V*ttu kun tämä vauva EI VAAN NUKU.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt"

Vieras
Ikää kokonaiset 2 viikkoa ja äidin pää hajoaa ihan näillä näppäimillä. Nyt on yritetty nukahtaa 4h. Kainalossa sitä tapitellaan silmät teevadin kokoisina :heart: Viime yönä nukuttiin 3h.

Mä en kestä...

Hae apua, jos et jaksa! Vauva ei tahallaan ärsytä ja valvota. Hän tarvitsee hyvää huolenpitoa ja hoitajan kuka on rauhallinen ja lapsen tarpeisiin pian vastaava. Hermojaan ei saa menettää. Tsempiä.

:hug: Nuku aina ku vauva nukkuu. Kokeile e§rilaisia juttuja, esim. nukuttaa vaunuihin, tai meillä oli tällä viimesellä sellanen sitteri jonka sai kokonaan makuuasentoon niin että voilaittaa siihen ihan pienenkin vauvan. Mä toisinaan laitoin vauvan siihen sitteriin, sitterin sohvan viereen ja menin sohvalle torkkumaan samalla keinuttaen sitteriä, yleensä vauvakin siihen jossain vaiheessa nukahti ja nukku muutaman tunnin.

Tässä me tuijotellaan ja silitellään. Hermot ei siis ole sinänsä mennyt. Olen vain ihan älyttömän väsynyt kun en ole nukkunut sitten synnytyksen kuin pari kertaa 3h pätkän. Lyhyempiä kyllä. Voisi olla pahempaakin; tämä ei huuda kipuja. Tietenkään vauva ei ärsytä tahalleen, mutta itseä vain väsyttää...

Tervetuloa vauva-elämään! Se voi olla todella raskasta aluksi. Meidän vauvalla ainakin oli koliikin tapasta ja valvotti yöt ja sen lisäksi unirytmi sekaisin. Muistan kyllä kuinka univelkaa kertyi ja nukuttiin 3h pätkissä. Nukuttiin päivällä ja yöt valvottiin. Helpotti joskus 3 kk ikäisenä. Edelleen pätkäunisen elämää vaikka ikää yksi vuotta.

Mies lenkittää vauvaa päivisin, että saisin silloin unta kuulaan. Nyt olisi sellainen tärinäsitteri/ keinu kova juttu. Tiedän, että tämä nukahtaisi HETI liinaan, mutta en jaksa enää olla pystyssä. Viihtyy kainalossa sinänsä hyvin, muttei nuku. Itse aina torkahtelee ja kun havahtuu huomaa tuijotuksen :heart:

Seurustele vauvan kanssa hetken. Kokeile keinuttaa uneen, kapalointi voi auttaa. Sitteriin ja vaunujakin voi kokeilla työnnellä. Meidän vauva nukahti nopeasti rinnalle, kun masu oli täynnä maitoa.

Noh, nuku. Anna tapittaa, kerta ei huudakkaan. Ei se vauva mee rikki vaikka et nyt seurustele, silmiin katsominen ja silittely vaan aktivoi vauvaa öisin. Öisin ei kannata antaa mitään ylimäärästä huomiota, vaan syöttö ja vaipanvaihto hämärässä.

[QUOTE="vieras";28665528]Seurustele vauvan kanssa hetken. Kokeile keinuttaa uneen, kapalointi voi auttaa. Sitteriin ja vaunujakin voi kokeilla työnnellä. Meidän vauva nukahti nopeasti rinnalle, kun masu oli täynnä maitoa.[/QUOTE]

Ei auta mikään noista :kieh: Syötin just siinä toivossa, että nukahtaisi, mutta ei... Liinassakin herää jos yrittää siirtää.

Mies lenkittää vauvaa päivisin, että saisin silloin unta kuulaan. Nyt olisi sellainen tärinäsitteri/ keinu kova juttu. Tiedän, että tämä nukahtaisi HETI liinaan, mutta en jaksa enää olla pystyssä. Viihtyy kainalossa sinänsä hyvin, muttei nuku. Itse aina torkahtelee ja kun havahtuu huomaa tuijotuksen :heart:

Tosi hyvä, että mies osallistuu vauvanhoitoon ja tukee myös sinua. Muista, että vauva on vauva vain pienen hetken ja se tulee helpommaksi kokoajan kun tämä kasvaa. Joten kauaa tuo vaihe ei kestä ja kun hoidatte häntä hyvin se palkitsee tuhat kertaisesti jatkossa. :)

Noh, nuku. Anna tapittaa, kerta ei huudakkaan. Ei se vauva mee rikki vaikka et nyt seurustele, silmiin katsominen ja silittely vaan aktivoi vauvaa öisin. Öisin ei kannata antaa mitään ylimäärästä huomiota, vaan syöttö ja vaipanvaihto hämärässä.

Mua jotenkin pelottaa nukahtaa kun vauva on noin kiinni. Pelottaa siis, että pyörähdän unissani päälle. Pientä kitinää ja itkua on jos ei ajoittain silittele tai hytkytä.

