Miten lapset saadaan syömään kasviksia?

• Viestiketjun aloittaja "ellimelli"
  • Ensimmäinen viesti
"ellimelli"
Ollaan yritetty tässä jo useampi vuosi näyttää sitä omaa esimerkkiä ja sinnikkäästi laitettu lasten lautasille kasviksia, vaikka aina ne jää syömättä. Ja kyse ihan peruskasviksista ja vihanneksista eli kurkku, tomaatti, porkkana jne.

Mitkä teillä uppoaa parhaiten ja missä muodossa?

"vieras"
Mä kun olin au pairina Lontoossa, se perheen poika 4v. ei suostunut millään maistamaansa kasviksia. No mä otin asenteen, että en anna periksi, koska sen on opittava niitä syömään. Kannustin tosi paljon ja kerroin kuinka tärkeitä ne on ihmiselle, kaikkee "Saat kauniit hiukset, hyvän ihon ja terveen kropan kun syöt kasviksia, nam nam miten raikasta ja hyvää, maistahan" Tosi paljon aluksi kannustin ja rohkaisin, kunnes se sitten suostui maistamaan ja sanoin, että et ole lopettanut syömistä ennen kuin tuo tomaatti on syöty. Pikku hiljaa hän alkoi maistamaan kurkkua, salaatinlehtia, maissia ja alkoi tykkään niistä!!

Kun pojan synttärit läheni ja kysyin mitäs haluat tarjottavaksi sinne. "I wanna have cucumbers, tomatoes, carrots" :D

Se on vaan se maistamisvaihe kaikkein hankalin ja vaatii hieman kiristystä, että sanot tiukasti "ruokailu ei ole päättynyt ennen kuin maistat" Ja sitten kun hän maistaa hieman, seuraavalla kerralla taas enemmän ja pian hän syö niitä mielellään.

Rennolla otteella eli meillä aina tarjotaan kasviksia/vihenneksia/hedelmiä mutta ei pidetä sitten mitään meteliä siitä, jos on vaikka lautaselle jäänytkin (enkä nyt sanonut tätä sen takia, että olettaisin että sinä siellä pidät kälkätystä kun eivät ole syöneet :) ).

Me myös pidetään väri- päiviä eli lapset saavat valita minkä väristä vihannesosastoa haluavat lautasilleen ja näin pääsevät itse valitsemaan lautasensa sisällön ja värimaailman. Toisinaan teen hassutuksia eli leikkaan esim. kurkuista/tomaateista kruunuja tai laitankin kasvikset/vihannekset erikseen omalle lautaselleen ja teen/teemme lasten kanssa niistä kasviksista hymynaama- esillepanon...

Meillä myös suositaan vihanneksien höyryttämistä eli kukkakaali, parsakaali ja porkkanat uppoavat ehkä helpoiten höyryttämällä.

Pääasia kuitenkin se, että niitä on jokaisella aterialla tarjolla ja lasten saatavilla. Aikuisen esimerkki ja rento suhtautuminen sekä aika tekevät kyllä tehtävänsä :).

No kasvikset ovat olleet ensiruokaa puolivuotiaasta saakka äidinmaidon lisäksi, ei vaan olla missään vaiheessa jäetty pois.
Porkkana, kukkakaali, kurkku tosin maistuvat parhaiten tuoreena napostelupaloina, valkosipulia kevyeen kermaviiliin ja ne muuttuvat leffaillan herkuiksi! Kokeile tarjoilla tuorepaloina vaikka iltapalalla, voi maistua paljon paremmin kuin lautasella ruuan vieressä.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"pepe"
meillä lapsille on pienestä pitäen tarjottu samaa ruokaa kuin aikuisille, eli pääosin kasvisruokia, kellekään ei ole mieleen edes juolahtanut olla syömättä. Kouluikäisille on sitten neuvottu erikseen, että täyttävät koulussakin lautasen puoliksi salaateilla.

Parhaiten olen saanut kasvikset uppoamaan kun olen tehnyt kiinalaista ruokaa. Siinä ne menee jotenkin huomaamatta vaikka ovatkin ihan näkösällä ja isoina palasina. Se vaan on ollut niin hyvää ;) (Pieni kehu itselleni sallittakoon.)

Jos on ollut keitettyjä/höyrytettyjä vihanneksia lisukkeena niin eivät tahdo mennä kaupaksi.

Salaatti menee kyllä alas, vihannekset välissä "ongelma".

