Hamsterin omistajat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olllliiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olllliiii

Vieras
6 vuotias tyttöni toivois kovasti hamsteria. Minkä ikäiset teillä hoitaa hamsteria itse? Minä en itse todennäköisesti uskalla ottaa sitä käteen ollenkaan. Se jää miehen ja tytön hommaksi.

Kertokaa vähän hamsterin hoidosta? kuinka usein häkki siivotaan yms?

Meillä on pari kääpiöhamsteria, talvikoita. Tosi helppo hoitoisia. Kaikista eläimistä on toki oma vaivansa, mutta meillä on elukoita laidasta laitaan ja hamsut on kyllä helpoimpia. Ei sotke, ei haise eikä melua:) Häkkiä ei tarvitse siivota kokonaan kovin usein (kerran kuussa) kun pissanurkan siivoaa pari kertaa viikossa. Päivittäin katsoo että on vettä ja ruokaa.

Tosin nuo ovat sen verran pieniä ja vikkeliä ettei kovin pienen voi antaa käsitellä itsekseen. Kesyä 6v voi pitää hyvin itekin kädessä, mutta aikuisen pitää valvoa vieressä. Sikäli hyvä etteivät ole kovin pitkäikäisiä, jos lapsi kyllästyy, niin vanhemmilla ei ole 10 vuoden urakka edessä.

En suosittele ihan noin pienelle, hamsterit ovat ensinnäkin yö eläimiä, niistä ei ole paljon iloa lapselle, ja niitä ei todellakaan saa kesken uniensa häiritä, meillä hamsterit herää puuhastelemaan n.klo:21:00, ja ovat hereillä sitten melkeinpä koko yön, päivät nukkuvat piilossa putkissa purujen alla.
Kani tai marsu voisi olla sopivampi? :)

• Tykkää
Reactions: moekoe ja chef
Meillä on pari kääpiöhamsteria, talvikoita. Tosi helppo hoitoisia. Kaikista eläimistä on toki oma vaivansa, mutta meillä on elukoita laidasta laitaan ja hamsut on kyllä helpoimpia. Ei sotke, ei haise eikä melua:) Häkkiä ei tarvitse siivota kokonaan kovin usein (kerran kuussa) kun pissanurkan siivoaa pari kertaa viikossa. Päivittäin katsoo että on vettä ja ruokaa.

Tosin nuo ovat sen verran pieniä ja vikkeliä ettei kovin pienen voi antaa käsitellä itsekseen. Kesyä 6v voi pitää hyvin itekin kädessä, mutta aikuisen pitää valvoa vieressä. Sikäli hyvä etteivät ole kovin pitkäikäisiä, jos lapsi kyllästyy, niin vanhemmilla ei ole 10 vuoden urakka edessä.

Meillä siivotaan roborovskien duna kerran viikossa koko purun vaihto, ja pissanurkka joka toinen päivä, muutoin alkaa haisemaan sellainen kitkerä haju.

Roborovskit ovat ainakin niin vikkaita etteivät sovi lasten käsiteltäviksi, meillä on meinannut tippua muutaman kerran 12.v tytön hyppysistä, liikkuvat siis kädessä koko ajan.

Mulle tuli aikoinaan yksi hamsu niin, että se oli hankittu 6-vuotiaalle tytölle, joka ei sitten "tykännytkään"siitä. Syy oli siinä, että ei ollut maltettu odottaa hamsterin kotiutumista, vaan menty sorkkimaan heti ekana iltana ja toki eläin oli sitten purrut. Eli muistakaa antaa eläimen (muidenkin kuin hamsujen) tehdä pesää ja tuttavuutta ihan rauhassa. Muuten hamsterit on helppohoitoisia, mutta tosiaan yöeläimiä.

Meillä siivotaan roborovskien duna kerran viikossa koko purun vaihto, ja pissanurkka joka toinen päivä, muutoin alkaa haisemaan sellainen kitkerä haju.

Roborovskit ovat ainakin niin vikkaita etteivät sovi lasten käsiteltäviksi, meillä on meinannut tippua muutaman kerran 12.v tytön hyppysistä, liikkuvat siis kädessä koko ajan.

Joo kyllä about joka toinen päivä pissat siivotaan, vähän huonosti kirjotin tohon. Meillä on alusina pellavaa terrassa ja kerran kuussa vaihdetaan kaikki ja sillonkin tuntuu että puhtaat heittää pois. Meidän talvikot on tosi lällyköitä, jotka on tosi rauhassa kädessä. Tiedän ettei kaikki tod. ole sellasia.

En suosittele ihan noin pienelle, hamsterit ovat ensinnäkin yö eläimiä, niistä ei ole paljon iloa lapselle, ja niitä ei todellakaan saa kesken uniensa häiritä, meillä hamsterit herää puuhastelemaan n.klo:21:00, ja ovat hereillä sitten melkeinpä koko yön, päivät nukkuvat piilossa putkissa purujen alla.
Kani tai marsu voisi olla sopivampi? :)

Kani vie hurjasti tilaa kun ei sitä voi jatkuvasti pelkässä häkissä pitää ja marsuja pitää olla vähintään 2.

Kani vie hurjasti tilaa kun ei sitä voi jatkuvasti pelkässä häkissä pitää ja marsuja pitää olla vähintään 2.

Juu tiedän, meillä kun on kaneja myös, ja marsuja mulla oli lapsuuden kodissani.:D En nyt kerinnyt paremmin kirjoitella, ajattelin että ap.voisi itse googlailla ja selvitellä asioita, pää pointtina kuitenkin on että 6-vuotias on ihan liian pieni huolehtimaan yksin mistään elukasta vielä, vaikka tuossa lukikin että isä auttaa, mutta musta lemmikin otto on koko perheen päätös, ja vastuu on aina aikuisilla etenkin hoito&ruokinta! Vanhemmilla pitää olla tarpeeksi mielenkiintoa oppia lemmikin asiallinen hoito.:)

Mä oon niin tiukkis näissä asioissa, etten koskaan ottais eläintä sen takia, että "lapsi haluaa". Meille otetaan lemmikkejä siinä tahdissa kun vanhemmat haluaa, muksut saavat niiden kanssa auttaa.
Nyt on vain kissoja, mutta jyrsijöistä tulee rottia tai hamstereita meille asumaan taas (mulla ollut paljon ennenkin), kun muksut niistä kiinnostuu. Mutta edelleen niin, että ne on meidän vastuulla ja muksut sitten valvotusti auttaa ja "hoitaa".

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Olen 12 vuotias, ja minun 6 vuotias siskoni sai vuosi sitten hamsterin, ei hän sillä mitään voi tehdä. Nukkuu päivät. Ja sitäpaitsi hän ei ole enää kiinnostunut hamsusta. Ei hän itsekkkään ruokaa laittaa sille osaa tai putsata häkki jne. Nytten minä teen sitä kaikkea :DD Ei se hamsteri oo kunnon sylieläin, vaan sellainen mitä katsella enemmän.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä