Koira meinasi purra lastani

Minkä tähden oman lapsen turvallisuus jätetään koiranomistajan vastuulle? Alkuperäisessä viestissä todetaan, " Leikki siinä koiran lähistöllä" ja se kyllä tarkoittaa, että äiti / isä tai kuka vain, joka on silloin vastuussa lapsesta, niin ei jätä lasta vieraan koiran lähistölle yksinään tai keskenään koiran kanssa. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta harva lapsi ohjeistuksiakaan ymmärtää. Vastuu on koiranomistajalla, mutta ennen kaikkea kyllä vanhemmilla! Pientä lasta ja koiraa ei saa jättää koskaan keskenään vahtimatta, tämän pitäisi olla päivän selvä asia oli koiran omistaja tai ei!
Tilanteessa missä koiran omistaja tietää ettei koira pidä lapsista pitäisin koiran omistajaa velvollisena siirtämään koiran pois tilasta.

Minä siirrän tarvittaessa meidän luffen pois tilasta jo pelkän pärstäkertoimen (mukamas pelottava rotu) takia, ja ihan pyytämättä, vaikka tiedän ettei koira kenellekään mitään tee.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82

Iik siinä mun lapsi on lähellä eläintä.. ja kattokaas seuraavassa oon noin lähellä koiraa. Ja kuvanki ottanu noin läheltä. Ovat muuten just niitä koiria joista Iltasanomat kirjotti. Tai siis yksi niistä oli se "pimahtanut". :(

Musta on niin naurettavaa alkaa täällä suurinpiirtein hulluksi haukkumaan ja tollasen takia ehdotella terapiaa jne. Hohhoijaa..

Muuten tuo koira on söpö :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641804:
No, on varmaan ymmärrettävää, että ap on suuttunut ja v*ttuuntunut, jos juuri äskettäin tapahtui tuo välikohtaus? Ihan normaali reaktio mielestäni ainakin tällä hetkellä ajatella, että koirat on vaan perseestä ja perkele.
Tässä tilanteessa tulisi haukkua sitä koiran omistajaa, ei koiraa.
Koirahan ei purrut, ei näykkäissyt vaan murahtamalla ilmoitti että lapsi on liian lähellä.

Koiranomistajan tulisi ymmärtää tästä että koira ei halua lasta liian lähelleen ja viedä koira toiseen huoneeseen.

Tervepäinen koira ilmoittaa ettei nyt tykkää, aggressiivinen koira puree ilmoittamatta,tuossa tilanteessa ei aggressiosta ollut tietoakaan.

Tehdäänkö nyt ketju siitä miten kaikki ihmiset on perseestä ja vaarallisia, koska ap:n tuttava käyttäytyi väärin?

Eiku hetkinen.. täällä palstalla jossain koiranhaukkumisketjussa (ei ollut mun tekemä ketju) kerroin naapureiden koirista jotka hyppivät mun päälle kun vauva oli sylissä. Ja toinen yritti hypätä auton turvaistuimeen kun olin laittamassa vauvaa siihen. Irti siis olivat eivätkä totelleet omistajaa. Tuli tuosta Mörköäidin jutusta mieleen. Mutta siinäkin varmaan vika oli minun kun en osannut tulkita koirien käytöstä :)

[QUOTE="vieras";28641817]Tässä tilanteessa tulisi haukkua sitä koiran omistajaa, ei koiraa.
Koirahan ei purrut, ei näykkäissyt vaan murahtamalla ilmoitti että lapsi on liian lähellä.

Koiranomistajan tulisi ymmärtää tästä että koira ei halua lasta liian lähelleen ja viedä koira toiseen huoneeseen.

Tervepäinen koira ilmoittaa ettei nyt tykkää, aggressiivinen koira puree ilmoittamatta,tuossa tilanteessa ei aggressiosta ollut tietoakaan.

