Miten oikeesti jaksan eteenpäin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CrystalBlue

Aktiivinen jäsen
07.03.2007
7 637
0
36
Varsinais-Suomi
Olen vaan niin väsy.. herätys klo 5.50 joka aamu,
melkein joka päivä koulua klo 16 asti
sitten haen lapset ja ollaan kotona n. 17 tai jos mennään kaupan kautta niin myöhemmin.. teen ruuan.. pesen vaatteita koska niitä nyt hoidossa likaantuu aika paljon.. lapsia kolme.. 6v 5v ja vajaa 3v.
Koulussa kun kello tulee yks niin hyvä että silmät pysyy auki..
ja pakko vaan venyä 4 asti.. opettajakin tainnu ottaa mut silmätikuks tai jotain kun aina vastaa jotenkin tiukasti jos jotain kysyn et
miten tehään(vaatteista kyse..kaavoista jne) niin tiuskii vaan et pitäs
ite miettiä.. jos sanon etten osaa tätä.. niin sanoo vaan et "nii´i "..

kaikkia muita kyllä auttaa.. ja sitten ei ota ymmärtääkseen kun yks viikko olin kokonaan pois kun lapset kipeinä ja koko viikko oltiin pois ja sit vielä 2 vai 3 päivää päälle kun olin ite kipeenä..
kysyin et miten niitä voisin tehä niitä hommia etten jää jälkeen.. melkeinpä kikkeen vastaa vaan nii ´ i.. MENEE HERMOT..

luulis et vois vähän antaa lisäaikaa et voisin tehä hommia koska jos ei saa tehtyä niin eikun ens vuonna uudestaan..ni ei..eihän sellanen käy :kieh:
vaikka lapset antaakin paljon.. mä en jaksa yksin tätä.. niin monesti jo tehny mieli lopettaa koulussa..

koulu,lapset, ruoka nukkumaan.. KIVAA ELÄMÄÄ :ashamed:
en harrasta mitään koska ei ole aikaa..enkä edes jaksais.. klo 21 mennessä jo nukahdan.. eli harvemmin saan ees mitään telkusta katottua kun niin tulee sarjoja mitä haluaisin kattoo.. mut kun ei pysty ..
aina nukahdan 2 min siitä kun menen sinne sohvalle..

no eihän siinä nyt missään nimessä ole kaikki..

EX kun alkaa taas vaihteeks kun sinkuks tuli niin hankalaks.. kun tarvis sitä omaa aikaa..tai edes aikaa jotta sais tehtyä koulujuttuja kotona..
niin eiköhän se sano ettei otakaan lapsia sillon kun pitäs.. sovittuna parilliset viikonloput mulla ja parittomat sillä.. paitsi myös parillisten joko la tai su päivä on sielä päivän.. niin nyt sanoo taas ettei pysty kun pitää lähtee ryyppää heti aamusta |O |O

itekin just eronnut pari vikkoa sitten.. ihanasta miehestä.. tuli vaan tunne etten vielä ole valmis.. en sellaseen vakavaan niinkun mies olis halunnut..

noo eipä siinäkään.. äiti joutu sairaalaan ja otettiin jotain koepaloja jotta saadaan selville onko hällä syöpä..tuloksia edelleen ootellen.. :(
että voikin kaikki olla taas kerran ihan persee**een..
joo ja rahaa onkin ihan sikana laittaa kouluun kun kaikki kankaat jne täytyy ite ostaa.. ja huimat tulothan mulla onkin tässä yh:na..

varmaan moni sanookin ..koita jaksaa.. mut enpä tiiä jaksanko kauaa enää..
jotain pitäs saada väsymyksen poistoon jotain.. jotta jaksais edes opiskella..
ja lapset kasvais ..ja toivottavasti sillon myös elämä helpottais..
tekee vaan mieli luovuttaa..........

