Naapuriin muutti vl-perhe ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev.lut. äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kait tuo seuroissa käynti taida sen kummempi juttu olla kuin kirkossa jumalan palveluksessa käynti.. Ja harva lapsi jaksaa niitä puheita kunnolla kuunnella. voihan sieltä tietenki jokin lause sitten jäädä mieleen mikä vaivaa mut jos lasten kans sopii että kysyy kotona jos jää joku mietityttään.

[QUOTE="vieras";28712248]Et sinä voisikaan sopia vl-mamman kanssa että se/ne ei puhuisi uskonnosta silloin kun lapsesi on siellä. Koko ajan ne jauhaa ja kertoo sairaita mielikuvia että lapsesi alkaa pelkäämään.[/QUOTE]

No eipäs jauha ainakaan tuolla naapurissa :D Kyllä meillä lapset olisivat kertoneet, jos puhuisivat pelottavia.

[QUOTE="jep";28712288]Mutta voihan se olla että naapurisi on samalainen tuuliviiri kuin sinä, eli ei lainkaan lesta oikeasti.[/QUOTE]

Sittenhän meillä on oikein tuuliviirien kerho :)

"Voisin kuvitella, että jos pyytäisin, niin kyllä naapurin äiti päästäisi lapsensa messuun meidän kanssa.

Ei muuten päästä. "

Lestadiolaiset kuuluu samaan ev.lut. kirkkoon, ja käyvät kyllä myös kirkon tilaisuuksissa. Ennakkoluuloista huolimatta siis myös ehtoollismessuissa ja sanajumalanpalveluksissa :)

[QUOTE="jep";28712288]No en ole en, mutta jos hän on lesta niin ei päästä. He eivät vääräuskoisten saarnoja kuuntele, ellei ole joku oikein hyvä syy. Eli sukulaisen (ei lestan) konfirmaatio tmv.

Mutta voihan se olla että naapurisi on samalainen tuuliviiri kuin sinä, eli ei lainkaan lesta oikeasti.[/QUOTE]

no eläpäs höpise. Siellähän ne samassa kirkossa (ev-lut) hakevat omat leimansa rippikouluun, vaikka sen omissa pisteissä käyvätkin. Tiesitkös, että monesti heidät vihitäänkin ihan normi kirkossa.

Ja ap:lle. Päästä menemään vaan. Lapset siellä yleensä touhuavat omiaan. Ei ole moni kommentoijista ilmeisesti seuroissa käynyt. Itsellä oli lapsuudenystävä vl ja seuroissa laukottiin. Ei se minusta uskovaista tehnyt, mutta ei kyllä jääneet kuin hauskat muistot.

Tuossa tilanteessa menosin itse mukaan seuroihin. lestadiolaisia ja lestapiirejä, samoin kuin saarnaajia on erilaisia, toiset hyvinkin tiukkoja ja oikeasti pyrkivät käännyttämään, kerrotaan lapsillekin helvetistä ja tulimerestä. Kokemusta on, sillä olen töissä koulussa eräällä paikkakunnalla, jolla paljon lestoja. Toiset taas ovat hyvinkin avoimia ja uskossaankin sellaisia armahtavampia ja vähemmäntuomitsevia. Eli mene mukaan katsomaan millainen meininki siellä on, niin jatkossa voit paremmalla mielellä päästää lapsesi sinnekeskenäänkin. Kyllä tuo on totta, että seuroihin jasiellä käytettyyn kieleen jakielikuviin tottumaton lapsi saattaa hämmentyä ja jopa alkaa pelätä. Sikis on hyvä, että mukana on turvallinenaikuinen,joka vastaa kysymyksiin. Ja vatsaa niihin silleen lapsentasoisesti. Jos lapsi esim kysyy, mikä se helvetti tai synti on, niin haluat varmasti itse olla vastaamassa tähän.

Kysy, saatteko te vastavuoroisesti viedä heidän lapset Jehovien, Helluntailaisten tai minkä vain muun lahkon järjestämään tilaisuuteen. Olisiko se heille ok? Ovatko hekin niin joustavia, avarakatseisia ja suvaitsevaisia kuin mitä odottavat teiltä?

[QUOTE="ookoo";28712837]Kysy, saatteko te vastavuoroisesti viedä heidän lapset Jehovien, Helluntailaisten tai minkä vain muun lahkon järjestämään tilaisuuteen. Olisiko se heille ok? Ovatko hekin niin joustavia, avarakatseisia ja suvaitsevaisia kuin mitä odottavat teiltä?[/QUOTE]

Tai vielä parempi, buddhalaisten tai hindujen tapahtumaan. Luulen, että voisi jopa loppua ystävyys.

[QUOTE="vieras";28712862]Tai vielä parempi, buddhalaisten tai hindujen tapahtumaan. Luulen, että voisi jopa loppua ystävyys.[/QUOTE]

Niin, miksei päästäisi?? Ei kai se pahaa tee :)

[QUOTE="utelias";28713146]Joten miksi väittää, että naispappia ei saa olla?[/QUOTE]

No siksi, kun monien lestojen mielestä tuo "nainen vaietkoon seurakunnassa" tarkoittaa, että naispappeus on kielletty.

Yhteistyössä