MIKSI pitää tehdä lisää lapsia, jos jo ennestään elämä on pelkkää kädestä suuhun elämistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kun ei voi käsittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kun ei voi käsittää

Vieras
Tätä mä en ymmärrä.
Jo ennestään rahat ei riitä mihinkään, laskuja jää maksamatta, koko ajan eletään veitsenterällä milloin luottotiedot menee tai sitten ne on jo menneet. Ei ole varaa ostaa itselle mitään, ei ole varaa koskaan mennä minnekään lasten kanssa (siis kylpylöihin, huvipuistoihin, minnekään mikä maksaa), ei ole varaa isompaan asuntoon. Ja silti tehdään vaan lisää lapsia perheeseen.

Miksi? Miksi pitää tehdä näin? Jos ei ole varaa elättää "kunnolla" jo olemassa olevaa perhettä, miksi täytyy taas tulla raskaaksi ja pukata uutta lasta maailmaan?

Ja kas kummaa että sokerina pohjalla näissä perheissä erittäin usein on se isukki, joka pistää "omat" rahat aina taivaan tuuliin eikä välitä pätkän vertaa miten se vaimo saa taas tässäkin kuussa lapset ruokittua ja pidettyä vaipoissa.

Mä en kykene käsittämään näitten ihmisten ajatuksen juoksua, en mitenkään. Miksi pitää tehdä lisää lapsia?? Siksi, ettei tarvitse mennä töihin?

Minusta yksi lapsi on maksimi, jos ei ole oikeasti varaa lapsiin. Olisin kyllä halunnut sen toisen, mutta kun rahatilanne ei tunnu tästä paranevan (ollaan jo yli nelikymppisiä ja mies pitkäaikaistyötön ja pysyvää työpaikkaa tosi vaikea löytää), niin näillä mennään. Lasten hankinta tuntuu olevan jonkinlainen kansalaisoikeus eli ajatellaan että yhteiskunnan kuuluu maksaa, jos vanhemmat eivät itse pysty elättämään lapsiaan ja niitä lapsia on oikeus hankkia ihan niin monta kuin mieli tekee.

Tunnistan tyypin. Jossin vaiheessa äiti päätyy joko jollekin eläkkeelle tai työvoimapoliittiseen lähihoitajakoulutukseen. Elämää ei suunnitella yhtään, vaan hetkellistä mielihyvää tuottavat asiat on tärkeitä. Syöminen pääasiassa, kun muuhun kivaan ei ole varaa.

[QUOTE="Minna";28685547]Minusta yksi lapsi on maksimi, jos ei ole oikeasti varaa lapsiin. Olisin kyllä halunnut sen toisen, mutta kun rahatilanne ei tunnu tästä paranevan (ollaan jo yli nelikymppisiä ja mies pitkäaikaistyötön ja pysyvää työpaikkaa tosi vaikea löytää), niin näillä mennään. Lasten hankinta tuntuu olevan jonkinlainen kansalaisoikeus eli ajatellaan että yhteiskunnan kuuluu maksaa, jos vanhemmat eivät itse pysty elättämään lapsiaan ja niitä lapsia on oikeus hankkia ihan niin monta kuin mieli tekee.[/QUOTE]

Meillä sama tilanne paitsi että minä olen pitkäaikaistyötön. Meillä myös yksi lapsi kahteen ei tosiaankaan ole varaa.

No ei kai siinä sen kummempaa, kuin että ehkäisyä ei välitetä laittaa kuntoon, kun ollaan muuuten saamattomia. Tai jos ne vanhemmat yrittää tehdä itselleen vanhuudenturvia mahdollisimman paljon?

Tai jos ne vanhemmat ajattelee, ettei ne maksulliset paikat ole tärkeitä kenellekään. Jokainen tyylillään. Mikä on sitten lapsen paras, niin se on taas toinen juttu. Puolensa ja puolensa. Mutta köyhissä oloissa ei ole kivaa elää.

