kokemuksia 3-vuorotyöstä, miten perhe jaksaa etenkin mies?

• Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti
"apuva"
Mulle on tarjottu 3-vuorotyötä. siis hoitotyötä.
Mies viel vähän aikaa sairaslomalla, sit alkaa etsimään päivätyötä.
Meillä lapset 9,8 ja 4 v.
Mietin kuinka mies jaksaa sit loppujen lopuksi olla kotona se päävastuulainen??? Itse sanoi et ota vaan työ vastaan.
Mitenköhän mä jaksan? olen aina tehny vaan päivävuoroa..
vaikea tilanne, jääköhän sitä edes käteen niin paljon rahaa enemmän et kannattaa ottaa työ vastaan? Paljon yökorvaus on?

kokemuksia kiitos?

"Vieras"
Hupaisaa kerrassaan! Nyt mietitään kuinka se mies nyt jaksaa siellä kotona jos vaimo sattuu saamaan 3-vuorotöitä.
Kuinka usein mietitään, kuinka vaimo jaksaa miehen 3-vuorotöitä ;)

Saraldo
Teillä on niin isot lapset, että tuskin miehelle tulee minkäänlaisia vaikeuksia. Jos osaa laittaa lapsille ruokaa ja iltapalaa ja saa ne nukkumaan, niin ei ongelmia. Kun mä tein hoitoalalla kolmivuorotyötä, sain nettona 200-400€ enemmän kuin nyt, kun teen pelkkää päivävuoroa.

"apuva"
no siis kun meillä ei mies ole ollu kuin 2 vuorotyössä ja mul itsellä ei ole kokemusta kuin päivätyöstä niin kyllä tässä hieman mietityttää jaksaako sitä vaiei. En mä halua et meidän perhe ei jaksa jos tulot nousee vaan 200 e kuussa.

mulla on työmatkaa kuitenkin 45 min suunta etei ihan työpaikka ole tuos vieressä. (olen hidas ajaja, siksi matka kestää noin kauan)

"..."
Mä teen 2-vuorotyötä. Siis päivävuoroa (12h) sekä yövuoroa (14-15h)

Hyvin jaksaa. Toki hankalia on nukkumapäivät, vaikka mies on lasten kans niin ne pukkaa tulla vähän väliä herättämään...

"apuva"
Teillä on niin isot lapset, että tuskin miehelle tulee minkäänlaisia vaikeuksia. Jos osaa laittaa lapsille ruokaa ja iltapalaa ja saa ne nukkumaan, niin ei ongelmia. Kun mä tein hoitoalalla kolmivuorotyötä, sain nettona 200-400€ enemmän kuin nyt, kun teen pelkkää päivävuoroa.
eli tuol summalla vois jo harkita, itse mietin et yötyön tekeminen ei paljon innosta saati iltojen teko jos tulot nousee vaan maksimissaan 200 e.

ajattelin vaan et voi olla rankkaa kun on aamuja,iltoja ja öitä sekaisin...

Petronelliina
Meillä aina ollut sellainen tilanne, että miehellä 3-vuorotyö ja mulla liukumalla oleva päivätyö vapailla viikonlopuilla.

Lapsi meni hoitoon alle vuoden iässä, kun siinä vaiheessa minä olin määräaikainen ja töitä tehdään silloin kun niitä on tarjolla. Miehellä on ns. pitkä kiero töissä eli neljä aamua - vapaa - neljä iltaa - vapaa - neljä yötä ja kuusi päivää vapaata.

Tämän ansiosta hoitopäiviä on tullut n.12-15kpl/kk, kun isä on välivapaat ja pitkän vapaan lapsen kanssa kotona. Ja osa noistakin hoitopäivistä on alle viisi tuntisia, jos mies on menossa iltavuoroon ja vie lapsen hoitoon vasta aamupäivästä ennen ruokailua ja päiväunia.

Rankkaa tässä on se, että aamuvuoroilla ja yövuoroilla toinen horrostaa puoliunessa oikeastaan koko sen ajan, kun minä tulen töistä neljän aikaan kotiin; on herännyt niin aikaisin (klo.4:30 ja hakenut kahdeksaksi viedyn lapsen tarhasta kahden aikaan iltapäivällä) tai tullut aamu kuudelta nukkumaan ja hakenut lapsen kahden aikaan ja kohta lähdössä yöksi töihin. Iltavuoroilla taas olen lapsen kanssa koko illan kahdestaan.

