kaukasianpaimenkoira, onko omistajia?

• Viestiketjun aloittaja puppy
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vain harvalle sopiva rotu.Jos isoa koiraa etsit niin on niitä muitakin,nöffi,bernhardinkoira,landseer,leonbergi,tanskandoggi ja monia muita.Leonbergit ja nöffit vaan aika sairaita nykyään.

"vieras"
Ei se ny noin paha oo, jos sen kouluttaa! Parempi se on ku joku susikoira!!! Retkellä oli kaukkari! Juoksi vaan muitten perässä eikä aikonutkaan purra, repiä tai jotaan sen tapasta... Haukku varotukseksi jotain hiippareita/muita tolloja, jotka aikomuksissaan tulisi leiripihan poikki ilman lupaa.

"vieras"
Rotu sopii sellaiselle ihmiselle, joka on valmis situotumaan rodun erityispiirteisiin 10-15 vuoden ajaksi. Kaukkaria voi kouluttaa, mutta se on edelleen voimakkaasti ja itsemäisesti vartioiva rotu.

Meillä on kaukkareita ollut yli 15 vuotta. Vieraat ei ikinä niihin koske varsinkaan omalla reviirillä. Omalle perheelle ihania.

"vieras"
Itselläni on 2 kaukkaria ja molemmat todella ystävällisiä! Lapsien kanssa tulee toimeen todella hyvin mutta vieraisiin ihmisiin ovat varovaisia mutta eivät ole koskaan osoittaneet agressiivisuutta. Suosittelen ihmisille jotka asuvat maalla koska ovat kummiskin kovia vartioimaan pihaa ja voivat haukkua ohi kulkijoita! Ensimmäiseksi koiraksi EN suosittele. Kerrostaloon en koiraa suosittel. En kyllä suosittele mitään koiraa kerrostaloon.

"asd"
Siis olen sitä mieltä, että tuo koira sopii vain maalle, jossa ei ole naapureita kauheen lähellä, meillä koiralla on sellainen kilsa joka suuntaa tilaa, ja hyvin on riittänyt. En tiedä miksi, mutta jos se lähtee yksiksee seikkailee nii ei mene tuota rajaa pisemmälle ikinä :D Kiltti perheelle, ja kiltti joillekki tutuille. Mutta ei suvaitse jos joku tulee sisällle ja sen jälkee ulos. Pelkää ukkosta ja kaikki ruokainen. Toivottavasti auttoi vähäsen edes

3 kaukkaria ollut
Kerrostaloon sopii ihan muut koirat mutta ei tosiaan laumanvartijat, niillä pitää olla oma piha tai ne suunnilleen kilahtaa. Ne on vartioivia koiria. Eikä saa olla liian stressaava ympäristö, hiljainen taajama tai maaseutu on oikea paikka niille.
Meillä on kolmas kaukkari menossa. Mahtavia koiria. Eivät ole mitään temppukoiria, mutta perusasiat oppivat kyllä jos vähän käyttää päätä motivoimiseen että keksii sen oikean jipon millä oppivat. Tosi ystävällisiä ja ihania omalle perheelle. Vieraita eivät hyväksy, ennen kuin omistaja näyttää että tulija on ok, ja senkin jälkeen suhtautuvat varauksella.
Ei ole kaikkien koira, eikä tosiaan ensimmäiseksi koiraksi kannata tätä hankkia.

kkasvatti
meillä kaukkari on tosi kiltti ,eikä ole ikinä ärissyt kellekään.ruuan,luun voi viedä nenän edestä.toisia koiriä välillä pomottaa.cuvaz on sitten vähän ärhäkämpi ja suomen muotovalio.

"jep"
aloitusviesti oli sellainen että sen perusteella voisi sanoa että todella väärä rotu sinulle. valitettavasti, ei rodusta tietävä/ siihen perehtnyt ihminen kysele tuollaisia?
tulee mieleen että "olipa kivan näkönen ruffe kyselempä hiukan".. hohhooii.. saan päänsärkyä siitä että ajattelen tietämättömän ihmisen hommaamassa tämän rotuista koiraa itselleen, voi luoja.

