Höh, meni sit purkat roskiin. :/

[QUOTE="vieras";28665427]Mahtavaa taas tämä lähdekritiikki. Kyseessä "kiinalaisesta lääketieteestä" kiinnostunut dramaturgi. Mä olen oikeasti huolissaan suomalaisen yliopistokoulutuksen tasosta, jos susta tulee joskus maisteri.[/QUOTE]

Lue teksti ensin läpi ja kritisoi vasta sitten. Siinä on monia hyvin järkeviä kohtia, joita on syytä miettiä, jos oikeasti tahtoo asioita pohtia useammasta näkökulmasta.

"vieras"
A recent published review of all available evidence, including hundreds of studies, concluded:

The studies provide no evidence to support an association between aspartame and cancer in any tissue. The weight of existing evidence is that aspartame is safe at current levels of consumption as a nonnutritive sweetener.

Otettu erittäin hyvästä kirjoituksesta, joka löytyy täältä: http://theness.com/neurologicablog/index.php/aspartame-safety-and-internet-urban-legends/

Ja kyseinen kirjottaja on neurologi, ei dramaturgi.

• Tykkää
Reactions: chrissy
"vieras"
[QUOTE="vieras";28665409]No joku sellanen se oli :D Lastenohjaaja? Nuoriso-ohjaaja?[/QUOTE]

Ei kyllä kovin älykästä kuvaa itsestäsi anna, jos hyökkäät eri tavoin ajattelevaa ihmistä kohtaan pilkkaamalla häntä hänen oletetusta alemman tason koulutuksestaan.
Ei vaadi kuin ihan normaaliälyllä varustetun ihmisen ja hieman elämänkokemusta ymmärtääkseen, ettei korkeastikoulutettu ole automaattisesti älykäs/viisas ja matalasti koulutettu asioista mitään ymmärtämätön typerys.

kfkfkf
Pelottaa kyllä vähän tuo makeutusaineiden syöminen säännöllisesti, mutta silti mieluummin syön niitä, kuin sokerillisia. Jos siis "pakko" jotain on syödä/juoda.

Eikös tuosta Jenkistä vois tehdä valituksen? Jos lukee kerran, että 100% xylitolia?

"vieras"
Lue teksti ensin läpi ja kritisoi vasta sitten. Siinä on monia hyvin järkeviä kohtia, joita on syytä miettiä, jos oikeasti tahtoo asioita pohtia useammasta näkökulmasta.
Ei jaksa lukea tekstiä, jonka takana on niin selvä ideologia. Sen verran vilkaisin, että siinä oli kyllä viittauksia tutkimuksiin, mutta on olemassa tutkimuksia ja "tutkimuksia". Kuka tahansa voi tehdä "tutkimuksen" mistä tahansa, mutta se ei vielä tee siitä tieteellistä. Jos ei mennä tarkemmin itse tutkimusmetodeihin ja -menetelmiin, yksi tärkein asia on vertaisarviointi, jota kyseisen kirjoituksen tutkimuksille ei ole tehty. Yksikään kirjoituksen lähteistä ei myöskään ollut lääketieteellinen julkaisu, joka kertoo jo jotain "tutkimusten" tasosta.

Pelottaa kyllä vähän tuo makeutusaineiden syöminen säännöllisesti, mutta silti mieluummin syön niitä, kuin sokerillisia. Jos siis "pakko" jotain on syödä/juoda.

Eikös tuosta Jenkistä vois tehdä valituksen? Jos lukee kerran, että 100% xylitolia?
Ekalla sivulla oli linkki blogiin jossa kirjoitukseen oli vastannut Leafin ja Fazerin edustajat. Kiertävät sen sillä, että lisäaineita ei ole käytetty makeutusaineena, vaan arominvahventeena. Se on ilmoitettu nimellä tai koodilla siellä pakkausselosteessa, mutta koska makeutusaineena on käytetty vain xylitolia, voidaan laillisesti mainostaa noin. Aika kieroa :)

"vieras"
Multiple reviews, going back to 1985, conclude the same thing. Like all such research, there is noise in the data – but no signal. There is no pattern of evidence to suggest that aspartame causes cancer, autoimmune disease, neurological disease, diabetes, or anything else its critics claim. One Italian researcher has found an increased incidence of cancer in rats exposed to high doses of aspartame, but this is contradicted by numerous other studies -so the weight of the evidence is still negative.

As I have noted before – you have to interpret a literature, not a single study. The results of one lab or one study can be erroneous. When decades have produced hundreds of studies on a question, the cherry pickers will always have a lot to choose from. That is why systematic reviews are necessary, and in this case the reviews are all negative.

