Lähihoitaja koulutuksella keksosia hoitamaan

  • Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
ninniqq
Ok, täytyy sitte njatkaa opintoja vielä muutama vuosi, etä pääsee tekemään sitä, mitä oikeasti haluaa.

Vähän kyllä ihmetyttää, että sinne on niin suuret kriteerit kun ainakin helsingin kaupunkin keksoshoitajat istuivat yöllä kahvilla kun yksi osaston potilas itki vartin huoneessaan, kun olin itse yötä oman tyttäreni kanssa viereisessä huoneessa. Samoin oli silloin palkattu epäpäteviä opiskelijoita hoitajiksi samalle osastolle.
 
sh
Ok, täytyy sitte njatkaa opintoja vielä muutama vuosi, etä pääsee tekemään sitä, mitä oikeasti haluaa.

Vähän kyllä ihmetyttää, että sinne on niin suuret kriteerit kun ainakin helsingin kaupunkin keksoshoitajat istuivat yöllä kahvilla kun yksi osaston potilas itki vartin huoneessaan, kun olin itse yötä oman tyttäreni kanssa viereisessä huoneessa. Samoin oli silloin palkattu epäpäteviä opiskelijoita hoitajiksi samalle osastolle.
No just juu :headwall: Opintojen lisäksi sun täytyy vähän muuttaa myös asennettasi, koska keskosten hoito on oikeasti tosi vaativaa työtä vrt tehohoito. Ei sinne kaikki koulutuksellakaan pääse, vaan kapasitteetiä täytyy olla kanssa...
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
näin
Minä olen ymmärtänyt niin, että yliopistosairaaloissa ei olisi lainkaan lähihoitajia vuodeosastoilla tai ei ainakaan enää palkattaisi. Avustavissa tehtävissä sitten on lähihoitajia poliklinikoilla. Aluesairaaloista tai keskussairaaloista en tiedä.
 
"liinu"
Niin no keskosia ei vaan vähän "hoidella". Sairaanhoitaja pitää olla, että saat ja osaat antaa keskosille menevät lääkkeet, osaat käyttää niitä laitteita, osaat tarkkailla vointia ja tehdä jotain jos vointi menee huonoksi jne.

Lastenhoitajana voi toimia lapsivuodeosastolla, jossa on terveet lapset äitiensä kanssa. Tosin nykyään lapsivuodeosastollekkin toivotaan vain kätilöitä, jotka osaavat hoitaa sekä äidin että vauvan. Äidit ovat ottaneet lastenhoitajan hommat hoitaakseen.
 
"ninni"
No just juu :headwall: Opintojen lisäksi sun täytyy vähän muuttaa myös asennettasi, koska keskosten hoito on oikeasti tosi vaativaa työtä vrt tehohoito. Ei sinne kaikki koulutuksellakaan pääse, vaan kapasitteetiä täytyy olla kanssa...
En todellakan usko. Lääkäri siellä tekee kaikki hoitopäätökset ja hoitaja hoitaa vaipnvaihdot ja syötöt, ellei vanhemmat ole paikalla. Oman tyttäreni vieressä keksoskaapissa oli vauva, joka kaipasi kohtua ja rauhottui vain, kun käsiä pidettiin hänen päällään. Tetty nesteytykset yms. oat sairaanhoitajn tehtäviä, mutta lähihoitajakin varmasti pärjäisi. En oikeasti jaksa uskoa, että se olisi mitään ydin fysiikkaa. Ehkä sinä olet kuitenkin ollut keksososastolla töissä ja tiedät asiat minua paremmin?
 
näin
[QUOTE="liinu";28670356]Lastenhoitajana voi toimia lapsivuodeosastolla, jossa on terveet lapset äitiensä kanssa. Tosin nykyään lapsivuodeosastollekkin toivotaan vain kätilöitä, jotka osaavat hoitaa sekä äidin että vauvan. Äidit ovat ottaneet lastenhoitajan hommat hoitaakseen.[/QUOTE]

Minä luulen ettei palkata enää lastenhoitajiakaan sairaaloihin, niin että jossain vaiheessa koko henkilökunta on semmoista, joka pystyy antamaan lääkkeitä, tekemään öitä ja sijaistamaan toisiaan. Synnytin itse TYKS:ssä 2010 ja siellä ainoa tapaamani lastenhoitaja oli jo 50:n paremmalla puolella. Voi olla etten kaikkia huomannut, mutta veikkaisin että uusia ei otettaisi.
 
"ninni"
[QUOTE="liinu";28670356]Niin no keskosia ei vaan vähän "hoidella". Sairaanhoitaja pitää olla, että saat ja osaat antaa keskosille menevät lääkkeet, osaat käyttää niitä laitteita, osaat tarkkailla vointia ja tehdä jotain jos vointi menee huonoksi jne.