Miten pitkä sun koulu on? Alku on usein se hankalin, vaikka tuo kuulostaa kyllä tosi hurjalta ja jaksamista vaativalta. :hug:
Onko sulla sukulaisia/kavereita jotka vois toisinaan ottaa lapsia luokseen? :)

Hurjalta kuulostaa toi sun päiväohjelma, enkä yhtään ihmettele että olet ihan poikki, onhan elämässäsi muitakin mullistuksia jotka myös vievät voimat.
En aio sanoa, että koita jaksaa... Jos ei jaksa niin ei jaksa, silti en kehoita lyömään hanskoja tiskiin kokonaan. Oletko käynyt opintojen ohjaajan juttusilla, hänellä voisi olla joku kikkakakkonen takataskussaan, jolla esim opintoja voisi keventää tilapäisesti. Sinulla on myös mahdollisuus saada kodin -/lapsenhoito apua kuntasi sosiaalihuollolta jos niin haluat, mielestäni tilanteesi on ihan riittävän perusteltu. Toki on ihan ymmärrettävää ettei sossun apuun aina halua turvautua.

Lisäravinteista, lähinnä monivitamiinit, voisi myös olla apua väsymykseen. Talvisaikaan säännöllisesti syötynä lisäävät virkeyttä ja vastustuskykyä.

Joskushan tolkuton väsymys on merkki hiipivästä masennuksesta, joten kannattaa tutkailla itseään tarkasti ettei vaan tästä ole kysymys, jos on siihenkin on hyviä lääkkeitä / hoitoja tarjolla.

Voimia valtavasti sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Miten pitkä sun koulu on? Alku on usein se hankalin, vaikka tuo kuulostaa kyllä tosi hurjalta ja jaksamista vaativalta. :hug:
Onko sulla sukulaisia/kavereita jotka vois toisinaan ottaa lapsia luokseen? :)

Koulu tosiaan alko elokuussa..
eipä noita sukulaisia ole kun äiti/isä joille lapseni luotan..
eikä ne oikeen itekkään jaksa .. töissä ovat ja terveydessä molemmilla "ongelmia".. enkä sinällään halua niitä edes rasittaa mun ongelmilla..
ja kavereillakin itellä lapsia sen verran että todella harvoin saisin ne hetkeks sinnekään..

Minäkin olisin väsynyt tuosta tahdista. Millainen lähipiiri sinulla on? Lasten isovanhemmat, tädit, kummit? Saisitko heiltä tukea? Sen verran, että pääsisit lenkille viikonloppuna, huoltamaan itseäsi. Se antaa aika paljon virtaa.

Nukkuminen on tärkeää, mutta myös hyvin syöminen (hedelmät, jopa vitamiinit purkista) ja liikkuminen. Nyt olen tämän omalla kohdalla huomannut.

Onko koulussasi kuraattoria tai opinto-ohjaajaa? Jotakin henkilöä, jolle voisit luottamuksella kertoa vaikeuksista ja tarpeesta saada ohjausta.

Lapset kasvavat, mutta olisi varmaan ihana nauttia heistä nyt pienenä. Olet ihan oikeasti ansainnut lastesi seuran -pirteänä äitinä!

Mullakin on tänään pahamieli, töissä oli stressipäivä, isäntä lähti yövuoroon ja hoidan kaiken tällä viikolla alusta asti itse. Sun pitää jaksaa tilannetta yksin aina. Ja se on ihan oikeasti rankkaa.

Toivottavasti löydät tukevia ihmisiä. Ja pystyt heidän tuellaan päätöksiin, sellaisiin, jotka auttavat tässä elämässä. Jos tahdot kirjoitella yv:ä, ole hyvä!

Odotan oikein riemulla sitä, kun talvella pitää nousta viideltä niinä aamuina, kun pitää kahdeksaksi. Nytkin meinaa jo olla aamut vaikeita vaikka herään puoli kuudelta.

Tulis nyt pian selvyys siihen, että onko kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lääkäri sano, että jos on ollut aliviritteinen olo niin lääkitys aiheuttaa ylivirittyneisyyttä. Se vajaatoiminta selittäis kyllä miks olen välillä niin väsynyt.

Jospa sitä piristyis kun pääsee Espanjaan työharjoitteluun :D

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Odotan oikein riemulla sitä, kun talvella pitää nousta viideltä niinä aamuina, kun pitää kahdeksaksi. Nytkin meinaa jo olla aamut vaikeita vaikka herään puoli kuudelta.

Tulis nyt pian selvyys siihen, että onko kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lääkäri sano, että jos on ollut aliviritteinen olo niin lääkitys aiheuttaa ylivirittyneisyyttä. Se vajaatoiminta selittäis kyllä miks olen välillä niin väsynyt.

Ai, sie pääset! Tosi mukava lukea! Onnea!

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Ai, sie pääset! Tosi mukava lukea! Onnea!

