Mistä te humanistit löydätte töitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja humanisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

humanisti

Vieras
Niin, siinähän se kysymys onkin. Kysymys ei koske opettajia, koska se on ihan eri juttu. Olen siis vähän aikaa sitten valmistunut FM eikä töitä löydy millään. Oman alan töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla ja muitakin paikkoja olen jo hakenut, mutta muutamastakin on suoraan sanottu, että olen ylikoulutettu. Olo on aika turhautunut, sillä motivaatiota olisi vaikka muille jakaa, mutta töitä ei vain ole. Mihin töihin humanisti kelpaa?

Ei mihinkään, vaikka meillä on huutava työvoimapula ja tarvitaan 1,8 miljoonaa moniosaajaa paikkaamaan työvoimaa niin ei ole töitä. Työkkärin 9€ kursseille pääset milloin vaan.

Riippuu aineyhdistelmästä, asuinpaikasta, työkokemuksesta, kontakteista ja omasta kiinnostuksesta. Oma ala on syytä ymmärtää laajemmin kuin vain omaan pääaineeseen eli erikoisosaamiseen liittyväksi. Mitä olet opiskellut?

Riippuu aineyhdistelmästä, asuinpaikasta, työkokemuksesta, kontakteista ja omasta kiinnostuksesta. Oma ala on syytä ymmärtää laajemmin kuin vain omaan pääaineeseen eli erikoisosaamiseen liittyväksi. Mitä olet opiskellut?

Näin. Mikä on "humanisti"?

Itselläni on FM humanistiselta alalta, mutta olen ollut töissä myös koko opiskeluaikani ihan muualla kuin perinteisellä humanistialalla - ja silti työssä, jossa voin hyödyntää opintojani.

Olen valmistunut filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimisen laitokselta ja sivuaineena kieliä. Töitä olen tehnyt opiskeluaikana ja niitä jatkan koko ajan, mutta kyseessä on sijaisuuksia ja aivan eri akateeminen ala. Haluaisin vain saada edes vuoden mittaisen määräaikaisen sopimuksen paikasta, jossa tällä maisterin tutkinolla olisi edes vähän väliä. Tai vakituisen paikan ihan melkein mistä vain.

Olen valmistunut filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimisen laitokselta ja sivuaineena kieliä. Töitä olen tehnyt opiskeluaikana ja niitä jatkan koko ajan, mutta kyseessä on sijaisuuksia ja aivan eri akateeminen ala. Haluaisin vain saada edes vuoden mittaisen määräaikaisen sopimuksen paikasta, jossa tällä maisterin tutkinolla olisi edes vähän väliä. Tai vakituisen paikan ihan melkein mistä vain.

Eli millainen paikka se voisi olla? Mitä haluaisit tehdä?

Haastava ala. Nuo aineet on juuri sellaisia mistä ei suoraan valmistu mihinkään, eli täytyy itse tarkentaa kiinnostuksen kohdettaan todella hyvin. Oletko harkinnut tutkijaksi ryhtymistä?

[QUOTE="Jenis";28713231]Eli millainen paikka se voisi olla? Mitä haluaisit tehdä?[/QUOTE]

Unelmatyö olisi jossain järjestössä, jossa työ olisi motivoivaa vaikka palkka ei päätä huimaakaan. Mutta olen tehnyt useanlaisiakin hommia, ja niitäkin nyt hakenut, mutta ei onnistu. Monesti syy on valmis maisterin tutkinto, opiskelijana olisin käynyt. Perheellisenä olisi hirveä hinku saada "kunnon" työpaikka eikä pelkkiä lyhyitä sijaisuuksia. Tutkijan hommia olen vierestä seurannut ja se ei ole minua varten yhtään.

Ala on haastava, mutta tuntuu hiljalleen siltä, että tämä yhteiskunta ei halua kuin dippainssejä, lääkäreitä, lakimiehiä tai kauppatieteilijöitä. Pehmeillä tieteillä ei tunnu olevan arvoa, koska sitä ei voida aina mitata rahassa.

Alkuperäinen kirjoittaja humanisti:
Ala on haastava, mutta tuntuu hiljalleen siltä, että tämä yhteiskunta ei halua kuin dippainssejä, lääkäreitä, lakimiehiä tai kauppatieteilijöitä. Pehmeillä tieteillä ei tunnu olevan arvoa, koska sitä ei voida aina mitata rahassa.

Pitäisin tuosta listasta KTM:ää kuitenkin aika vastaavan tyyppisenä kuin humanisteja. Eli suoraa ammattia ei koulutus tarjoa, vaan pitää voimakkaasti itse suuntautua johonkin ja tietää mitä haluaa tai muuten voi tulla ongelmia.

Unelmatyö olisi jossain järjestössä, jossa työ olisi motivoivaa vaikka palkka ei päätä huimaakaan. Mutta olen tehnyt useanlaisiakin hommia, ja niitäkin nyt hakenut, mutta ei onnistu. Monesti syy on valmis maisterin tutkinto, opiskelijana olisin käynyt. Perheellisenä olisi hirveä hinku saada "kunnon" työpaikka eikä pelkkiä lyhyitä sijaisuuksia. Tutkijan hommia olen vierestä seurannut ja se ei ole minua varten yhtään.

En tiedä minkä alan järjestöihin olet hakenut, mutta kyllä monet yhteiskunnallisen alan tai ympäristöalan järjestöissä on ihan asiantuntijoita, eli maistereita pitkälti.

Riippuu myös tietysti mitä työtä kyseisestä järjestöstä haet.

Suomessa on paljon koulutettuja ja kilpailu on kovaa. Maisterin saa työhön joka ei edes maisterin papereita vaadi.

Itse olen henkilöstöpuolella firmassa. Opiskellut viestintää, kasvatustieteitä, johtamista, psykaa. Aineyhdistelmästä se on paljon kii. Ite sain vakkaripaikan heti valmistuttua.

[QUOTE="vieras";28713332]Itse en kyllä vertaisi kauppatieteilijöiden asemaa humanistien asemaan... Esim. arvostuksen eron huomaa palkkanauhaa katsellessa.[/QUOTE]

No huomaa kyllä, mutta tutkinnon luonteesta puhuin. Eli ei anna suoraa pätevyyttä yhtään mhinkään, vaan oma aktiivisuus ja perseennnuolenta on avainasemassa.

No minusta kans on tuntunut ainakin viimeiset 10 vuotta, että millään ns. pehmeillä tieteillä ei ole enää mitään arvoa (olen tosin teknisellä alalla työssä). Järjestöillä taas on hirmu rajallinen määrä ihan palkattuja työpaikkoja, eli varmasti on haastava tilanne sulla. Tutkijan hommatkin on monesti meillä sellaisia, että rahoitus on itse hommattava - vs. tekniset alat ja palkatut tutkijakoulutettavat.

Itsekin varmaan haluat mitata palkkasi rahassa mieluummin kuin hyvässä mielessä? Jos haluat rahaa työstästi, on työn tuotettava rahaa suoraan sinulle jos olet yrittäjä tai yritykselle/ organisaatiolle, jossa olet töissä. Mitä sellaista teet, josta joku on valmis maksamaan jotain? Valitettava työelämän perusasia. Lisäksi voi sitten harrastaa kaikenlaista kivaa ja inspiroivaa, josta tulee hyvä mieli mutta ei rahaa.