kaukasianpaimenkoira, onko omistajia?

• Viestiketjun aloittaja puppy
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Onkp ap koirista vankkaa kokemusta? Jos ei niin en suosittelisi missään tapauksessa.

Rotu on sopiva kokeneelle koiraihmiselle, joka ei asu kaupungissa. Asuinpaikan tulee olla sellainen, ettei vartoimisvietti ole mikään ongelma (ei lähinaapureita tms).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja puppy:
Hei!

Olen kiinnostunut tästä rodusta, ja mielessä on ollut että hankkisin kaukasianpaimenkoiran.

Haluaisin kuitenkin kuulla teiltä "kokeneilta", millainen koira on. Siis onko vaikea kouluttaa? Saako helposti perhekoiran, joka ystävällinen?
Ei agressiivinen.
Miten suhtautuu lapsiin? Oman perheen ja vieraisiin?
Jos esim. ulkona vieras lapsi kysyy, saako silittää, mitä sanoisitte? =)

Kiitos jos joku jaksaa kertoa =)

p.s.
Minkä hintaisia yleensä ovat? Noin siis :)
On laumanvartia eli todellinen vahtikoira. Aika hankala kouluttaa. Ei ole sellaista "miellyttämisen halua" kuiten monilla koirilla. Vahtivietti on niin suuri, että koira vahtii aina ja tottelevaisuuden harjoitteleminen on ulkona sen vuoksi hankalaa. On yhden perheen koira eli missään nimessä ei saa olla yksikseen vieraiden kanssa. Soveltuu maalle osaaviin käsiin.

Edullisia ovat eli jopa 500 eurolla saa.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos ison koiran haluat on niitä helpompiakin rotuja esim pyreneittenkoira,kuvaz,pyreneittenmastiffi
Eipä noikaan ole mitään kokemattoman ihmisen koiria... Mikä noista tekee helpompia? Itsenäisiä toimijoita ovat nuokin.

vv
Ainoa koira, jota olen ikinä pelännyt on kaukasianpaimenkoira. Ja olen elänyt ja työskennellyt pitovaikeuskoirien kanssa ikäni, suurimmaksi osaksi ns. kovien rotujen kuten rottweiler kanssa.

Ihana ja hieno rotu silti, oikeassa ympäristössä (joka ei ole mikään muu kuin omakotitalo ISOLLA tontilla) ja asiansa hyvin tuntevissa käsissä. Laumanvartijarotu, joka toimii todellakin rodunomaisten piirteiden mukaan.

Eikä mulla ainakaan ole tuttavapiiristä henkilökohtaista kokemusta, että kaukkari olisi mitenkään poikkeuksellisen agressiivinen vieraita koiria kohtaan. Koulutus ja se hihnan toinen pää siihenkin vaikuttaa.

vieras
kahden pyrren omistajana voin sanoa nämä rodut on pehmeitä kaukkariin verratuna paljon olen myös ollut tekemisissä muitten laumisten kanssa
pystiffejen parissa olleena ei tod ole mitään helppoja.. vartiointi ja suojeluvietti on aikamoinen.... en sanoisi pehmeeksi. mutta mitää vahvaa vartio tms vietin omistavaa rotua en suosittele jos ei kokemusta oo

Noista isoista "nallukoista" suuri ja mahtava St.Bernard ;) tahi nöffin luttanat voisivat sopia ap:lle paremmin, koska koirakokemusta ei selkeästikään kovin paljoa ole, kun kaukkareistakaan ei ollut tietoa tuon paremmin. Enkä sano tätä siis pahalla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Noista isoista "nallukoista" suuri ja mahtava St.Bernard ;) tahi nöffin luttanat voisivat sopia ap:lle paremmin, koska koirakokemusta ei selkeästikään kovin paljoa ole, kun kaukkareistakaan ei ollut tietoa tuon paremmin. Enkä sano tätä siis pahalla.
tämän takia just ap:lle ns lempeempää jättiä.. ilman viettiä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
tämän takia just ap:lle ns lempeempää jättiä.. ilman viettiä..
Juu, nimenomaan. Siks nuo herra beethovenit vois olla vaihtoehto =) Tai tosiaan nöffit. Mutta bernhardilaiset on vissiin tätä nykyä nöffejä terveempiä... Siksi mä kallistuisin kyllä niihin. Bernitkin ois, mutta ehkei niissä ole enää sitä haettua jättituntumaa :)

kahden pyrren omistajana voin sanoa nämä rodut on pehmeitä kaukkariin verratuna paljon olen myös ollut tekemisissä muitten laumisten kanssa
pystiffejen parissa olleena ei tod ole mitään helppoja.. vartiointi ja suojeluvietti on aikamoinen.... en sanoisi pehmeeksi. mutta mitää vahvaa vartio tms vietin omistavaa rotua en suosittele jos ei kokemusta oo
en minäkään suositelisi,mutta niin monet ottaa myös ekaksi koiraksi laumiksia.
pakkohan se on jostain aloittaa jos ison koiran haluaa ei sitä kokemusta saa muuten.
painotan kyllä ottamaan rodusta selvää muuten kuin kyselemällä 2+ palstalta,laumiksilla on myös omia keskustelupalstoja joissa voi käydä keskustelua roduista ja saada tietoa kasvattajilta

vieras
pakkohan se on jostain aloittaa jos ison koiran haluaa ei sitä kokemusta saa muuten.
painotan kyllä ottamaan rodusta selvää muuten kuin kyselemällä 2+ palstalta,laumiksilla on myös omia keskustelupalstoja joissa voi käydä keskustelua roduista ja saada tietoa kasvattajilta
ottaa. mutta onko se alotettava just ns vaikeimmista roduista. ja kannattaa kyl tosiaan tietoa ottaa muualta kuin täältä.

