Ei olisi koskaan pitänyt myöntää lääkärille olevani uupunut ja väsynyt

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
että näin
Ei todellakaan kannata kertoa yhtään millekään viranomaiselle uupumuksestaan, jos ei kerta kaikkiaan ole siinä pisteessä, että huostaanotto on omastakin mielestä pakko tehdä. Itse menisin yksityiselle, enkä puhuisi lasten olemassaolosta yhtikäs mitään.

Tiedän, että moni on saanut ihan oikeaa ja järkevää apua, mutta kun sitä ei voi tietää etukäteen, jos omassa kunnassa/omalla ls-alueella onkin virassa joku natsimielinen sadisti! Otatko riskin, minä en.

"ohikulkija"
Olet ap nyt selvästi puolustusasemissa ja se on ihan ymmärrettävää. Pysähdy nyt kuitenkin ihan oikeasti miettimään. Omasta elämästäsi et nyt osaa välittää yhtään, mutta uskon, että ihan oikeasti et ole noin välinpitämätön omien lapsiesi suhteen kuin annat ymmärtää. Jos jatkatte noin, ilman apua, millaisena näet tulevaisuutenne? Jos saatte apua, olisiko edes pienen pieni mahdollisuus, että edes joku teistä hyötyisi siitä? Mitä menetettävää sinulla oikeastaan on? Ota apu vastaan. Edes velvollisuudentunteesta. Sinä olet lapsesi tehnyt, joten sinun pitää heidän hyvinvoinnistaan huolehtia. Itse et nyt jaksa sitä tehdä, joten sinulla on velvollisuus heitä kohtaan hyväksyä avuntarjous.

Hyvää yötä
[QUOTE="Kifa";28710099]Vieras: luepa nyt uudelleen. Käytin termiä sossuntantat koska sitä täällä viljelevät muutkin, olisin toki voinut laittaa lainausmerkkeihin. Itse olen siis alalla jossa toimin läheisesti yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa eli tunnen aihepiirin paremmin kuin hyvin. Tiedän myös erittäin hyvin että huostaanotto on se viimeinen keino ja jos nyt vaivaudut hieman lukemaan ajatuksella niin huomaat että viestini tarkoitus oli nimenomaan kumota se harhaluulo jonka mukaan sosiaalitoimi saa jotain etua siitä että huostaanottoja tehdään.[/QUOTE]

Tiedän faktana, että sosiaalitoimi saa epäsuoraa hyötyä lastensuojelusta. Tämä johtuu siitä, että jos budjetti alitetaan jonain vuonna, seuraavana vuonna ei saada yhtä paljon, mutta jos budjetti ylitetään, seuraavan vuoden määrärahoja ei ainakaan lasketa. Tämä aiheuttaa paineen käyttää kaikki huostaanottoihin osoitetut rahat joka vuosi, vaikka tarvetta ei olisikaan! Asia on minulle tuttu monesta eri yhteydestä valtionhallinnossa ja pitää 100% varmasti paikkansa.

Lisäksi sosiaalitoimessa ja kunnan hallinnossa työskentelevillä henkilöillä on usein taloudellisia sidoksia paikallisiin lastenkoteihin ja sijoitusta tarjoaviin tahoihin. Tämäkään ei ole moraalisesti oikein, mutta koska se ei ole suorastaan vastoin lakia, siihen ei puututa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvää yötä;28710404:
Tiedän faktana, että sosiaalitoimi saa epäsuoraa hyötyä lastensuojelusta. Tämä johtuu siitä, että jos budjetti alitetaan jonain vuonna, seuraavana vuonna ei saada yhtä paljon, mutta jos budjetti ylitetään, seuraavan vuoden määrärahoja ei ainakaan lasketa. Tämä aiheuttaa paineen käyttää kaikki huostaanottoihin osoitetut rahat joka vuosi, vaikka tarvetta ei olisikaan! Asia on minulle tuttu monesta eri yhteydestä valtionhallinnossa ja pitää 100% varmasti paikkansa.

Lisäksi sosiaalitoimessa ja kunnan hallinnossa työskentelevillä henkilöillä on usein taloudellisia sidoksia paikallisiin lastenkoteihin ja sijoitusta tarjoaviin tahoihin. Tämäkään ei ole moraalisesti oikein, mutta koska se ei ole suorastaan vastoin lakia, siihen ei puututa.
Ei pidä paikkaansa.

