Höh, meni sit purkat roskiin. :/

Minä.
En kyllä pidä aspartaamia turvallisena, enkä osta mitään missä sitä on. Tarkkana saa olla, kun vitamiineissa ym. sitä saattaa myös olla. Kaikki keinomakeutus on meillä pannassa, paitsi stevia.

Kyllä meidänkin lähipiirissä paljon keskustellaan näistä jutuista, mutta tiedän, että kaikki eivät vaan välitä. Eikä se tosiaan niin kamalaa ole, jos kerran juot yhden limun tai syöt pastilleja joissa aspartaamia on, mutta säännöllisenä tapana se on huono mielestäni. Juuri ne light-cola addiktit on pahassa liemessä mun mielestä.
 
annkkkk
Sanonpa vaan että hullut, jankkaatte purkasta 18 sivua! Ihan sama mulle, syötkö purkkas tytsi vai heitätkö roskiin. Ja luulis että oisit jo kaupassa tarkkaan kattonu mitä siinä purkassa on, jos se sulle on noin tärkeä asia.
 
Et sinä keskustele, sinä jankkaat tasan samaa kokoaika ja vielä samoille nimimerkeille pääasiassa. Vaikka toinen sanoisi asiansa eri tavalla ja puhuisi eri esimerkein, sinä vastaat ihan samoilla selityksillä mitä olet jo pari tusinaa kertaa kirjoittanut tänne.

Kuulostaapa kovin tutulta tuo lihavoitu (psst, pistä se raamattu pois)
Käsi sydämellä: tekeekö joku tässä keskustelussa mielestäsi todella mitään muuta kuin jankuttaa? En ole nähnyt tässä juurikaan mitään muuta kuin sitä, että jokainen pitää kiinni omasta kannastaan ja vänkää siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä.;28680505:
Joku hammaslääkäri juuri puhui radiossa, että maustamaton kivennäisvesi on ihan ok. Niissä maustetuissa on jonkin verran happoja, jotka ovat kiilteelle haitallisia.

Ovathan nuo nyt moninkertaisesti parempi vaihtoehto juomaksi, kuin mikään limsa tai mehu.
Joo, totta kai ne maustamattomat on parhaita. Vesi on varmasti se kaikkein paras vaihtoehto, mutta moni hammaslääkäri pitää ihan hyvänä noita maustamattomia kivennäisvesiäkin. Maustetutkin on tosin paljon parempi vaihtoehto kuin mehu/limsa. Olen siis samaa mieltä kuin sinä ja tuo hammaslääkäri.
 
"vieras"
Luuletko olevasi joku Luojan lahja maailmalle näine valistuskampanjoinesi? Rajoittaisit vähän, kun facebookin newsfeedkin on jo täynnä tätä aspartaamipaskanjauhantaasi. Osataan me hei itsekin käyttää googlea ja lukea noi jutut, jos halutaan. ;)
 
[QUOTE="vieras";28680545]Luuletko olevasi joku Luojan lahja maailmalle näine valistuskampanjoinesi? Rajoittaisit vähän, kun facebookin newsfeedkin on jo täynnä tätä aspartaamipaskanjauhantaasi. Osataan me hei itsekin käyttää googlea ja lukea noi jutut, jos halutaan. ;)[/QUOTE]

Näyttää kiinnostavan, jos fb-seinäänikin stalkkaat. :LOL: Ihan normisti jaan linkkejä kaikenlaisista uutisista, kuten monet muutkin. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä.;28680513:
En kyllä pidä aspartaamia turvallisena, enkä osta mitään missä sitä on. Tarkkana saa olla, kun vitamiineissa ym. sitä saattaa myös olla. Kaikki keinomakeutus on meillä pannassa, paitsi stevia.

Kyllä meidänkin lähipiirissä paljon keskustellaan näistä jutuista, mutta tiedän, että kaikki eivät vaan välitä. Eikä se tosiaan niin kamalaa ole, jos kerran juot yhden limun tai syöt pastilleja joissa aspartaamia on, mutta säännöllisenä tapana se on huono mielestäni. Juuri ne light-cola addiktit on pahassa liemessä mun mielestä.
Mäkin kuulin vasta äskettäin, että sitä on jopa vitamiineissa. : / Jos kaikki noudattaisivat tätä parin ketjussa olevan neuvoa, että kukin miettii vain omaa terveyttään, en tätäkään varmaan olisi kuullut ja tajunnut katsoa.

