Höh, meni sit purkat roskiin. :/

"vieras"
Ymmärsinkö oikein, onko tässä ketjussa jonkun mielestä sokeri tasan yhtä epäterveellistä kuin aspartaami? Ihan sama, antaako lapsen/nuoren juoda light-limsaa/light-mehua kuin tavallisia versioita? Mistä ihmeen syystä moni välttää juottamasta lapsilleen erityisesti kevytlimsoja ja jättää raskausaikana aspartaamin pois, jos noissa ei mitään eroa ole?
Kyse ei (omalla kohdallani) ole siitä kumpi on pahempi, sokeri vai aspartaami tms. Vaan siitä kuinka naurettavaa on keuhokota joistain yksittäisistä keinotekoisista makeutusaineista mutta silti juoda limsaa, joka on 100% keinotekoista paskaa. En antaisi lapsen juoda light mehua tai limsaa, mutta enpä anna tavallistakaan enkä juo itsekään. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?

Jokainen, myös sinä, tavoittelet rahallista hyötyä elämässä :)

Fanaattisuus typerässä aiheessa on äärimmäisen ärsyttävää.

Tottakai se mikä on jne on subjektiivista, selitin vain oman motivaationi, se onko sinun näkövinkkelistä taas minun kommentit sellaisia mitkä ärsyttää sinua, on toki ihan sinun oma näkemyksesi ja sinulla oikeus siihen.
Fanaattisesti kirjoittava haukkuu mielestään fanaattisesti kirjoittavaa. Sitähän tää koko ketju taas on :D Ja sun mielestä aihe on ehkä typerä, mun mielestä ei ole, koska mua kiinnostaa jonkin verran se, mitä lapseni (ja jossain määrin myös minä) suuhunsa laittavat. Mutta silti, olet aivan oikeassa, kyse on vain mielipiteistä, koska fakta on, ettei kenelläkään meistä ole kiistatonta faktaa asiasta.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
[QUOTE="vieras";28664277]Kyse ei (omalla kohdallani) ole siitä kumpi on pahempi, sokeri vai aspartaami tms. Vaan siitä kuinka naurettavaa on keuhokota joistain yksittäisistä keinotekoisista makeutusaineista mutta silti juoda limsaa, joka on 100% keinotekoista paskaa. En antaisi lapsen juoda light mehua tai limsaa, mutta enpä anna tavallistakaan enkä juo itsekään. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?[/QUOTE]

Mun mielestä ei ole mitään ristiriitaa siinä, että juo harvoin tavallista limsaa tai karkkia ja vastustaa aspartaamia. Itse join tavislimua ihan liikaa, se on asia erikseen. Sen sijaan tämänhetkisen tiedon perusteella aspartaamia ei mielestäni tarvitsisi myydä lainkaan tai ainakin saisi olla varoitustekstit. Ei tupakkaakaan myydä ilman varoituksia.

Kyllä mielestäni on oikeasti KARMEAA, että joku käyttää päivittäin mahdollisesti light-limsaa, light-mehua, syö aspartaamilla makeutettua jugurttia/purkkaa, käyttää ehkä muutenkin vielä makeutusaineita päivittäin noiden lisäksi ja etenkin jos lapsille syöttää/juottaa vielä noita samoja ja/tai käyttää niitä raskausaikana. Kuka samassa mittakaavassa yleensä sokeria käyttää? Minua ei lasketa. :D Olen siis juonut liikaa sekä kevytlimua että tavallista.

"vieras"
Sinä et syö, monet syö. Kaikessa on hyödyt ja haitat. Ihan kaikessa. Tasapaino niiden välillä pitää löytää jokaisen itsensä. Esim. tätä rokoteasiaa sivuten, pitää tehdä jokaisen se päätös omalla kohdallaan mikä on omasta näkökulmasta pienin riski ottaa. Siitäkin on monenlaista näkökulmaa ja erilaisia todisteita puolesta ja vastaan.
:headwall: Siis väitätkö sä nyt, että rokotteiden ja autismin yhteydestä on todisteita vai puhutko vain rokotteiden haitoista ylipäätänsä?

