Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28661482]Juu, totta, mutta tarkoitankin sitä, että ei kaikille Ruotsinopetus ole pakkoa, ihan yhtä hyvin voi kokea jokun muun asian itselleen turhana, ja silti sitä opiskelee.[/QUOTE]

Ruotsi ei saisi olla kenellekään pakko. On jo kansantaloudellisesti täysin käsittämätöntä miksi kaikkien pitää uhrata korvaamatonta aikaansa ruotsin opiskeluun, kielen jota useimmat eivät kuitenkaan tarvitse, pakkoruotsiin käytetyn ajan voisi käyttää paremminkin.

"poikia3"
[QUOTE="Iki-ihana";28660473]Suomenruotsi on konservatiivisempaa kuin Ruotsissa puhuttava ruotsi, mikä on ihan normaalia kielelle joka tavallaan on "erossa" siitä alueesta jossa kieltä pääasiassa puhutaan. Suomenruotsalaisissa murteissa on säilynyt paljon sellaisia sanoja ja piirteitä, joita on ollut myös lahden toisella puolella satoja vuosia sitten. Eli tavallaan voisi sanoa, että suomenruotsi on alkuperäisempää ruotsia, kuin Ruotsissa puhuttava. Kielet kehittyvät...[/QUOTE]

Lisään vielä tähän, että koska suomenruotsi on sitä alkuperäisempää ruotsia, sitä kieltä ymmärretään läpi ruotsin, ja sillä kielellä tulee toimeen myös Norjassa ja Tanskassa. Tanskassa on pitänyt pyytää joskus kielen puhujaa hidastamaan, mutta ei ole tarvinnut vaihtaa englantiin. Suomenruotsia ymmärretään siis muissa pohjoismaissa oikein hyvin, ja koko meidän perheemme ymmärtään erinomaisesti Ruotsissa puhuttavaa kieltä, jopa pakkoruotsia opiskellut 16-vuotias, samoin perheen suomenruotsia äidinkielenään puhuvat pojat ja mieheni ja minä.

Jos kaikki naurettavalta kuulostava pitäisi lopettaa, niin sitten Rollolainen voisi hiljetä. Tässä keskustelussa esitetyt mielipiteet ovat niin naurettavia. Se, että väitetään että joku kieli kuulostaa naurettavalta, kun se ei ole oikeaa ruotsia on suorastaan sivistymättömyyden huippu. Mitähän kieltä se Rollolainen mahtaa kirjoittaa, ei ainakaan suomea. Silti suurin osa meistä edes yrittää ymmärtää sitä tekstiä, naurettavalta se myös näyttää, eikä takuulla ole oikeaa suomea.

Minulle on ollut paljon hyötyä pakkoruotsista, olen käyttänyt sitä työelämässä ja myös vapaa-ajalla. Muista opiskelemista kielistä englantia olen tarvinnut töissä. Venäjää olen käyttänyt 90-luvulla kenkiä myydessäni. Paidassani ei ole ollut minkäänlaista lippua osaamistani kielistä, mutta kumma juttu kuinka tieto siitä, että jossain liikkeessä puhutaan jotain kieltä kiersi. Ranskaa en ole tarvinnut työelämässäni koskaan.

Yläasteensa päättävät eivät todellakaan vielä tiedä, mitä kieltä he tulevat tarvitsemaan. Minäkin olisin hyötynyt pitkän matikan opinnoista, kun ammattini onkin ihan jotain muuta, mistä haaveilin. Nyt haluaisin opiskella tilastotieteitä, mutta pitäisi aloittaa siitä pitkästä matikasta.

"poikia3"
Tietenkin tarvitsee, työpaikka määrittelee itse kielivaatimuksensa joiden mukaan työntekijät palkataan.
Voi kuule, Suomessa on jo tänä päivänä työpaikkoja joissa ei tarvitse osata suomea. Näitä työpaikkoja on paljon, esim. kansainvälisissä työpaikoissa virallinen kieli voi olla englanti. On yrityksiä, jossa sisäisenä kielenä käytetään tänäkin päivänä ruotsia. Eli ihan samoin kuin tällä hetkellä ei ole pakko osata ruotsia kuin tietyissä työpaikoissa. Suomen osaaminen suomessa ei ole pakollista.