Tai jos ajatuksena on että tilanne tulee muuttumaan lähiaikoina? Itse halusin lapset siinä vaiheessa kun olin vielä suht nuori niitä saamaan/tekemään. Opiskelut oli kesken ja mies työtön mutta nyt on tilanne aivan toisin ja itse elätämme lapsemme. Lapset 4 ja 2 v. Toki olisin voinut odottaa tuon 2-5 vuotta ennen lasten hankintaa, mutta mitäs jos lapsia ei olisikaan ruvennut kuulumaan heti ja ikää olisi kuitenkin ollut siitä vaiheessa jo yli 30.

Jos elämänhallintakykyä ei ole, niin sitä ei ole. Vuodesta toiseen täällä ihmetellään samaa asiaa. Miten ihmeessä ihminen, joka ei kykene suunnittelemaan tai hallitsemaan mitään muutakaan elämän osa-aluetta, osaisi nimenomaan tässä yhdessä asiassa toimia järkevästi ja suunnitelmallisesti?

Siks, ettei haluta mennä ansiotyöhön, vaan elää lapsilisillä ja kaikenmaailman tukiaisilla. Malli iskostuu lapsiin ja sama jatkuu, kotona vaan loisitaan, kun koulu on käyty.

[QUOTE="Minna";28685547]Minusta yksi lapsi on maksimi, jos ei ole oikeasti varaa lapsiin. Olisin kyllä halunnut sen toisen, mutta kun rahatilanne ei tunnu tästä paranevan (ollaan jo yli nelikymppisiä ja mies pitkäaikaistyötön ja pysyvää työpaikkaa tosi vaikea löytää), niin näillä mennään. Lasten hankinta tuntuu olevan jonkinlainen kansalaisoikeus eli ajatellaan että yhteiskunnan kuuluu maksaa, jos vanhemmat eivät itse pysty elättämään lapsiaan ja niitä lapsia on oikeus hankkia ihan niin monta kuin mieli tekee.[/QUOTE]

Periaatteessa onkin niin, että yhteiskunnan kuuluu maksaa. Tuleehan lapsesta veronmaksaja jos kaikki menee hyvin.
Se nykyinen lapsi maksaa meidän eläkkeemme, hoitaa meidät vanhainkodissa jne. jne myös ne meistä joilla ei ole lapsia.
Tosin tämä nykyinen malli ei välttämättä tuotakaan veronmaksajia, vaan sossupummeja, niinkuin joku sanoi.
Suomi tarvitsee työvoimaa ja veronmaksajia, joten perheitä kannattaa yhteiskunnan näkökulmasta tukea. Tuki pitäisi kuitenkin olla kannustavampaa, niin että isonkin perheen vanhempien kannattaisi tehdä työtä, eikä elää sossutuella.
Sen pitäisi olla myös kannattavaa, että toinen vanhempi tekee hyväpalkkaista työtä ja toinen hoitaa pienet lapset.

Meillä on itsellä 9 lasta. Ei eletä sossutuella, mutta saadaan hiukan asumistukea.
Miehen palkka on reilu 4000€ ja minun työmarkkinatukeni (koulutusta varten) on alle tonnin.
Meille olisi kuitenkin taloudellisesti ihan sama jäädä sossun asiakkaiksi, ainoastaan moraaliset ja kasvatukselliset syyt pitävät mieheni työssä. Saa nähdä voinko minä mennä työhön opintojen jälkeen. Joudumme jos opiskeluajaksi tosi ahtaalle, kun päivähoitomaksut vievät ison siivun tuloistamme (yli 400€/ 2 lasta) voisihan sen rahan tietty hakea sossusta, mut jotenkin ei huvittaisi..

Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28687117:
Periaatteessa onkin niin, että yhteiskunnan kuuluu maksaa. Tuleehan lapsesta veronmaksaja jos kaikki menee hyvin.
Se nykyinen lapsi maksaa meidän eläkkeemme, hoitaa meidät vanhainkodissa jne. jne myös ne meistä joilla ei ole lapsia.
Tosin tämä nykyinen malli ei välttämättä tuotakaan veronmaksajia, vaan sossupummeja, niinkuin joku sanoi.
Suomi tarvitsee työvoimaa ja veronmaksajia, joten perheitä kannattaa yhteiskunnan näkökulmasta tukea. Tuki pitäisi kuitenkin olla kannustavampaa, niin että isonkin perheen vanhempien kannattaisi tehdä työtä, eikä elää sossutuella.
Sen pitäisi olla myös kannattavaa, että toinen vanhempi tekee hyväpalkkaista työtä ja toinen hoitaa pienet lapset.

Meillä on itsellä 9 lasta. Ei eletä sossutuella, mutta saadaan hiukan asumistukea.
Miehen palkka on reilu 4000€ ja minun työmarkkinatukeni (koulutusta varten) on alle tonnin.
Meille olisi kuitenkin taloudellisesti ihan sama jäädä sossun asiakkaiksi, ainoastaan moraaliset ja kasvatukselliset syyt pitävät mieheni työssä. Saa nähdä voinko minä mennä työhön opintojen jälkeen. Joudumme jos opiskeluajaksi tosi ahtaalle, kun päivähoitomaksut vievät ison siivun tuloistamme (yli 400€/ 2 lasta) voisihan sen rahan tietty hakea sossusta, mut jotenkin ei huvittaisi..

Hmm.. Olen aika eri mieltä. Kyllä vanhempien kuuluu opettaa ja näyttää esimerkkiä, että työssä käydään --> leipä ansaitaan sillä. Ei sossutuella, vaikka (!) se kannattaisikin. Työ on jo itsessään arvo! Ei se ole pelkästään elättämistä varten, vaan ihan mielenterveyden ym. takia tärkeä asia.

Ihan turhaa sanot, että "voitais me kyllä sossutuella elää samalla tavalla" Just joo! Kyllä töitä täytyy tehdä ja lapsia siihen malliin tehdä, että jaksaa hoitaa sen työnkin myös.

[QUOTE="vieras";28687149]Hmm.. Olen aika eri mieltä. Kyllä vanhempien kuuluu opettaa ja näyttää esimerkkiä, että työssä käydään --> leipä ansaitaan sillä. Ei sossutuella, vaikka (!) se kannattaisikin. Työ on jo itsessään arvo! Ei se ole pelkästään elättämistä varten, vaan ihan mielenterveyden ym. takia tärkeä asia.

Ihan turhaa sanot, että "voitais me kyllä sossutuella elää samalla tavalla" Just joo! Kyllä töitä täytyy tehdä ja lapsia siihen malliin tehdä, että jaksaa hoitaa sen työnkin myös.[/QUOTE]

Luitko sinä ollenkaan mitä kirjoitin... Moraaliset ja kasvatukselliset syyt pitävät mieheni töissä ja vievät näillä näkymin minutkintyöhön opiskelun jälkeen.

Olisi kuitenkin kiva jos siitä työnteosta olisi MYÖS taloudellista hyötyä perheellemme. Jos toimeentulotuen ja asumistuen sijaan lapsiperheitä tuettaisiinkin verovähennyksin, niin myös 2000€/bruttopalkalla kannattaisi useamman lapsen isän mennä työhön

[QUOTE="vieras";28687149]Hmm.. Olen aika eri mieltä. Kyllä vanhempien kuuluu opettaa ja näyttää esimerkkiä, että työssä käydään --> leipä ansaitaan sillä. Ei sossutuella, vaikka (!) se kannattaisikin. Työ on jo itsessään arvo! Ei se ole pelkästään elättämistä varten, vaan ihan mielenterveyden ym. takia tärkeä asia.

Ihan turhaa sanot, että "voitais me kyllä sossutuella elää samalla tavalla" Just joo! Kyllä töitä täytyy tehdä ja lapsia siihen malliin tehdä, että jaksaa hoitaa sen työnkin myös.[/QUOTE]

Kunnon paatostelua.. Kirjoittaja mun mielestä sanoikin vähän tähän tyyliin, huomattavasti maltillisemmalla tyylillä tosin.