Kuuden päivän pitkällä vapaalla ensimmäinen päivä menee aamukuudelta kotiin tultua nukkumiseen, mutta seuraavat viisi päivää mies onkin sitten kotona.

Riippuu vähän työvuoroistasi ja kierrosta, miten tuon rankkuuden katsoo.

Itse olen sitä mieltä, että minä tässä helpommalla pääsen; minulla on säännöllinen vuorokausirytmi, aina vapaat viikonloput ja juhlapyhät ja ei tarvitse hyppyyttää vuorokausirytmiä laidasta laitaan ja pitkien vapaiden vuoksi se on mies, jolla on enemmän kahdenkeskisiä päiviä lapsen kanssa kotona ja aikaa samalla hoitaa kotihommia.

"mie vaan"
Mulla on oma kokemus äidistä joka teki vuorotyötä kun olin lapsi. Isän oli pakko ottaa vastuuta lapsista ja kodista, hyvä asia kaikkien kannalta ja varmasti osittain lähensi meitä lapsia ja isää.

sh
Takana vuosia kolmea vuoroa. Hyvin raskasta ja kuormittavaa itselle ja perheelle. Ei normaalia perhearkea, ei säännöllisiä harrastuksia. Meillä oli hyvin paljon iltoja, jolloin koko arki kaatui käytännössä yhden vanhemman niskaan, joka hänkään ei voinut harrastaa mitään. Nyt teen päivätyötä, tienaan n 300 vähemmän kuussa, enkä ikinä palaa vuorotyöhön!

"vieras"
Lapsen etua ajatellen, parasta olisi jos kummatkin vanhemmat tekee vuorotöitä. Meillä lapsilla vain muutama hoitopäivä kuukaudessa. Sitä paitsi monella alalla on pakko suostua vuorotyöhön tai sitten on mietittävä alan vaihtoa.

sh
[QUOTE="vieras";28652459]Lapsen etua ajatellen, parasta olisi jos kummatkin vanhemmat tekee vuorotöitä. Meillä lapsilla vain muutama hoitopäivä kuukaudessa. Sitä paitsi monella alalla on pakko suostua vuorotyöhön tai sitten on mietittävä alan vaihtoa.[/QUOTE]

Pienillä lapsilla totta, mut kouluikäisiä ei juuri näe. Arkivapailla ne on koulussa, iltavuoropäivinä ei näe ollenkaan ja viikonloppuisin, kun vois jotain tehdä yhdessä, niin vanhempi menee töihin.

"vieras"
Teen 3-vuorotyötä sairaalassa ja tykkään. En vaihtaisi päivävuoroon. Yöt ei ole ongelma ja tykkään iltavuoroista. Aamut on ne kamalimmat. Tykkään siitä, että välillä tulee 3-4 päivän vapaita ja viikonlopputyöt ovat mieluisia, kun osastolla on rauhallisempaa yleensä.

Mies on työttömänä ja mies on hoitanut lapsia paljon viimeisten 5 vuoden aikana. Lapsia kolme 7-12 vuotiaat.

"apuva"
eli taidan ottaa työn vastaan, ainakin kokeilla. mies lupasi hoitaa osuutensa ja sovittiin, että mäsit teen sen minkä jaksan ja vapaapäivinä sit tehdään porukalla kodin rästihommat :)

vaihtelua tunnun kaipaavan työhöni niin aina kannattaa kokeilla uutta.

"Vierailija"
Huonoati jaksoi ies, perhe ja etenkin miä. Vuosia 3-vuorotyötä takana ja nyt vuoden alusta asti olen tehnyt päivätyötä ja voi kunka ihanaa tämä "normaali"päivärytmi onkaan!
Hyvänä listana (3viikkoa) saattoi lisiä tulla 500€ mutta silloin tein paljon öitä 6-8 sekä vähintään 2 täyttä viikonloppua, sekä iltoja. Ilta- ja lauantailisät on olemattomia, sunnuntaista ja öistä saa jonkinmoisen korvauksen, mutta ei niin suurta että enää palaisin kolmivuorotyöhön.
Itse sanoisin, että älä ota työtä vastaan. Jos otat työn vastaan niin olethan varautunut siihen ettet näe koululaisia monenakaan päivänä viikosta? Ja hoitoalalla on hyvin yleinen käytäntö, että iltavuoron jälkeen on aamuvuoro jolloin saa lapsille kertoa olevansa poissa kotoa sen pari päivää.
En voi suositella pienten lasten äidille 3-vuorotyötä, toki toiset tykkäävät (onneksi, muuten loppuisi työntekijät :))