Kun pakkosuomi poistuu pakkoruotsin ohessa. Mitähän mahtavat valita ne ulkomaalaiset, joilla ei ole kielen opiskelupakkoa!

• Tykkää
Reactions: Namppis88
[QUOTE="poikia3";28661540]Voi kuule, Suomessa on jo tänä päivänä työpaikkoja joissa ei tarvitse osata suomea. Näitä työpaikkoja on paljon, esim. kansainvälisissä työpaikoissa virallinen kieli voi olla englanti. On yrityksiä, jossa sisäisenä kielenä käytetään tänäkin päivänä ruotsia. Eli ihan samoin kuin tällä hetkellä ei ole pakko osata ruotsia kuin tietyissä työpaikoissa. Suomen osaaminen suomessa ei ole pakollista.

Kun pakkosuomi poistuu pakkoruotsin ohessa. Mitähän mahtavat valita ne ulkomaalaiset, joilla ei ole kielen opiskelupakkoa![/QUOTE]

Pakkosuomi ei poistu koskaan, ja kaupan kassa ei ole kansainvälinen huippuvirka :D

"vieras"
[QUOTE="Iki-ihana";28660433]Suomen ruotsi ei ole "oikeaa ruotsia" ihan samalla lailla, kuin joku rovaniemeläisten mongerrus ei ole oikeaa suomen kieltä.[/QUOTE]

Tuon saat kyllä ottaa takaisin, ap ei ole rovaniemeläinen alkujaan. Loukkaannuin omien rovaniemeläisjuurieni takia :D

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28661517]
Yläasteensa päättävät eivät todellakaan vielä tiedä, mitä kieltä he tulevat tarvitsemaan. Minäkin olisin hyötynyt pitkän matikan opinnoista, kun ammattini onkin ihan jotain muuta, mistä haaveilin. Nyt haluaisin opiskella tilastotieteitä, mutta pitäisi aloittaa siitä pitkästä matikasta.[/QUOTE]

Pakkoruotsia kannattavat tuntuvat tietävän mitä vierasta kieltä kaikki suomalaiset tarvitsevat...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28662076]Mikä siinä on niin kamalaa jos ruotsin sijaan opiskellaan ranskaa, espanjaa, italiaa, venäjää, viroa, ihan mitä tahansa? Eikö se ole hienoa jos suomalaisilla on kansana mahdollisimman monipuolinen kielitaito?[/QUOTE]

Mikä estää opiskelemasta yllä mainitsemiasi kieli ruotsin ohella?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28662076]Mikä siinä on niin kamalaa jos ruotsin sijaan opiskellaan ranskaa, espanjaa, italiaa, venäjää, viroa, ihan mitä tahansa? Eikö se ole hienoa jos suomalaisilla on kansana mahdollisimman monipuolinen kielitaito?[/QUOTE]

Monesti ne, jotka vastustavat "pakkoruotsia", eivät ole kovin lahjakkaita muissakaan kielissä.

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28661628:
Pakkosuomi ei poistu koskaan, ja kaupan kassa ei ole kansainvälinen huippuvirka :D
En usko, että ruotsinkieliset koulut Suomesta häviävät. Jos toisen kotimaisen kielen opiskelu ei ole pakollista, ei ole silloin suomenkaan opiskelu pakollista.

Ja ne ruotsia osaavat lapset hakevat kaupan kassalle paikkakunnalle, jossa ei tarvitse osata suomea. Jos siis kaupan kassalle haluavat.

