Lapsi juorusi isovanhemmille meidän riidelleen pahasti

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679397]Ja sinä syytät tästä 8 v. lasta?

Meilläkin monet isäni ja äitini riidat lapsuudessa olivat äitini mielestä minun syytäni... osalla aikuisista kun on niin kovin vaikea kantaa vastuuta omasta käytöksestään.

Kuinka hyvin kuvittelet lapsen osaavan eritellä käytöstään? :) Kun aikuinenkaan ei näemmä siihen pysty.[/QUOTE]

Riita (siis se minkä lapsi kuuli), ei ole lapsen syytä. Se on tehty selväksi.

Kun lähdettiin tänne, sanoin, että kotiasiat pidetään sitten kotiasioina, mummolle ja vaarille niitä ei kerrota. Kävin läpi muutamaa asiaa mistä ei kannata mainita, mm. tämän että on ollut paha riita. Selitin että heidän uskonto aiheuttaa sen, että niistä tulee vain kinaa.

Lapsi tahallaan kosti kertomalla kotiasoita. Ok, nyt näki kun mekin riidellään ja mahdollisesti lähdetään ennenaikaisesti pois. Enkä ihan äkkiä ole tänne takaisin tulossa.

Kyllähän tämä johtuu meidän aikuisten väleistä mutta myös lapsen typerästä juoruamisesta. Lapsi ehkä oppi, että kannattas uskoa äitiä.
 
"aapee"
Ahaa, eli kostaa ei saa mutta muuten ei ole väliä kuinka epäasiallisesti perheenjäsentä kohtaan käyttäytyy?? No sanopa se sitten lapsellesikin jotta hänelläkin on sitten tieto siitä mitä teidän perheessä saa tehdä. :)

Päästä lapsi pois uhkailevan ja asiattomasti käytäytyvän äidin luota. Ja isänkin kun kerran sanoit että "kunhan isä tästä kuulee niin varmasti "riemastuu" lapselle... : /

Päästelet suustasi tuollaisia ja sitten mietit miksi lapsi käyttäytyy samalla lailla. Mitä kohtaa et nyt tässä tajua että lapsi mallioppii kaiken vanhemmiltaan?
Olen todella samaa mieltä, kuinka epäasiallista on tuo jeesuskampanja.

Minne mä päästän sen lapsen? Näille jeesustelijoilleko? Vai peräti sossuille sen takia, että meillä on ollut kotona yksi hyvin vakava riita...
 
Blue
[QUOTE="aapee";28679423]Olen todella samaa mieltä, kuinka epäasiallista on tuo jeesuskampanja.

Minne mä päästän sen lapsen? Näille jeesustelijoilleko? Vai peräti sossuille sen takia, että meillä on ollut kotona yksi hyvin vakava riita...[/QUOTE]

SÄkö olet todella sitä mieltä että sinä et ole tehnyt mitään väärää? Etä esim. nuo minun lainaamani kommentit ovat ihan fiksua käytöstä?
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28679423]Olen todella samaa mieltä, kuinka epäasiallista on tuo jeesuskampanja.

Minne mä päästän sen lapsen? Näille jeesustelijoilleko? Vai peräti sossuille sen takia, että meillä on ollut kotona yksi hyvin vakava riita...[/QUOTE]

Onko huolestuttavaa, jos joudut lapsellesi kertomaan mistä ei saa puhua?
 
"vieras"
Olen jo aikuinen ja oma äitini on edelleen tuolla tasolla mitä saa ja mitä ei saa kertoa esim. hänen sisaruksilleen, lopputuloksena on se että pidän hänen puoleiseen sukuunsa välit minimissä, koska en voi millään muistaa mitä sai kertoa ja mitä ei.

Suorastaan sairastuttava fiilis, jonkinlainen kahden todellisuuden maailma, jossa en halua leikkiä mukana.
 
Blue
[QUOTE="vieras";28679448]Olen jo aikuinen ja oma äitini on edelleen tuolla tasolla mitä saa ja mitä ei saa kertoa esim. hänen sisaruksilleen, lopputuloksena on se että pidän hänen puoleiseen sukuunsa välit minimissä, koska en voi millään muistaa mitä sai kertoa ja mitä ei.

Suorastaan sairastuttava fiilis, jonkinlainen kahden todellisuuden maailma, jossa en halua leikkiä mukana.[/QUOTE]

Mikää ei oikeasti ole niin sairastuttavaa kuin se että pitää käskystä yrittää suojella niitä oman perheen kaapissa olevia luurankoja. : /
 
  • Tykkää
Reactions: Short Brief
voi luoja
[QUOTE="aapee";28679416]
Lapsi tahallaan kosti kertomalla kotiasoita. Ok, nyt näki kun mekin riidellään ja mahdollisesti lähdetään ennenaikaisesti pois. Enkä ihan äkkiä ole tänne takaisin tulossa.

