Olenko itsekäs? Exä ja lastenhoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KajdjmNsjkd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KajdjmNsjkd

Vieras
Vuosi sitten exä petti ja erosimme 12 vuoden liitosta. Exä muutti yhteen tuon pettämiskumppanin kanssa samaan rivitaloyhtiöön jossa asuimme ja minä asun. Lapset sovittiin viikko-viikko -systeemillä. Avioliitossa minä hoidin lapset ja pyöritin arjen, joten minulle nykyisin tuo lastenpitosysteemi tuo myös ns omaa aikaa ja vaikka onkin ikävä lapsia, nautin siitä että pääsen pitkille kävelyille jne ihan rauhassa. Lapset ovat jo 9- ja 11-vuotiaat, mutta nuorempi on tosi haasteellinen lapsi ADHDn vuoksi.

No, exä on alkanut suunnittelemaan etelän reissuja, konserttimatkoja jne tuon nykyisen kumppaninsa kanssa. Ne sattuvat aina viikolle, jolloin lasten olisi oltava hänellä. Itselläni on noilla "lapsettomilla" viikoilla ns omia menoja, vertaistukiryhmää, kuntosalia jne. Ja exä olettaa jotenkin, että otan lapset automAttisesti luokseni, että hän pääsee reissuamaan.

Viikkojen vaihto ei onnistu, koska hänellä on taas omille ns vapaaviikoilleen paljon sovittuja menoja ja ohjelmaa, sekä kumppaninsa kanssa oloa. Exä suuttui, kun eilen kieltäydyin ottamasta lapsia kesken viikon itselleni, että hän pääsisi kumppaninsa kanssa reissuun. Olen kuulemma itsekäs, kun hän joutuu hommaamaan lapsille jonkun muun hoitajan.

Eilen mietin, että olen tosiaan itsekäs ja että kyllähän minun täytyisi lasten takia joustaa, mutta yön aikana sitten pohdin, että exäkin on itsekäs. Suunnitelkoot reissunsa niille viikoille, jolloin lapset ovat minulla ja muutoin olkoot menemättä, kuten minäkin teen.

Mun mielsetä lasten isän pitää "lapsellisille viikoilleen" sopia lastenhoitajat ihan itse, jos jotain reissua on suunnitellut, tai ottaa lapset mukaan. Exä on itsekäs, et sä.

Kyllä viikko-viikossa vaihdellaan vuoroja sujuvasti tarpeen mukaan, mutta erosta onkin jo aikaa yli 10v. J. Toiminta on molemminpuoleista,
. Kyllä periaatteessa exän pitää se hoitaja hommata omalla viikollaan....toisaalta mun mielestä huipputilante, jos voidaan joustaa, pitää vaan tapahtua molemmin puolin!

Varaa lapsille hoitaja niiksi eksän viikoiksi ja sit lasku eksälle. Tai siis, kerrä eksälle että tästä lähtien toimitaan niin. Ihan yhtälailla sä olet voinut varata itsellesi reissun lapsettomaksi viikoksi. Silloin luonnollisesti eksä peruu.

Exä sopii lähtökohtaisesti toki reissut omille vapaaviikoilleen, tai sitten hommaa lapsille hoitajan.

Joustaminen puolin ja toisin on toki hienoa, mutta sen pitää sitten todellakin toimia PUOLIN JA TOISIN.

Et ole itsekäs. Ettekö ole tehnyt järjestelyä selväksi alusta asti että kumpikin hoitaa oman viikkonsa, tarvittaessa joustetaan mutta jousto toimii kuitenkin niin että kumpikin edelleen hoitaa sen oman puolikkaansa lasten lähivanhempana olosta?

Minusta lähtökohta on se että semmoiset omat menot joista aiheutuu tarve lasten hoidolle sovitaan pääsääntöisesti sille viikolle jolloin lapset ovat toisella vanhemmalla. Jos jotain sellaista on pakko/haluaa sopia sille viikolle kun lapset ovat itsellä niin tulisi joko olla valmis järjestämään lasten hoito muilla tavoin tai sitten alunperinkin sopia toisen vanhemman kanssa että onnistuuko vuorojen vaihto. Tarkoittaen siis että seuraavalla viikolla pitää itse lapsia ns sen toisen vuorolla, todellakaan ei voi odottaa että jousto toimii vain niin että toinen vanhempi pitää lapset kun toinen reissaa eikä reissussa ollut vanhempi missään vaiheessa "korvaa" tuota vuorojen vaihtoa.

