Mahtavaa taas tämä lähdekritiikki. Kyseessä "kiinalaisesta lääketieteestä" kiinnostunut dramaturgi. Mä olen oikeasti huolissaan suomalaisen yliopistokoulutuksen tasosta, jos susta tulee joskus maisteri.
Ei jaksa lukea tekstiä, jonka takana on niin selvä ideologia. Sen verran vilkaisin, että siinä oli kyllä viittauksia tutkimuksiin, mutta on olemassa tutkimuksia ja "tutkimuksia". Kuka tahansa voi tehdä "tutkimuksen" mistä tahansa, mutta se ei vielä tee siitä tieteellistä. Jos ei mennä tarkemmin itse tutkimusmetodeihin ja -menetelmiin, yksi tärkein asia on vertaisarviointi, jota kyseisen kirjoituksen tutkimuksille ei ole tehty. Yksikään kirjoituksen lähteistä ei myöskään ollut lääketieteellinen julkaisu, joka kertoo jo jotain "tutkimusten" tasosta.Lue teksti ensin läpi ja kritisoi vasta sitten. Siinä on monia hyvin järkeviä kohtia, joita on syytä miettiä, jos oikeasti tahtoo asioita pohtia useammasta näkökulmasta.
Ekalla sivulla oli linkki blogiin jossa kirjoitukseen oli vastannut Leafin ja Fazerin edustajat. Kiertävät sen sillä, että lisäaineita ei ole käytetty makeutusaineena, vaan arominvahventeena. Se on ilmoitettu nimellä tai koodilla siellä pakkausselosteessa, mutta koska makeutusaineena on käytetty vain xylitolia, voidaan laillisesti mainostaa noin. Aika kieroaPelottaa kyllä vähän tuo makeutusaineiden syöminen säännöllisesti, mutta silti mieluummin syön niitä, kuin sokerillisia. Jos siis "pakko" jotain on syödä/juoda.
Eikös tuosta Jenkistä vois tehdä valituksen? Jos lukee kerran, että 100% xylitolia?
Toki. Tosin mulle kriittinen silmä ei tarkoita sitä, että kaikki virallisen tahon tieto on väärää vaan sitä, että katson miten tutkimus on tehty ja vertaisarvioitu.Osaatko sinä lukea kriittisellä silmällä esim THL:n julkaisemia juttuja?
No miksi ihmeessä mä kuuntelisin sellaista ihmistä tällaisessa asiassa? Tietysti mä kuuntelen alan asiantuntijoita, jokainen järkevä ihminen tekee niin. Toki kirjoituksessa viitattiin tutkimuksiin, mutta kun ne oli niitä "tutkimuksia". Niitä ei oltu julkaistu tieteellisissä tutkimuksissa eikä vertaisarvioitu. Minäkin voisin tehdä "tutkimusen" siitä, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee kun tytsi kirjoittaa palstalle. Sitten voisin julkaista tulokseni blogissani. Nyt on siis "tieteellisesti" todistettu, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee tytsin ollessa palstalla. Vai onko sittenkään? Siinä on ihan syynsä miksi tieteellinen tutkimusprosessi toimii kuten se toimii.Tämä kertoo jo kaiken. Et ole valmis edes lukemaan sellaisen ihmisen tekstiä, joka ei ole saanut arvoasemaa tieteellisessä maailmassa. Siinä oli viittauksia muihin tutkimuksiin ja erittäin paljon varteenotettavia huomioita ja ajatuksia.
Toki, toki. Pidän kaikkea tätä osana tuota "miten tutkimus on tehty".Ja miten se on tulkittu, mitä asioita poimittu esille, mitä jätetty kertomatta...
Hieno homma.
Sinun mielestäsi todennäköisempi vaihtoehto on että lääketeollisuuskin ajattelee vain ihmisen parasta eikä raha voi mitenkään ohjata sitä mitkä tutkimusaiheet saavat rahoittajansa?aargh.. rokote ja autismi mainittu! Check!
ja tottakai tutkimukset ja niiden rahoittajat... haistan salaliittoteoriaa! CHECK!
en kestä!