Päätösten aika, kirkossa vai maistraatissa. Saako kirkkohäät ilman mitään jeesuslöpinöitä?

• Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
"Sosuli"
Vaikea käsittää, miksi ainoat vaihtoehdot olisivat "tylsästi maistraatissa" tai "kirkossa jeesuslöpinöillä". Mielestäni on todella järjetöntä mennä papin vihkimänä naimisiin, jos kummallekaan osapuolelle kirkkohäät eivät ole tärkeät eikä kummallakaan ole kiinnostusta "jeesuslöpinöitä" kohtaan. Kirkossa vihkisen tarkoitus on nimenomaan saada Jumalan siunaus avioliitolle ja kuulla aavistuksen verran niitä kirkon tuomia arvoja ja ajatuksiakin, ei papille voi sanoa, että meitä ei kuule kiinnosta, että voitko leikata Jeesuksen pois tästä seremoniasta. Vihkikaavaan kuuluu kristillisyys ja siten myös Jeesus. Löpinää tai ei, niin niin on.

Kuten Ultramariini tuossa hienosti huomauttaa, sitä voi mennä muuallakin kuin kirkossa naimisiin, järjestää vaikka miten upean seremonian vaikka mihin, linnaan, kartanoon, puutarhaan, juhlasaliin, rannalle, kalliolle, kukkulalle, kotiin, ihan mihin vain. Ilman niitä jeesusjuttuja ja ilman tylsää maistraattia joita ilmiselvästi haluatte välttää.

kfkfkf
Meille on tulossa upeat juhlat kyllä, mutta vihkipaikka :confused: Ei sen välttämättä tarvitse olla niin kovin kummallinen :) Maistraatti kelpaa mulle kyllä, mut mies ei haluais siellä.
Mies kyllä haluais kirkossa mennä, eikä mullakaan sitä vastaan ole mitään. Käsittääkseni pappi kuitenkin kysyy, että oletteko uskovaisia tms.. ja sen perusteella päättä millainen siitä seremoniasta tulee

"Sosuli"
[QUOTE="vieras";28763135]no olevinaanko tuo nyt on ongelma, senkus meette kumpaan vaan.[/QUOTE]

No näinhän se on. Aloittajan kysymykseen voisin suoraan vastata että ei, ette tule saamaan kirkossa häitä, joissa ei ole MITÄÄN jeesuslöpinöitä. Se on kirkko. Siellä puhutaan Jeesuksesta.

Tosin sitten saattaa käydä niin,että pappi, jonka olette ns. varanneet ja jonka kanssa on sovittu häitten ns. linjauksista sairastuu ja tilalle astuu joku ihan randompappi.
Olen ollut sellaisissa häissä, ja papin puhe oli aika .. sanotaan nyt vaikka erikoinen.
( ollakseen vihkipuhe )

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"Sosuli"
Tosin sitten saattaa käydä niin,että pappi, jonka olette ns. varanneet ja jonka kanssa on sovittu häitten ns. linjauksista sairastuu ja tilalle astuu joku ihan randompappi.
Olen ollut sellaisissa häissä, ja papin puhe oli aika .. sanotaan nyt vaikka erikoinen.
( ollakseen vihkipuhe )
Totta. :D Näinkin siinä saattaa käydä että yhtäkkiä vihkiseremoniasta tulikin vähän jeesuksellisempi kuin oli tarkoitus.

[QUOTE="Sosuli";28763152]Totta. :D Näinkin siinä saattaa käydä että yhtäkkiä vihkiseremoniasta tulikin vähän jeesuksellisempi kuin oli tarkoitus.[/QUOTE]

Juu sellaisissa häissä olin. Ja vaikka itse en pidä sitä kaikkea edes löpinänä, olivat ne kyllä tuomiohenkisimmät ja jumallapelotteluhenkisimmät häät, joissa koskaan olen ollut.:| Kyllä koko hääväki aikalailla kurtisteli sille puheelle kulmiaan.