:hug:

No pitäähän siitä laittaa apuraha-hakemus koulun päättäjille ja sieltä ravintolasta pitää kysyä. Mutta opettaja sanoi, että se apuraha on melkoisen varman juttu. Jos ei päästä just siihen tiettyyn ravintolaan, niin onhan siellä muitakin ravintoloja.

On ollut musta ittestäni kiinni, että lähdenkö sinne. Likan takia olen asian kanssa jahkaillut, mutta tänään päätin että kyllä mä lähden!

...voisin jo nyt mennä nukkumaan.. eipä vaan voikaan.. lapset kun ei nuku vielä.. kiva et scarlett-79 et pääset.. mulla ei tuu kyseiseenkään moinen vaikka haluaisinkin..

on vaan tämmönen fiilis taas.. et eipä hymyä näy.. näitäkin tekstejä kun luki niin itku vaan tuli.. pakko oli lopettaa lukeminen ja vastata vasta kun lapset sängyissään.. ei tullu itkulle loppua.. samoin oli kun koulusta pääsin ja autolla kotiin päin ajelin..

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
...voisin jo nyt mennä nukkumaan.. eipä vaan voikaan.. lapset kun ei nuku vielä.. kiva et scarlett-79 et pääset.. mulla ei tuu kyseiseenkään moinen vaikka haluaisinkin..

on vaan tämmönen fiilis taas.. et eipä hymyä näy.. näitäkin tekstejä kun luki niin itku vaan tuli.. pakko oli lopettaa lukeminen ja vastata vasta kun lapset sängyissään.. ei tullu itkulle loppua.. samoin oli kun koulusta pääsin ja autolla kotiin päin ajelin..

Tuntuu siltä, että sä alat olla aika poikki :/ Väsyneenähän sitä itkee helposti. Kyllä sun pitää saada puhua sun asioista jollekin, vaikka opolle?

Kylläpä sulla on rankkoja päiviä. Mitä muuten opiskelet? Mitäs jos laittaisit sen opiskelun jäihin muutamaksi vuodeksi ja menisit vaikka töihin. Tiedän, että töissä käyminenkin on rankkaa, mutta olisipa ainakin taloushuolet poissa kuvioista. Olet vielä nuori, joten opiskella ehtisit sittenkin kun lapset olisivat muutaman vuoden vanhempia.

Olisiko sulla mahdollista saada pph kotia, kun 3 alle kouluikäistä lasta? Kannattaisi kysyä, ei tarvitsisi lähteä lapsia viemään mihinkään.. helpottaisi edes vähän.
Voi ku asuis lähempänä, niin voisi ees joskus auttaa.. voimia sulle kovasti!!

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Olisiko sulla mahdollista saada pph kotia, kun 3 alle kouluikäistä lasta? Kannattaisi kysyä, ei tarvitsisi lähteä lapsia viemään mihinkään.. helpottaisi edes vähän.
Voi ku asuis lähempänä, niin voisi ees joskus auttaa.. voimia sulle kovasti!!

tässähän olisi hyvä idea.

Kyllä sä nyt ehdottomasti tarvitset hengähdystauon, edes pari päivää lapset hoidossa ja sinä nukut ja otat rennosti! Muuten olet kohta totaalisen burn out :(

Tuollaistahan se äitien elämä on; aamulla aikaisin ylös, lapset hoitoon/kouluun, itse töihin, illalla lasten haku, kotityöt... päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Ei sitä monikaan jaksa jos ei ikinä saa hengähtää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kylläpä sulla on rankkoja päiviä. Mitä muuten opiskelet? Mitäs jos laittaisit sen opiskelun jäihin muutamaksi vuodeksi ja menisit vaikka töihin. Tiedän, että töissä käyminenkin on rankkaa, mutta olisipa ainakin taloushuolet poissa kuvioista. Olet vielä nuori, joten opiskella ehtisit sittenkin kun lapset olisivat muutaman vuoden vanhempia.