"vieras"
Lääkärillä on salassapitovelvollisuus, eikä hän saa valehdella ulkopuolisille äidistä asioita jotka johtavat huostaanottoon. Tilapäinen väsymys tai masennus eivät ole huostaanoton laillisia perusteitta, vaikka lääkäri niin kuvitteleekin.

no shit sherlock
[QUOTE="Kifa";28710035]Minttu: mistä ihmeestä viranomaiset muka saavat rahaa? Sijoitus tai huostaanotto MAKSAA rahaa joka on kunnissa kortilla. Sosiaalityöntekijät nimenomaan haluaisivat olla tekemättä huostaanottoja koska ne ovat kaikkein kallein tukimuoto ja budjetti on vedetty jo valmiiksi niin kireälle kuin suinkin ja silti piiskataan säästöihin. Silti niitä joudutaan tekemään enenevässä määrin koska kunnat alibudjetoivat eli varaavat alun alkaen riittämättömästi määrärahoja jolloin ongelmat kärjistyvät ja sitten niitä huostaanottoja joudutaan tekemään käytännössä velkarahalla.[/QUOTE]

Niin ja mm. mehiläinen tekee ihan hyväntekeväisyyttään lastensuojelu toimintaa?
Siis tämä yksityinen lääkäriasema jolla on miljoonia piilossa veroparatiiseissa, myöskin yksityisiä perhekoteja nousee kuin sieniä sateella, ihan vain siksi kun ovat hyväntahtoisia ja haluavat auttaa?

Oletko elänyt jossain umpiossa kun et ole nähnyt lukuisia tv-dokkareita, ja lehti juttuja, lastensuojelun nykytilasta(lastensuojelu on business), lapsista on tehty pelinappuloita ja niistä saa valitettavasti rahaa huostaanoton muodossa, ainoa taho mikä tässä kärsii on ne lapset ja heidän vanhempansa, sosiaali tanttoja kun ei voi valitettavasti haastaa oikeuteen!!

Toki on oikeutettuja huostaanottoja narkit, alkkikset ja muut sekopää väkivaltaiset idiootit, joilta voitaisiin viedä jo lapset pois laitoksella.
Valitettavasti sossut ovat alkaneet tavallisistakin perheistä huostaanottamaan lapsia mitä ihmeellisimmillä syillä, jotka sitten puretaan hallinto oikeudessa.
Prosessi tosin on pitkä jopa 3.vuotta, ja kun purku saadaan niin kuka maksaa lasten terapian huostaanoton traumoista ja vanhempien, vastaappa tähän kysymykseen?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28710474]Lääkärillä on salassapitovelvollisuus, eikä hän saa valehdella ulkopuolisille äidistä asioita jotka johtavat huostaanottoon. Tilapäinen väsymys tai masennus eivät ole huostaanoton laillisia perusteitta, vaikka lääkäri niin kuvitteleekin.[/QUOTE]

Lääkäri ei ole valehdellut. Huostaanotoa ei ole tapahtumassa vielä, vaan lastensuojeluun on vasta mennyt ilmoitus. Huostaanotto on eri kuin ls-ilmo, ymmärrätkö? Lääkäri ei päätä huostaanotosta, on vain tehnyt ilmoituksen. Ihme hysterisointia ja mutkien oikomista...

Olen ihan tyytyväinen, että ls tarkista lasten olot. Ap ei voi hyvin ja lapset ei myöskään takuulla.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28710482]Lääkäri ei ole valehdellut. Huostaanotoa ei ole tapahtumassa vielä, vaan lastensuojeluun on vasta mennyt ilmoitus. Huostaanotto on eri kuin ls-ilmo, ymmärrätkö? Lääkäri ei päätä huostaanotosta, on vain tehnyt ilmoituksen. Ihme hysterisointia ja mutkien oikomista...

Olen ihan tyytyväinen, että ls tarkista lasten olot. Ap ei voi hyvin ja lapset ei myöskään takuulla.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Lastensuojelu ja sosiaalitoimi tekee paljon muutakin kuin huostaanottoja (ne ovat tosi pieni osa itse työstä). Ja toki silloin kun tehdään se, niin se on erinomainen asia, että lapset pääsevät parempaan paikkaan. Kaikista kun ei ole vanhemmiksi, se on valitettava tosiasia.