Lisää tekstiä samasta kirjoituksesta. Erittäin tärkeä asia, varsinkin tuosta, että yksi tulos ei merkkaa mitään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28665449]Ei kyllä kovin älykästä kuvaa itsestäsi anna, jos hyökkäät eri tavoin ajattelevaa ihmistä kohtaan pilkkaamalla häntä hänen oletetusta alemman tason koulutuksestaan.
Ei vaadi kuin ihan normaaliälyllä varustetun ihmisen ja hieman elämänkokemusta ymmärtääkseen, ettei korkeastikoulutettu ole automaattisesti älykäs/viisas ja matalasti koulutettu asioista mitään ymmärtämätön typerys.[/QUOTE]

Sä olet nyt käsittänyt ihan väärin. Mä en pilkkaa kenenkään koulutusta enkä pidä ketään ymmärtämättömänä typeryksnä. Mä myös tiedän, että tytsi opiskelee yliopistossa. Mun pointti oli se, että jos ei usko tieteelliseen tutkimukseen, kuten tytsi ei tämän ketjun perusteella usko, en pidä yliopistoa tällaiselle ihmiselle sopivana paikkana, koska se tieteellinen tutkimus on vähän kuin koko instituutin pointti.

[QUOTE="vieras";28665427]Mahtavaa taas tämä lähdekritiikki. Kyseessä "kiinalaisesta lääketieteestä" kiinnostunut dramaturgi. Mä olen oikeasti huolissaan suomalaisen yliopistokoulutuksen tasosta, jos susta tulee joskus maisteri.[/QUOTE]

Osaatko sinä lukea kriittisellä silmällä esim THL:n julkaisemia juttuja?

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
[QUOTE="vieras";28665453]Ei jaksa lukea tekstiä, jonka takana on niin selvä ideologia. Sen verran vilkaisin, että siinä oli kyllä viittauksia tutkimuksiin, mutta on olemassa tutkimuksia ja "tutkimuksia". Kuka tahansa voi tehdä "tutkimuksen" mistä tahansa, mutta se ei vielä tee siitä tieteellistä. Jos ei mennä tarkemmin itse tutkimusmetodeihin ja -menetelmiin, yksi tärkein asia on vertaisarviointi, jota kyseisen kirjoituksen tutkimuksille ei ole tehty. Yksikään kirjoituksen lähteistä ei myöskään ollut lääketieteellinen julkaisu, joka kertoo jo jotain "tutkimusten" tasosta.[/QUOTE]

Tämä kertoo jo kaiken. :D Et ole valmis edes lukemaan sellaisen ihmisen tekstiä, joka ei ole saanut arvoasemaa tieteellisessä maailmassa. Siinä oli viittauksia muihin tutkimuksiin ja erittäin paljon varteenotettavia huomioita ja ajatuksia.

[QUOTE="vieras";28665468]Toki. Tosin mulle kriittinen silmä ei tarkoita sitä, että kaikki virallisen tahon tieto on väärää vaan sitä, että katson miten tutkimus on tehty ja vertaisarvioitu.[/QUOTE]

Ja miten se on tulkittu, mitä asioita poimittu esille, mitä jätetty kertomatta...
Hieno homma. :)

"vieras"
Tämä kertoo jo kaiken. :D Et ole valmis edes lukemaan sellaisen ihmisen tekstiä, joka ei ole saanut arvoasemaa tieteellisessä maailmassa. Siinä oli viittauksia muihin tutkimuksiin ja erittäin paljon varteenotettavia huomioita ja ajatuksia.
No miksi ihmeessä mä kuuntelisin sellaista ihmistä tällaisessa asiassa? Tietysti mä kuuntelen alan asiantuntijoita, jokainen järkevä ihminen tekee niin. Toki kirjoituksessa viitattiin tutkimuksiin, mutta kun ne oli niitä "tutkimuksia". Niitä ei oltu julkaistu tieteellisissä tutkimuksissa eikä vertaisarvioitu. Minäkin voisin tehdä "tutkimusen" siitä, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee kun tytsi kirjoittaa palstalle. Sitten voisin julkaista tulokseni blogissani. Nyt on siis "tieteellisesti" todistettu, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee tytsin ollessa palstalla. Vai onko sittenkään? Siinä on ihan syynsä miksi tieteellinen tutkimusprosessi toimii kuten se toimii.

"lissi"
Noniin lapset, sitten on jo aika rauhoittua ja lopettaa vänkääminen.

Lopullinen totuus tulee sitten loppuvuonna, kun Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto saa lopullisesti selvityksensä valmiiksi ja kertovat sitten lopullisen kantansa aspartaamista.