"Lähihoitaja"
Onko teistä toi 200-400 tarpeeksi lisää 3-vuorotyöstä että vaihtaisitte? Miä en. Sais tulla 4000/kk lisää niin hukkaisin iltoja/öitä/viikonloppuja työmalla :D
Lähihoitajana pienellä paikkakunnalla ei ole varaa paljon valita missä tekee töitä ja minkälaisissa työvuoroissa. Se työpaikka otetaan vastaan mikä onnistutaan saamaan. Itse olen tyytyväinen, että töitä on ollut töitä viime vuoden joulukuusta asti kun olen valmistunut. Vakipaikkaa ei toki ole, mutta pidempi sijaisuus ja 3-vuorotyötä teen. Suuri taloudellinen muutos verrattuna opiskelevan yh:n tuloihin.

"vieras"
Mutta jos tekee viikonloppuja ja öitä, sitten on vastaavasti viikolla vapaata. Helpottaa asioiden hoitoa ja näkeehän niitä lapsia silloin. Lisäksi aika monella työpaikalla pystyy nykyään toivomaan vuorojaan, voi esim. toivoa ettei olisi noita ilta-aamu vuoroja.

Kannattaa kokeilla, sittenhän sen tietää miten onnistuu.

sh
Hyvin jaksaa. Tai joo, oli se rankkaa kun tein normaalia kolmivuoroa, lähinnä ne ilta-aamut. Nyt ei enää ole, teen ergonimista listaa eli aamut-illat-yöt mallilla. Eniten tosin yövuoroja. Yölisä on 40%, ei minusta järin paljon. Teen 90h/3vkoa, saan huomattavasti enemmän käteen mitä päivätyöstä täydellä työajalla.Muu ei rassaa, mutta se, että vain yksi kolmesta vlopusta on vapaana... Ja minä kun teen paljon öitä niin monesti osuu yövuorot... Mennään siis miehen kans välillä aika ristiin, mutta toki lapset ei sitten joudu olla kovin paljon hoidossa.

sh-äiti
Minä olen tehnyt 3-vuorotyötä koko työurani lukuunottamatta yhtä vuotta, jonka olin projektityössä päivätyössä. Itselleni tämä epäsäännöllinen 3-vuototyö sopii, teen pääasiassa ergonomisia työvuoroja eli en tee ilta-aamuja enkä peräkkäisiä yövuoroja kuin max 2. Nyt kun lapset ovat jo teinejä, asia ei ole kenellekään ongelma, mutta silloin kun lapset olivat hoitoikäisiä, sanoi mies joskus kokevansa olevansa yh-isä, kun vietti niin paljon aikaa lasten kanssa keskenään. Koko hoitovuosiensa aikana lapsemme olivat YHDEN 5-päiväisen viikon hoidossa, joten vapaata lapsilla oli enemmän, samoin minulla, sillä otan aina kaikki yötyökorvaukset aikahyvityksenä eli 2 yövuoroa -> n. yksi ylimääräinen vapaapäivä, eli listassaan (3vk) minulla on 7-8 vapaapäivää. Itselleni ei päivätyö sovi, koin sen kokeilemani vuoden aikana, ettei minulla ikinä ole aikaa mihinkään, eikä omaa aikaa varsinkaan. Lapset eivät tunnu tästä mitenkään kärsineen, heille on arkipäivää se, että äiti on töissä milloin sattuu, kannattaa katsoa jääkaapin ovesta.
Eli yhteenvetona; minä tykkään, lapsille ihan sama, mies voisi tämän vaikka puolestani päivätyöhön vaihtaa :)

"Inkeri"
Mies on 3-vuorotyössä ja se on ihan perseestä. Meillä on aina eri rytmit. Mies on aina väsynyt. Tunnen olevani puolet ajasta yksinhuoltaja. Seksielämäkin kärsii pahasti tilanteesta. Mitään säännöllistä omaa harrastusta ei voi olla ja lasten päällekäiset harrastukset tuottavat ongelmia iltavuoroviikoilla.

Päivätyö helpottaisi elämää huomattavasti. Muutama satanen kuukaudessa ei ole tämän kaiken hankaluuden arvoista.

Yhteistyössä