Lastenhoitajana voi toimia lapsivuodeosastolla, jossa on terveet lapset äitiensä kanssa. Tosin nykyään lapsivuodeosastollekkin toivotaan vain kätilöitä, jotka osaavat hoitaa sekä äidin että vauvan. Äidit ovat ottaneet lastenhoitajan hommat hoitaakseen.[/QUOTE]

Eivät kaikki äidit ole jokapäivä vauvojensa luona hoitamassa. Eivät hoitajat keksolassa ole hoitamassa äitiä, vaan vauvaa. Tarbvittaessa kättärillä tilattiin kyllä imetysohjaus, toiselta osastolta.

Olen itse joutunut annostelemaan omille lapsilleni keskotipat, rautalisät ja toiselle vielä nesteenpoistolääkkeetkin. Ja kaikki lääkkeet annettiin joko nenämahaletkulla (kuten osa maidostakin) tai vain suuhu nieltäväksi. Laitteiden käyttökään ei varmasti mitään aivokirurgiaa ole, ja edelleen röntgenit, ultrat ja muut tilataan ihan muilta osastoilta, niihin erikoistuneilta lääkäreiltä. Myös keskosiin erikoistunut lääkäri kiertää osastolla ainakin kerran päivässä kaikkien potilaiden luona.
 
Minulle syntyi juuri kaksoset 2 kk etuajassa. Vauvateholla oli lastenhoitajia muutamia töissä, ovat siis perushoitajia koulutukseltaan. Ihan hyvin pysyivät hoitamaan vauvoja, jotka eivät olleet hengityslaitteessa. Ja ottivat siis omat potilaat, joista olivat vastuussa itsenäisesti.

Eivät tosin varmaan nykyisin palkkaa muita kuin sairaanhoitajia, nämä lastenhoitajat olivat olleet siellä töissä kymmeniä vuosia.
 
"ninni"
Minulle syntyi juuri kaksoset 2 kk etuajassa. Vauvateholla oli lastenhoitajia muutamia töissä, ovat siis perushoitajia koulutukseltaan. Ihan hyvin pysyivät hoitamaan vauvoja, jotka eivät olleet hengityslaitteessa.

Eivät tosin varmaan nykyisin palkkaa muita kuin sairaanhoitajia, nämä lastenhoitajat olivat olleet siellä töissä kymmeniä vuosia.
ja luulisi että taas muutaman vuoden kuluttua on alalle tullut taas uudistuksia. Ei siis auta kuin opiskella muutama vuosi enemmän, vaikka se kahden lapsen kanss onkin raskaampaa.
 
"liinu"
[QUOTE="ninni";28670395]Eivät kaikki äidit ole jokapäivä vauvojensa luona hoitamassa. Eivät hoitajat keksolassa ole hoitamassa äitiä, vaan vauvaa. Tarbvittaessa kättärillä tilattiin kyllä imetysohjaus, toiselta osastolta.

Olen itse joutunut annostelemaan omille lapsilleni keskotipat, rautalisät ja toiselle vielä nesteenpoistolääkkeetkin. Ja kaikki lääkkeet annettiin joko nenämahaletkulla (kuten osa maidostakin) tai vain suuhu nieltäväksi. Laitteiden käyttökään ei varmasti mitään aivokirurgiaa ole, ja edelleen röntgenit, ultrat ja muut tilataan ihan muilta osastoilta, niihin erikoistuneilta lääkäreiltä. Myös keskosiin erikoistunut lääkäri kiertää osastolla ainakin kerran päivässä kaikkien potilaiden luona.[/QUOTE]

Kirjoitin tuossa toisessa kappalleessa lapsivuodeosastosta. Sinne voit lähihoitajana EHKÄ päästä lastenhoitajaksi sijaisuuksia tekemään. Siellä hoidetaan myös äitejä.

Tottakai keskoslapsen äidit joutuvat itse jossain vaiheessa annostelemaan keskostipat ja rautalisät yms. Ihanko itse hoidit myös i.v. lääkkeet, avustit lääkäreitä pienissä toimenpiteissä yms.? Ei se aivokirurgiaa olekkaan, eikä siihen aivokirurgia tarvita. Sairaanhoitajaa sen sijaan tarvitaan. Ihan turhaan vänkäät, et ole pätevä keskososastolle.
 
