Koira meinasi purra lastani

Ja mua pelottaa. Palstan mukaanhan mä olen idiootti koiravihaaja. Mutta tosiasiassa mä vain tiedostan sen että KAIKKI eläimet ovat arvaamattomia.

Eilen oltiin isomummolla jonne on tullut sukulaisia lomalle. Niillä on koira mukana. Lasta olin jo etukäteen ohjeistanut että koiraan ei saa koskea. Eikä lapsi koskenutkaan. Leikki siinä koiran lähistöllä ja tää varmaan ärsytti koiraa kun näykkäs lastani, tai silleen "hamusi" ja ärähti. Tää tapaus ei ainakaan lieventänyt tätä "koiravihaani".

Tosihan on, etten ole sillä tavalla paljon ollut koirien kanssa tekemisissä ja en tunne niiden käyttäytymistä. Toisin kuin esimerkiksi hevosten. Eilen käytiin myös lapseni kanssa tallilla ja (valvottuna) annoin pojan touhuta siinä hevosten lähellä ja ruokkia niitä.

Tällä viikolla oli Iltasanomissakin kun kaverin koira puri kaveriani ja kaverin mies oli joutunut kuristaan koiran. Hirvittää kun tuo sama koira on ollut irti (siis sisällä) kun minä ja lapsenikin ollaan käyty heillä. Nyt se oli vaan yhtäkkiä pimahtanut.

Lähipiirissä on vaan kissoja ja ne nyt on semmosia että luikkivat karkuun eivätkä käy kiinni. Toki kissakin voi purra/raapia koska edelleen kaikki eläimet ovat vaan eläimiä. Mutta niidenkin käyttäytymistä osaan paremmin lukea.
 
[QUOTE="Hei";28640787]Olishan sitä kieltämättä itsekin hermostunut, jos koira arvaamatta alkaa uhittelemaan lapselle, mutta jos se olis halunnut purra, olisi se tehnyt sen kyllä.[/QUOTE]

Omistajat kyllä sanoivat sitten jälkeenpäin että koira ei ole lapsiystävällinen. Jos olisin sen tiennyt niin olisin käskenyt laittaa koiran eri huoneeseen.
 
"Vieras"
Ärähtäminen on aika kaukana puremisesta. Koira voi ilmaista murahtamalla, ettei pidä asiasta x.

Koirat saattavat pimahtaa siinä missä ihmisetkin, yleensä syynä on sairaus tai valtava kipu. Ja eläin on toki aina eläin, ajattelee eläimen tavoin (aina ei voi ymmärtää). Mutta taidat tehdä kärpäsestä härkäsen.
 
minnee
Mjoo, ensinnäkin ois niiden omistajien pitänyt varoittaa siitä, jos koira ei alun alkaenkaan ole lapsiystävällinen. Ja toisekseen koiraomistajat ovat kumma laji: siihen hyväluontoiseenkin koiraan kerta kaikkiaan luotetaan liikaa, kun yhtälö on todella pieni lapsi ja koira. Tai ne yleiset koiran käsittelyä yms. koskevat säännöt ei koske "meidän murrea" "kun se on niin kiltti". Joo, voihan se koira olla kiltti, mutta eläin se on silti.
 
"Vieras"
En määän luota yhteenkään koiraan. Hyväksyn ne kyllä nykyään ja tykkäänkin jostain yksilöistä, voisinpa hankkia itsellekin. Mutta oira on aina koira ja arvaamaton.
Tuossa lehdissä kerrotussa tapauksessa epäilen että koiralla aivokasvain tms un yhtäkkiä muuttuu vihaiseksi. Kysy jos ystäväiäsi ne omistajat että MIKSI ihmeessä eivät teettäneet koiralle ruumiinavausta? Olis varmaan selvinny syy tapahtumiin. Helpottanu toipumista kaikin tavoin.
 