Kyllähän tämä johtuu meidän aikuisten väleistä mutta myös lapsen typerästä juoruamisesta. Lapsi ehkä oppi, että kannattas uskoa äitiä.[/QUOTE]

Niin riitelitte siis sitten sun vanhempienkin kanssa lapsen nähden? Etkö kerrasta oppinut mitään?

Lapsi teki toki ikävästi kun kertoi, mutta haloo, se on lapsi! Ei se vielä ymmärrä teidän vaikeita sukulaisuussuhteita ja miten aran asian meni möläyttämään! Ensin joutuu kuuntelemaan vanhempiensa riitelyä, sitten joutuu katselemaan ja sitä syytetään siitä että sinä otat hihhulivanhempien kanssa yhteen ja loma keskeytyy, ettekä enää pitkään aikaan tapaa? Onkohan vähän epäoikeudenmukainen seuraus siitä, että lapsi lipsautti jonkun jutun jota hänen ei edes olisi pitänyt kuulla?
 
"vieras"
Mikää ei oikeasti ole niin sairastuttavaa kuin se että pitää käskystä yrittää suojella niitä oman perheen kaapissa olevia luurankoja. : /
Meillä ei ole edes kyse luurangoista, vaan jostain syystä äidillä on omituinen asenne sisaruksiinsa päin.

Äiti on säästäväinen luonne ja vanhemmat ovat vuosien kuluessa hankkineet muutaman sijoitusosakkeen, esim. näistä ei saa sisaruksille sanoa halaistua sanaakaan. Tämä on hyvä muistaa siinä vaiheessa, kun täti soittaa ja kyselee missä äitini (hänen sisarensa) on menossa kun ei saa kiinni ja äiti on parhaillaan näyttämässä osaketta uudelle vuokralaiselle...
 
Kyllä meilläkin äiti muistutti lapsille, että ei saa puhua kenellekään mitään mitä kotona puhutaan. Nyt kun kaikki lapset ovat aikuisia, hän kertoi, että hänen suurin pelkonsa oli, että joku tulisi ja veisi lapset pois.

Vaikka meillähän ei ollut mitään sellaista, josta syystä olisi voinut edes lastensuojeluilmoitusta tehdä. Vanhempien välillä oli joskus normaaleja riitoja, mutta kai äiti pelkäsi, että joillekin se voisi olla syy. He ovat silti olleet jo yli 30 vuotta naimisissa.
 
"milka"
oaast varmaan varata seurakunnan perheasiankeskuksesta pariterapiaan ajan? jos kerran teillä on abortti takana sairaan sikiön vuoksi ja tiedät sen olleen kova paikka miehelles mut uhkaat jättäväsi hänet sensijaan että antaisit ymmärrystä.

Mä ymmärrän ap että ärsyttää kun lapsi tahallaan kostaa tolla tavalla, ihmiset ei edes näytä tajuavan kuinka suunnitelmallisesti lapset osaa toimia. Eriasia tosiaan jos lapsi olis puhunut asiasta siksi että oli tarve purkaa itteään,mutta näinhän ei ollut.

ap jos se ero tulee mieleen edes riitatilanteissa olisi pariterapia paikallaan ennenku asiat on niin solmussa että niitä ei auki saa. pystyttekö puhumaan/sopimaan riitanne? ihan lapsen nähden.
 
Blue
[QUOTE="milka";28679517]oaast varmaan varata seurakunnan perheasiankeskuksesta pariterapiaan ajan? jos kerran teillä on abortti takana sairaan sikiön vuoksi ja tiedät sen olleen kova paikka miehelles mut uhkaat jättäväsi hänet sensijaan että antaisit ymmärrystä.

Mä ymmärrän ap että ärsyttää kun lapsi tahallaan kostaa tolla tavalla, ihmiset ei edes näytä tajuavan kuinka suunnitelmallisesti lapset osaa toimia. Eriasia tosiaan jos lapsi olis puhunut asiasta siksi että oli tarve purkaa itteään,mutta näinhän ei ollut.

ap jos se ero tulee mieleen edes riitatilanteissa olisi pariterapia paikallaan ennenku asiat on niin solmussa että niitä ei auki saa. pystyttekö puhumaan/sopimaan riitanne? ihan lapsen nähden.[/QUOTE]

Mitäs jos lasta vaan alkoi ärsyttämään yli kaiken se että äiti häntä aina uhkailee kaikella mahdollisella ja haukkuu juoruämmäksi, ja määräilee että mistä ssaa puhua ja mistä ei? Eikös sekin kuitenkin ole ihan suunnitelmallista lapsen kiusaamista, eikä yhtään hyväksyttävämpää kuin tämä ns. lapsen kostaminen. Vai?
 
