Lapsi juorusi isovanhemmille meidän riidelleen pahasti

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
En jaksa millään uskoa että moinen käytös (tuo lapen haukkuminen ja uhkailu, ja varsinkin tuo "odotas kun isä saa tietää niin kyllä riemastuu") on sinun ensimmäinen ja viimeinen kerta. Niin kuin jo aiemmin sanoin niin lapset oppivat hyvin paljon mallioppimalla vanhemmiltaan.

Valitettavasti nyt kävi niin että sait kahdeksanvuotiaalta tyttäreltäsi ansiosi mukaan. :D Ja älä luulekkaan että jää viimeiseksi kerraksi jos tuolla uhkailun ja "nytpähän näki mitä seuraa"-lällättelyn tiellä jatkat.
Sulla on varmaan sitten todella vittumaiset lapset (jos niitä on). Jos mallioppiminen on noin määräävää.

Kyllä tyttö jo näki, ja pyysi multa anteeksikin. Mummolle kävi sanomassa, että isi ja äiti on sopineet jo sen riidan. Minäkin pyysin anteeksi, että suutuin hänelle. Sanoin että koetin vain välttää tätä riitaa mummon kanssa, siksi pyysin ettei siitä puhuttaisi täällä.

Luultavasti oppi jotain. Minä opin myös. Todennäköisesti ei olisi laukonut just tuota, jos en olisi kieltänyt just sitä.

Toivottavasti vanhempanikin oppivat.
 
Blue
[QUOTE="milka";28679710]Tulitko ajatelleeksi että ehkä ap ei hauku päin naamaa? kyllä mullakin on oma hankalasti käyttäytyvä lapsi saanut ajatuksiin ties mitä,mutta ulos ei niitä sanoja ole tullut, kun korkeintaan miehelle viestillä että alkas tulla kotiin jo.

Sä kuvittelet että lapset ei osaa tehä mitään tahallaan.. no uutinen ne osaa ja yllättävän pienenä. Meillä nuorin jäi kii suunnitelmallisesta huijauksesta 2v 8kk iässä(huijasi oikein surullisena että sisko oli varastanut hänen patukan, useamman kerran kysyin ja totisella naamalla sano että juu otti se sen. hetki meni tämä lapsi alkoi hymyilee leveesti ja otti patukkansa esiin selän takaa)

ap oli vihanen ja ärtynyt ja haki vähän rauhottumista palstalta mutta arvaa mitä ajatteliko kukaan teistä sitä että mitä enempi hyökkäätte ap:n kimppuun sitä enempi häntä suututtaa,johtaako se muutokseen yhtään missään? ainakaan parempaan suuntaan.

juu lasta ei pitäs pyytää salailee,eikä lapsen pitäs kuulla puhuttavan erosta,ellei se ole 100%varma. Mutta hyökkäys ei ole se keino millä ihmiset saadaa pois puolustusasemista, itseasiassa hyökkääminen ap:n kimppuun ei muuta mitään,mutta pahentaa ap:n oloa->mikä heijastuu lapseen.

jos salaamisessa on kyse yhdestä ainoasta kerrasta, niin ei se koko lapsen kehitystä kaada.mutta lähtökohtaisesti jos on salattavaa kannattaa toki miettiä miten muuttaa asiaa,niinkuin huomaat niin ap ja hänen miehensä ovat jo hakeneet apua.[/QUOTE]

Multa ei riitä pätkän vertaa sympatiaa äidille joka uhkailee lastaan sekä teoilla että isällään ja haukkuu juoruämmäksi. :) Ap:lla on varmasti kamalan vaikeeta ja voi voi mutta vaikka kuinka haen niin eipä löydy sympatiaa... Tottakai lapset osaavat tehdä asioita suunnitelmallisesti, en ole sanonut etteivätkö osaisi. Mutta jostainhan he mallinkin siihen saavat... :)
 
  • Tykkää
Reactions: ElaineH
Blue
[QUOTE="aapee";28679730]Sulla on varmaan sitten todella vittumaiset lapset (jos niitä on). Jos mallioppiminen on noin määräävää.

Kyllä tyttö jo näki, ja pyysi multa anteeksikin. Mummolle kävi sanomassa, että isi ja äiti on sopineet jo sen riidan. Minäkin pyysin anteeksi, että suutuin hänelle. Sanoin että koetin vain välttää tätä riitaa mummon kanssa, siksi pyysin ettei siitä puhuttaisi täällä.