Pukuompelijaks opiskelen.. tässä jo olen töitä kysellytkin.. ei ole vaan vielä näkynyt.. ja pakko opiskella sen aikaa et löytyy.. ainakin olis tosiaan yks stressi vähemmän ja sais maksettua kaikki typerät osamaksut pois..
tuntuu vaan niin "tyhmältä" .. vastahan mä koulun alotin..
tänään jo melkein menin opolle juttelee.. olin jo ovella.. mut enpä kuitenkaan saanu siihen oveen koputettua..
nytpä tuntuu siltä että pakko mennä heti huomenna aamusta.. en vaan jaksa.. jäätävä sitten vaikka kotiin tai mennä kurssille ..kun opintotuki on sen alle 200e.. sais sentään vähän enemmän rahaa eikä tarvis miettiä mitä syö seuraavaks..
eikä auta asiaa yhtään et oon vielä sellanen pohdiskeilija..
en vaan pysty olee miettimättä jos jokin vaivaa tai on mielessä..

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pukuompelijaks opiskelen.. tässä jo olen töitä kysellytkin.. ei ole vaan vielä näkynyt.. ja pakko opiskella sen aikaa et löytyy.. ainakin olis tosiaan yks stressi vähemmän ja sais maksettua kaikki typerät osamaksut pois..
tuntuu vaan niin "tyhmältä" .. vastahan mä koulun alotin..
tänään jo melkein menin opolle juttelee.. olin jo ovella.. mut enpä kuitenkaan saanu siihen oveen koputettua..
nytpä tuntuu siltä että pakko mennä heti huomenna aamusta.. en vaan jaksa.. jäätävä sitten vaikka kotiin tai mennä kurssille ..kun opintotuki on sen alle 200e.. sais sentään vähän enemmän rahaa eikä tarvis miettiä mitä syö seuraavaks..
eikä auta asiaa yhtään et oon vielä sellanen pohdiskeilija..
en vaan pysty olee miettimättä jos jokin vaivaa tai on mielessä..

Uskon, että mahdollisen työn löytyminen vierittäisi kiven sun sydämeltäsi pois. Nyt ei kannata ajatella sitä, että tyhmää lopettaa koulunkäynti kun sen on vasta aloittanut, vaan asettaa itsensä etusijalle. Tuossa tilassa et pysty kyllä kouluakaan käymään täysillä. Pidän sulle peukkuja, että jostain löytyisi sopiva työpaikka. Uskon, että kaikki kääntyy vielä parhain päin. Voimia sulle ja lapsillesi!

jos et pysty meneen puhumaan opolle, niin lähetä sähköposti. Mun ainakin oli helpompi hoitaa asiat sähköpostilla (oli aika etten kyennyt siihenkään, dg vakava masennus ja syvä uupumus)

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
jos et pysty meneen puhumaan opolle, niin lähetä sähköposti. Mun ainakin oli helpompi hoitaa asiat sähköpostilla (oli aika etten kyennyt siihenkään, dg vakava masennus ja syvä uupumus)

Tuskin pystyis ees puhuu.. ei tulis muuta kun itkua..
ja jos postia laittais.. ni ei voi mennä kouluun ettei se sit tuu puhuu..ja tulee taas sitä vitn itkua.. just nyt ei jaksa enää edes mitään..
kun ei se itku tästäkään vielä lopu.. tuskin menen edes huomenna kouluun..

Mulla oli joskus vastaavanlaisia ongelmia.
Olin pois koulusta koska en yksinkertaisesti jaksanut.
Lopulta kirjoitin opolle sähköpostia ja hän vastasi siihen.
Soiteltiin ja lopulta menin hänen kanssaan juttelemaan.
saatiin asiat hoidettua ja pikku hiljaa väsymykseni, masennukseni ja stressaamiseni hiipui.

Nyt otat itsellesi sairaslomaa.
Viet lapset hoitoon ja lepäät, lepäät ja lepäät.
Sen jälkeen puhut ja koitat saada asiat järjestymään.

Hei Crystalblue, nyt asiat tärkeysjärjestykseen! Vie lapset huomenna hoitoon, mutta palaa itse takaisin kotiin nukkumaan ja nuku niin kauan kuin unta riittää ja pitää lapsia lähteä hoidosta hakemaan. Ole yhteydessä opettajaan asiasi tiimoilta ja jos häneltä et yhtään sympatiaa ja ymmärrystä saa, ota yhteys toimialajohtajaan (vai koulutusjohtajako tai rehtoriko se teidän instituutiossa on?) Eihän se nyt herranen aika se koulu ole henki ja elämä, vaan terveys, perhe ja hyvinvointi! Kun äiti voi hyvin, lapset voivat hyvin!