"vieras"
No just juu :headwall: Opintojen lisäksi sun täytyy vähän muuttaa myös asennettasi, koska keskosten hoito on oikeasti tosi vaativaa työtä vrt tehohoito. Ei sinne kaikki koulutuksellakaan pääse, vaan kapasitteetiä täytyy olla kanssa...
Jep, jep... Kuinka yllättävää, että ap:sta tehtiin se asennevammainen, vaikka ne saikut siellä oli istuneet kahvilla ja antaneet lapsen huutaa... :D

Mutta tuohon, että lähihoitajia ei enää oteta minnekään... Miettikääs vähän itsekin, että onko kaupungeilla varaa pitää pelkässä perushoitotyössäkin ainoastaan sairaanhoitajia? Jos nyt otetaan nämä erityisosaamista vaativat osastot (tehot, keskolat ym.) pois, niin kyllä, kyllä niitä lähihoitajia vaan tarvitaan siihen perushoivatyöhön jatkossakin.
 
"ninni"
[QUOTE="vieras";28670427]Tuolla kielitaidolla ei pääse mihinkään. Otsikon pitäisi mennä näin:

Lähihoitajakoulutuksella keskosia hoitamaan?[/QUOTE]

Onneksi sinä anonyymi et ole arvioimassa osaamistani kolussa tai näytöissäni, muuten olisi voinut kolmosen sijaan tulla jotain iihan muuta :)
 
"liinu"
[QUOTE="vieras";28670429]Miettikääs vähän itsekin, että onko kaupungeilla varaa pitää pelkässä perushoitotyössäkin ainoastaan sairaanhoitajia? Jos nyt otetaan nämä erityisosaamista vaativat osastot (tehot, keskolat ym.) pois, niin kyllä, kyllä niitä lähihoitajia vaan tarvitaan siihen perushoivatyöhön jatkossakin.[/QUOTE]

Tavallaan joo, mutta ei se vaan ole noin yksinkertaista. Ensinnäkin nykyään sairaalassa pidetään aina vaan lyhyemmän aikaa, jos on suht. kunnossa niin pannaan kotiin ja hoivatyön tekevät vanhemmat. Toisaalta taas esim. keskosten kohdalla aina vaan pienemmät selviävät ja ne tarvitsevat todella paljon erikoistuneempaa hoitoa, mihin ei lähihoitajat kykene.

Hoitajia on myös koko ajan vähennetty. Nyt on vähempi hoitajia, mutta sitten kun kaikki on sairaanhoitajia, niin kaikki voi tehdä kaikkea. Paljon yksinkertaisempaa. Lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkkaero on myös naurettavan pieni. Lähihoitajia tarvitaan perusterveydenhuoltoon, sairaalaan niillä ei oikeen ole enää mitään asiaa.

Tässä verrataan nyt siis vastavalmistunutta sairaanhoitajaa ja vastavalmistunutta lähihoitajaa. Tottakai lastenhoitaja, joka on ollut töissä 20 vuotta on todella pätevä ja oppinut työssään jo vaikka mitä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28670371:
Minä luulen ettei palkata enää lastenhoitajiakaan sairaaloihin, niin että jossain vaiheessa koko henkilökunta on semmoista, joka pystyy antamaan lääkkeitä, tekemään öitä ja sijaistamaan toisiaan. Synnytin itse TYKS:ssä 2010 ja siellä ainoa tapaamani lastenhoitaja oli jo 50:n paremmalla puolella. Voi olla etten kaikkia huomannut, mutta veikkaisin että uusia ei otettaisi.
Ei palkata, kun ei niitä lastenhoitajia ole koulutettu enää... 20 vuoteen? Tai jotain. Ne on lähihoitajia. Joitain on vielä, vanhan koulutuksen saaneita.
 
"ninni"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28670371:
Minä luulen ettei palkata enää lastenhoitajiakaan sairaaloihin, niin että jossain vaiheessa koko henkilökunta on semmoista, joka pystyy antamaan lääkkeitä, tekemään öitä ja sijaistamaan toisiaan. Synnytin itse TYKS:ssä 2010 ja siellä ainoa tapaamani lastenhoitaja oli jo 50:n paremmalla puolella. Voi olla etten kaikkia huomannut, mutta veikkaisin että uusia ei otettaisi.
Huomasti varmasti, että aiheena oli keskoset, eikä tavalliset lapsivuodeosastot?
 
ninnni
[QUOTE="vieras";28670463]Ei palkata, kun ei niitä lastenhoitajia ole koulutettu enää... 20 vuoteen? Tai jotain. Ne on lähihoitajia. Joitain on vielä, vanhan koulutuksen saaneita.[/QUOTE]

-93 loppui perushoitajien koulutus sillä nimekkeellä.
 
[QUOTE="ninni";28670417]ja luulisi että taas muutaman vuoden kuluttua on alalle tullut taas uudistuksia. Ei siis auta kuin opiskella muutama vuosi enemmän, vaikka se kahden lapsen kanss onkin raskaampaa.[/QUOTE]
Taisit sekoittaa minut ap:n kanssa?
 

Yhteistyössä