"vieras"
Porkkanaraasteena tai tikkuna, kurkku tikkuina... Puolihuolimattomasti kun jättää tyrkylle ne häviää, tuputtamalla ei.
Niin mutta siinä vaiheessa kun lapsi ei suostu maistamaankaan kasviksia. Silloin täytyy käyttää porkkanaa ja keppiä jos pitää tärkeänä, että hän oppii syömään niitä. Minä pidin enkä antanu omien lasten kanssa periksi. :)

"vieras"
Kypsennettyjen kasvisten kypsyysasteen kanssa kannattaa olla tarkkana. Joillain on ruoassa suutuntuma tärkeää ja jos kasvikset on kypsennetty lötköpötköiksi, tuntuvat kamalilta suussa ja ei pysty syömään.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28749047]Mun on hirveän vaikea ymmärtää tätä ongelmaa, kun eikö kaikki lapset aloita ylipäätään ruoan syömisen kasviksista. Missä vaiheessa ne on oikein jääneet ruokavaliosta pois?[/QUOTE]

Juuri näin.

"vieras"
meillä lapset tykkää syödä tomaatin raakana, kurkkua, paprikaa, salaattia, persiljaa ja ruohosipulia, maissia grillattuna, herkkusieniä ja sipulia ruskistetussa jauhelihassa tai jauhelihakastikkeessa,porkkanat raasteessa tai raakana ja kukkakaalin raakana. tyyliin dippivihannekset tai salaatti. saa ottaa jos tykkää ja tykkää niinpaljon ettei meillä mitkään määrät tomaattia tunnu riittävän :)
mutta ei meilläkään uunijuurekset tai kukkakaali,herne,porkkana-seos uppoa.
enemmän vaikeuksia meillä saada uppoamaan riisi...eli vinkkejä miten SEN saisi syötettyä??

La Paset
Meillä uppos parhaiten raakoina. Lanttu, kesäkurpitsa, porkkana ja kurkku leikattiin pitkiksi puikoiksi. Kukka - ja parsakaali keitettiin niin, että pehmeni, mutta ei löllääntynyt. Nuppuina tarjottiin. Pikkutomaatit kokonaisina. Kaali uppos lehtinä tai suikaleina. Kun ikää karttui, siirtyminen kypsiin kävi tuosta vaan.

"Ilona"
No meillä on päin vastainen ongelma, eli jos vihanneksia on pöydässä niin lämmin ruoka jää syömättä. Ratkaisuksi on keksitty luvallinen tv-napostelu eli vihannekset voi syödä aterian jälkeen kulhossa Pikkukakkosta katsellessa tai omassa huoneessa leikkiessä. Suosittelen kokeilemaan, ne häviää lähes vahingossa. Joo ehkä napostelu huono tapa, mutta mun mielestä tässä tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.

[QUOTE="Vieras";28749047]Mun on hirveän vaikea ymmärtää tätä ongelmaa, kun eikö kaikki lapset aloita ylipäätään ruoan syömisen kasviksista. Missä vaiheessa ne on oikein jääneet ruokavaliosta pois?[/QUOTE]

Meillä lapsi yritti jättää ne ruokavaliostaan pois siinä vaiheessa kun ruokaa ei tarjoiltu enää muusattuna, vaan pienempinä paloina, jolloin esim. peruna, parsakaali ja kastike erottuvat lautaselta. Lapsi on myös syönyt jo itse ja äkkiä oppi valkkaamaan pois ne "mistä ei tykkää" vaikka muusattuna ja "piilotettuna" kaikki menee alas.

Tämä minullekin tuli ensimmäisenä mieleen.

[QUOTE="Ilona";28749528]No meillä on päin vastainen ongelma, eli jos vihanneksia on pöydässä niin lämmin ruoka jää syömättä. Ratkaisuksi on keksitty luvallinen tv-napostelu eli vihannekset voi syödä aterian jälkeen kulhossa Pikkukakkosta katsellessa tai omassa huoneessa leikkiessä. Suosittelen kokeilemaan, ne häviää lähes vahingossa. Joo ehkä napostelu huono tapa, mutta mun mielestä tässä tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.[/QUOTE]

Jos meillä on ollu aterialla tarjolla vaikkapa kurkkua, paprikaa, pikkutomaatteja ja salaatinlehtiä. Niin että kaikki on erikseen nostan aterialta jäljelle jääneet olkkarin pöydälle. Aika usein lautanen on hetken kuluttua tyhjä.

"Ilona"
Niin ja meillä menee vihannekset lohkoina, eli porkkana- kurkku- ja paprikaslicet, ja miniluumutomaatit. En edes yritä tehdä mitään raasteita tms, ne jäis lautaselle.

no esim

meillä yksi lapsista oli vauvana erittäin allerginen ja 2vuotispäivään asti ruokavalio koostui maissista,bataatista ja mustikasta joiden piti olla kypsennettyjä.sitten kun hän sai alkaa syödä monipuolisemmin niin kynnys maistaa uusia ruokia ja varsinkin tuoreita sellasia,hipoi suunnilleen taivasta.lapsi vaati keskimäärin sata maistamiskertaa/ruoka-aine ennenkuin suostu syömään.

Yhteistyössä