Tai ne yleiset koiran käsittelyä yms. koskevat säännöt ei koske "meidän murrea" "kun se on niin kiltti". Joo, voihan se koira olla kiltti, mutta eläin se on silti.
Samaa mieltä. Aika harva tuntemani koiranomistaja myöntää että koirakin on vain eläin ja käyttäytyy eläimen lailla. En tiedä miksi tää on just koiranomistajien juttu. Muiden eläinten omistajat kyllä sanovat höylisti että eläin voi olla vihainen, tai että se ei pidä siitä ja siitä. Koiranomistajat vain aina meinaavat etsiä vikoja muista vaikka "vika" on siinä että eläimet ovat arvaamattomia.

Tämä nyt oli yleistystä, toki on myös mukavia ja ymmärtäväisiä koiranomistajia :)
 
..
Olen koiraihminen ja koskaan en luota täysin koiriin, en muiden enkä omiini. Koska se on eläin. En luota sinisilmäisesti ihmisiinkään. Tuossa tapauksessa ois ehdottomasti pitänyt omistajien laittaa koira eri tilaan, jos kerran ei lapsista tykkää! Tolloa porukkaa.. Mutta kuitenkin, koira varoitti lasta, ei kuitenkaan purrut.
 
njoo
olen kaikki eläin rakas mutta jos kissa/koira mikä vaan muu eläin oikeesti puremalla puree ja hyökkää kimppuun ilman syytä vien kys eläimen piikille ja heti. vieraiden olisi pitänyt heti mainita että koira ei ole lapsi ystävällinen!
 
"Vieras"
Samaa mieltä. Aika harva tuntemani koiranomistaja myöntää että koirakin on vain eläin ja käyttäytyy eläimen lailla. En tiedä miksi tää on just koiranomistajien juttu. Muiden eläinten omistajat kyllä sanovat höylisti että eläin voi olla vihainen, tai että se ei pidä siitä ja siitä. Koiranomistajat vain aina meinaavat etsiä vikoja muista vaikka "vika" on siinä että eläimet ovat arvaamattomia.

Tämä nyt oli yleistystä, toki on myös mukavia ja ymmärtäväisiä koiranomistajia :)
Ai, minun kokemukseni mukaan taas (keskikokoisten ja suurten koirien) koiranomistajat kyllä suhtautuvat koiriinsa ihan eläiminä, myöntävät sen ja kertovat avoimesti, että koira ei esimerkiksi tule toimeen toisten koirien /lasten kanssa tms. Usein koirallisten ystävieni kanssa spekuloidaan koirien käytöstä, mistä johtuu mikäkin ja lopuksi toteamme, että ota noistakin selvää. Itselläni on 2 suurta koiraa.

Pienten koirien omistajat ovat taas asia erikseen, tiedän monta tapausta jotka eivät edes ole varsinaisesti koiraihmisiä (saattavat esim. pelätä isoja koiria), suhtautuvat koiraan kaikkea muuta kuin eläimen tavoin ja osaavat hyvin huonosti tulkita koiria eivätkä ole ottaneet selvää koirista tai niiden koulutuksesta saati toteuttaneet sitä koiriinsa. Esimerkiksi eräs pikkukoirallinen tuttava ihmetteli koirapuistossa järkyttyneenä, miksi koirat tappelevat; ihan normaalisti siis leikkivät ja samalla ärisivät, murisivat ja painivat.
Minä vuorostani ihmettelin järkyttyneenä, että "etkö tosiaan ole nähnyt koirien leikkivän koskaan, vaikka omistat koiran?"
 
olen kaikki eläin rakas mutta jos kissa/koira mikä vaan muu eläin oikeesti puremalla puree ja hyökkää kimppuun ilman syytä vien kys eläimen piikille ja heti. vieraiden olisi pitänyt heti mainita että koira ei ole lapsi ystävällinen!
Jep. Ja fiksu koiranomistaja olisi laittanut koiran tosiaan vaikka eri huoneeseen vierailumme ajaksi.

Ja nyt jos joku koiranomistaja alkaa ruikuttaa että mitä me edes menimme sinne, niin halusin nähdä kaukana asuvat kummini ja kummityttöni, ja he myös minua ja lastani pitkästä aikaa.
 

Yhteistyössä