Pakko valittaa edes johonki, ottaa niin pattiin mun tätin kommentit meidän lapsien teosta...

Ekaa lasta kun odotin, niin se vaan paheksu ja taivasteli, että olihan se odotettavissakin kun olen niin holtiton ollut aina. Olin siis tällöin 19 vuotta, mutta lapsi oli kyllä haluttu ja tehty ihan tarkoituksella.

Toista odottaessa se sitten "hienovaraisesti vihjaili" että "voishan sitä ehkäsyäkin käyttää..."

No, nyt on sitten kolmas saatu ja puhuin tuossa, että saas nähdä riittääkö tämä vai tuleeko neljäskin, niin tämä sanoin, että "aaargh", ja alkoi selostaan, että "teille taitaa tulla noita lapsia tuon xxxx:n reissutyön takia, kun olette pitkään erossa, niin ei oo sit järkeä päässä niissä touhuissa kun se tulee kotiin"

Siis oikeasti, miten se voi olla niin moukka törkyturpa, että se leimaa meidän lapset joksiki vahinkolaukauksiksi ja järjenpuutteisen touhuilun tuotoksiksi..

Tai mikä ihmeen automaatio se on, että kun minusta on kyse niin lapset on tietenkin vahinkoja, minähän tottakai olen niin holtiton huuhaa akka, etten edes ehkäisyä osais hoitaa... Ja miksi tämä sama ei koske minun siskoa, sen lapset on tarkkaan harkittuja ja tekemällä tehtyjä... argh sanon myös minä...

Muutenki kyrsii sen tapa vääntää vitsiä meidän perheen reissuista, kun se itse on lapseton, niin se ei voi käsittää, ettei meidän elämä ole pelkkää huutoa, itkua ja hampaiden kiristystä, vaan se korkeasaaren, linnamäen taikka Ruotsinreissu oli oikeasti kiva, ja me ihan_ihka_oikeasti nautittiin siellä olosta ja meidän lapsien seurasta...

Mitä sille akalle sanois että se lopettais?? Onko vinkkejä?? :D

[QUOTE="aapee";28687275]Pakko valittaa edes johonki, ottaa niin pattiin mun tätin kommentit meidän lapsien teosta...

Ekaa lasta kun odotin, niin se vaan paheksu ja taivasteli, että olihan se odotettavissakin kun olen niin holtiton ollut aina. Olin siis tällöin 19 vuotta, mutta lapsi oli kyllä haluttu ja tehty ihan tarkoituksella.

Toista odottaessa se sitten "hienovaraisesti vihjaili" että "voishan sitä ehkäsyäkin käyttää..."

No, nyt on sitten kolmas saatu ja puhuin tuossa, että saas nähdä riittääkö tämä vai tuleeko neljäskin, niin tämä sanoin, että "aaargh", ja alkoi selostaan, että "teille taitaa tulla noita lapsia tuon xxxx:n reissutyön takia, kun olette pitkään erossa, niin ei oo sit järkeä päässä niissä touhuissa kun se tulee kotiin"

Siis oikeasti, miten se voi olla niin moukka törkyturpa, että se leimaa meidän lapset joksiki vahinkolaukauksiksi ja järjenpuutteisen touhuilun tuotoksiksi..

Tai mikä ihmeen automaatio se on, että kun minusta on kyse niin lapset on tietenkin vahinkoja, minähän tottakai olen niin holtiton huuhaa akka, etten edes ehkäisyä osais hoitaa... Ja miksi tämä sama ei koske minun siskoa, sen lapset on tarkkaan harkittuja ja tekemällä tehtyjä... argh sanon myös minä...

Muutenki kyrsii sen tapa vääntää vitsiä meidän perheen reissuista, kun se itse on lapseton, niin se ei voi käsittää, ettei meidän elämä ole pelkkää huutoa, itkua ja hampaiden kiristystä, vaan se korkeasaaren, linnamäen taikka Ruotsinreissu oli oikeasti kiva, ja me ihan_ihka_oikeasti nautittiin siellä olosta ja meidän lapsien seurasta...