Luojan kiitos viattomien lasten takia, meillä on sossut!

"ohikulkija"
Niin ja mm. mehiläinen tekee ihan hyväntekeväisyyttään lastensuojelu toimintaa?
Siis tämä yksityinen lääkäriasema jolla on miljoonia piilossa veroparatiiseissa, myöskin yksityisiä perhekoteja nousee kuin sieniä sateella, ihan vain siksi kun ovat hyväntahtoisia ja haluavat auttaa?

Oletko elänyt jossain umpiossa kun et ole nähnyt lukuisia tv-dokkareita, ja lehti juttuja, lastensuojelun nykytilasta(lastensuojelu on business), lapsista on tehty pelinappuloita ja niistä saa valitettavasti rahaa huostaanoton muodossa, ainoa taho mikä tässä kärsii on ne lapset ja heidän vanhempansa, sosiaali tanttoja kun ei voi valitettavasti haastaa oikeuteen!!

Toki on oikeutettuja huostaanottoja narkit, alkkikset ja muut sekopää väkivaltaiset idiootit, joilta voitaisiin viedä jo lapset pois laitoksella.
Valitettavasti sossut ovat alkaneet tavallisistakin perheistä huostaanottamaan lapsia mitä ihmeellisimmillä syillä, jotka sitten puretaan hallinto oikeudessa.
Prosessi tosin on pitkä jopa 3.vuotta, ja kun purku saadaan niin kuka maksaa lasten terapian huostaanoton traumoista ja vanhempien, vastaappa tähän kysymykseen?
Kifahan on nimenomaan puhunut siitä, kuinka kunta ei tee voittoa huostaanotoilla, vaan yksityiset tahot. Mutta kaiketi nämä yksityiset tahot eivät tee huostaanottopäätöksiä?

"vieras"
Elkää ihmiset hyvät jaksako. Aina kun tulee puhe sossuista, alkaa heti nämä sivistymättömän idioottit laukoa näitä "Sossut tekee vain turhia huostaanottoja" - juttuja.

Naurettavuuden huippu.

lol
[QUOTE="vieras";28710495]Elkää ihmiset hyvät jaksako. Aina kun tulee puhe sossuista, alkaa heti nämä sivistymättömän idioottit laukoa näitä "Sossut tekee vain turhia huostaanottoja" - juttuja.

Naurettavuuden huippu.[/QUOTE]

Yhtä sivistymätöntä ja idioottimaista on luulla, ettei turhia huostaanottoja tapahtuisi, ja että kaikki sossut ovat niitä hyväsydämisiä pelastavia enkeleitä.

"vieras"
Yhtä sivistymätöntä ja idioottimaista on luulla, ettei turhia huostaanottoja tapahtuisi, ja että kaikki sossut ovat niitä hyväsydämisiä pelastavia enkeleitä.
Varmasti jokaisella alalla ihmiset tekevät virheitä ja tulevat aina tekemään. Mutta ei se tarkoita, että ovat yhtään huonompi ammattilaisia ja ennen kaikkea lasten asialla työssänsä!

Minua ei kiinnosta puolustella vanhempia, ketkä menettävät omien mokiensa takia huoltajuuden lapsiinsa - sellaisia vanhempia lapsi ei tarvitse.

Jokainen lapsi ansaitsee hyvän kodin, jossa ei tarvitse pelätä/huolehtia vanhemmista, sisaruksista ja sossut takaavat sen lapsille.

"Kifa"
Tiedoksi vielä että kunnilla ei ole osoitettu mitään erillistä summa huostaanottoihin vaan kaikki tukitoimet menevät samasta potista. Tilanne vain on niin, että kun määrärahat on loppu niin joku perhetyöntekijän palkkaaminen ei ole riittävän painava peruste ylittää budjettia mutta huostaanottoon on rahat kaivettava vaikka kiven alta koska laki määrää. Todellakaan siis ei niitä huostaanottoja tehdä "jotta saataisiin kaikki rahat käytettyä" vaan niille rahoille olisi tuhat ja yksi muuta reikää tarjolla kyllä.

