Päätösten aika, kirkossa vai maistraatissa. Saako kirkkohäät ilman mitään jeesuslöpinöitä?

• Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28763029]Kuten muutkin jo on vastanneet,ihan ilman jeesuslöpinöitä ei kirkossa naimisiin pääse. Tai,sitä vaihtoehtoa en ole tutkinut että saisko jonkun kirkon vuokrata ja sillonhan vihkijäkin vois olla joku muu kuin pappi eikä niitä löpinöitä tarvittaisi.

Kuinka tärkeä asia kirkkohäät on miehellesi? Kannattaa varmaan miettiä sitäkin kautta että kumpi "joustaa enemmän": jos normaalit kirkkohäät jeesuslöpinöineen niin sinä,jos "pikaisesti" maistraatissa niin miehesi? Tarkotan siis että kummalle asia on tärkeämpi. Haluatko sinä häät ilman "turhia" löpinöitä vai haluaako miehesi (oman vakaumuksena tai sukulaisten tähden) perinteiset kirkkohäät?

Molemmissa vaihtoehdoissa on paljon hyviä puolia. Miastraattihäät voi olla hyvinkin intiimit ja kaunis "toimitus" ja juhlan vierasmäärä voi olla helpimpi rajata jos esim juhlat illalla ravintolassa. Kirkkohäistä taas saa helpolla "mahtipontiset" ja juhlavat. Uskonnollisen vakaumuksen lisäksi valintaan siis vaikuttaa myös se millaiset häät haluaa. Maistraatissa ei oikein pääse kävelemään alttarille ja harva kai pukeutuu maistraattiin mihinkään perinteiseen morsiuspukuun,mutta toisaalta - kaks tilaisuutta (vihkiminen ja juhla erikseen eikä "jatkumona" kuten kirkkohäissä yleensä) niin "saa" hankkia kaks asukokonaisuutta..[/QUOTE]

Mulle on nyt palstan myötä selvinnyt miksi kaikki tapauskovaisetkin haluavat kirkkohäät. Koska ihmiset luulevat, että vaihtoehtoja on tasan kaksi, isot ja perinteiset kirkkohäät tai farkut päällä maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa. Siviilivihkiminen voi olla ihan yhtä iso ja kaunis kuin kirkkohäät. Maistraatista saa tilattua vihkijän ihan minne itse haluaa: isoon juhlasaliin, rannalle, omalle pihalle. Voi olla vaikka 500 vierasta ja Vera Wangin hääpuku, jos näin haluaa.

kfkfkf
[QUOTE="vieras";28764105]Mulle on nyt palstan myötä selvinnyt miksi kaikki tapauskovaisetkin haluavat kirkkohäät. Koska ihmiset luulevat, että vaihtoehtoja on tasan kaksi, isot ja perinteiset kirkkohäät tai farkut päällä maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa. Siviilivihkiminen voi olla ihan yhtä iso ja kaunis kuin kirkkohäät. Maistraatista saa tilattua vihkijän ihan minne itse haluaa: isoon juhlasaliin, rannalle, omalle pihalle. Voi olla vaikka 500 vierasta ja Vera Wangin hääpuku, jos näin haluaa.[/QUOTE]

No tää on yks vaihtoehto, että vihkiminen tapahtuis juhlapaikalla. Mutta mä silti ehkä haluaisin mieluummin sen maistraatin jossa oltais vain me ja todistajat.

kfkfkf
[QUOTE="Vieras";28764109]Aika väsynyttä että kuuluu johonkin mihin ei edes usko.[/QUOTE]

Niin, se kirkkoon kuuluminenhan on nykyään TOSI väsynyttä jos ei usko, muutenvaan suurinosa ei uskovista kuuluu kirkkoon, hyvää vauhtia ihmiset kyllä eroamassa...

kfkfkf
[QUOTE="vieras";28764169]Onko ap sinusta siis ihan fiksua puhua jeesuslöpinöistä?[/QUOTE]

Tämä just ärsyttää näissä löpisijöissä, ei saa sanallakaan sanoa että jumalaa ei ole olemassa, tai on niin kamalan loukkaavaa, mutta uskovainen voi sit ihan kaikessa rauhassa höpötellä mulle jumalan luomisista jne. Se on ihan yhtä loukkaava tavallaan, että ei uskovalle selität tuollaisia

Mä en usko jumalaan ja voin ihan vapaasti puhua siitä, että se on mun mielestäni höpöhöpö juttua, niin kauan, kun uskovaiset selittävät myöskin mulle jeesusjuttuja

[QUOTE="Vieras";28764089]Eipä sitäkään ole pakko maksaa. Se on niin yksinkertaista, että jos ei jeesushöpinöistä tykkää, ei pidä kuulua kirkkoon.[/QUOTE]

Parasta olisi erottaa kirkko ja valtio kokonaan kuten sivistysvaltiossa kuuluisi tehdä.

"Vieras"
Tämä just ärsyttää näissä löpisijöissä, ei saa sanallakaan sanoa että jumalaa ei ole olemassa, tai on niin kamalan loukkaavaa, mutta uskovainen voi sit ihan kaikessa rauhassa höpötellä mulle jumalan luomisista jne. Se on ihan yhtä loukkaava tavallaan, että ei uskovalle selität tuollaisia

Mä en usko jumalaan ja voin ihan vapaasti puhua siitä, että se on mun mielestäni höpöhöpö juttua, niin kauan, kun uskovaiset selittävät myöskin mulle jeesusjuttuja
Älä sitten mene kirkkoon. Olette sitäpaitsi olleet yhdessäkin jo ties kuinka pitkään, sekin tekee koko häistä ihan vitsin.