Mitä sille akalle sanois että se lopettais?? Onko vinkkejä?? :D[/QUOTE]

No meni kyllä vähän väärään osotteeseen :D

Tämä ikuisuus kyseenalaistaminen näkyy vaan jatkuvan...vuodesta toiseen...
Toiset kyselevät, että miksi tehdään lapsia, jos rahasta tiukkaa ja toiset vinkuvat, että ei voi tehdä lapsia yhtään tai vain se yksi, kun se kaikki maksaa!!

No, hei elämä on valintoja..Toiset tekevät lapsensa enemmän tai vähemmän sopivaan saumaan ja toiset suunnittelevat elämänsä pilkun tarkkuudella ja siinä ehkä onnistuvat lapsensa pyöräyttämäään tai sitten ei ollenkaan...aina ei mene niin kuin haluaa...Ja monet tekevät kun se siltä tuntuu ja elävät tilanteen mukaan juuri haluamallaan ttavalla ja tyylillä tai sitten kituuttavat..

Ei se vähävaraisuus silti esim. ole mikään peruste kyseenalaistaa kenenkään lapsentekoa...sama kuin ihmettelisi miksi varakkaat tekevät lapsia ja yrittävät ehkä jatkaa arkeansa kuin lapset eivät mitenkään vaikuttaisi arkielämään muuttavasti tai superuraohjukset yrittävät sommitella vanhemmuuden ja uraputken yhteensopivuutta-kukin siinä miten milloinkin onnistuen..

Aika näyttää, miten lapsenteko ja kasvatus on onnistunut ja kuka mitenkin vanhemmuuden läpi kahlannut... Lapsen paljon puhuttuun täydelliseen tai kehittävään lapsuuteen ei aina kuulu todellakaan superelämykset, lomat ja kylpyreissut tai ostosvimman äärimmäisyyksien vienti, sillä vähemmälläkin vouhutuksella pääsee aivan riittäviin tuloksiin...

Riittävästi maalaisjärkeä, kohtuullista suunnitelmataloutta, äärimmäistä joustavuutta ja mukautuvaisuutta sekä selväjärkistä itsekkyyttä ja toisten huomioonottamista...Siinäpä perusedellytykset niin lapsenteon suunnitteluun kuin kasvatukseen...Jokainen soveltakoot tyylillään!

Eletään nyt kädestä suuhun, yksi lapsi, haluttiin toinen ja tehtiin se. Siksi kun haluttiin, ja rahatilanne tietysti paranee sit kun vauva-aika on ohi ja toinenkin pääsee taas työelämään. Voi olla että tehään se kolmaskin.

Me ei siis käydä sossussa tai muuta sellaista, mutta kaikki mitä NYT tulee, menee myös.

Eletään nyt kädestä suuhun, yksi lapsi, haluttiin toinen ja tehtiin se. Siksi kun haluttiin, ja rahatilanne tietysti paranee sit kun vauva-aika on ohi ja toinenkin pääsee taas työelämään. Voi olla että tehään se kolmaskin.

Me ei siis käydä sossussa tai muuta sellaista, mutta kaikki mitä NYT tulee, menee myös.

Okei. Toivottavasti sinusta ei tule katkeraa ihmistä. Tulotaso nimittäin ei aina nouse lasten kasvamisen myötä ja menot kyllä kasvavat moninkertaisesti. Allle 5v ei nimittäin kuluta mitään, mutta isommat kylläkin. Jos harrastaa ym

Aika riskaabelia mun mielestä, meillä kyllä säästettiin pääasiassa kun lapset alle kouluikäisiä.