Ja tässä selvityksessä siis otetaan huomioon lukuisia julkaistuja sekä julkaisemattomia tutkimuksia, lukuisia alan asiantuntijoita ja tutkimus tehdään kerralla, kunnolla, lopullisesti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28665482]No miksi ihmeessä mä kuuntelisin sellaista ihmistä tällaisessa asiassa? Tietysti mä kuuntelen alan asiantuntijoita, jokainen järkevä ihminen tekee niin. Toki kirjoituksessa viitattiin tutkimuksiin, mutta kun ne oli niitä "tutkimuksia". Niitä ei oltu julkaistu tieteellisissä tutkimuksissa eikä vertaisarvioitu. Minäkin voisin tehdä "tutkimusen" siitä, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee kun tytsi kirjoittaa palstalle. Sitten voisin julkaista tulokseni blogissani. Nyt on siis "tieteellisesti" todistettu, että palstalaisten vitutuskäyrä nousee tytsin ollessa palstalla. Vai onko sittenkään? Siinä on ihan syynsä miksi tieteellinen tutkimusprosessi toimii kuten se toimii.[/QUOTE]

Mielestäsi on varmaankin mahdoton(ja foliohattumaisen hullu) ajatus että esim. ravitsemussuosituksiin vaikuttaisi vielä tänäkin päivänä elintarvike-ja maatalousbisnes, yksinkertaistettuna raha ja markkinat?
Saatika että raha vaikuttaisi lääketeollisuuteen ja ihmisiä ylilääkittäisiin?
Äärimmillään vietynä nämäkin ajatukset varmasti hulluja ovatkin, mutta eivätkö yllämainitut voi mielestäsi olla mahdollisia?

"vieras"
[QUOTE="lissi";28665510]Noniin lapset, sitten on jo aika rauhoittua ja lopettaa vänkääminen.

Lopullinen totuus tulee sitten loppuvuonna, kun Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto saa lopullisesti selvityksensä valmiiksi ja kertovat sitten lopullisen kantansa aspartaamista.

Ja tässä selvityksessä siis otetaan huomioon lukuisia julkaistuja sekä julkaisemattomia tutkimuksia, lukuisia alan asiantuntijoita ja tutkimus tehdään kerralla, kunnolla, lopullisesti.[/QUOTE]

Ja näiden sanojen saattelemana mä voinkin lopettaa tän vänkäämisen ja lähteä nukkumaan :D Kiitos vänkäämisestä kaikille siihen osallistuneille ja hyvää yötä.

[QUOTE="vieras";28665488]Toki, toki. Pidän kaikkea tätä osana tuota "miten tutkimus on tehty".[/QUOTE]

Paljonko tutkimuksen painoarvoon vaikuttaa taustalla rahoittavat tekijät? Mielenkiintoista on, miten näitä ei lähteistä näe, mutta isolta osin määrittävät tutkimuksen rehellisyyden. Arveluttavaa. Foliohattu päähän ja nukkumaan. Öitä.

"vieras"
aargh.. rokote ja autismi mainittu! Check!

ja tottakai tutkimukset ja niiden rahoittajat... haistan salaliittoteoriaa! CHECK!

en kestä!
Sinun mielestäsi todennäköisempi vaihtoehto on että lääketeollisuuskin ajattelee vain ihmisen parasta eikä raha voi mitenkään ohjata sitä mitkä tutkimusaiheet saavat rahoittajansa?
Tottakai yritykset tahtovat tahkota mahdollisimman paljon rahaa, miksi lääketeollisuus tai elintarviketeollisuus olisi poikkeus?
Melko useiden lääkkeiden käyttöaiheita laajennetaan ihan puhtaasti siinä mielessä, että lääkkeidenmyynnistä saataisiin enemmän voittoa.
Uskon silti että näitä lääkkeitä määräävät lääkäritkin tahtovat pääsääntöisesti hyvää ja uskovat sitä tekevätkin, ovat vaan rattaita isommassa koneistossa.
Puhumattakaan siitä että tottakai on myös tarpeellisia ja hyviä lääkkeitä, jotka ovat auttaneet ihmisiä suuresti.

M32
Jos pitää "hyviä pointteja" sisältävää nettikirjoitusta jotenkin relevanttina vastineena aspartaamin turvallisuuden puolesta esitetylle tutkimusnäytölle, ei ole ihan sisäistänyt, mikä tehtävä tieteellisellä tutkimuksella on, miten se toimii ja miten sen tuloksiin tulee suhtautua.

Yhteistyössä