Kuulostaa valitettavan pikkumaiselta ja siltä kuin lapset olisi jokin velvoite ja rasite mutta ei se sitä ole, se on vain sitä että jos sovitaan yhteishuoltajuus viikko-viikko niin kyllä se silloin tarkoittaa sitä että kumpikin vanhempi pitää lapsia suunnilleen saman määrän joka kuukausi. Joku yksittäinen päivä siellä täällä on varmasti ihan ok mutta jos puhutaan useista päivistä niin on mielestäni todella törkeääkin odottaa että toinen vanhempi mukisematta vain pitää lapset silloinkin eikä mitään korvaavaa ole sovittu.

exä hommaa lapsille hoitajan sun menojen ajaksi, mut muuten lapset on sulla?

jotenkin meinaa kuulostaa hassulle et lapsilla olis hoitaja naapuriasunnossa kun itse olet kotona.

exä hommaa lapsille hoitajan sun menojen ajaksi, mut muuten lapset on sulla?

jotenkin meinaa kuulostaa hassulle et lapsilla olis hoitaja naapuriasunnossa kun itse olet kotona.

Ei, vaan mies kantaa oman vastuunsa ja hoitaa lapset ihan itse silloin kun on sovittu.

Naapuriketjussa niin kovin vaaditaan isille oikeutta ja pakollisia isyystestejä, ja sitten meno on just tällästä. Mies hoitaa jos huvittaa, mutta todellinen vastuu jää äidille.

Itsekkäitä olette molemmat. Sääli lapsia, jotka eivät kelpaa väliin kummallekaan.

Tietynlaista joustoa molemmin puolin. Ei kannata täysin jääräpäisesti tuijottaa kenen viikko on, mutta poikkeuksista sovitaan hyvissä ajoin etukäteen, jos ei sitten hätätapauksesta ole kyse.

Itsekkäitä olette molemmat. Sääli lapsia, jotka eivät kelpaa väliin kummallekaan.

Tietynlaista joustoa molemmin puolin. Ei kannata täysin jääräpäisesti tuijottaa kenen viikko on, mutta poikkeuksista sovitaan hyvissä ajoin etukäteen, jos ei sitten hätätapauksesta ole kyse.

niinpä, isä ei halua mukaan lomalle,eikä äiti kotiin, tosi kannustavaa ja lapsilähtöistä kasvatusta.

ihme, kun hyvin usein aikuiset ihmiset alkaa käyttäytymään kuin lapset ja toimimaan niin, että toiselle aiheutuu mahdollisimman paljon haittaa, ajattelematta sitä, että myös lapset kärsii tästä. opetelkaa joustoa puolin ja toisin, niin elämä helpottaa kummasti.

Juuri tuollaisen takia mun ystäväni haki yksinhuoltajuutta, kun viikko-viikko-systeemi ei toiminut. Kun oli isän vuoro, tuli jos jotakin menoa. Kun lapset sairastuivat isäviikolla, ne kiikutettiin äidille, joka jäi lasten kanssa kotiin. Sitten alettiin nakittaa harrastuksiin kuskaamisia, kun isälle ei vaan sopinut. Ja ainoa syy, miksi isä halusi viikko-viikko-systeemin oli se, ettei tarvinnut maksaa elareita. Nyt lapset käyvät joka toinen viikonloppu isällään, ja sekin tuntuu olevan isälle liikaa :(.

Ei sinun ap pidä suostua tuollaiseen. Kun on isäviikko, hän on vastuussa lapsista. Jos hän tarvitsee lapsille hoitajaa, hän hankkii sen. Kohta sä olet samassa jamassa kuin tuo ystäväni, ja huomaat hoitavasi lapset ihan yksin etkä saa edes elareita.

niin että lapsista viis, kunhan isälle saa näytettyä.Just.

Ajatteleppa itse vähän pidemmälle. Ei se ole lastenkaan etu, että isä retuuttaa heitä miten sattuu kodista toiseen, omien menojen ja mielihalujen mukaan. Tuon ikäiset etenkin jo tietää koska pitäisi olla isäviikko ja koska ei.

Jos isä ei ole valmis viikko-viikko-systeemiä noudattamaan, on parempi antaa äidille päähuoltajuus kokonaan, niin että lapset käyvät isällään sitten vain esim. joka toinen vkl. Säännöllisyys ja johdonmukaisuus on lapsille hyvin tärkeää.

