Jos lapsi isällään 2-4 viikkoa kesälomalla, miten elarit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusmaksuista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elatusmaksut maksetaan joka kuukausi sopimuksen mukaan.
Sopimukseen kirjataan myös tapasmiset.
Joka toimen viikonloppu. Tietyt lomat ja kesällä tietty määrä.
Olo isällä ei kuulu vähentää elatusmaksuja. Pitää ajatella kokonaisuus eikä vain pätkä.

Olkoon virallisesti miten vaan, niin itse varmaan luopuisin niistä 1 kk elareista. On noissa sen verran ruokkimista ja varmaan kävisivät huvipuistossa tai muuta vastaavaa.

Tähän tietysti vaikuttaa niin monet asiat, että kuka tekisi mitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28686463:
Elatusmaksut maksetaan joka kuukausi sopimuksen mukaan.
Sopimukseen kirjataan myös tapasmiset.
Joka toimen viikonloppu. Tietyt lomat ja kesällä tietty määrä.
Olo isällä ei kuulu vähentää elatusmaksuja. Pitää ajatella kokonaisuus eikä vain pätkä.

Kokonaisuus on tärkeää. Mikä on lapsen paras tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö tuollainen;28686526:
Täh? Voi isä-raukkoja, oikeasti.

Niinpä niin. Voi raukkoja, kun eivät huoli kuin joka toinen viikonloppu korkeintaan lastaan sotkemaan elämäänsä. Voi raukkoja, kun jotkut JOUTUVAT ottamaan vielä lomillaankin lapsen luokseen. Ja jumankauta, kaiken huippu on se, että joutuvat osallistumaan lapsen elättämiseen/kustannuksiin rahallisestikin. Ihan huippupaskaa, voi raukkoja :(

HUOM! En puhu nyt oman lapsen isästä. Vaan tästä lähiympäristöstä kuitenkin.

No noita elareitakin on niin eri suuruisia, esimerkiksi meillä lapsen isä maksaa 130e/lapsi, vaikka tienaakin minua enemmän. Tuo summa ei kyllä kata edes puolia teini-ikäisten lasten kuukausi kuluista. Tuosta kesän ajan elarien vähenemisestä en osaa sanoa, koska meillä lapset eivät ole isällään olleet kahdeksaan vuoteen, koska isä ei heitä ole uuteen perheeseensä tahtonut.

Samat akat vaatii etäisää toisessa ketjussa ottamaan palkatonta vapaata, että ois koko loman lapsen kanssa ja sitte maksetaan äipälle (joka ei voi omaa persettään raahata töihin) lapsen sarjiskansiot ja makkarin teemavaihdokset. Etä voinee sitten tarjota koko loman kaurapuuroa ja makaronia. Pääasiahan on se kosto ja lapsi ei montaa lähiä kiinnosta muuta kuin eurojen tähden. Tapaamisoikeus kavennetaan minimiin ja sitten uikutetaan, kun isä ei näe lastaan.

Mulla sentäs ois valideja syitä olla eksälle helvetin katkera, mutta sivistyneesti on nää asiat voitu hoitaa jo vuosikymmenen ajan.

Ottakaa nyt huomioon, että elareiden tarkoitus ei ole kattaa lapsen kuluja 100 %:sti.

Tätä minäkin mietin! Että pakkohan se nyt on lähivanhemmalla joku vastuu olla siitä mihin ne rahat käyttää, että ne kanssa riittää.

Suomessa on paljon pienituloisia ihmisiä, ja keskituloiset taas maksaa paljon veroja saamatta mitään tukia itselleen mistään. On niillä isilläkin oikeus elämään ja hyvään sellaiseen. Ja ainakin tuntemani etäisät kyllä hommaavat lapsille kaiken luokseen, vaatteet myös (mitä yhden ex-vaimo tykkää sitten tykönään pilata muka vahingossa :( ja sitten isän pitää ostaa uusia).

