Puolustusvoimiltakaan ei siten työpaikkaa ironnut

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
anjeta
Ei jumalauta....melkein 6 vuotta sitten lähdin pois palstalta, ja nyt kun sattumalta tulen tänne niin homma jatkuu ihan samasta mihin silloin jäi :D Vai ei Rollolle ole edelleenkään löytynyt hänen arvolleen sopivaa työtä, sepä helvetin yllättävää... No, ei tartte paljon arvailla, että millanen ketju on etusivulla kun seuraavan 6 vuoden päästä käyn täällä uudelleen!

guhgjh
En ihmettele jos ei töitä löydy kummallekaan kun ei paljoa työkokemusta ole, pelkästään (työkkärin) koulutuksia toisensa perään. Kyllä se kertoo jotain ihmisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28651070:
Mikä tahansa työ voi olla aina jollekin työntekijälle henkisesti raskasta, jo esim. työilmapiirin takia. En kuitenkaan lähtisi nostamaan yleisesti it-alaa muiden alojen yläpuolelle, kun vertaillaan sen henkistä kuormittavuutta... järki käteen
Ok, mä vaan ymmärsin että tarkoitit aiemmin nimenomaan it-alaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28651919:
Minä vastasin vieraalle numero 176, joka tomerana kertoi it-alan yleisesti olevan henkisesti raskasta.
It-ala on henkisesti raskasta, koska projekteissa on tiukat deadlinet ja usein puhutaan isoista rahoista. Softien on kautta on välillisesti vastuussa teollisuuslaitosten tai vaikka sairaaloiden toiminnasta, ja näiden liiketoiminta tulee ymmärtää it-alan lisäksi. Jos softa toimiikin väärin voi seuraukset olla kovat. Teet älyllisesti vaativaa työtä, hyvin usein kuitenkin samalla asiakasta palvellen ja kiireellä. Tämän lisäks it-alalla taidot vanhenee hetkessä, koko ajan on opittava uutta.

It-ala on henkisesti raskasta, koska projekteissa on tiukat deadlinet ja usein puhutaan isoista rahoista. Softien on kautta on välillisesti vastuussa teollisuuslaitosten tai vaikka sairaaloiden toiminnasta, ja näiden liiketoiminta tulee ymmärtää it-alan lisäksi. Jos softa toimiikin väärin voi seuraukset olla kovat. Teet älyllisesti vaativaa työtä, hyvin usein kuitenkin samalla asiakasta palvellen ja kiireellä. Tämän lisäks it-alalla taidot vanhenee hetkessä, koko ajan on opittava uutta.
Kerro mulle joku ala, joka on tasaista vaaleanpunaista hattaraa? Tai laitetaan pikemminkin gallup pystyyn: Kuka ei koskaan rasitu henkisesti töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28652524:
Kerro mulle joku ala, joka on tasaista vaaleanpunaista hattaraa? Tai laitetaan pikemminkin gallup pystyyn: Kuka ei koskaan rasitu henkisesti töissä?
Se että it-ala on henkisesti raskasta, ei tarkoita ettei muutkin alat olisi. Useimmilla aloilla (esim. myynti, sairaanhoito, talousala, rakennusala, kemia) ei muutu teknologia, kieli ja tuote jota teet, koko ajan. IT-ala vaatii myös enemmän teknistä/matemaattista osaamista kuin monet muut työt. Asiantuntijuus on yllättävän raskasta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28652524:
Minä :wave: (kaupan kassa). Rasitus johtuu ihan muista asioista, kuin varsinaisen työn henkisestä paineesta, esim työväen sisäisistä kärhämistä, työvuorojärjestelyistä, työsopimusehdoista jne.

"ville"
[QUOTE="vieras";28652684]Minä :wave: (kaupan kassa). Rasitus johtuu ihan muista asioista, kuin varsinaisen työn henkisestä paineesta, esim työväen sisäisistä kärhämistä, työvuorojärjestelyistä, työsopimusehdoista jne.[/QUOTE]

Kaupan kassa tuskin hikoilee öitään ja vapaitaan työn vuoksi, it-alalla se on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
[QUOTE="ville";28652714]Kaupan kassa tuskin hikoilee öitään ja vapaitaan työn vuoksi, it-alalla se on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus.[/QUOTE]

Sitä juuri tarkoitinkin. Deadlinet eivät raksuta, vastuu on melko olematon, virheiden mahdollisuus ja mittakaava tosi pieni. Tosiaan päänvaivaa aiheuttaa ainoastaan ikävät työkaverit ja pomon oikut.

"sipsi"
Itsekin koen nykyisen työni (hoidonope) henkisesti huomattavasti aiempaa (päivystyksen sh) kevyemmäksi. Erittäin harvoin nykyisin rasitun henkisesti.