Luultavasti oppi jotain. Minä opin myös. Todennäköisesti ei olisi laukonut just tuota, jos en olisi kieltänyt just sitä.

Toivottavasti vanhempanikin oppivat.[/QUOTE]

Niinpä niin, vittumainen on toki se ihminen joka kertoo sinulle että lasta ei uhkailla ja avaa sinulle lapsen motiiveja käytökseen jonka on ilmiselvästi oppinut jostain. :)

Hyvä että pyysit anteeksi, ja hyvä että opitte kaikki jotain.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679741]Oletko aapee puoliksi kreikkalainen? Siis äitisi puolelta? Kreikkalaisethan ei osaa käyttäytyä mitenkään järkevästi vaan kaikki on suurta draamaa.[/QUOTE]

En mutta läheltä liippaa. (Kreikkalaiset on muuten ortodokseja.)
 
Blue
[QUOTE="aapee";28679757]Vääryys oli se, kun sukulaisissa sanoin, ettei voi syödä sitruspiirakkaa, kun on allerginen. Olipa todella suuri vääryys, kun estin sen.[/QUOTE]

Luuletko todella (mieti tarkkaan itseksesi, täällä sitä ei tarvitse sanoa) että kyse oli loppujen lopuksi siitä sitruunapiirakasta?
 
What, ootko sä milka ihan tällä kartalla? Se että pieni lapsi alkaa huijaamaan, valehtelemaan ja keksii omia totuuksia on vain osoitus älykkyydestä ja mielikuvituksen kehittymisestä & sen ilmaisusta. Ja kuuluu kehitykseen. Ajan myötä tenavat kyllä oppii kuinka kurjaa huijaaminen on, mutta siinähän koettelevat rajojaan kadonneilla karkeilla. Toivotaan että vanhemmat on askeleen edellä.

Ja ap. sä oot tavattoman itsekäs. Hanki ihan oma aika jollekin terapeutille ja pura sinne noita tuntojas. Tuo ei oo terve malli katkoa siltoja joka puolelta, syyttää tilanteesta kaikkia muita paitsi omaa käytöstään kun asiat menee pieleen. Ja tuo lapsen uhkailu, kuvottavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ElaineH
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679648]Mitä noloa on allergiassa tai riidassa tai erossa?[/QUOTE]

Hänestä ilmeisesti se allergia on nolo. Ja kun kielsin puhumasta siitä, niin koki ilmeisesti että asia on mulle nolo.
 
"hmmm"
Voi kurja. Nyt on mennyt sulla vähn pieleen.

Ensinnäkin lasten kuullen olette riidelleet. Paljon. (niin mekin joskus mutta ei noin että uhkailtaisiin erolla)
Toisekseen uhkasit ja kielsit puhumisen.

Mutta ei kai siinä, ihmisiä me vanhemmatkin olemme. Pyydät vain anteeksi uhkailuja.
 
"hmmm"
No voi teitä. Jos lapsesta tuntuu että et oikein välitä hänestä tai rakasta häntä ja juorusi sen takia. hakee huomiota.

Ja sulla on ollut rankkaa. ja miehelläsi.
Onko esikoinen /ainoa lapsi?
 
"aapee"
Mitä tulee siihen uhkailuun, ettei tulla enää tänne, niin voi olla että se ei ollut kovin tyhjä uhkaus.

En mä tiedä, kuinka usein jaksan maksaa siitä, että joudun varomaan sitä, millainen olen jne. Vanhempani ovat ehkä kerran vuodessa käyneet Suomessa.
 
"aapee"
[QUOTE="hmmm";28679866]No voi teitä. Jos lapsesta tuntuu että et oikein välitä hänestä tai rakasta häntä ja juorusi sen takia. hakee huomiota.

Ja sulla on ollut rankkaa. ja miehelläsi.
Onko esikoinen /ainoa lapsi?[/QUOTE]

En tiedä voiko olla niin, kun olen nyt kumminkin ollut hänen kanssaan kahdestaan lomalla ennen tänne lähtöäkin, ja on pelailtu, uitu, kaikkea kivaa mitä hän haluaa. Varmaan oli vähemmällä keväällä, olen koettanut nyt paikata ja olla läsnä.

Joka päivä sanon, että rakastan häntä, tänäänkin pari kertaa.

