[QUOTE="vieras";28750824]Minä mietin tätä "pakko maistaa että oppii tykkäämään" asiaa. Maailma on täynnä kasviksia, joita olen itse maistanut sen vaaditut 10, 14, 20 tai mitä lie kertaa, kuten raaka sipuli, kukkakaali, purjo, palsternakka, appelsiini jne., ja joista en edelleenkään sellaisenaan pidä. Useimpia niistä voin syödä, mutta en maun vuoksi vaan siksi, että tiedä, että niin kuuluu tehdä. Joku 3-vuotias taas ei ehkä ymmärrä terveellisyys- ja ravintoainenäkökulmaa, niin MIKSI hän haluaisi syödä sen kukkakaalin, jos se ei hänen suussaan maistu tai tunnu hyvältä?
Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että lasten ja kaikkien tulee syödä kasviksia, ja meillä 2-vuotias onneksi lähes poikkeuksetta ainakin maistaa jos pyydetään (ja malli on joka ikinen kerta, siitä olen pitänyt huolen). Mutta ei hän suurinta osaa kasviksista omaksi ilokseen syö, vaikka olisi maistanut sata kertaa. Minä mietin, miten saisi lapsen HALUAMAAN syödä kasviksia, eikä niin että syö vain pyynnöstä tai aikuisen mieliksi.[/QUOTE]
Niimpä. Se vaan ei kaikille toimi tuo maistaminen oppimiseen. En minä itsekään ole kaikkeen oppinut vaikka lapsesta asti maistellu. Syön kun silleen tehään, en siksi että tykkäisin. Omallekaan ei mene kaikki ja istuu vaikka kokopäivän eikä koske. En ole siihen pakotuslinjaan lähteny ja hoidossakin jätetty tyystin huomiotta se mitä se syö tai ei syö. Kas kummaa kun on alkanu maistellakin välillä. Se pakotus siis ei auttanu yhtään mitään. Sai kyllä oksentamaan.