Se on totta, ettei kaikesta jaksa välittää tai ottaa selvää. Iso syy on kyllä sekin, ettei moni vaan tiedosta kaikkia asioiden todellisia haittoja. En mäkään ajatellut ihan NIIN haitallista juomaa juovani kun vedin light-limsaa vuosia. Monet terveystottumukset periytyy kotoa ja lähipiiristä. Mulla on ainakin joissain asioissa ihan hämärtynyt terveellisyyden raja. Tietenkään sellaisten kanssa ei väitellä, jotka eivät ole kiinnostuneet terveyteen liittyvistä asioista muutenkaan tai ole valmiita vastaanottamaan kritiikkiä mistään, mitä itse käyttävät paljon. Pääosin keskustelu on kuitenkin ihan hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28678613]No miksi silti sitten juot limuja ollenkaan? Ne on ihan yhtä haitallisia ilman sitä aspartaamiakin, ihan naurettavaa paasata yhdestä aineesta, kun koko juoma on pelkää kemikaalia. Limuja juoden se keho ei todellakaan voi hyvin![/QUOTE]

Ei ole yhtä haitallista enkä juo mitään limsaa enää päivittäin.
 
aspartaamianneli
Välttelen aspartaamia, mutta en hysteerisesti.
Se ei välttämättä ole pahaksi, mutta ei se ole millään lailla ihmiselle tarpeellinenkaan, joten miksi en sitä jättäisi pois. Ei aspartaamia kuitenkaan ihmisten iloksi ole kehitetty, kuten ei muitakaan keinotekoisia ravintoaineita. Ne ovat joko ravinnoksi kelpaavaa jätettä jonkun muun asian valmistusprosessin jäljiltä tai halvempaa hankkia, tuottaa ja/tai käsitellä kuin alkuperäinen aine.
Lähtökohdat lisäaineissa eivät ole terveys ja hyvinvointi ikinä. Yleensä takana on aina raha, kuten monessa muussakin jutussa.

Olisin silti syönyt nuo purkat, poltan tupakkaa ja hui kauhistus mieheni käyttää makeutusaineita pullosta ja limsaa juo puolitoista litraa kevytkolaa kerralla.
Aspartaamia on hyvä välttää tietoisesti, mutta en jaksa reuhtoa pikkujutuista ja varsinkaan puuttua toisen aikuisen ihmisen tekemisiin.

Jos jokin on laillista, muilla ei ole siihen oikeutta puuttua ja asian avoin paheksunta osoittaa paheksujalta huonoa käytöstä ja kanssaihmisen kunnioituksen puutetta. Lain muutoksia hoidetaan muuta kautta kuin selkeästi muutosta vastaan oleville yksilöille paasaamalla.

Näin kerran yhdessä pikaruokalassa, miten äiti komensi kaksi lastaan kassalle palauttamaan lastenateriaan sisältyneet purkat. "Kun näissä on aspartaamia niin me ei syödä näitä". Äiti kertoi tämän myyjälle imelän valistavalla äänellä ja lapset nyökytteli vieressä ja työnsi purkat tiskille. Myyjä näytti just siltä, ettei sitä kiinnosta yhtään, että roskis on tuollapäin, mitä te niitä tänne tuollaisen shown kanssa kiikutatte. Jos ei kelpaa, niin älkää syökö!
 
Välttelen aspartaamia, mutta en hysteerisesti.
Se ei välttämättä ole pahaksi, mutta ei se ole millään lailla ihmiselle tarpeellinenkaan, joten miksi en sitä jättäisi pois. Ei aspartaamia kuitenkaan ihmisten iloksi ole kehitetty, kuten ei muitakaan keinotekoisia ravintoaineita. Ne ovat joko ravinnoksi kelpaavaa jätettä jonkun muun asian valmistusprosessin jäljiltä tai halvempaa hankkia, tuottaa ja/tai käsitellä kuin alkuperäinen aine.
Lähtökohdat lisäaineissa eivät ole terveys ja hyvinvointi ikinä. Yleensä takana on aina raha, kuten monessa muussakin jutussa.

