H
happy days
Vieras
Nostellaan täältäkin, olen kuopuksen kanssa paininut samoilla linjoilla... On n. 3-4-kuisesta asti (nyt 8kk) nukkunut päivällä kolmet unet, ekat 40-60 min, keskimmäiset ns. pidemmät 1,5h-2,5h, ja vielä illalla yhdet 20-60 min unet. Mutta. Meilläkin on herätty noilla keskimmäisillä unilla aina siinä 40-60min kohdalla, eikä tosiaan ole vielä sen näköinen että olisi tarpeeksi nukkunut. Niinpä olen sitten vaunuja käynyt heijaamassa, parhaimmillaan 4x puolen tunnin sisällä, jonka jälkeen on taas nukkunut 20-60 minuuttia. Pari viikkoa sitten nukkui ekat päikkärit pitkään aikaan putkeen 1,5h muutamana peräkkäisenä päivänä, jolloin ajattelin jo asian korjaantuneen, vaan taas on palattu entiseen. Meilläkin luulen että kun nukkui hyvin, niin auttoi kun otin pojan viereen nukkumaan, jolloin heräsi kyllä välillä, muttei aina tarvinnut edes tassutella kun huomasi että äiti on vieressä, jolloin jatkoi unia. Nyt olen kokeillut taas vaihteeksi nukuttaa vaunuissa, kun esikoinen nukkuu samaan aikaan sisällä, ja yleensä käy niin että kuopus herää aina kun esikoinen, vaikka olisi nukkunut vähän. Mutta vaunuissa siis nukutaan edelleen niin että välillä täytyy käydä heijaamassa. Toisaalta olen tottunut tähän systeemiin ja odotan josko unet korjaantuisi sitten vuoden iässä kenties, mutta toisaalta olen ihan kypsä kun välillä oli itsellä vaikeuksia saada päivällä nukuttua, kun takaraivossa jyskytti että kohta se herää kuitenkin.. Ja ehkä asiasta tekee vaikeamman myös se että esikoinen on vauvasta asti (nyt 2v) nukkunut "kuin unelma", päiväunia vuoden iässä vielä 3h (ulkona), yölläkin vauvasta asti hyvin, ja aina nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn, ja tulee ihan tahtomattaankin verrattua noita keskenään. Kuopuksen kanssa herättiin vielä pari viikkoa sitten 2h välein yölläkin, nyt sain onneksi "unikoulutettua" syömään yöllä vain 2 kertaa. Mutta luettuani muita kokemuksia, voin itsekin todeta että meilläkin tilanne helpoimmasta päästä kun yöllä kuitenkin jo nukutaan ihan hyvin. Ja nyt ymmärtää senkin kun puhutaan että vauva-aika on raskasta, jos esikoinen olisi nukkunut yhtä huonosti, ei ehkä kakkosta vielä olisikaan...
On se vaan niin että kyllä ne joskus sitten nukkuu ihan itsekin, vaikkakin sinne on vielä ehkä vuosia, mutta sitä parempaa odotellessa!