vilionkksa
Alkuperäinen kirjoittaja ei hätää;28709253:
Rauhoitu. Hyvähän se on että saat apua. Lastensuojeluilmoitus on viesti sosiaalitoimelle, että tukitoimia tarvitaan. Se johtaa sossun yhteydenottoon ja tuen tarpeen selvitykseen. Kun olet uupunut, niin eikös tämä nyt ollut se toivottu tulos, että apua saataisiin?
sun tapaisille ihmisille ei tuu mieleen sellanen homma että uupumukseen auttaa jo se ettei tartte mennä töihin ja saa vaan olla sen aikaa kun lapset on hoidossa/koulussa. Sunlaisilel ihmisille ei tuu mieleen että sossut nurkissa on aika ahdistavaa, meillä ei oo uupumusta eikä mitään muutakaan, eikä sossut löytäs mitään suurempaa vikaa(sellasta tavallista mitä kaikilla muillakin) mutta silt imua ahdistais niin paljon olla kytättävänä ja kaikki kirjataan ylös,että mä uupuisin ihan vaan sen stressin vuoksi mitä sossut aiheuttais!

ymmärrätkö tämän?

vilionkksa
[QUOTE="vieras";28710495]Elkää ihmiset hyvät jaksako. Aina kun tulee puhe sossuista, alkaa heti nämä sivistymättömän idioottit laukoa näitä "Sossut tekee vain turhia huostaanottoja" - juttuja.

Naurettavuuden huippu.[/QUOTE]

kuule ite oot sivistymätön! Mä olen nähnyt turhan huostaanoton missä sossut puhu toista ja kirjoitti papereihin toista.. miss' tehtiin huostaanotto väärin perustein,mutta sit piti sossun peitellä jälkiään ja kirjottaa perheestä paskaa, ja toki johtava sossu oli alaistensa puolella,eihän sossut valehtele tms.

Kas vaan onneksi tuon perheen isä oli ottanut valokuvia lapsista sekä kotona että lastenkodissa(lastenkodissa oli pahempia mustelmia,murtuma yms mitä kotona ei lapsissa ollut),sen lisäksi isä oli nauhottanut kaikki keskustelut sosiaalityöntekijöiden kanssa ja sujuvasti sossuntäti valehteli.

ilman noita nahoituksia tuolla perheellä ei olisi ollut todisteita tämän mielivaltaisesti toimivan sosiaalityöntekijän toimista mutta koska keskustelut oli nauhoitettu. Purkaantui perusteeton huostaanotto oikeudessa ja virkamiehet sai huomautukset, muistaakseni johtava sossu tipautettiin virastaan.

olen itse tuon perheen vanhin lapsi ja todellakin tiedän ettei pikkusiskojani pahoinpidelty kotona koskaan! tai mitään muutakaan puppua mitkä oli syynä.

En luota sen amamttikunnan edustajiin koskaan, tiedostan toki että suurinosa heistä pyrkii hyvään,mutta sitten on näitä toisenlaisiakin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
lol
[QUOTE="vieras";28710512]Onko kaikki lääkärit/poliitikot/sairaanhoitajat yhtä ihania ja hyväsydämmisiä? Tuolla logiikalla ajateltuna jokaista ammattiryhmää voidaan mollata ja haukkua. No point. ;)[/QUOTE]

Eivät tietenkään ole. Kritiikki kuitenkin sinne, minne se kuuluu. Jos lääkäri tekee vakavan virheen, se menettää työnsä tai asiakkaansa. Sosiaalitoimen työntekijät ovat oikeasti mafian asemassa. Sellainen valta on on vaarallista väärissä käsissä.

bud
Tiedätkö että on vahvuutta myöntää olevansa myös heikko. On vahvuutta tunnistaa omat voimavaransa, ottaa apu vastaan jos sitä on tarjolla. Vahvuus on pärjäämistä, elämässä selviytymistä vaikeissa asioissa. Vahvuus ei tarkoita sitä että pitää selvitä kaikesta yksin. Se on heikkoutta ja tyhmyyttä kärsiä yksin.. kuka sua siitä loppupeleissä kiittää? Ketä sun sädekehä häikäisee?
Tää sai mun silmät kostumaan, kauniisti kirjoitettu ja niin totta. Tohon pisteeseen pääseminen vaan vie monilta aikaa ja mun terapeutti sanoikin, että usein tunteet menee järjen edelle. Ei ole helppoa ottaa järkeä käteen ja soittaa apua ekaa kertaa.. mutta meidän perheen se ainakin pelasti, joskin me ollaan aina jaksettu lapset hoitaa, mutta kumminkin..