Tehdäänkö nyt ketju siitä miten kaikki ihmiset on perseestä ja vaarallisia, koska ap:n tuttava käyttäytyi väärin?[/QUOTE]

Jos itselleni olisi sattunut jotain ikävää koiran kanssa, ajattelisin varmasti, että "koirat on perseestä ja koiranomistajat on idiootteja". Tosin en kyllä varmaan avaisi siitä ketjua :D Mutta ehkä paasaisin sitä puolisolleni. Höyryjen laannuttua suuttumus kohdistuisi kyllä enemmän siihen koiranomistajaan. Ja uskonpa näin useimmiten olevan silloinkin, vaikka ihminen sinänsä ei pitäisi koirista tai jopa inhoaisi koiria.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641832:
Jos itselleni olisi sattunut jotain ikävää koiran kanssa, ajattelisin varmasti, että "koirat on perseestä ja koiranomistajat on idiootteja". Tosin en kyllä varmaan avaisi siitä ketjua :D Mutta ehkä paasaisin sitä puolisolleni. Höyryjen laannuttua suuttumus kohdistuisi kyllä enemmän siihen koiranomistajaan. Ja uskonpa näin useimmiten olevan silloinkin, vaikka ihminen sinänsä ei pitäisi koirista tai jopa inhoaisi koiria.
Ja jälkeenpäin tekisit useita koiranvihaus-aloituksia palstalle?
Toivoisit koirille kuolemaa?
Kirjoittaisit kuolemajulistuksia koirille ketjuihin, jotka eivät ole ap:n vaan keskustellaan muuten vain koirista?

Mä veikkaan että sinä et ole nähnyt puoliakaan ap:n koiria koskevista kommenteista tällä palstalla? Kenties sitten olisit toista mieltä, ehkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641832:
Jos itselleni olisi sattunut jotain ikävää koiran kanssa, ajattelisin varmasti, että "koirat on perseestä ja koiranomistajat on idiootteja".
Päälleni on lapsena koira käynyt, oli semmoinen perheen pomoksi nostettu paska se. En silti koskaan alkanut ajattelemaan, että (kaikki) koirat olisivat perseestä.

"hei"
En jaksanut lukea koko ketjua läpi. On ikävää että sulla on tuollainen koirapelko ja se johtuu varmaan suurimmaksi osaksi siitä ettet osaa lukea koiran käyttäytymistä koska et ole päässyt tutustumaan.
Minä voisin ajatella pelkääväni kissoja (lapsena kissa yhtäkkiä varoittamatta raapaisi) tai hevosia, koska niiden käyttäytyminen on mulle vierasta. En siis välttämättä osaa lukea niiden eleitä.

Tuo koirahan EI meinannut purra vaan se ilmaisi omilla keinoillaan ettei tykännyt jostain asiasta ja varoitti. Ymmärrän että sekin saattaa pelottaa, koska koira on sinulle vieras otus.

En kiistä sitä etteikö eläimet voi olla arvaamattomia. Mutta useimmiten ne eivät ole, niiden kieltä ja eleitä vaan pitää osata lukea.

Koiralla ei ole muita kommunikointikeinoja kuin ääntely, murina, näykkäisy, häntä, korvat, karvat... aika paljon kuitenkin siis.

Jokaista murinaa ja hampaan näyttöä ei kannata liikaa säikähtää vaan ymmärtää tilanne miksi niin tapahtui.

Moni koira ei niin tykkää lapsista, mutta sietää niitä ja osaa varoittaa ajoissa että "tästä en tykkää siispä murisen, jos se uskoisi". Koira ei siis ollut hyökkäämässä suinpäin kimppuun vaan osoitti omilla keinoillaan että parempi pysyä nyt kauempana tai saatan näykkäistä.

Vieras: Voitko kertoa montako koiria käsittelevää aloitusta olen tehnyt, tai missä oikein julistanut että kaikki koirat sais kuolla?

Ja juu, minä en ihan oikeasti ole tiennyt että koira tuolla tavalla varoittaa. Hyvä tietää. :)