Samat akat vaatii etäisää toisessa ketjussa ottamaan palkatonta vapaata, että ois koko loman lapsen kanssa ja sitte maksetaan äipälle (joka ei voi omaa persettään raahata töihin) lapsen sarjiskansiot ja makkarin teemavaihdokset. Etä voinee sitten tarjota koko loman kaurapuuroa ja makaronia. Pääasiahan on se kosto ja lapsi ei montaa lähiä kiinnosta muuta kuin eurojen tähden. Tapaamisoikeus kavennetaan minimiin ja sitten uikutetaan, kun isä ei näe lastaan.

Mulla sentäs ois valideja syitä olla eksälle helvetin katkera, mutta sivistyneesti on nää asiat voitu hoitaa jo vuosikymmenen ajan.

Aika erikoinen ajattelutapa, etteikö muilla olisi? Ex maksoi 145e/kk/lapsi, ja oli sitä mieltä että kun piti toista lasta 7 päivää kerran niin olisi voinut jättää siltä kuulta maksamatta.(ja jättikin). Siltä kuulta minä maksoin tästä samaisesta lapsesta lääkkeitä 120e + sairaalalaskun (en muista määrää), en muuttanut pienempään asuntoon, maksoin puhelinlaskut ja salimaksun, eikä lapsilla (17 ja 14v) ole isänsä luona huonetta, ei vaatteita (annan aina kaikki vaatteet mukaan, isot pojat kuljettavat itse) eikä edes avainta anna heille käyttöön. Matkaa isän luokse meiltä olisi 2km, mutta tapaavat max 2 kertaa kuussa, tänä kesänä eivät ollenkaan ole kesäloman aikana koska exällä ei kuulemma ole kesälomaa.
Maksan yhteishuoltajuudessa olevan erityislapsemme kaikki ylimääräiset kulut itse, myös silloin kun olin hänen omaishoitajanaan palkka oli 310ekk.Koskaan en ole rajoittanut heidän tapaamisiaan, mutta olen kuulemma rahanahne huora. Itse en ole koskaan haukkunut häntä, korkeintaan mielessäni tai hyvin yksityisesti parhaalle ystävälleni. Onneksi esikoinen on jo niin iso että tietää "itsehän iskä niitä levyjä ja tietokoneita ostaa, olisihan sillä rahaa mutta se haluaa käyttää niitä autoihin"

Samat akat vaatii etäisää toisessa ketjussa ottamaan palkatonta vapaata...

Sulla on kummallisen kärkkäitä vastauksia, ottaen huomioon ettei ketjujen aiheet pitäisi liipata sun elämääsi millään tavalla.
Ja muuten, siinä ketjussa josta yllä mainitset, en kyllä nähnyt ensimmäistäkään kommenttia sen puolesta että etäisän pitäisi ottaa palkatonta. Saati sitten että useampi "akka" olisi sitä ollut vaatimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä sun ongelma nykyään on?;28686758:
Sulla on kummallisen kärkkäitä vastauksia, ottaen huomioon ettei ketjujen aiheet pitäisi liipata sun elämääsi millään tavalla.
Ja muuten, siinä ketjussa josta yllä mainitset, en kyllä nähnyt ensimmäistäkään kommenttia sen puolesta että etäisän pitäisi ottaa palkatonta. Saati sitten että useampi "akka" olisi sitä ollut vaatimassa.

Sen ongelma näyttää olevan uuden miehensä exä, joka sai lapset jälleen luokseen asumaan. Nyt sitten vituttaa kun iso summa menee heiltä miehen kolmen lapsen elättämiseen. Ei riitä rahat omien fantasioiden toteuttamiseen, ja siksi pitää kitistä ahneista lähiäideistä :(

No noita elareitakin on niin eri suuruisia, esimerkiksi meillä lapsen isä maksaa 130e/lapsi, vaikka tienaakin minua enemmän. Tuo summa ei kyllä kata edes puolia teini-ikäisten lasten kuukausi kuluista. Tuosta kesän ajan elarien vähenemisestä en osaa sanoa, koska meillä lapset eivät ole isällään olleet kahdeksaan vuoteen, koska isä ei heitä ole uuteen perheeseensä tahtonut.

Ei sen kuulukaan kattaa puolia. Ehkä puolet lapsilisien kanssa.