"jep"
sun tapaisille ihmisille ei tuu mieleen sellanen homma että uupumukseen auttaa jo se ettei tartte mennä töihin ja saa vaan olla sen aikaa kun lapset on hoidossa/koulussa. Sunlaisilel ihmisille ei tuu mieleen että sossut nurkissa on aika ahdistavaa, meillä ei oo uupumusta eikä mitään muutakaan, eikä sossut löytäs mitään suurempaa vikaa(sellasta tavallista mitä kaikilla muillakin) mutta silt imua ahdistais niin paljon olla kytättävänä ja kaikki kirjataan ylös,että mä uupuisin ihan vaan sen stressin vuoksi mitä sossut aiheuttais!

ymmärrätkö tämän?
Tätä ei moni ymmärrä. Ne vaan luulee että sossu "auttaa". Mitä se sitten käytännössä merkitsee? Juurikin tuota, kyttäämistä, raportoimista josta ainakin normaali ihminen ahdistuu ja stressaa.
Ei tarvitse kummoisempia toimenpiteitä sossun "avun" puolelta, siinä tulee helvetillinen stressitekijä perheelle!
Lisäks se stressi, että sun pitää pitää omia puolias, olla selittelemässä, vahtia ettei raporteissa lue väärin ja jos lukee niin miten ne oikaistaan?!

Kukaan ihminen ei oikeasti saa tuollaisesta avusta mitään positiivista!

Mä käsitän apu-sanalla kyllä ihan jotain muuta. Esim. ystävä auttaa kuuntelemalla ja konkreettisestikin eikä susta tehdä mitään merkintöjä minnekään listoille! Se on auttamista mutta nämä viranomaispuolen "tukitoimet" on hevonpaskaa, yleensä! Harvoja poikkeuksia on mutta jos tehtäisiin ihan kunnon tutkimus niin huomattaisiin että tuo apu on pelkkää kontrollointia.

[QUOTE="minttu";28709473]Kyllä tekee joten älä koskaan myönnä edes neuvolassa olevasi väsynyt! helpommalla pääset kun hymyilet vaan kauniisti.[/QUOTE]

Ei tehny neuvola lekuri vaikka myönsin. Sain neuvolasta tädin käymään ja hoitamaan lasta välillä. Tuo asenne ei teitä valitettavasti auta ja salaamalla sä vaan pahennat ja pahennat asioita. Sitäkö sä haluat että täytyy sitte pakkokeinoilla puuttua?

???????_?
[QUOTE="Minttu";28712518]Ohi on ja hyvin meni. Ja ei johtanut edes asiakkuuteen joten turhaan pelkäsin. Elämä jatkuu kaikesta huolimatta[/QUOTE]

Tarkoittaako se ettet saa apua ongelmiisi miltään taholta?

lääkkand
[QUOTE="...";28709460]Minä vasta kysyin täältä saako lääkäri tehdä ls-ilmon jos väsynyt äiti hakee apua ja silloin sain vastaukseksi, että ei saa vaitiolovelvollisuuden takia. Eli miten tämä nyt menee?[/QUOTE]

Lastensuojeluilmoitus ohittaa vaitiolovelvollisuuden. Eli jos lääkärille tai jollekulle muulle terveydenhuoltoalan ammattilaiselle herää työssään epäily lastensuojelun tarpeen selvittämisestä, ilmoitus lain mukaan PITÄÄ tehdä salassapitovelvollisuuden estämättä.

Itse lääkärinä ajattelen lastensuojeluilmoituksen aloittajan kaltaisessa tilanteessa lähinnä ennaltaehkäisevänä toimena. Jos äiti sanoo että ei enää kauaa jaksa, niin lastensuojelulla voi olla keinoja auttaa arjen jaksamista. Esimerkiksi järjestää lapsille hoitaja joskus, apua kotitaloustöihin, keskusteluapua äidille tai tarvittaessa lapsille tms, jotta äitikin välillä pääsisi lepäämään. Näillä toimilla yritetään auttaa ennen kuin huostaanoton tarve on olemassa, jotta huostaanotolle ei tulisi tarvetta.

Yhteistyössä