Miten lapset saadaan syömään kasviksia?

• Viestiketjun aloittaja "ellimelli"
  • Ensimmäinen viesti
Mä en myöskään usko pakottamiseen syömisasioissa. Sillä saa aikaan vaan ruokaan epäterveesti suhtautuvia ihmisiä. Samoin kuin sillä, että pakottaa syömään koko lautasellisen tyhjäksi, ei anna mahdollisuutta lapselle oppia tuntemaan luonnollista kylläisyyden tunnetta. Siitä sitten seuraa se, että hän ei isonakaan tunnista kylläisyyden tunnettaan ja syö enemmän kuin pitäisi ja näin ollen lihoo. TÄstähän on tehty tutkimustakin jonka perusteella tälläistä tapaa ei enää suositella.
Jep...huomaan itsestäni tään pakko syödä kaikki-kasvatuksen. Lapsi säätelee itse määrät ja on hoikahko. Ruokaa tarjotaan mutta määrän se päättää. Säännölliset ruoka-ajat ilman välinapsimisia.

5238427
Pakottamisesta ei ole mitään hyötyä. Paitsi jos lapsi lyö ihan leikiksi syömisen, nauraa ja virnuileee ja venkoilee pöydässä, sitten saatan ärähtää.. Ja jos lautanen on tyyliin paria haarukallista vaille tyhjä, sanon, että kyllä jaksat loputkin kun vain pari haarukallista. Jos on enemmän ruokaa syömättä saa jättää. Kasviksia on tietty tarjottu pienestä asti. Lisäksi niitä voi esim kätkeä vaikka perunamuusiin - muusin sekaan porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia..
Lisäksi, joku voi maistua ensimmäisellä ja vielä toisellakin kerralla pahalta, mutta kun ottaa sellaisen, että pitää maistaa useamman kerran (ei yhdellä kertaa siis vaan pitemmällä aikavälillä) niin ruoasta oppii pitämään. Ja lapset mukaan ruoanlaittoon, pienikin osaa jo tehdä jotain. Parivuotiaskin voi auttaa vaikka laittamaan kulhosta pilkottuja kasviksia soppaan tms. Ja! Antakaa lasten maistaa kasviksia, eri muotoisina ja SEKÄ raakoina että kypsinä. Esim minun mielestäni, parsakaali on paljon parempaa raakana kuin keitettynä mössönä. Porkkanat samoin. Ja voi tosiaan esim dipata juusto- ja kasvis "tikkuja" herkkuna.

a.p.
[QUOTE="heippa";28750998] muuta kuin jos jättää niiden tuputtamisen ja syömisen vahtimisen pois, ja laittaa vaan kärsivällisesti lautaselle erilaisia kasviksia eritavoin valmistettuna.[/QUOTE]

Näinhän me ollaankin tehty koko ajan (useamman vuoden), mutta kun tämä ei toimi niin jouduin tämän aloituksen tekemään. Tuputtamista en ole tehnyt, joskus saatan sanoa että maistahan tai syöhän tuotakin, mutta koskaan en ole pakottanut.

Mutta lisääkin otetaan vinkkejä vastaan :)

hoopee
[QUOTE="vieras";28750614]Voi ei tuo sylkeminen on ihan tosi huono tapa, meillä on tehty selväks et vihannekset syödään ja se on ruokaa siinä missä muukin. Kannattaa ottaa vähän tiukempi linja eikä antaa sylkeä pois ja antaa rangaistus siitä sitten esim. jäähy.[/QUOTE]

Mulla on erityislapsi, joten tämä ei missään nimessä päde kaikkiin :) Annan vain yhden näkökulman... Tuolla yhdellä lapsella on aistiyliherkkyyksiä ja ruuan tuntu suussa on tärkeä. Esimerkiksi kaikki erilaiset salaatit (jäävuorisalaatti, kiinankaali yms.) tuntuu pahalta lapsen suussa ja sylkee ne pois. Yökkääkin pahimmillaan. Mutta tosiaan, näitä yli/aliherkkyyksiä ei ole kaikilla, mutta on se suutuntumakin tärkeä. Jos joku tuntuu inhottavalle suussa, esim. se porkkanaraaste, niin se tuntuu.

Jäi tosiaan eilen vastaamatta itse alkuperäiseen ongelmaan kun tartun näihin pikkuseikkoihin :)

Mulla on nykyään tapana pilkkoa kaikille omaan kulhoon kasviksia suurin piirtein sen puolen kilon verran, lapset monesti pilkkovat itse omansa. Pääsääntöisesti pilkon niitä kasviksia, mitä lapset varmasti syövät, mutta pilkon mukaan myös uusia tuttavuuksia. Lisäksi laitan ruokiin kasviksia. Kulhot nostan pöytään aina ruoka-aikaan ja lapset napsivat omaan tahtiin kulhoistaan esim. paprikatikkuja tai kaalia. Viimeistään iltapalalla kulho on tyhjä.

Lapsi 10v
Olen lukenut hieman tätä ketjua, ja äitini sanoi, että joku oli kirjoittanut, että he tekevät kaiken maailman naamoja ym. Itse ainakin pikkulapsena innostuisin siitä, mutta en ihan tiedä koska pienestä pitäen olen maistellut kaikkia vihanneksia rohkeasti. Menee lohi, menee pihvi. Innostakaa lapsia syömään ruokaa. Ruuan hauskuus, ja se, miten ruoka on aseteltu, saattaa vaikuttaa syömiseen. Kokeilkaapas tätä!

a.p.
Mulla on nykyään tapana pilkkoa kaikille omaan kulhoon kasviksia suurin piirtein sen puolen kilon verran, lapset monesti pilkkovat itse omansa. Pääsääntöisesti pilkon niitä kasviksia, mitä lapset varmasti syövät, mutta pilkon mukaan myös uusia tuttavuuksia. Lisäksi laitan ruokiin kasviksia. Kulhot nostan pöytään aina ruoka-aikaan ja lapset napsivat omaan tahtiin kulhoistaan esim. paprikatikkuja tai kaalia. Viimeistään iltapalalla kulho on tyhjä.
Tämähän olisi hyvä idea ihan aikuisillekin, jos on vaikeuksia saada tarvittavaa määrää kasviksia syömättä!

Meillä maittavat parhaiten ne, mitkä on itse keväällä kylvetty, seurattu kasvua kesän ja nyt poimitaan ja valmistellaan. Tokaluokkalainen piipahtaa useamman kerran päivässä kasvihuoneessa ja käärii salaatinlehteen yrttejä ja popsii tyytyväisen.

Yhteistyössä