......
Koirien on yleensä hieman vaikeaa sijoittaa pientä lasta mihinkään "arvo asteikkoon" ellei koiran omassa kodissa ole lapsia, eikä se ole niihin tottunut. Itselläni on kaksi isoa koiraa, joista toista en anna lasten silitellä (siis täällä lapset yleensä pitävät koirista, ja saattaat koko lenkinkin ajan roikkua koiran kintereillä kyselemässä, että saako sitä silittää. )koska tämä koira hyppii innostuessaan, ja se voisi olla lapsesta pelottavaa. Toista koiraa sensijaan ihan kuka vaan voi rapsuttaa kyllästymiseen asti. Tässä sinun lapsesi tapauksessa koiralla ei varmaan ollut juurikaan kokemusta lapsista, joten se koki liian lähellä olevan lapsesi uhkaavaksi ja murahti. Meillä myös toinen koira on yrittänyt joskus "kirputtaa" pienintä lastani (se kirputtaminen on sellaista hampailla "naksuttamista" jolla koira osoittaa paikan laumassa mielestään sitä heikommalle) mutta lopetti, kun sitä toistuvasti kielsin niin tekemästä. Jos pelkäät koiria, ja suhtaudut niihin epäluuloisesti, minunkin mielestäni fiksuinta siitä olisi kertoa aina niille koiran omistajille, jotka voivat pelkosi tietäessään pitää sen koiran sinusta ja lapsestasi kaukana. Mutta tuota "vihapuhetta" koiria vastaan en ymmärrä, jos et pidä koirista, niin et pidä, eihän kenenkään mikään pakko ole niistä tykätä.

nyt en ymmärrä?
Ja mua pelottaa. Palstan mukaanhan mä olen idiootti koiravihaaja. Mutta tosiasiassa mä vain tiedostan sen että KAIKKI eläimet ovat arvaamattomia.

Eilen oltiin isomummolla jonne on tullut sukulaisia lomalle. Niillä on koira mukana. Lasta olin jo etukäteen ohjeistanut että koiraan ei saa koskea. Eikä lapsi koskenutkaan. Leikki siinä koiran lähistöllä ja tää varmaan ärsytti koiraa kun näykkäs lastani, tai silleen "hamusi" ja ärähti. Tää tapaus ei ainakaan lieventänyt tätä "koiravihaani".

Tosihan on, etten ole sillä tavalla paljon ollut koirien kanssa tekemisissä ja en tunne niiden käyttäytymistä. Toisin kuin esimerkiksi hevosten. Eilen käytiin myös lapseni kanssa tallilla ja (valvottuna) annoin pojan touhuta siinä hevosten lähellä ja ruokkia niitä.

Tällä viikolla oli Iltasanomissakin kun kaverin koira puri kaveriani ja kaverin mies oli joutunut kuristaan koiran. Hirvittää kun tuo sama koira on ollut irti (siis sisällä) kun minä ja lapsenikin ollaan käyty heillä. Nyt se oli vaan yhtäkkiä pimahtanut.

Lähipiirissä on vaan kissoja ja ne nyt on semmosia että luikkivat karkuun eivätkä käy kiinni. Toki kissakin voi purra/raapia koska edelleen kaikki eläimet ovat vaan eläimiä. Mutta niidenkin käyttäytymistä osaan paremmin lukea.
hamunnut=purra???:O
Tää on vähän sama kuin jos naapuri olis huitassu ilmaa mun kohdalla, ja mä avaisin plussalle ketjun, missä väittäisin naapurin lyöneen minua???

• Tykkää
Reactions: Eedla
nodog
Meilläkin asuu melkein naapurissa kuriton helkkarin iso saksanpaimenkoira, sitä ei oo koulutettu varmaan ollenkaan. Yks kesä pääsi omistajiltaan irti ja juoksi kohti ja alkoi tunkea kuonoaan vaunuihin missä lapset oli, mulla oli täysi työ yrittää pitää koiraa pois ettei hypi vaunuihin. Omistaja vaan huuteli että se tykkää lapsista...Jooh. Ihan kauhulla odotan jos se joskus pääsee niiltä irti ja näkee meidän pihassa lapset... oon jo henkisesti valmistautunut et otan kättä pidempää ja annan kurinpalautusta koiralle jos ykskin raaja tulee meidän pihalle.

Jos koirasta on todettu ettei ole lapsi ystävällinen niin kyllä se silloin pitäisi pitää poissa lasten luota. En ole koskaan ymmärtänyt tuon tyylisiä koiranomistajia vaikka koiraihminen henkeen ja vereen olenkin näin muuten. Silloin kun mulla oli koiria ja meille tuli vieraita jotka eivät tykänneet/eivät osanneet toimia koiran kanssa/olivat muuten epävarmoja, niin laitoin aina koirat ulos häkkiin vierailun ajaksi, tai muualle "pois ulottuvilta".