Omat kaksikieliset lapseni eivät todennäköisesti opiskelisi suomea koulussa. Mitä haaskausta, kun osaavat kuitenkin suomea. Tilalle mahtuisi vaikka mitä kieliä, joiden opiskelusta olisi heille paljon enemmän hyötyä.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";28662118]Aika hassu väite. Itse opiskelin lukiossa ruotsin ohella kolmea muuta kieltä ja tietty äidinkieltä. Hyvin riitti aika. :)[/QUOTE]

Niin on minunkin lukioon mahtunut ruotsin, englannin, ranskan ja venäjän opinnot. Viides kieli ei enää mahtunut - venäjän takia. Tunnit olisivat olleet samaan aikaan. Nykyään varmaan opintoja venyttämällä mahtuisivat. 80-luvulla opiskelusysteemi oli vain toinen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28662118]Aika hassu väite. Itse opiskelin lukiossa ruotsin ohella kolmea muuta kieltä ja tietty äidinkieltä. Hyvin riitti aika. :)[/QUOTE]

Niin ja jos et olisi opiskellut ruotsia olisit voinut opiskella sen sijaan jotain hyödyllistä kieltä.

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28662140]En usko, että ruotsinkieliset koulut Suomesta häviävät. Jos toisen kotimaisen kielen opiskelu ei ole pakollista, ei ole silloin suomenkaan opiskelu pakollista.

Ja ne ruotsia osaavat lapset hakevat kaupan kassalle paikkakunnalle, jossa ei tarvitse osata suomea. Jos siis kaupan kassalle haluavat.

Omat kaksikieliset lapseni eivät todennäköisesti opiskelisi suomea koulussa. Mitä haaskausta, kun osaavat kuitenkin suomea. Tilalle mahtuisi vaikka mitä kieliä, joiden opiskelusta olisi heille paljon enemmän hyötyä.[/QUOTE]

Kerro mikä kieli on Suomessa suomea tärkeämpi?

"poikia3"
[QUOTE="vieras";28661722]Tuon saat kyllä ottaa takaisin, ap ei ole rovaniemeläinen alkujaan. Loukkaannuin omien rovaniemeläisjuurieni takia :D[/QUOTE]

Ap:n kriteereillä ainoastaan kirjakielinen suomi on oikeaa suomea. Kaikki muu on jotakin muuta.

"vieras"
Ketjua en jaksanut lukea kun sivulle kolme... Kuitenkin. Mun mieheni on suomenruotsalainen. Hänen serkkunsa asuvat Ahvenanmaalla, eivätkä osaa sanaakaan suomea. Ahvenanmaallahan ei ole pakollista opiskella suomea yhden yhtä kurssia koko kouluaikana. Itse olen töissä TYKS:ssä ja siellä kyllä on ainakin viikottain potilaita, jotka eivät oikeastikaan osaa suomea. Juurikin Ahvenanmaalta tai muualta kauempaa saaristosta tulevat ovat välillä täysin ruotsinkielisiä. Itse en olisi ainakaan töihin päässyt, mikäli en olisi lainkaan ruotsia osannut. Ruotsinkieli on vahvistunut huimasti viime vuosina, kun olen mieheni kanssa ollut.

[QUOTE="poikia3";28661540]Voi kuule, Suomessa on jo tänä päivänä työpaikkoja joissa ei tarvitse osata suomea. Näitä työpaikkoja on paljon, esim. kansainvälisissä työpaikoissa virallinen kieli voi olla englanti. On yrityksiä, jossa sisäisenä kielenä käytetään tänäkin päivänä ruotsia. Eli ihan samoin kuin tällä hetkellä ei ole pakko osata ruotsia kuin tietyissä työpaikoissa. Suomen osaaminen suomessa ei ole pakollista.

Kun pakkosuomi poistuu pakkoruotsin ohessa. Mitähän mahtavat valita ne ulkomaalaiset, joilla ei ole kielen opiskelupakkoa![/QUOTE]

Kirjoitinkin että työpaikka määrittelee itse kielet mitä työntekijän tulee osata. Namppis88 kirjoitti ettei kassan tarvitsisi opiskella suomea jos suomen kielen opiskelu ei olisi ruotsinkielisille pakollista.

Aivan varmasti ruotsinkielisen kassatyöntekijän tarvitsee opiskella suomea jos haaveilee työskentelevänsä kassalla muualla kuin ruotsinkielisessä Suomessa. Käytännössä siis kaikkialla muualla kuin Ahvenanmaalla tai Manner-Suomen muutamissa yksikielisesti ruotsinkielisissä kunnissa.

Yhteistyössä