"sammakko"
Meillä oli kaukkari narttu 10v. Voin sanoa, että helvetin hankala kouluttaa ja käytös niitä paria tuttua ihmistä kohtaan erittäin ystävällistä, mutta isoa osaa tutuista ihmisistä käy päälle, joten tarkkana pitää olla. Ja jos totta puhutaan, niin ensimmäinen koira/koirarotu, jota olen ikinä pelännyt. Vaikka kehutaan, että on lapsirakas, älä tuudittaudu siihen. Meillä kävi myös tuttujen lasten päälle, ilman mitään syytä (muksu pelasi omissa oloissaan tietokoneella). Koira ei myöskään varoita murinalla tai hampaiden näytöllä hyökkäysaikeistaan, vaan käy kiinni varoittamatta. Mutta lukuunottamatta noita aggressiivisia ominaisuuksia ja luupäisyyttä, se oli ihan kiva koira. Ja kun joutu välillä olemaan paljon yksin sen kanssa kotona, ei tarvinnut ainakaan pelätä ketään, kun kyllä tuo koira suojelee.

Koirakuiskaaja 99
Antaisitko muiden lapsien silittää? Totuttaminen kaikkiin lapsiin kannattaa alottaa pentuna, jolloin annatte lapsien "kosketella" koiraa kunnolla esim. häntään ja muihin paikkoihin jota koira ei pidä kivoina rapsutuspaikkoina. Kaukasianpaimenkoira on tosi lempeä mutta iso koira ja se voi olla arvaamaton mutta yleensä ne ovat tosi lempeitä eivätkä mitenkään vaarallisia. Suuri suojeluvietti ( saattaa suhtautua agressiivisesti esim. Jos omistajat ovat humalassa tai "koskevat toisiinsa" , ) agilityssä ok mutta ei paras rotu siihen)

lisäää koira-aiheisia kysymyksiä lähetä os. koirakuiskaaja99@luukku.com

koirakuiskaaja99
tiedän saksanpaimenkoirista kaiken , olen elänyt sellaisen kanssa koko elämäni ajan ja voin sanoa ette se jos joku rotu on hyvä koira jokaiseen lajiin. Niin agillityyn,tokoon, pk lajeihin kuin vartiokoiriksi. Maailman lempein koira, meillä jo 10 vuotias ja aina vain lempeämmäksi tulee! Sen koiran kanssa ei pelkää mitään. Aina kun näen jonkun saksanpk. tekisi mieli mennä halaamaan. Niin rauhallisia ja ystävällisiä koiria ja oppiii temput hetkessä. Todellakin hyvä valinta. Ja jos ohi kävelee saksis niin se että se vetää sua kohti tai katsoo sua niinku haluis syödä sut ni se on vaan rakkautta. Saksanpaimenkoirat on niin ihmisrakkaita ja lempeitä koiria että niitä lempeämpiä koiria ei ookkaan! kysykää ihan mitä vaan erityisesti niistä tai muista koirista ni vastaan (myös koirien hoidesta,kouluttamisesta yms.) os. koirakuiskaaja99@luukku.com

"Raivostunut"
Olen tässä lueskellut tätä keskustelu palstaa, ja pakko sanoa, olen hämmentynyt. Kerron mielelläni oman kokemukseni kaukkareista. Itselläni on ollut yhteensä 4 kaukkaria, eikä niistä yksikään ole koskaan purrut minua, eikä ketään muutakaan, puhumattakaan että olisi murissut tai osoittanut millään tavalla agressiivista käyttäytymistä toista ihmistä tai eläintä kohtaan. Kun on oikeanlainen asenne ja oikeat menetelmät koiran kouluttamisessa, saa kaukkarista maailman parhaimman ystävän. Minun kaukkarini ovat olleet kilttejä, erittäin lapsi ystävällisiä ja kaikkien tuttujen ja vähemmän tutumpienkin ystäviä. Suojelevat kyllä, mutta ei agressiivisesti. Lapsia "ohjailee" pois vaarallisista kokemistaan paikoista hyvin pehmein ja itsevarmoin ottein, kukaan ei koskaan ole sanonut minulle pelänneensä minun koiriani. Joten, jos on ollut jossakin kaukkarissa vikaa, niin suosittelen katsomaan sen hihnan toiseen päähän ja miettimään olisiko vika siellä!