Olisin silti syönyt nuo purkat, poltan tupakkaa ja hui kauhistus mieheni käyttää makeutusaineita pullosta ja limsaa juo puolitoista litraa kevytkolaa kerralla.
Aspartaamia on hyvä välttää tietoisesti, mutta en jaksa reuhtoa pikkujutuista ja varsinkaan puuttua toisen aikuisen ihmisen tekemisiin.

Jos jokin on laillista, muilla ei ole siihen oikeutta puuttua ja asian avoin paheksunta osoittaa paheksujalta huonoa käytöstä ja kanssaihmisen kunnioituksen puutetta. Lain muutoksia hoidetaan muuta kautta kuin selkeästi muutosta vastaan oleville yksilöille paasaamalla.

Näin kerran yhdessä pikaruokalassa, miten äiti komensi kaksi lastaan kassalle palauttamaan lastenateriaan sisältyneet purkat. "Kun näissä on aspartaamia niin me ei syödä näitä". Äiti kertoi tämän myyjälle imelän valistavalla äänellä ja lapset nyökytteli vieressä ja työnsi purkat tiskille. Myyjä näytti just siltä, ettei sitä kiinnosta yhtään, että roskis on tuollapäin, mitä te niitä tänne tuollaisen shown kanssa kiikutatte. Jos ei kelpaa, niin älkää syökö!
Mun mielestä esim. toisen vieressä tupakointi osoittaa usein huonompaa käytöstä kuin siitä paasaaminen. Kaikkein rasittavinta on kun joku polttaa autossa vaikka on muita kyydissä. En kyllä näe syytä, miksi kauhistelisit miehesi limsanjuontia, jos itse tupakoit. En keksi äkkiä yhtään tupakointia suurempaa terveyshaittaa.

Minusta ko. äiti ei tehnyt tuossa mitenkään väärin. Tietysti olisivat voineet heittää roskiinkin ne purkat, mutta ehkä se oli myös samalla palaute.
 
"Vieras"
Älä vääristele toisten sanomisia, kiitos. Mikä pakkomielle sulla on tohon rokote/autismi-asiaan? Mä en ole missään väittänyt, että mikään rokote aiheuttaisi autismia. Kyllä, on huuhaata, että pitäisi käyttää kaikenmaailman light-tuotteita ja rasvattomia tuotteita korkean kolesterolin takia.
Siksi otan rokote-autismi -viittauksesi esille, että siinä nähdään sun tietopohja liittyen lääketieteeseen ja farmakologiaan ja huuhaatieteeseen, näistä tieteistä sun tietämys on selkeästi parasta tuosta jälkimmäisestä. Ja jos korkean kolesterolin omaavan kannattaa sun mielestä jatkaa rasvojen käyttöä ilman rajoituksia, niin sehän vain osoittaa mun olevan oikeassa.
 
[QUOTE="vieras";28681132]Joku voi varmasti samalla periaatteella polttaa tupakkaa kun ei se oo yhtä haitallista kuin heroiini ja ei käytä enää päivittäin jne.[/QUOTE]

Siinä on se ero, että tupakka ja heroiini ovat molemmat myrkkyä. Tavallinen sokerilimsa ei mitään myrkkyä ole sen enempää kuin mikään muukaan tuote vähän käytettynä. Tuo on toki totta, että parempi tupakoida kuin käyttää heroiinia. Olen kuullut, että harva heroiinista eroon päässytkään pääsee tupakasta eroon. Tupakkariippuvuus voi siis olla jopa heroiiniriippuvuutta suurempaa.
 
dddd
Siinä on se ero, että tupakka ja heroiini ovat molemmat myrkkyä. Tavallinen sokerilimsa ei mitään myrkkyä ole sen enempää kuin mikään muukaan tuote vähän käytettynä. Tuo on toki totta, että parempi tupakoida kuin käyttää heroiinia. Olen kuullut, että harva heroiinista eroon päässytkään pääsee tupakasta eroon. Tupakkariippuvuus voi siis olla jopa heroiiniriippuvuutta suurempaa.
Ei yksi rööki 90 vuodessa tapa.
 
"Vieras"
Siinä on se ero, että tupakka ja heroiini ovat molemmat myrkkyä. Tavallinen sokerilimsa ei mitään myrkkyä ole sen enempää kuin mikään muukaan tuote vähän käytettynä. Tuo on toki totta, että parempi tupakoida kuin käyttää heroiinia. Olen kuullut, että harva heroiinista eroon päässytkään pääsee tupakasta eroon. Tupakkariippuvuus voi siis olla jopa heroiiniriippuvuutta suurempaa.
Eihän siinä ole eroa kun ei aspartaami ole myrkkyä kohtuukäytössä kuten ei sokerikaan.
 