Ei todellakaan tulisi edes mieleen exälleni jättää elatusmaksua maksamatta, vaikka lapsi onkin hänellä nyt 4 vkoa putkeen. Lapsesta on kuluja, vaikka hän ei nyt juuri kotona olisikaan. Meillä esimerkiksi olisi vähintään 40 000€ vähemmän asuntolainaa, ellei lapsi asuisi täällä. Harrastusmaksut, vakuutukset ym. juoksevat lomallakin.

Miten te voitte/JAKSATTE vääntää tämmösestä?
Kyllä muakin otti päähän kun olin persaukinen ja pikkuveljeni oli luonani koko kesän (n.2kk) niin keltään en saanut rahaa, pikkuveli sai 1 lapsilisän itselleen kesälomarhaksi --> särkänniemiranneke ja jotain muuta.
Siis pikkuveljen olo mun luona ei ottanut päähän, mutta se että vanhemmiltani (eronneet) kumaltakaan en saanut penniäkään, vaikka tiesivät mut rahattomaksi..
Mut jaksaako sitä veivata, meillä oli hauskaa, ei ostettu mitään kummempaa ja tehtiin jotain mihin ei mennyt rahaa <3
Kui te jaksatte :P

Voi voi, otahan se pää pois sieltä perseestä. Sen takia kai tässä yleensä rahoista tapellaan, kun sen lapsen hyvinvointi todellakin kiinnostaa.
Minä ainakin haluan, että lapsi saa harrastaa mitä haluaa, saa sisustaa huonettaan ja saa jotain tarpeetontakin itselleen. Esim. violetit hiukset :O
Isä on tässä elarimaksua maksaessaan maksanut omaa omakotitaloa ja rakennuttanut itselleen kesämökin pitkän matkan päähän, tehnyt ulkomaan matkoja, ostanut moottoripyörää jne. että eipä tuota ole kuiviin nyhdetty.

Ja kun se sisustus nyt niin kaivelee, niin totuushan on, että lapsen huone muuttuu aika monta kertaa täysikään tullessa. Ensin hommataan pinnasänkyä ja hoitopöytää, sitten lastensänkyä ja lelukaappia, jonka jälkeen nuorisopetiä ja kirjoituspöytää sekä cd-tornia yms. Mikä vittu siinä on vaikea käsittää, että eronneidenkin lapset tarvii nämä normijutut?

[QUOTE="Kiraki";28686893]Miten te voitte/JAKSATTE vääntää tämmösestä?
Kyllä muakin otti päähän kun olin persaukinen ja pikkuveljeni oli luonani koko kesän (n.2kk) niin keltään en saanut rahaa, pikkuveli sai 1 lapsilisän itselleen kesälomarhaksi --> särkänniemiranneke ja jotain muuta.
Siis pikkuveljen olo mun luona ei ottanut päähän, mutta se että vanhemmiltani (eronneet) kumaltakaan en saanut penniäkään, vaikka tiesivät mut rahattomaksi..
Mut jaksaako sitä veivata, meillä oli hauskaa, ei ostettu mitään kummempaa ja tehtiin jotain mihin ei mennyt rahaa <3
Kui te jaksatte :P[/QUOTE]

No mitäs luulisit? Meille tämä lapsen kanssa eläminen on monen monen vuoden jatkumo, kun sinä olet ehkä kerran elämässä nyt joutunut moiseen tilanteeseen.

[QUOTE="Sirkkeli";28686904]No mitäs luulisit? Meille tämä lapsen kanssa eläminen on monen monen vuoden jatkumo, kun sinä olet ehkä kerran elämässä nyt joutunut moiseen tilanteeseen.[/QUOTE]

Kyllä joo monen vuoden jatkumo, mutta jos vuodessa puhutaan max neljästä viikosta..? Ja tilanne oli useampana kesänä, no itsepä kutsuin ;D

En näistä juuri mitään tiedä. Olen kuitenkin käsittänyt että lapsen elatuksen pitäisi tuossa koostua lapsilisästä, etän maksamasta elatusmaksusta & lähin samansuuruisesta summasta, näin karkeasti. Ehkä laki sitten sanoo ettei nuo lomat muuta elatusmaksuja, vuokra säilyy luonnollisesti samana jne. Mutta jos moraalisesti ajattelee että lapsi on koko kuukauden etävanhemman luona joka siis ruokkii hänet, ehkä tarvittaessa hankkii jotain vaatetta ja leluja, käyttää tämän loman aikana reissuissa ja huvituksissa yms niin vähän hassultahan se tuntuu että hän sen lisäksi maksaa elatusmaksua äidille jolta ei kulu rahaa mihinkään noihin juttuihin ja joka saa lisäksi vielä lapsilisänkin.