Kaukkari
Meillä on kaukkari ja saksanpaimenkoira. Kaukkari ei todellakaan ole ekaksi koiraksi sopiva kenellekkään. Ei sovi kaupunkiin, repii hermonsa siellä ja ihmiset pelkää. Koira vaatii kunnon koulutuksen ja tasapainoisen kodin. Vaikeimpia koirarotuja.
Omalle perheelle mitä ihanin itsepäisellä tavallaan. Ei kauheasti miellytä ihmistä, vaan viihtyy paljon myös yksikseen tarkkailemassa tilannetta. Nämä meidän kaksi koiraa ovat kuin yö ja päivä.

ottaa. mutta onko se alotettava just ns vaikeimmista roduista. ja kannattaa kyl tosiaan tietoa ottaa muualta kuin täältä.
pitäähän sitä munanjatke olla :whistle:

vieras
koira raukat.. jotka joutuu osaamattomalle omistajalle, toivottavasti kaikki kasvattajat ovat yhtä tarkkoja kuin oman koirani eivätkä anna ns osaamattomiin koteihin...

vieras
koira raukat.. jotka joutuu osaamattomalle omistajalle, toivottavasti kaikki kasvattajat ovat yhtä tarkkoja kuin oman koirani eivätkä anna ns osaamattomiin koteihin...
voin sanoa että vaikein koira mikä mulla on ikinä ollut.Laumanvartijaa tuskin
enään ikinä otan ellen asu jossain kaukana maalla.Ainakin pyrre haukkuu
joten naapureille ei kiva.Tarvitsee oman pihan mitä vahtia ja ainakin mun
koiralla erittäin voimakas vartiointivietti.

omistaja
koira on vaativa mutta meille ainakin sopiva meillä 4 lasta ja 4 kaukkaria yksi pystiffi vartioi reviiriä ja kukaan ei huomaamatta pääse pihaan käymme näyttelyissä ympäriinsä myös julkisilla kulkuneuvoilla ihana mutta vaativa rotu jos ottaa /harkitsee ko rotua lue kaukasianpaimenkoira yhdistyksen sivuilta tietoa...

vieras
Meillä ollu kaukkareita jo siitä kun olin 3v. totisia vahtikoiria, mutta omallatavallaan ihania ja hellyyttäviä nallukoita. :) ei missään tapauksessa ensimmaiseksi koiraksi kun on niin jääräpäisiä ja vaativia, salukit sen sia jos ison koiran haluaa on erittäin hyvä vaihtoehto, salukit ovat lempeitä perhe koiria ja kaupunkiinkin omakoti/rivitaloon käyvä koira. :) Tuo meidänkin nallukka todellinen jääräpää mutta ei koskaan purrut ketää vain pitänyt juopunutta miestä hihasta meidän pihalle tultua.

vain kaukkari kunnon koira
Maalle, ei naapureita, osaaviin käsiin (ei ensimmäiseksi koiraksi).

Kysymykset huomioiden luulen, että rotuvalinta on aivan väärä.
Aika hullusti sanottu ei naapureita, ei ne naapureita syö. Kaukkarin omistaja ei todellakaan tarvitse asua metässä kaukana ihmisistä. Eivät ne kaikkialle syöksy haukkumaan ja puremaan. Meillä tällä hetkellä 4 aikuista kaukkaria, 1 pentu ja 4 parinpäivän ikäistä pentua. Meillä naapurit vieressä ja sopu hyvä. Eivät edes enään hauku naapureille kun kulkevat ohi.

Rotu sopii rodun tuntevalle ja osaavalle henkilölle. Sopii lapsiperheeseen. On kiltti koira omalle perheelleen/laumalleen, muutoin vahti.

Todella maailman ihanin ja mielestäni melko helppo koulutettava, kunhan osaa käsitellä koiraa ja tietää rodusta tarpeeksi. Ainakin meidän koirat ovat hyvin oppineet tavat ja todella helposti.

cujo
Lisäisin vielä tähän että kaukkaria pitää PENNUSTA asti totutella sosiaaliseen elämään, eli lenkkeilyttää ihmisjoukoissa ja antaa vieraiden koskea, ja ottaa koira mukaan kaikkeen mahdolliseen toimintaan. Ja jos joku pelkää kaukkaria paras tapa tutustuttaa koira tähän ihmiseen on se, että ihminen menee kyykkyyn selin koiraa päin (tähän ei kylläkään monet pysty ) ja koira saa vapaasti mennä haistelemaan. Nämä nyt tuli ainakin ensimmäisenä mieleen...

Kokemus kahdesta
Mulla on kokemusta kahdesta kaukaasialaisesta. Toinen aivan ihana perhekoira, joka piti lapsista ja oli muutoinkin kiltti. Tosin kovapäinen koulutettava. Myöskään talon pihalle juurikaan päästänyt vieraita. Joissain tilanteissa koira oli vähän arka.

Toinen vihasi lapsia, tummaihoisia, polkupyörilijöitä, muita koiria ym. Sitä ei voinut ulkoiluttaa samoissa lenkkimaastossa muiden koirien kanssa. Sen sijaan se oli perhepiirissä mitä ihanin otus.

Molemmat koirat olivat samalta kasvattajalta.

Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta koirista, niin ei ehkä kannata ottaa kaukaasialaista.

Yhteistyössä