittaa vaunuun kun käytiin esim kerhossa tms. usein kyllä nukutin sen ensin keinuttamalla vaunukoppaa ja sit nukkuvana nostin vaunuihin ja lähdettiin. oiskohan tuo nuorempi ollu joku puolivuotias tms kun kävi koppa pieneks ja oli pakko pakata se vaunuun ilman koppaa kun lähdin puistoon isomman kanssa... kerran tai kaks se huusi ihan pää punasena vaunuissa sen aikaa kun mä puin isompaa valmiiks ja sit se ymmärsi et mitä tässä turhia huutelemaan ja alko nukahtamaan vaunuihin sillä välin kun puin esikoista. nyt tuo on 1 v 2 kk ja päiväunille laitto on tosi helppoo kun laitan vaan vaunuun ja harson eteen ja tuuppaan vaunut kuistille niin tyyppi nukahtaa siä ittekseen. en kyllä sillon ois uskonu kun roudasin sitä vaunukoppaa pitkin kämppää heilutellen että se ois sit lopulta helpompi tapaus nukkumaan kun esikoinen.

meillä nuorimmainen alkoi viihtyä vaunuissa vasta sitte kun pystyi istumaan niissä. Siihen asti mikään ei auttanu. Karmea huuto alkoi samantien kun sen sinne laski. Minä käytin kantoliinaa ja kantoreppua (Manduca). Kuljetin vauvaa niissä joka paikkaan kun siellä vauva oli tyytyväinen. Hyvin sujui kaikki.

Jotkut vauvat vaan tarvii niin paljon enemmän sitä fyysistä läheisyyttä. JOillain vauvoilla voi olla takaisinvirtausta tms jonka takia makuulla oleminen tuntuu heistä pahalta. Osta ap kantoliina tai kantoreppu niin huolet ovat ohi.

[QUOTE="juupsis";28770612]mulla esikoinen oli alusta asti ihan messissä vaunujen kanssa ja vaunulenkille tai kaupungille pörrää pysty lähtee just vauvan kiukkusia päiviä karkuun kun niissä se viihty tosi hyvin vaikka kotona ois kiukuttanu. Joskin päiväunet vaati yleensä jonkilaisen lenkin.

Sit tuli toi toinen marakatti joka kilju kun syötävä jos sen pisti hereillä vaunuihin. ja jakso huutaa puolikin tuntia pää punasena kun oli pakko välillä laittaa vaunuun kun käytiin esim kerhossa tms. usein kyllä nukutin sen ensin keinuttamalla vaunukoppaa ja sit nukkuvana nostin vaunuihin ja lähdettiin. oiskohan tuo nuorempi ollu joku puolivuotias tms kun kävi koppa pieneks ja oli pakko pakata se vaunuun ilman koppaa kun lähdin puistoon isomman kanssa... kerran tai kaks se huusi ihan pää punasena vaunuissa sen aikaa kun mä puin isompaa valmiiks ja sit se ymmärsi et mitä tässä turhia huutelemaan ja alko nukahtamaan vaunuihin sillä välin kun puin esikoista. nyt tuo on 1 v 2 kk ja päiväunille laitto on tosi helppoo kun laitan vaan vaunuun ja harson eteen ja tuuppaan vaunut kuistille niin tyyppi nukahtaa siä ittekseen. en kyllä sillon ois uskonu kun roudasin sitä vaunukoppaa pitkin kämppää heilutellen että se ois sit lopulta helpompi tapaus nukkumaan kun esikoinen.[/QUOTE]

sun vauva siis oppi että on turhaa pyytää apua kun ei kukaan kuitenkaan auta.

Yhteistyössä