Toisaalta, usein on tullut nähtyä tilanteita joissa ap:n kaltainen ihminen luulee koiran murisseen, yrittäneen hyökätä tms vaikka koira tosiasiassa vain yritti leikkiä tai hieroa muuten tuttavuutta. Kuten ap kirjoitit, ettet osaa lukea koiria niin oletko varma että oli kyse nimenomaan aggressiivisesta hyökkäyksestä eikä jostain muusta?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja nyt en ymmärrä?;28642235:
hamunnut=purra???:O
Tää on vähän sama kuin jos naapuri olis huitassu ilmaa mun kohdalla, ja mä avaisin plussalle ketjun, missä väittäisin naapurin lyöneen minua???
Mullehan tuli tässä ketjun aikana selväksi että ärinä ja tommonen käytös tarkottaa että koira varoitti. Luulin että yritti purra.

Mullehan tuli tässä ketjun aikana selväksi että ärinä ja tommonen käytös tarkottaa että koira varoitti. Luulin että yritti purra.
Millä muulla tavalla ajattelit että koira varoittaisi kuin ärinällä ja ehkä sillä että näyttää hampaita? :O sehän on justiin sitä koiran kieltä. Suurin osa koirista kyllä varoittaa muutaman kerran ennenkuin menevät asioissa sen pitemmälle. Ja varoituksesta kannattaa ottaa vaarin. Suurin osa puremisista johtuu siitä että ihminen ei osaa lukea koiraa oikein ja toimia sen kanssa oikein. Joka tapauksessa se, että koira kertoo ärinällä että nyt häntä hermostuttaa, on vielä todella kaukana siitä että koira aikoo purra. Se, että koira kertoo omista "tunteistaan" omalla kielellään, ei tarkoita että kyseinen yksilö on jotenkin vihainen tai luonnevikainen.

"koirallinen"
Tervepäinen koira YLEENSÄ varoittaa ennen näykkäisyä, joka on myös varoitus eikä varsinainen purenta, josta tulee jo hampaiden pistot tai haava ihoon.

Arka ja pelokas tai sairas koira saattaa purra ilman varoitusta.

....
Jos omistaja tiesi, että koira on arvaamaton niin miksi sillä otuksella ei ollut kuonokoppaa?
Eihän se koira edes purrut ketään?!

Ymmärrän että porukka ei tykkää purevista koirista, tietenkään, en minäkään. Mutta en käsitä mitä tämä koira nyt teki väärin, oikeinhan se teki. Se kertoi ettei oikein diggaa siitä lähellä peuhaavasta lapsesta ja piste.

Eihän se koira edes purrut ketään?!

Ymmärrän että porukka ei tykkää purevista koirista, tietenkään, en minäkään. Mutta en käsitä mitä tämä koira nyt teki väärin, oikeinhan se teki. Se kertoi ettei oikein diggaa siitä lähellä peuhaavasta lapsesta ja piste.
kyllä se rakki olis joutanut ulos. vai olisko sun mielestä sen lapsen pitänyt mennä sinne ulos, että arvon rakki saa olla kuningas talossa, eikä vaan häiriinnyt mistään

....
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28645165:
kyllä se rakki olis joutanut ulos. vai olisko sun mielestä sen lapsen pitänyt mennä sinne ulos, että arvon rakki saa olla kuningas talossa, eikä vaan häiriinnyt mistään
Minusta kaikki olisivat voineet olla samassa tilassa ja siinä vaiheessa kun koira kyllästyy, niin sit sen vois pistää toiseen huoneeseen.

Sori, en vain käsitä mikä ihme tässä koko jutussa on se ongelma. Kukaan ei ole purrut ketään eikä mitään pahaa ole tapahtunut.
Koira käyttäytyi juuri niin kuin vain voi toivoa että käyttäytyisikin. Vai olisiko siis ollut parempi että se EI ois varoittanut? Koska silloinhan se ois saattanut hyökätä varoittamatta. Ja tällaistahan minä en ainakaan toivoisi.

Yhteistyössä