Khimaira
Mun mielestä esim. toisen vieressä tupakointi osoittaa usein huonompaa käytöstä kuin siitä paasaaminen. Kaikkein rasittavinta on kun joku polttaa autossa vaikka on muita kyydissä. En kyllä näe syytä, miksi kauhistelisit miehesi limsanjuontia, jos itse tupakoit. En keksi äkkiä yhtään tupakointia suurempaa terveyshaittaa.
Jos ajatellaan elämänpituutta ( johon toki vaikuttaa sekin sairastutko syöpään, tms. vai et) kaikkein merkittävin tekijä on stressitön elämä. Esim. tipakan, alkoholin ja huumeiden vaikutukset eivät edes yhdessä riitä ylittämään sressin vaikutusta eliniän pituuteen.
Tosin siitä voi myös ajatella niin että henkilö joka tarvitsee alkoa säännöllisesti ja suuriakin määriä saattaa kokea elämässään suurtakin stressiä..Siitä ehkä tulee se että punaviini pienissä määrin on terveellistä, koska se lieventää stressiä? Ovatko pienen määrän punaviiniä nauttivat henkilöt muutenkin stressittömiä ja elämästään nauttivia? En tiedä, mutta se stressittömyyys kuulostaa enemmän kuin järkevältä.
 
nou nou
Mä ostan itse normiversiota limsasta (olen tosi hoikka silti ja juon harvoin limsaa), mutta jos esim. kaverilla tarjotaan lightiä, juon sitä, enkä ala kauhistelemaan, saarnaamaan ja luennoimaan.

Naurettavuuden huippu on tyyppi, joka lihoo parissa kuussa 10 kg limsaa juomalla, ja on saarnaamassa light-limun epäterveellisyydestä.
Tulee mieleen että ko. henkilöllä on epäterve suhde ruokaan. Ahmiminen (vertaan ton limsan kittaamisen siihen), överiksi pistäminen, ja toisaalta ortoreksian kanssa palloilu ja painon kanssa jojoilu. Ja just toi, että jotkut ruoka-aineet on superhyviä ja jotkut pahoja.
 
...
Jos jokin on laillista, muilla ei ole siihen oikeutta puuttua ja asian avoin paheksunta osoittaa paheksujalta huonoa käytöstä ja kanssaihmisen kunnioituksen puutetta. Lain muutoksia hoidetaan muuta kautta kuin selkeästi muutosta vastaan oleville yksilöille paasaamalla.
...
Ihan todella kummallinen ajatusmaailma. Se, että jokin on laillista, ei tarkoita että se olisi oikein tai hyvää. Muutosvastarinta paskojen lakien poistamiseksi tai uusien säätämiseksi, nousee todella usein ruohonjuuritasolta. Ei ole kauaa siitä kun raiskaus avioliitossa oli laillista. Oliko se silloin ihan ok, nyt yhtäkkiä paha ja tuomittava asia koska on laitonta?

Pelottavan sinisilmäistä kuvitella että yhteiskunta, viralliset tahot, saati lääkeyhtiöt ym. erittäin ison rahan konsernit tekevät yksiselitteisesti yksilön tai edes yhteiskunnan kannalta pelkkiä hyviä päätöksiä.
 
Ihan todella kummallinen ajatusmaailma. Se, että jokin on laillista, ei tarkoita että se olisi oikein tai hyvää. Muutosvastarinta paskojen lakien poistamiseksi tai uusien säätämiseksi, nousee todella usein ruohonjuuritasolta. Ei ole kauaa siitä kun raiskaus avioliitossa oli laillista. Oliko se silloin ihan ok, nyt yhtäkkiä paha ja tuomittava asia koska on laitonta?

Pelottavan sinisilmäistä kuvitella että yhteiskunta, viralliset tahot, saati lääkeyhtiöt ym. erittäin ison rahan konsernit tekevät yksiselitteisesti yksilön tai edes yhteiskunnan kannalta pelkkiä hyviä päätöksiä.
erittäin hyvä pointti, monet lait ovat ajastaan jäljessä tai muuten puutteellisia ja tyhmiä
 

Yhteistyössä