Asutteko lasten isän kanssa lähetysten? Onko hän hyvä isä lapsillenne? Jos molempiin vastasit kyllä, olisiko mitenkään mahdollista, että tihentäisitte heidän tapaamistaan, jotta sinäkin saat lepoa ja hengädysaikaa sekä rauhan keskittyä koulutehtäviinkin? Joka toinen vkl on aika vähän, jos kerta isän ja lasten välit ovat kunnossa ja lasten on turvallista isällään olla.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Hei Crystalblue, nyt asiat tärkeysjärjestykseen! Vie lapset huomenna hoitoon, mutta palaa itse takaisin kotiin nukkumaan ja nuku niin kauan kuin unta riittää ja pitää lapsia lähteä hoidosta hakemaan. Ole yhteydessä opettajaan asiasi tiimoilta ja jos häneltä et yhtään sympatiaa ja ymmärrystä saa, ota yhteys toimialajohtajaan (vai koulutusjohtajako tai rehtoriko se teidän instituutiossa on?) Eihän se nyt herranen aika se koulu ole henki ja elämä, vaan terveys, perhe ja hyvinvointi! Kun äiti voi hyvin, lapset voivat hyvin!

Asutteko lasten isän kanssa lähetysten? Onko hän hyvä isä lapsillenne? Jos molempiin vastasit kyllä, olisiko mitenkään mahdollista, että tihentäisitte heidän tapaamistaan, jotta sinäkin saat lepoa ja hengädysaikaa sekä rauhan keskittyä koulutehtäviinkin? Joka toinen vkl on aika vähän, jos kerta isän ja lasten välit ovat kunnossa ja lasten on turvallista isällään olla.

heräsin tässä hetki sitten.. kumma et nukahdin taas ..
lasten isä on töissä viikot ja alkaa näköjään maistuu taaas viikonloppu ryyppäämiset joten eivät mene nyt vkl päiväks vaikka papereissa niin lukee..
muutenkin viikonloppuisin on mennyt la aamu ja tulee su aamu.. töitten takia.. tai no niin mulle ainakin sepittää..

nyt unten maille.. toivottavasti huomenna on parempi päivä.. edes vähän..

Kylläpä helpotti.. kun sai sen opon kans juteltua.. aika ens viikolle sekä opo että osastonjohtaja jotta saadaan mulle sopivampi koulupäivä.. joka tulee olee max. 6h ja muutenkin vähän katotaan et jatkuuko sitten vuodella vai pärjääkö vähemmällä lisällä.. helpotti se kun sai kuulla että voisin kuitenkin koulun käydä mutta vähän eri tahdissa... on mulle tärkeetä että pystyisin jatkamaan.

Tietty ei tiedä riittääkö se et koulupäivät lyhenee , ja voisin mahdollisesti harrastaa jotain kuntoa/järkeä ylläpitävää ennen kuin haen lapset hoidosta koulupäivän jälkeen.. koska muuten siihenkään ei ole mahdollisuutta.
Opoonneks ymmärsi ihan täysin ja sanoi että hyvä että menin puhumaan..on niille haasteellista saada järjsestymään.. mutta onnistuu kyllä..

Yhtä väsy kyllä nyt olen..neljään oli koulua..ja hetki sitten tultiin kotiin..lapset kattoo lastenohjelmia..kohta alkaakin sitten taas se iltapala/pesu rumba.. ja saa levähtää.. huomenna onkin vapaa päivä.. osan ajasta lepäilen..ja osa päivästä on pakko tehä kouluhommia.. 7 tehtävää pitää palauttaa viikon päästä..siis ompelutehtäviä..ja pakko sirotella ympäri viikkoa.. koska hommaa riittää..

nyt lepäilee hetkeks ..

Kaamean rankalta kuulostaa. :o

En ikinä jaksaisi opiskella nyt itsekään, vaikka vain 1 lapsi. Opiskelu vie todella veronsa, ja on rankkaa, lisäksi kun tulot tipuisivat niin olisi talouskin liian tiukilla. Minun on ainakin vain jätettävä opiskeluhaaveet tuonnemmaksi ja sitten joskus... kun on rahkeita!

en osaa muuten auttaa kuin, jos ei voi ottaa aikalisää koulusta, niin koitahan kestää ja rutistaa se aika mikä koulua vielä on. :hug:

Yhteistyössä