"vieras"
[QUOTE="milka";28679517]oaast varmaan varata seurakunnan perheasiankeskuksesta pariterapiaan ajan? jos kerran teillä on abortti takana sairaan sikiön vuoksi ja tiedät sen olleen kova paikka miehelles mut uhkaat jättäväsi hänet sensijaan että antaisit ymmärrystä.

Mä ymmärrän ap että ärsyttää kun lapsi tahallaan kostaa tolla tavalla, ihmiset ei edes näytä tajuavan kuinka suunnitelmallisesti lapset osaa toimia. Eriasia tosiaan jos lapsi olis puhunut asiasta siksi että oli tarve purkaa itteään,mutta näinhän ei ollut.

ap jos se ero tulee mieleen edes riitatilanteissa olisi pariterapia paikallaan ennenku asiat on niin solmussa että niitä ei auki saa. pystyttekö puhumaan/sopimaan riitanne? ihan lapsen nähden.[/QUOTE]

Ei aavistustakaan kuinka hyvin tunnet lapsia ja heidän psykologiaansa, mutta kuvitteletko todella 8 v. osaavan sanoa, että oli niin ahdistrunut että kerroin asian mummolle :D

Ap aikuisena ihmisenä vinkuu vaikeutta ja jeesustelua ja siinä sivussa syyttelee 8 v. lasta ja odottaa tältä aikuismaista käytöstä sen sijaan, että itse aikuistuisi.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679435]Onko huolestuttavaa, jos joudut lapsellesi kertomaan mistä ei saa puhua?[/QUOTE]

On se, mutta olen koettanut pitää jotain välejä isovanhempiin. Ehkä siihen ei ole syytä.

Muualle en ole kieltänyt kertomasta mitään ikinä.
 
"aapee"
[QUOTE="milka";28679517]oaast varmaan varata seurakunnan perheasiankeskuksesta pariterapiaan ajan? jos kerran teillä on abortti takana sairaan sikiön vuoksi ja tiedät sen olleen kova paikka miehelles mut uhkaat jättäväsi hänet sensijaan että antaisit ymmärrystä.

Mä ymmärrän ap että ärsyttää kun lapsi tahallaan kostaa tolla tavalla, ihmiset ei edes näytä tajuavan kuinka suunnitelmallisesti lapset osaa toimia. Eriasia tosiaan jos lapsi olis puhunut asiasta siksi että oli tarve purkaa itteään,mutta näinhän ei ollut.

ap jos se ero tulee mieleen edes riitatilanteissa olisi pariterapia paikallaan ennenku asiat on niin solmussa että niitä ei auki saa. pystyttekö puhumaan/sopimaan riitanne? ihan lapsen nähden.[/QUOTE]

Meillä on parisuhdeleiri tulossa ja päästään syksyllä saman kokeneiden (siis abortti tällaisen syyn takia) vertaistukiryhmään alkaen syksyllä. Eli apua on haettu.

Lisäksi tämä riita on sovittu aikoja (1,5 kk) sitten, ihan lapsenkin nähden näytetty, että kaikki on hyvin eikä ole riitaa tai ahdistavaa ilmapiiri. Asiasta on puhuttu kotona paljon. Lapsi kyllä tietää, ettei eroa tule.

Silloin se tilanne meni siihen, se otti niin koville miehelle ja itsekin olin todella rikki. Mies ei halunnut silloin terapiaan tms. Mieli muuttui.

Se on ainut kerta kun on erosta puhuttu, ja ollaan oltu yhdessä 12 v.
 
"aapee"
Mitäs jos lasta vaan alkoi ärsyttämään yli kaiken se että äiti häntä aina uhkailee kaikella mahdollisella ja haukkuu juoruämmäksi, ja määräilee että mistä ssaa puhua ja mistä ei? Eikös sekin kuitenkin ole ihan suunnitelmallista lapsen kiusaamista, eikä yhtään hyväksyttävämpää kuin tämä ns. lapsen kostaminen. Vai?
Aina? Tämä on ainut kerta. Puhuttiin etukäteen, ettei näistä puhuta mummolassa. Näkipä minkä takia.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679536]Ei aavistustakaan kuinka hyvin tunnet lapsia ja heidän psykologiaansa, mutta kuvitteletko todella 8 v. osaavan sanoa, että oli niin ahdistrunut että kerroin asian mummolle :D

Ap aikuisena ihmisenä vinkuu vaikeutta ja jeesustelua ja siinä sivussa syyttelee 8 v. lasta ja odottaa tältä aikuismaista käytöstä sen sijaan, että itse aikuistuisi.[/QUOTE]

Kummasti ei ollut kumminkaan yhtään ahdistunut kertoessaan sitä, vaan virnuili. Ja syynä se että kun minä kerroin siellä kylässä hänelle nolon asian eli allergian, niin hän kertoi mulle nolon asian kostoksi.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28679617]Kummasti ei ollut kumminkaan yhtään ahdistunut kertoessaan sitä, vaan virnuili. Ja syynä se että kun minä kerroin siellä kylässä hänelle nolon asian eli allergian, niin hän kertoi mulle nolon asian kostoksi.[/QUOTE]

Mitä noloa on allergiassa tai riidassa tai erossa?
 