"Sosuli"
Juu sellaisissa häissä olin. Ja vaikka itse en pidä sitä kaikkea edes löpinänä, olivat ne kyllä tuomiohenkisimmät ja jumallapelotteluhenkisimmät häät, joissa koskaan olen ollut.:| Kyllä koko hääväki aikalailla kurtisteli sille puheelle kulmiaan.
Mäkin olin sellaisissa joissa pappi enteili jo hääparin tulevia hautajaisia :rolleyes: No sinnehän se matka kieltämättä vie mutta tokkopa sitä olis kukaan kauhean mielellään siellä mietiskellyt. :D Näin siinä käy kun se vihkipappi sairastuu ja sijainen juoksee suoraan tukka putkella sen päivän ekoista hautajaisista :rolleyes:

Toissakerralla olin häävieraana Hämeen linnassa, joka sijaitsee Hämeenlinnassa. Isä saattoi morsiamen virkamiehen luokse, jossa sulhanen jo odottelikin ja virkamies piti pitkähkön puheen ennen virallista osuutta. Hääateria nautittiin pienehkössä salissa. Opastetulle kierrokselle linnassa osallistuivat melkein kaikki. Pukukoodina oli joko keskiaikainen tai juhlapuku. Oli hieno ja mieleenpainuva tilaisuus ilman uskontoa.

Mörmör
Meille on tulossa upeat juhlat kyllä, mutta vihkipaikka :confused: Ei sen välttämättä tarvitse olla niin kovin kummallinen :) Maistraatti kelpaa mulle kyllä, mut mies ei haluais siellä.
Mies kyllä haluais kirkossa mennä, eikä mullakaan sitä vastaan ole mitään. Käsittääkseni pappi kuitenkin kysyy, että oletteko uskovaisia tms.. ja sen perusteella päättä millainen siitä seremoniasta tulee
No, ei se välttämättä uskoa kysy teiltä... kyllä moni menee naimisiin kirkossa, vaikka ei uskokaan, ja papit pitävät kivoja puheita. Itse menin maistraatissa naimisiin, joka oli myös oikein ihana ja intiimi tilaisuus. Olen ollut monissa kirkkohäissä, ja papit pitäneet ihania puheita, vaikka tiedän, ettei pariskunta ole ollut uskovainen.

Mutta jospa sinä et nyt tekisi tästä asiasta tuollaista ongelmaa, ja loukkaisi uskovia ihmisiä käyttämällä sanoja, kuten "jeesuslöpinä". Vaikka se sinulle sitä olisikin, voit silti kunnioittaa muita.

Ota asioista selvää; maistraatin toimesta voi mennä naimisiin omalla tavallaan, osa vihkijöistä tulee myös muualle vihkimään kulukorvausta ja noin parinsadan euron korvausta vastaan. Eli maksaa n. 200 eur+vihkijän matkakulut yms.

Vihkijä voi lukea runon, pitää puheen tms. jos haluaa, velvollisuutta ei ole. Meidän vihkijä luki haluamamme runon ja piti pienen puheen. Lisäksi saimme soittaa alkumusiikin ja isäni saattoi minut sulhasen luo.

kahvikirahvi
Mulla väitettiin rippipapin toimesta jokunen vuosi takaperin että kirkkohäät voi pitää vaikka toinen ei kuuluisikaan kirkkoon, mutta rippikoulu on oltava käytynä. Eli riparin käynyt mutta kirkosta eronnut voi mennä kirkkoon kuuluvan kumppanin kanssa naimisiin.

Aloittajalle sanoisin että etsikää ja vuokratkaa teille sopiva juhlapaikka (ei kirkko eikä maistraatti) ja pyytäkää valtion virkamies suorittamaan vihkitoimitus.

"vieras"
En kuulu kirkkoon, ja jos tuleva aviomies kuuluis en osaa kuvitella ettei hän pistäisi mun toivetta etusijalle. Kuitenkin häät on naisten juttu ja pikkutyttö haave.. , mä haluaisin pitää ne maistraatissa intiimisti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28763281]Vähän sama kuin menis kasvisravintolaan vaatimaan pihviä mediumina =D Maistraattiin jos ei halua Jeesuksesta puhuttavan.[/QUOTE]

Ei hyödytä selittää, ap ei tajua kuitenkaan : /

Yhteistyössä