P.S Sanontahan meneekin näin, että koira tulee omistajaansa.

lautsi.
tiedän saksanpaimenkoirista kaiken , olen elänyt sellaisen kanssa koko elämäni ajan ja voin sanoa ette se jos joku rotu on hyvä koira jokaiseen lajiin. Niin agillityyn,tokoon, pk lajeihin kuin vartiokoiriksi. Maailman lempein koira, meillä jo 10 vuotias ja aina vain lempeämmäksi tulee! Sen koiran kanssa ei pelkää mitään. Aina kun näen jonkun saksanpk. tekisi mieli mennä halaamaan. Niin rauhallisia ja ystävällisiä koiria ja oppiii temput hetkessä. Todellakin hyvä valinta. Ja jos ohi kävelee saksis niin se että se vetää sua kohti tai katsoo sua niinku haluis syödä sut ni se on vaan rakkautta. Saksanpaimenkoirat on niin ihmisrakkaita ja lempeitä koiria että niitä lempeämpiä koiria ei ookkaan! kysykää ihan mitä vaan erityisesti niistä tai muista koirista ni vastaan (myös koirien hoidesta,kouluttamisesta yms.) os. koirakuiskaaja99@luukku.com
Uskottavuus hälveni kuin tuhka tuuleen kohdassa tiedän saksanpaimenkoirista kaiken.. KUKAAN ei voi tietää mistään eläimestä, rodusta, lajista.. KAIKKEA. Se on varma. Jos luulee tietävänsä kaiken on pahasti hukassa.

Meille adoptoitiin juuri 6kk kaukasialainen/saksanpaimenpoika, nähtäväksi jää kumpaan vanhempaan tulee :)
Oppii tosi nopeaan, muutamassa päivässä yhtä sun toista on koulutettu ongelmitta. Vahtii ja antaa varoitushaukun epäilyttäville henkilöille (ei siis kaikille, esimerkiksi ohikulkijat saa olla rauhassa, mutta jos tuolla joku rymyää tuolla puistikossa niin siitä huolestuu). Tarkoitus on kuitenkin sosiaalistaa koira. Riittää jos rähisee käskystä.
Ulkonäöltä tuo on sakemanni, mutta jo 6kk iässä on pienen sakemannin kokoinen. Tosin tassut ja korvat on valtavat tuohon runkoon, joten olettaisin kokoa tulevan vielä reippaasti lisää.

"siiri"
[QUOTE="sammakko";24508015]Meillä oli kaukkari narttu 10v. Voin sanoa, että helvetin hankala kouluttaa ja käytös niitä paria tuttua ihmistä kohtaan erittäin ystävällistä, mutta isoa osaa tutuista ihmisistä käy päälle, joten tarkkana pitää olla. Ja jos totta puhutaan, niin ensimmäinen koira/koirarotu, jota olen ikinä pelännyt. Vaikka kehutaan, että on lapsirakas, älä tuudittaudu siihen. Meillä kävi myös tuttujen lasten päälle, ilman mitään syytä (muksu pelasi omissa oloissaan tietokoneella). Koira ei myöskään varoita murinalla tai hampaiden näytöllä hyökkäysaikeistaan, vaan käy kiinni varoittamatta. Mutta lukuunottamatta noita aggressiivisia ominaisuuksia ja luupäisyyttä, se oli ihan kiva koira. Ja kun joutu välillä olemaan paljon yksin sen kanssa kotona, ei tarvinnut ainakaan pelätä ketään, kun kyllä tuo koira suojelee.[/QUOTE]
/
Anteeksi, mutta en ole ikinä oikein ymmärtänyt tätä että MIKSI pitää hankkia koira joka on vieraille vaarallinen ja sitten kutsua niitä vieraita kylään? Varoititteko aina ystäviänne ja sukulaisianne, että meillä on sitten koira joka saattaa käydä arvaamatta kiinni? Minä en ikinä veisi omia lapsiani kyläpaikkaan jossa on arvaamaton koira. Sen lisäksi, että on mahdollisuus saada elinikäinen fyysinen vamma, on myös riski että lapselle syntyy erittäin voimakas koirapelko. Itse en ikinä ottaisi koiraa, jota lastemme kaverit joutuisivat pelkäämään.