Blue
[QUOTE="aapee";28679603]Aina? Tämä on ainut kerta. Puhuttiin etukäteen, ettei näistä puhuta mummolassa. Näkipä minkä takia.[/QUOTE]

En jaksa millään uskoa että moinen käytös (tuo lapen haukkuminen ja uhkailu, ja varsinkin tuo "odotas kun isä saa tietää niin kyllä riemastuu") on sinun ensimmäinen ja viimeinen kerta. Niin kuin jo aiemmin sanoin niin lapset oppivat hyvin paljon mallioppimalla vanhemmiltaan.

Valitettavasti nyt kävi niin että sait kahdeksanvuotiaalta tyttäreltäsi ansiosi mukaan. :D Ja älä luulekkaan että jää viimeiseksi kerraksi jos tuolla uhkailun ja "nytpähän näki mitä seuraa"-lällättelyn tiellä jatkat.
 
  • Tykkää
Reactions: ElaineH
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679448]Olen jo aikuinen ja oma äitini on edelleen tuolla tasolla mitä saa ja mitä ei saa kertoa esim. hänen sisaruksilleen, lopputuloksena on se että pidän hänen puoleiseen sukuunsa välit minimissä, koska en voi millään muistaa mitä sai kertoa ja mitä ei.

Suorastaan sairastuttava fiilis, jonkinlainen kahden todellisuuden maailma, jossa en halua leikkiä mukana.[/QUOTE]

Mulla ei ole mitään kulisseja tai salaisuuksia joka puolelle, vaan jos meinaan olla väleissä vanhempiini, niin tietyt asiat kannattaa pitää omana tietona uskonnon takia.
 
Blue
[QUOTE="aapee";28679662]Mulla ei ole mitään kulisseja tai salaisuuksia joka puolelle, vaan jos meinaan olla väleissä vanhempiini, niin tietyt asiat kannattaa pitää omana tietona uskonnon takia.[/QUOTE]

Niinno, sitten kannattaa pitää huoli siitäkin ettei kukaan muukaan niistä kuule ja pääse kostamaan kokemansa vääryyden.
 
"milka"
Mitäs jos lasta vaan alkoi ärsyttämään yli kaiken se että äiti häntä aina uhkailee kaikella mahdollisella ja haukkuu juoruämmäksi, ja määräilee että mistä ssaa puhua ja mistä ei? Eikös sekin kuitenkin ole ihan suunnitelmallista lapsen kiusaamista, eikä yhtään hyväksyttävämpää kuin tämä ns. lapsen kostaminen. Vai?
Tulitko ajatelleeksi että ehkä ap ei hauku päin naamaa? kyllä mullakin on oma hankalasti käyttäytyvä lapsi saanut ajatuksiin ties mitä,mutta ulos ei niitä sanoja ole tullut, kun korkeintaan miehelle viestillä että alkas tulla kotiin jo.

Sä kuvittelet että lapset ei osaa tehä mitään tahallaan.. no uutinen ne osaa ja yllättävän pienenä. Meillä nuorin jäi kii suunnitelmallisesta huijauksesta 2v 8kk iässä(huijasi oikein surullisena että sisko oli varastanut hänen patukan, useamman kerran kysyin ja totisella naamalla sano että juu otti se sen. hetki meni tämä lapsi alkoi hymyilee leveesti ja otti patukkansa esiin selän takaa)

ap oli vihanen ja ärtynyt ja haki vähän rauhottumista palstalta mutta arvaa mitä ajatteliko kukaan teistä sitä että mitä enempi hyökkäätte ap:n kimppuun sitä enempi häntä suututtaa,johtaako se muutokseen yhtään missään? ainakaan parempaan suuntaan.

juu lasta ei pitäs pyytää salailee,eikä lapsen pitäs kuulla puhuttavan erosta,ellei se ole 100%varma. Mutta hyökkäys ei ole se keino millä ihmiset saadaa pois puolustusasemista, itseasiassa hyökkääminen ap:n kimppuun ei muuta mitään,mutta pahentaa ap:n oloa->mikä heijastuu lapseen.

jos salaamisessa on kyse yhdestä ainoasta kerrasta, niin ei se koko lapsen kehitystä kaada.mutta lähtökohtaisesti jos on salattavaa kannattaa toki miettiä miten muuttaa asiaa,niinkuin huomaat niin ap ja hänen miehensä ovat jo hakeneet apua.
 

Yhteistyössä