"vieras"
Kyllä mielestäni on oikeasti KARMEAA, että joku käyttää päivittäin mahdollisesti light-limsaa, light-mehua, syö aspartaamilla makeutettua jugurttia/purkkaa, käyttää ehkä muutenkin vielä makeutusaineita päivittäin noiden lisäksi ja etenkin jos lapsille syöttää/juottaa vielä noita samoja ja/tai käyttää niitä raskausaikana. Kuka samassa mittakaavassa yleensä sokeria käyttää? Minua ei lasketa. :D Olen siis juonut liikaa sekä kevytlimua että tavallista.
On varmaan elämä aika vaikeaa, jos toisten ihmisten valinnat noin karmealta tuntuu.

[QUOTE="vieras";28664335]:headwall: Siis väitätkö sä nyt, että rokotteiden ja autismin yhteydestä on todisteita vai puhutko vain rokotteiden haitoista ylipäätänsä?[/QUOTE]

En mä väitä mitään. Mä sanon että on tutkimuksia puolesta ja vastaan siitä onko rokotteiden ja autismin välillä yhteyttä, ja myös rokotteiden muiden haittojen esiintyvyydestä ja yleisyydestä, ja jokainen päättää tällaiset asiat sen mukaan minkä kokee pienimmäksi riskiksi ottaa.

Fanaattisesti kirjoittava haukkuu mielestään fanaattisesti kirjoittavaa. Sitähän tää koko ketju taas on :D Ja sun mielestä aihe on ehkä typerä, mun mielestä ei ole, koska mua kiinnostaa jonkin verran se, mitä lapseni (ja jossain määrin myös minä) suuhunsa laittavat. Mutta silti, olet aivan oikeassa, kyse on vain mielipiteistä, koska fakta on, ettei kenelläkään meistä ole kiistatonta faktaa asiasta.
Vääntele vaan sen minkä kerkeät :D

Itse aihe ei ole typerä, vaan itse AP:n kanta on. Teatraalinen "purkat roskiin" kun siinä on sitä kauheaa myrkkyä joka on "todistetusti" sitä tätä ja tuota. Kun ainuttakaan oikeaa konkreettista todistetta ei ole elintarvike käytössä olevasta aspartaamista ja sen niistä "tappavista" ilmeisen varmoista vaikutuksista.

Sinä päivänä kun osoitetaan selkeä yhteys kuolemalla ja aspartaamilla joka on saatu elintarvikkeista kohtuukäytöllä. Voin alkaa tekemään asiasta ihan saakelin isoa numeroa.

Varmasti ei ole mitenkään hyvästä minkään aineen liiallinen käyttö. Veteenkin kuolee kun tarpeeksi nopeasti sitä paljon nauttii.

[QUOTE="vieras";28664335]:headwall: Siis väitätkö sä nyt, että rokotteiden ja autismin yhteydestä on todisteita vai puhutko vain rokotteiden haitoista ylipäätänsä?[/QUOTE]

Mpr-rokotteeseen ainakin on yhdistetty autismi. Tosin itse luin vähän aikaa sitten tutkimuksesta, jossa tämä kumottiin. Uskon, että rokotteisiin tulee suhtautua kriittisesti eikä kyseenalaistamatta ottaa kaikkia, mutta en kyllä kannata rokottamattomuuttakaan, esim. jäykkäkouristus-rokote on mielestäni tärkeä.

Itse aihe ei ole typerä, vaan itse AP:n kanta on. Teatraalinen "purkat roskiin" kun siinä on sitä kauheaa myrkkyä joka on "todistetusti" sitä tätä ja tuota. Kun ainuttakaan oikeaa konkreettista todistetta ei ole elintarvike käytössä olevasta aspartaamista ja sen niistä "tappavista" ilmeisen varmoista vaikutuksista.