"vieras"

En minä ole uskovainen millään muotoa, mutta minullekin on itsestään selvää, että osaan kunnioittaa toisten uskoa ja sitä instituutiota, jossa uskoa harjoitetaan. Se mikä tässä jutussa on se pointti, on se että kehtaan puhua samassa lauseessa jeesuslöpinästä ja siitä, että sinun pitäisi päästä kirkossa naimisiin. Eikö se ole aika naurettavaa? Jos sinä olisit tässä kohtaa fiksu (olet sitä varmaan monessa muussa asiassa) ymmärtäisit, että on todella omituista olla itse vailla jotain, mitä samassa lauseessa halventaa. Ei ole olemassa kirkkovihkimistä ilman uskonnollista osuutta. Ymmärrän sen, että moni ei-uskova ihminen ne kirkkohäät on halunnut ja haluaa, mutta ymmärtää sentään olla samalla kusematta kirkon portaille.

kfkfkf
Ja siis mun mies kokee, että ne jeesuslöpinät kuuluu naimisiinmenoon, vaikkei hän uskokkaan. Siksi haluaisi kirkossa mennä. Itseäni mietityttää se löpinän määrä. Eräs tuttu sanoi, että pappi suoraan kysyi heiltä, ovatko uskovaisia, että kuinka uskonnollisen puheen haluavat. He eivät halunneet kovin uskonnollista ja siellä ei kamalasti mitään puhuttukkaan, mutta muissa häissä missä olen ollut, on kyllä sit höpisty senkin edestä

"Muuan"
Ai mummo kylässä, no ei. Meidän herrat päätti vähän repästä. 12v keittää riisipuuroa piirakoihin ja 13v alustaa ruisleipätaikinaa. Raski on ollut käymässä jo yli vuorokauden =)
Minun osuuteni on ohjaus ja neuvonta, ja herkuttelu

Nam

kfkfkf
Minä EN HALUAISI kirkossa naimisiin, mutta edelleenkin tässä on joku muukin menossa naimisiin, kuin pelkästään minä. Jos minä sanon, että ehdottomasti haluan maistraatissa mennä, mies ei saa haluamaansa. Jos taas mennään kirkossa pienillä jeesuslöpinöillä, mies saa haluamansa ja minullekkin on ihan ok.

"muuan"
[QUOTE="Muuan";28764223]Ai mummo kylässä, no ei. Meidän herrat päätti vähän repästä. 12v keittää riisipuuroa piirakoihin ja 13v alustaa ruisleipätaikinaa. Raski on ollut käymässä jo yli vuorokauden =)
Minun osuuteni on ohjaus ja neuvonta, ja herkuttelu

Nam[/QUOTE]

tuli vähän väärään paikkaan =) piti olla uusi aloitus

M32
Kun kirkko on tunkeutunut myös useimpien ei-uskovien elämänpiiriin aivan meidän lapsuudestamme saakka, on vain luonnollista, että kirkkorakennuksella, hautausmaalla, virsillä ja seremonioilla on ihmisille kaikenlaisia merkityksiä, ei vain uskonnollisia. Kyllä minäkin tykkään käydä välillä kirkossa sytyttämässä kynttilöitä ja laulan joka kevät suvivirttä, eivätkä nämä asiat liity mainittuihin jeesuslöpinöihin mitenkään. Jos kirkko haluaa suojella itseään maallistumiselta, sen tulee luopua lapsikasteen, rippikoulun ja vihkimisoikeuden kaltaisista kirkon omaa merkitystä pönkittävistä käytännöistä. Helluntaiseurakuntalaisilla ei ole tällaisia ongelmia.

• Tykkää
Reactions: Data
Mut on lähes päivälleen 20 vuotta sitten vihitty maistraatissa, paikalla oli kaksi kaveria todistajina. tilaisuuden jälkeen käytiin syömässä ja sen jälkeen soitettiin vanhemmillemme, että arvatkaas mitä me just tehtiin. Tilaisuus oli hyvin koruton ja kaunis.

Vähän tuli sanomista sukulaisten taholta, varsinkin miehen suvussa kun on tapana pitää isot häät yhdessä tietyssä kirkossa ja heidät on kaikki, isomummoa ja isopappaa myöten vihitty juuri siellä. Meillä oli kumminkin takana 8 yhteistä vuotta, 4 vuotta yhteiseloa ja lapsi joten emme kokeneet mitään isoa hääparodiaa siinä tilanteessa tarpeelliseksi.

Tämän oman kokemukseni jakamisen tarkoitus oli, että teette kfkfkf juuri teidän näköisen vihkitilaisuuden. Kyllä varmasti papin kanssa voi etukäteen sopia kuinka paljon uskonto on esillä vihkitilaisuudessa. Kirkkovihkimisessä uskonasiat on kuitenkin melko isossa roolissa,joten ihan täysin ilman ei siitä selviä. Voitte kuitenkin sanoa, että esim. virsiä ei veisata jos näin haluatte

----
Minä EN HALUAISI kirkossa naimisiin, mutta edelleenkin tässä on joku muukin menossa naimisiin, kuin pelkästään minä. Jos minä sanon, että ehdottomasti haluan maistraatissa mennä, mies ei saa haluamaansa. Jos taas mennään kirkossa pienillä jeesuslöpinöillä, mies saa haluamansa ja minullekkin on ihan ok.
Mun mielestä teidän pitää se kompromissi vaan löytää. Siis että menettekö kirkossa vai maistraatissa naimisiin. Kummallista olettaa että maailman pitäis taipua joka ikisen ihmisen tai pariskunnan ihmeellisiin kiemuroihin. Koittakaa sopia keskenänne.

Yhteistyössä