Mielestäni jos ottaa koiran joka on muille vaarallinen, on omistajan tehtävänä sitten suojella muita tältä koiralta. Naapuritkin ovat ihmisiä, joilla on oikeus kulkea kotiinsa ja kotitontillaan joutumatta koiran hyökkäyksen kohteeksi. Muistan kun lapsena naapurin berhandilainen puri minua käteen useamman kerran varoittamatta, ilmeisesti käsitti osan meidänkin tontista omaksi reviirikseen. Asialle ei kuitenkaan tehty mitään, eikä tuota koiraa lopetettu kuin vasta sitten kuin rupesi tekemään samaa oman perheensä lapsille.

"vieras"
Aika hullusti sanottu ei naapureita, ei ne naapureita syö. Kaukkarin omistaja ei todellakaan tarvitse asua metässä kaukana ihmisistä. Eivät ne kaikkialle syöksy haukkumaan ja puremaan. Meillä tällä hetkellä 4 aikuista kaukkaria, 1 pentu ja 4 parinpäivän ikäistä pentua. Meillä naapurit vieressä ja sopu hyvä. Eivät edes enään hauku naapureille kun kulkevat ohi.

Rotu sopii rodun tuntevalle ja osaavalle henkilölle. Sopii lapsiperheeseen. On kiltti koira omalle perheelleen/laumalleen, muutoin vahti.

Todella maailman ihanin ja mielestäni melko helppo koulutettava, kunhan osaa käsitellä koiraa ja tietää rodusta tarpeeksi. Ainakin meidän koirat ovat hyvin oppineet tavat ja todella helposti.
No mutta tottahan tuo on; kuka naapuri jaksaa kuunnella jatkuvaa haukkumista, kun joku kävelee ohi? Kokemuksesta puhun, meillä naapurissa kaukkari ja melkoisen rasittavaa kun ei voi rauhassa pihalla kävellä kun räksyttää. Nukuta siinä sitten lasta pihalla! Onneksi on jo vanhempi kaveri, täällä vaan odotellaan, että koira kohta kupsahtaa...

"vieras"
Kaukkari on hirveä rotu, en suosittele kenellekkään, kokemusta on. :/ Rottweilerin pystyy sentään kouluttamaan, kaukkaria EI, mä pidän rotikkaa helpompana rotuna. Pyreneittenmastiffi uroksesta mulla on myös kokemusta ja suosittelen, lepposampaa koiraa saa hakea.:)

"nokialainen"
Olen itse sitä mieltä että ota selvää mistä otat koiran ja millaisen koiran. Esim. jos otat ihan alkukantaisen koiran jostain Kaukasian kylästä niin se todennäköisesti repii peliverkkarinsa jo Suomen rauhallisessa lähiössä. Ja se että kysele kasvattajilta ja ihmisiltä jotka tietää ja osaa arvioida (jos et itse osaa) kykysi ja näin saat itsellesi sopivan koiran.
Jos nyt mietitään tarkkaan tuota haukkumista niin kaukkareitahan on jalostettu vuosituhansia olemaan aina joka säässä karjan kanssa pihalla odottamassa että joku neljä tai kaksijalkainen tulisi koittamaan. Tässä kohtaa koiran pitää olla valmis "eliminoimaan tunkeilija". joten ei kauheasti yllätä jos nyt jonkun kennelin pentueeseen väliin on sattunut pentu joka omaa tämän alkukantaisen taidon. Enkä minä sitä silläkään että se olisi kauhean hyvä koska Suomessa tämä ei ole enään haluttu piirre. :)
P.S. Suomessa kaukasianpaimenkoiran rotumääritelmässä sanotaan VIRHEISSÄ heti toisena velttoisuuden vieressä "hyväntahtoisuus vieraita kohtaan". Se on virhe.
Mutta siinäkohtaa kun olet löytänyt itsellesi sopivan rodun ja ostanut pennun ja kaikki pitäisi olla hanskassa miljöötä myöden niin enään on kiinni ihan kaikista jotka asuvat saman katon alla koiran kanssa että kuinka tervejärkinen koirasta tulee. Meinaan aikasemmin oli parikin sanonut että koira lopetettiin koska se puri omistajaansa ja joku taas omisti 4 LASTA ja 4 kaukkaria ja kulkee julkisilla ja näyttelyissä..
Eli MINUN mielestä kannattaa katsoa mihitä työtä koira on jalostettu tekemään koska siihen se tulee aina edes alitajuntaisesti pyrkimään. Todisteena tästä voin sanoa kun serkullani on aivan sekarotuinen koira mistä eläinlääkäri tunnisti ei terrierejä, ajokoiraa, suomen pystykorvaa, perro de presa canariota (kanarian doggi) yms.. Nyt se rakki sitten kaivaa, ajaa, ylös ajaa haukkumalla jtn oravia, vahtii pihaa.. Eikä se ole edes kovin sosiaalinen :D.