Se taas että puolin ja toisin voidaan asioista joustaa silloin tällöin, ei mielestäni liity ap:n tilanteeseen mitenkään. Varmasti ap:lle ei olisi ongelma se, jos tilapäisistä muutoksista sovittaisiin etukäteen yhdessä ja niin, että se jousto toimii molempiin suuntiin. Tässä kun vain mies odottaa joustoa omaan suuntaan jatkuvasti, ap:n ja lasten tilanteesta välittämättä.

Ajatteleppa itse vähän pidemmälle. Ei se ole lastenkaan etu, että isä retuuttaa heitä miten sattuu kodista toiseen, omien menojen ja mielihalujen mukaan. Tuon ikäiset etenkin jo tietää koska pitäisi olla isäviikko ja koska ei.

Jos isä ei ole valmis viikko-viikko-systeemiä noudattamaan, on parempi antaa äidille päähuoltajuus kokonaan, niin että lapset käyvät isällään sitten vain esim. joka toinen vkl. Säännöllisyys ja johdonmukaisuus on lapsille hyvin tärkeää.

Se taas että puolin ja toisin voidaan asioista joustaa silloin tällöin, ei mielestäni liity ap:n tilanteeseen mitenkään. Varmasti ap:lle ei olisi ongelma se, jos tilapäisistä muutoksista sovittaisiin etukäteen yhdessä ja niin, että se jousto toimii molempiin suuntiin. Tässä kun vain mies odottaa joustoa omaan suuntaan jatkuvasti, ap:n ja lasten tilanteesta välittämättä.

itselleni ainakin lapset menee kaiken edelle, jos toinen ei velvollisuuksiaan halua hoitaa niin enemmän kuin mielelläni hoidan itse hänenkin puolestaan.Toki äiti voi halutessaan vaatia myös sitä et lapset olisivat isällään vain 2 vkl kuukaudessa, mut siinä tapauksessa hänen kullanarvoinen vapaa-aikansa vähenee vielä pienemmäksi.

vittumaista tuollainen toki on äidille, en sitä kiellä, mut kannattaako sen takia itse myös muuttua vittumaiseksi, varsinkin kun suurimmaksi kärsijäksi tässä tapauksessa kuitenkin joutuu ne lapset?

itselleni ainakin lapset menee kaiken edelle, jos toinen ei velvollisuuksiaan halua hoitaa niin enemmän kuin mielelläni hoidan itse hänenkin puolestaan.Toki äiti voi halutessaan vaatia myös sitä et lapset olisivat isällään vain 2 vkl kuukaudessa, mut siinä tapauksessa hänen kullanarvoinen vapaa-aikansa vähenee vielä pienemmäksi.

vittumaista tuollainen toki on äidille, en sitä kiellä, mut kannattaako sen takia itse myös muuttua vittumaiseksi, varsinkin kun suurimmaksi kärsijäksi tässä tapauksessa kuitenkin joutuu ne lapset?

En minä ainakaan käskenyt alkaa vittumaiseksi. Se että hakee itselleen ja lapsilleen OIKEUTTA, ei ole vittumaisuutta. Se että alistuu ja jää lasten kanssa tossun alle ja antaa toisen riepotella miten sattuu, ei ole mikään kunniateko äidiltä.

Ja se on ihan totta, että tuon ikäiset lapset kyllä tajuavat, missä mennään. He ymmärtävät, mitä tarkoittaa vuoroviikot. Ja he ymmärtävät, että kun on isäviikko, niin isän pitäisi olla heidän kanssaan. Tuskin he äitiä syyllistävät siitä, jos isä ei halua heitä hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30704082:
Ja se on ihan totta, että tuon ikäiset lapset kyllä tajuavat, missä mennään. He ymmärtävät, mitä tarkoittaa vuoroviikot. Ja he ymmärtävät, että kun on isäviikko, niin isän pitäisi olla heidän kanssaan. Tuskin he äitiä syyllistävät siitä, jos isä ei halua heitä hoitaa.

itse en ottaisi riskiä et lapset ajattelis ettei äitikään halua heitä hoitaa

Musta ensimmäisenä pitää ajatella lapsia. Jos lasten isä haluaa mennä ja olla ilman lapsia, niin sitten vaan vaihtamaan tapaamissopimusta. Jos iso ihminen, isä, ei sitä tajua muuten.
Mulla ex-mies hankki palkallisen hoitajan kotiin hoitamaan lapsia, siksi että pääsee töihin, omiin harrastuksiin ja menoihinsa tarpeen vaatiessa, ei siis kysy minua, lasten äitiä huolehtimaan lapsista. Ottaisin lapset mielelläni luokse aina. Musta tämä on pöyristyttävää. Ja meillä on lapset isällään 1/3 ja äidillä 2/3.