Ehkä voisi olla ihan mukava ele näistä riitelyn sijaan toivottaa etälle mukavaa lomakuukautta lapsen kanssa ja sanoa että käyttää elatusmaksun tällä kertaa johonkin yhteiseen kivaan. :)

[QUOTE="Kiraki";28686920]Kyllä joo monen vuoden jatkumo, mutta jos vuodessa puhutaan max neljästä viikosta..? Ja tilanne oli useampana kesänä, no itsepä kutsuin ;D[/QUOTE]

Lapsen elämään mahtuu vuodessa muitakin lomia kuin kesäloma. On myös syysloma, joululoma ja hiihtoloma.

En näistä juuri mitään tiedä. Olen kuitenkin käsittänyt että lapsen elatuksen pitäisi tuossa koostua lapsilisästä, etän maksamasta elatusmaksusta & lähin samansuuruisesta summasta, näin karkeasti. Ehkä laki sitten sanoo ettei nuo lomat muuta elatusmaksuja, vuokra säilyy luonnollisesti samana jne. Mutta jos moraalisesti ajattelee että lapsi on koko kuukauden etävanhemman luona joka siis ruokkii hänet, ehkä tarvittaessa hankkii jotain vaatetta ja leluja, käyttää tämän loman aikana reissuissa ja huvituksissa yms niin vähän hassultahan se tuntuu että hän sen lisäksi maksaa elatusmaksua äidille jolta ei kulu rahaa mihinkään noihin juttuihin ja joka saa lisäksi vielä lapsilisänkin.

Ehkä voisi olla ihan mukava ele näistä riitelyn sijaan toivottaa etälle mukavaa lomakuukautta lapsen kanssa ja sanoa että käyttää elatusmaksun tällä kertaa johonkin yhteiseen kivaan. :)

Kun jokainen isähän on niin mukava ja joustava, että osallistuu sitten yht'äkkisiin arvaamattomiin menoihin vuoden aikana. Kuten esim. sairastapauksissa. Tai että pystyis neuvottelemaan ulkomaan matkasta, jonka lapsi tekisi ilman vanhempia. Tai vaikka edes leirist tai uudesta harrastuksesta, ja siihen kuuluvista maksuista ja hankinnoista. Not, ei se mene niinkään päin. Miksi pitäisi toisten päin mennä?

Olen kuitenkin käsittänyt että lapsen elatuksen pitäisi tuossa koostua lapsilisästä, etän maksamasta elatusmaksusta & lähin samansuuruisesta summasta, näin karkeasti.

Jos mä olisin elättänyt lapseni tuon kaavan mukaan, niin huonosti ois lapsiraukoilla mennyt. Eivät olisi saaneet uusia vaatteita, harrastusvälineitä, päässeet minnekään lomareissuille tms. Rahat ois riittäneet varmaankin ruokaan ja just ja just pakollisiin hankintoihin kirppareilta. Tämä siitä syystä, että lasten isä on kaikki nämä vuodet jättänyt maksamatta elarit, ja olen saanut Kelalta 118e/lapsi. Samalla on kuitenkin hankkinut uuden perheensä kanssa omakotitalon, kesämökit, uudet autot, moottoripyörät, käyneet pari kertaa vuodessa ulkomailla jne. Eikä siinä mitään, en jaksa tapella rahasta, mutta sanonpa vaan että etän maksama summa ei ole sama kuin millä lähi lastansa elättää. Onneksi olen jaksanut yksinhuoltajuuden ohella opiskella itselleni akateemisen ammatin ja sitä kautta kyennyt tarjoamaan lapsilleni taloudellisesti normaalin lapsuuden. Isää ei ole asia paljoa kiinnostanut.

Yhteistyössä