pitkän ajan harrastaja
[QUOTE="vieras";27199786]Kaukkari on hirveä rotu, en suosittele kenellekkään, kokemusta on. :/ Rottweilerin pystyy sentään kouluttamaan, kaukkaria EI, mä pidän rotikkaa helpompana rotuna. Pyreneittenmastiffi uroksesta mulla on myös kokemusta ja suosittelen, lepposampaa koiraa saa hakea.:)[/QUOTE]

kaukkari ei ole mikään palvelus koira! se on itsenäinen vahti joka suojelee omaansa... ei siitä mitään aksa tai toko koiraa saada... jotkut kaukkikset on vaan niin oman tiensä kulkijoita että ei mene koulutus perille, periaatteessa niitä ei edes tarvitse kouluttaa mitenkään, ne oppii elämään perheen mukana ja ymmärtää asioita ilman sanomista. en itse kouluttanut omaa koiraa mitenkään , tuli hyvä vahti mutta rajan ulkopuolella hyvä kulkemaan vierellä, ilman mitään remmirähjäämistä ym.

ei kannata tuomita rotua jos ei asioista ota KUNNOLLA selvää!

"vieras"
Hyvä lempeä koirarotu on.

"Kaksi lemmikkikoiraa on syönyt isäntänsä Kinnassa Göteborgin kaakkoispuolella. Asiasta uutisoi ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet torstaina. Aftonbladetin tietojen mukaan koirat olisivat kaukasianpaimenkoiria."

Eiköhän ihminen ole kohta jalostanut sairaaksi tai muuten nykymaailmaan kelpaamattomiksi kaikki koirarodut.

Koiraihminen_
Koko koirarotu pitäisi kieltää Suomessa. Vaarallinen, aggressiivinen ja erittäin arvaamaton.

Ruotsissa kaukasianpaimenkoirat söivät isäntänsä!

http://www.hs.fi/ulkomaat/Omat+koirat+s%C3%B6iv%C3%A4t+miehen+Ruotsissa/a1372904115024?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&jako=9dab962daa740ab3d85eb6209c46a100

älä lietso pelkoa turhaan
Koko koirarotu pitäisi kieltää Suomessa. Vaarallinen, aggressiivinen ja erittäin arvaamaton.

Ruotsissa kaukasianpaimenkoirat söivät isäntänsä!

Omat koirat söivät miehen Ruotsissa - Koirat - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
Suomessakin koirat ja kissat ovat nälissään syöneet kuolleita isäntiään ja emäntiään. Huomatkaa, että vielä ei ole tietoa, kuoliko isäntä ensin luonnollisen kuoleman.

MeidänFanni
Meillä kaukkari. Meillä ei kauheasti ollut kokemusta koirista tätä ennen. Ei edes luettu rodusta paljoa ennenkuin otettiin :D kyllä tulo yllätyksenä tuo kovapäisyys, suojeluvaisto ja KOKO! Kyllä me ensimmäinen vuosi tuon meidän neidin kanssa saatiinkin taistella johtajuudesta. Teki kaiken tuhon minkä vain keksi!

Nykyään 2 v, ja on omalle perheelle aivan Valloittava ja lojaali. Vieraita kohtaan erittäin epäluuloinen. Varsinkin jos joku lähestyy meitä tai meidän vauvaa, tulee eteen ja murisee. Vieraille haukkuu eikä meinaa päästää sisään taloon. Vasta tutustumisen jälkeen luovuttaa kun tajuaa ettei uhkaa ole. Asutaan maalla ja on kyllä turvallinen olo iltaisin kun mies on töissä ja vauvan kanssa kahdestaan ollaan kotona. :) ihana koira!

Yhteistyössä