Ja minä en tajua, että miksi niitä lapsia pitää pukata vuoden välein uutta, vaikka joka päivä riittää valitusta miehestä ja niistä muista lapsista. Raskausaika on toki myös ihan perseestä ja sitä muistetaan manata kuusi kertaa päivässä erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Edellistä lasta ei oo saatu pihalle, niin puhutaan jo seuraavasta ja seuraavass lauseessa lähetetään taas "se saatanan kuspääukko avaruuteen". Hohhoijaa. Muutenkin, kun äiteen jokatoinen sana keskustellessa on v***u, niin saa lapset samalla hienoa esimerkkiä kielenkäytöstä ja siitä miten perheenjäsenistä puhutaan muille ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kun ei voi käsittää;28685477:
Jos ei ole varaa elättää "kunnolla" jo olemassa olevaa perhettä, miksi täytyy taas tulla raskaaksi ja pukata uutta lasta maailmaan?

Kuka määrittelee sen, millainen elatus on "kunnollinen"? Mitä kaikkea siihen kuuluu? Jos ei käy kylpylöissä, niin saako sen anteeksi, jos maksaa lapselle vaikka ratsastustunteja tai hevosleirin kerran vuodessa? Tai asunnon koko, entä jos koko perhe viihtyy parhaiten keskustassa, jossa ei edes ole kovin isoja asuntoja?

En minäkään ymmärrä sitä että lapsia tehdään, jos nyt jo on niin tiukkaa että juuri ja juuri saa perustarpeet ostettua (ruoka, lääkkeet, vaatteet...), mutta en myöskään osaa ajatella, että joku reissaaminen olisi ns. hyvän vanhemmuuden mitttari, tai siokdissa siihen, miten hyvän elämän lapselleen voi antaa.

Afrikan köyhät ne vasta lapsia tekevätkin. Asuntona savimaja ja keskimääräinen lapsiluku seitsemän.

Samoin Suomessa tehtiin paljon enemmän lapsia silloin, kun elintaso oli alhainen.

Ehkäpä se lapsi kasvaa aikuiseksi myös ilman kylpyläkäyntejä ja seuratason jääkiekkoharrastusta?

[QUOTE="hmmm";28687525]Okei. Toivottavasti sinusta ei tule katkeraa ihmistä. Tulotaso nimittäin ei aina nouse lasten kasvamisen myötä ja menot kyllä kasvavat moninkertaisesti. Allle 5v ei nimittäin kuluta mitään, mutta isommat kylläkin. Jos harrastaa ym

Aika riskaabelia mun mielestä, meillä kyllä säästettiin pääasiassa kun lapset alle kouluikäisiä.[/QUOTE]

hmm, miksi minusta tulisi? Sinä kyllä kuulostat katkeralta jo nyt... Kyllä minä ymmärrän että esim teinien elatus on kallista, enhän minä tyhmä ole :) Enkä odota että kummankaan palkka tulee nousemaan suuresti, ellei uudelleen kouluttautuduta. Mutta tuloni ovat nyt n. 370€ kk käteen. Kun menen töihin tulot nousee 1500€ kk käteen. Ei ne tulot vaan ne menot, me osataan käyttää rahaa suht järkevästi. Eikä lapset mene piloille jos eivät pääse kalliisiin harrastuksiin, en minäkään lapsena päässyt ja hyvä minusta silti tuli.

Mutta jos mun ajatusmaailmaan kuuluis että jokaisen lapsen on saatava harrastaa jäkistä ja ratsastusta, jokaiselle pitää olla tuliterä älypuhelin, jokaisella pitää olla oma huone ja jokaisen pitää saada kulkea pradan releissä ja perheen matkustaa 3 krt vuodessa ulkomaille niin ei, ei meidän tulot riittäisi sellaiseen elatukseen. Mutta se mitä me ajatellaan hyvästä hoidosta, kasvatuksesta, lapsuudesta.. Siihen meillä on kyllä varaa :) Jos jotain haluaa, toisaalta on tingittävä, kaikkea ei voi saada. Me otetaan esim mieluummin ne 3 ihanaa lasta ja asutaan maalla vanhemmassa omakotitalossa, kuin ei lapsia ollenkaan ja eletään muuten leveästi ja hienosti. Lapset nyt tuskin kärsivät asiasta niin paljon, että mieluummin jättäisivät syntymättä. Harmi kun ihmiset on nykyään niin pinnallisia.

Yhteistyössä