Hän tykkää myös isovanhemmistaan ja saa muutenkin paljon huomiota sukulaisilta täällä.

Hän on ainut, kun se toinen ei meinaa onnistua.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28679877]Mitä tulee siihen uhkailuun, ettei tulla enää tänne, niin voi olla että se ei ollut kovin tyhjä uhkaus.

En mä tiedä, kuinka usein jaksan maksaa siitä, että joudun varomaan sitä, millainen olen jne. Vanhempani ovat ehkä kerran vuodessa käyneet Suomessa.[/QUOTE]

Ja kivana äitinä kippaat lapsesi niskaan syyllisyyden siitä, että et itse jaksa omia vanhempiasi.

Miksi toimit noin?
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28679946]Ja kivana äitinä kippaat lapsesi niskaan syyllisyyden siitä, että et itse jaksa omia vanhempiasi.

Miksi toimit noin?[/QUOTE]

Kyllä mä sanoin, että ei se ole hänen vika, että mummo ja äiti riiteli. Jos mennään siihen, että harvennetaan käyntejä, puhun kyllä ettei se ollut hänen vikansa, vaan aikuisten välinen asia,
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28679156]Kerroin kyllä, että mä joudun tuon takia nyt kuuntelemaan paljon jeesuksesta ja mun loma täällä meni pilalle. Kerroin että mummo nyt luulee, että meillä erotaan ja luuleeettä jeesuksesta puhuminen auttaa siinä.[/QUOTE]

Ai, sun loma on tässä tärkein. Sun lapsella on varmasti tosi paha olla. Lapset vaistoaa kodin ja vanhempien välisen suhteen ilmapiirin, vaikka ette olisi hänen kuulleen riidelleen. Jos vielä olette repivästä riidelleet niin vielä pahempi.

Lapsellasi on tarve turvallisiin vanhempiin (jota hänellä ei ole tällä hetkellä) ja tiedän tilanteen takia hän tarvitsee erityisesti turvaa muista aikuisista. Ei ihme, että hän kertoi isovanhemmille. Toivottavasti isovanhemmat osaavat antaa hänelle rakkautta ja turvaa.

Kaikkein pahinta mitä nyt voit lapsellesi on tehdä, on olla vihainen hänelle. Ole hänelle sellainen vanhempi kuin hän ansaitsee ja lopeta itsesi surkutteleminen!
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28680028]Ai, sun loma on tässä tärkein. Sun lapsella on varmasti tosi paha olla. Lapset vaistoaa kodin ja vanhempien välisen suhteen ilmapiirin, vaikka ette olisi hänen kuulleen riidelleen. Jos vielä olette repivästä riidelleet niin vielä pahempi.

Lapsellasi on tarve turvallisiin vanhempiin (jota hänellä ei ole tällä hetkellä) ja tiedän tilanteen takia hän tarvitsee erityisesti turvaa muista aikuisista. Ei ihme, että hän kertoi isovanhemmille. Toivottavasti isovanhemmat osaavat antaa hänelle rakkautta ja turvaa.

Kaikkein pahinta mitä nyt voit lapsellesi on tehdä, on olla vihainen hänelle. Ole hänelle sellainen vanhempi kuin hän ansaitsee ja lopeta itsesi surkutteleminen![/QUOTE]

Meillä ei ole niitä riitoja enää, niitä oli keväällä. Nyt on sovittu jo 1,5 kk sitten.

Hän ei hakenut turvaa, virnuillen kertoi kun halusi kostaa. Ei siis hakenut turvaa.

Tämä on paikka, jossa käydään lomallakin.
 
"hmmm"
Itse säikähdin kun äitini alkoi puhua noita jeesustelu-juttuja, pelotti että on tullut vanhaksi. Ei ollut nuorempana kovin uskonnollinen. Ne jutut tuntuivat rasittavilta mutta enemmän pelotti että lopullisesti en ymmärrä äitiäni enää koskaan ja olemme ihan eri planeetoilta.

Nyt on kulunut aikaa ja nyt lähinnä pelottaa että alan itse jeesustella vanhemmiten. Siis että haen turvaa uskosta.
 
"vieras"
Huh huh. *haukkoo henkeä* Ihmisen täytyy olla todella pahasti sairas jos elämässä ei ole tosiaan muuta kuin vakavilla asioilla provoilu. Älkää uskoko tätä satutätiä enempää.
 

Yhteistyössä