Tervetuloa vauva-elämään! Se voi olla todella raskasta aluksi. Meidän vauvalla ainakin oli koliikin tapasta ja valvotti yöt ja sen lisäksi unirytmi sekaisin. Muistan kyllä kuinka univelkaa kertyi ja nukuttiin 3h pätkissä. Nukuttiin päivällä ja yöt valvottiin. Helpotti joskus 3 kk ikäisenä. Edelleen pätkäunisen elämää vaikka ikää yksi vuotta.

:O Hui! Kolme kuukautta tätä, töttöröö! Kääk.
Nukun tosiaan päivisinkin, mutta sitä haluaa olla läsnä esikoisenkin elämässä.

Mua jotenkin pelottaa nukahtaa kun vauva on noin kiinni. Pelottaa siis, että pyörähdän unissani päälle. Pientä kitinää ja itkua on jos ei ajoittain silittele tai hytkytä.

Nostat vauvan ylös sun pään kohdalle, itse hivuttaudut alemmas. Vauva ei silloin voi jäädä sun vartalon alle. Ja pieneen kitinään ei tartte hytkytellä, olet kuitenkin vieressä. Toisilla vauvoilla on uni-itkujakin, ne kuuluu nukahtamiseen.

Tai sit pinnis kiinni teidän sänkyyn ja pinnojen välistä pidät kättä vauvan päällä ja silität tarvittaessa.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="vieras";28665566]joo, varmaan hankala tilanne jos ei ole ainokainen. :/ Saatko ulkopuolista hoitoapua mistään..[/QUOTE]

Vastasyntynyt tarvitsee äidin ja isän, ensisijaiset hoitajat. Mutta toki jos hermot alkaa mennä (??) mikä kuulostaa jo tosi huolestuttavalta, kannattaa hakea ammattiapua. Eikä kannata lisää niitä lapsia tehdä.

Onpa osa kommentoijista taas kovin empatiakyvyttömiä. Jokainen väsyy välillä, varsinkin kun esikko haluaa myös osansa huomiosta. Jaksamisia ap:lle! Meillä vauva nukahti, kun itse menin sohvalle puoli-istuvaan asentoon ja vauva masulleen mun masun päälle. Torkahdin siihen itsekin ja herätessä siirsin vauvan omaan sänkyyn.

[QUOTE="vieras";28665571]Vastasyntynyt tarvitsee äidin ja isän, ensisijaiset hoitajat. Mutta toki jos hermot alkaa mennä (??) mikä kuulostaa jo tosi huolestuttavalta, kannattaa hakea ammattiapua. Eikä kannata lisää niitä lapsia tehdä.[/QUOTE]

Tiedän. Tarkoitin lähinnä hoitamaan esikoista, jotta äiti voisi nukkua päivällä.

[QUOTE="vieras";28665589]Sinusta on ok puhua tuolla tavoin vauvasta?[/QUOTE]

Ei ei vauvasta... vaan ihmisestä joka ei pysty käsittämään sitä, ettei kaikille vanhemmille vauvan käyttäytyminen ole itsestään selvyys. Ja sekään ei riitä. Vauva ei välttämättä ole niinkuin ohjekirjoissa (onni minulle niin on lapseni ollut). Joten vanhempi voi väsyä. Joten harvemmin voit etukäteen valmistua siihen mitä on, kun vauva syntyy... Joten ala-arvoisia moiset heitot mielestäni. Ettei lasta pitäisi hankkia, jos sattuu väsymään ja siihen tukea hakemaan.

Ei ei vauvasta... vaan ihmisestä joka ei pysty käsittämään sitä, ettei kaikille vanhemmille vauvan käyttäytyminen ole itsestään selvyys. Ja sekään ei riitä. Vauva ei välttämättä ole niinkuin ohjekirjoissa (onni minulle niin on lapseni ollut). Joten vanhempi voi väsyä. Joten harvemmin voit etukäteen valmistua siihen mitä on, kun vauva syntyy... Joten ala-arvoisia moiset heitot mielestäni. Ettei lasta pitäisi hankkia, jos sattuu väsymään ja siihen tukea hakemaan.

Juu no samaa mieltä, täysin. Tuli vaan tunne noista ap:n jutuista että se kiroaa ja katuu että edes vauvan teki ja tottakai tuli huoli siitä lapsesta jos äiti on noin kireällä.

Eihän vauvoilla edes ole mitään rytmiä tai yötä tuossa iässä! Ei vauvan kuulukaan nukkua sillai kivasti, että laitetaan petiin ilta ysi ja herää aamuysi. Vauva nukkuu syö valvoo nukkuu syö valvoo 1-3h pätkissä!

Vauvalle tulee rytmi vasta 3-6kk iässä. Harva 1-vuotias edes nukkuu yöt läpeensä.

Mulla on 10kk ikäinen vauva. Nukkui 8kk ikään öisin vain tunnin-kahden pätkiä. Nykyään noin 4h kerrallaan öisin.

Sellaisia ne vauvat nyt on. Ihan normaali tavallinen vauva sulla on.

Vähän pöpi nyt olet! Eikö kukaan muistanut mainita vauvan rytmittömyydestä, joka kehittyy vasta puolen vuoden iässä? No jos ei, niin nyt sen sitten kuuulit.

Yhteistyössä