Sinä päivänä kun osoitetaan selkeä yhteys kuolemalla ja aspartaamilla joka on saatu elintarvikkeista kohtuukäytöllä. Voin alkaa tekemään asiasta ihan saakelin isoa numeroa.

Varmasti ei ole mitenkään hyvästä minkään aineen liiallinen käyttö. Veteenkin kuolee kun tarpeeksi nopeasti sitä paljon nauttii.

Sinustako olisi väkisin pitänyt syödä ne purkat vaikka ajatuskin inhottaa? Miksei saisi välttää aspartaamia täysin vaikka se vaan _saattaisi_ olla tosi haitallista. Tuskin se on tarpeellistakaan?

"vieras"
Sen takia on mun mielestä KARMEAA, että juuri sinä moralisoit ihmisiä heidän valinnoistaan. Varsinkin jos he valitsevat syödä xylitol-purkkaa, jonka ei ole todettu olevan haitallista kohtuukäytössä. Nih. Mitä sinä et ymmärrä? Sokrulimu sumentanu sun aivot totaalisesti?

No näytäs mulle ensimmäisenä ihminen joka selviää tästä elämästä hengissä, heh heh. Mitä se sua kaivaa jos joku suhtautuu fanaattisesti asiaan ja heittää purkat mäkeen koska on päättänyt ettei jotain tiettyä ainetta halua tietoisesti syödä? Nyt heitän tosi klassisen vittumaisen; ei näihin keskusteluihin ole pakko osallistua.

Mä veikkaan että sä voit ihan minkä tahansa täysin epäterveelliseksi asian perustella kohtuukäytettynä ei-tappavaksi. Se, onko aspartaami sellaisenaan "kohtuu"käytettynä letaalia, ei varmasti ole ongelma, vaan se, paljonko terveyshaittoja sillä saattaa olla, koska siitä vaan on todella paljon kiistanalaista ja ristiriitaista tietoa. Että ei sun tartte siitä alkaa vauhkoamaan, eikä tartte ymmärtää toisten vauhkoamista, mutta kun sä et itsekään voi satavarmaksi tietää että homma on täysin turvallista, annat kyllä itsestäsikin vähän pöljän kuvan omalla vauhkoamisellasi. Anteeksi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
Sinustako olisi väkisin pitänyt syödä ne purkat vaikka ajatuskin inhottaa? Miksei saisi välttää aspartaamia täysin vaikka se vaan _saattaisi_ olla tosi haitallista. Tuskin se on tarpeellistakaan?
Ei tietenkään. Palstalle tekemään suurin elkein aloitus asiasta ja sitten sivutolkulla tappelemaan ihmisiä vastaan esittämällä läjä väitöksiä mille ei ole oikeita todisteita.

Aspartaami on nykyään sellainen samanlainen asia kuten nämä rokotteet mistä puhuttu tässäkin ketjussa. Yleinen "totuus" että se joka haksahtaa sellaiseen menettää henkensä nopeammin kuin tasoristeykseen sammuva.

[QUOTE="vieras";28664381]Sen takia on mun mielestä KARMEAA, että juuri sinä moralisoit ihmisiä heidän valinnoistaan. Varsinkin jos he valitsevat syödä xylitol-purkkaa, jonka ei ole todettu olevan haitallista kohtuukäytössä. Nih. Mitä sinä et ymmärrä? Sokrulimu sumentanu sun aivot totaalisesti?[/QUOTE]

Kuka on moralisoinut? Sanoin, että se on KARMEAA. Yhtä lailla oli karmeaa sekin, että minä joskus niitä kevytlimuja join. :) On vielä karmeampaa, jos joku kaikki kritiikit kuulleenakin yhä jatkaa esim. aspartaamin syöttämistä lapsilleen. Xylitol-purkkaa, jonka piti olla xylitolia eikä aspartaamia. On myös purkkaa, jossa aspartaamia ei ole. Sitä voi turvallisesti käyttää.

Yhteistyössä