Rollolaiselle tsemppiä työnhakuun :)

Domte
Eikö joulupukin maassa vai mikä santa park onkaan ole mitään hommia auki? Joku varapukin työ olisi hyvä missä saisi istua naamari päässä ja kuunnella lasten kerjäämistä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28652684]Minä :wave: (kaupan kassa). Rasitus johtuu ihan muista asioista, kuin varsinaisen työn henkisestä paineesta, esim työväen sisäisistä kärhämistä, työvuorojärjestelyistä, työsopimusehdoista jne.[/QUOTE]

No mikä piru se sinä olet sanomaan? Minäkin olen kaupan kassa ja voin kertoa että työ on erittäin raskasta henkisesti, kun kaiken maailman sekopäät käyvät kaupassa riehumassa. Vastaan nyt kesällä myös työvuorolistojen laatimisesta pomon ollessa lomalla, ja kyllä siinä saa yöunensa menettää, kun kolme soittaa olevansa saikulla ja samaan aikaan lomat pyörivät ja yksi jää vielä äitiyslomalle, mutta sijaisiakaan ei saa ottaa. Että mistäs sitä repisi jonkun tekemään töitä...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28653545]No mikä piru se sinä olet sanomaan? Minäkin olen kaupan kassa ja voin kertoa että työ on erittäin raskasta henkisesti, kun kaiken maailman sekopäät käyvät kaupassa riehumassa. Vastaan nyt kesällä myös työvuorolistojen laatimisesta pomon ollessa lomalla, ja kyllä siinä saa yöunensa menettää, kun kolme soittaa olevansa saikulla ja samaan aikaan lomat pyörivät ja yksi jää vielä äitiyslomalle, mutta sijaisiakaan ei saa ottaa. Että mistäs sitä repisi jonkun tekemään töitä...[/QUOTE]

No sinähän et ole siinä tapauksessa pelkkä kaupan kassa, vaan jonkinlaisessa esimiesasemassa. Ja sekopääthän liittyvät johonkin muuhun asiaan, kuin siihen itse työhön.

it-yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28649598:
It-ala henkisesti raskasta? Meinaatko, että burn out rupeaa kolkuttelemaan ovella heti kun joku koodinpätkä pukkaa erroria? Bitch please...
Kun keskellä yötä pankista tulee puhelu, et raha ei siirry, niin kyllä siinä vähän stressiä voi pukata.

Itse olen IT-alalla ja työ on kyllä henkisesti raskasta. Usein IT-alalla työpäivät venyy 10h ja aika on jonkinmoinen "tilanne päällä".

Pitää selvitellä monimutkaisia ongelmia isoissa tietojärjestelmissä, jossa jokainen minuuttu maksaa xxxx euroa, kun järjestlemä on alhaalla.

• Tykkää
Reactions: Porho
Alkuperäinen kirjoittaja it-yrittäjä;28655833:
Kun keskellä yötä pankista tulee puhelu, et raha ei siirry, niin kyllä siinä vähän stressiä voi pukata.

Itse olen IT-alalla ja työ on kyllä henkisesti raskasta. Usein IT-alalla työpäivät venyy 10h ja aika on jonkinmoinen "tilanne päällä".

Pitää selvitellä monimutkaisia ongelmia isoissa tietojärjestelmissä, jossa jokainen minuuttu maksaa xxxx euroa, kun järjestlemä on alhaalla.
Mulla pukkaa stressiä jo siitä ku oma kone ei suostu toimimaan niin ku mä haluan enkä pahemmin asialle osaa mitää tehdä. :D

lääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja it-yrittäjä;28655833:

Mulla nousi myös maanantaina hikikarpaloita otsalle, kun yksi potilas meinasi kuolla leikkauspöydälle. Ai niin joo, mutta siksihän mulla on KOULUTUS tähän työhön, ettei niin tapahtuisi. Kannattanee siirtyä helpompiin työtehtäviin siellä it-alalla, jos mokaat jatkuvasti jonkun verkkopankin kanssa... Vältyt sinäkin vatsahaavalta. Tee sitä mitä osaat.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28655962:
Mulla nousi myös maanantaina hikikarpaloita otsalle, kun yksi potilas meinasi kuolla leikkauspöydälle. Ai niin joo, mutta siksihän mulla on KOULUTUS tähän työhön, ettei niin tapahtuisi. Kannattanee siirtyä helpompiin työtehtäviin siellä it-alalla, jos mokaat jatkuvasti jonkun verkkopankin kanssa... Vältyt sinäkin vatsahaavalta. Tee sitä mitä osaat.
Tässä onkin se juttu. It-alalla teet koko ajan uusia juttuja, kun sairaanhoito kuitenkin perustuu usein ennakkoon määritellyille toimenpiteille. Tämän takia virheitäkin sattuu. Myös it-järjestelmän pettäessä voi potilas kuolla, pahimmassa tapauksessa jopa satoja (virhe reseptijärjestelmässä tai vaikka sydänlaitteen ohjelmistossa).

Minusta on vaikea ymmärtää että jos lääkärin työ on raskasta, niin it-työ ei voisi olla raskasta. Luulen että olet provo, jos olisit oikea lääkäri niin ehkä osaisit katsoa maailmaa avarakatseisemmin.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
it-yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28655962:
Mä teen sitä, mitä osaan parhaiten. En minä sitä mokaa, vaan muut. Mut kutsutaan sitä korjaamaan siinä vaiheessa yötä, kun muut konsulttifirmat heittää hanskat tiskiin.

Työ on stressaavaa, mutta siitä toki maksetaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä