[QUOTE="vieras";28574042]Oletko koskaan ollut matkalla? On tutkittu, että matkailu stimuloi aivoja; on myös tutkittu, että matkailu tai yleensäkin rahan käyttäminen "elämyksiin" lisää onnellisuutta (toisin kuin tavaran ostaminen). Itse ainakin olen saanut lomamatkoilta paljonkin. Matkaa suunnittellessa, matkalla ja matkan jälkeen. Lomamatkan vaikutus henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin ei ala matkan alkaessa, vaan jo paljon ennen sitä, eikä se lopu siihen kun matka loppuu, vaan elämykset ja kokemukset jäävät. I
Itse aika paljon matkailevana allekirjoitan tämän kaiken. Matkailu on melkeinpä parasta elämässäni. Matkan kohteella ja pituudella ei ole edes niin paljon väliä kuin sillä, että lähtee jonnekin matkalle, irtautuu arjesta ja saa uusia kokemuksia. Minusta se on todellakin sellainen asia, johon voi ja pitääkin käyttää valtion verorahoja.[/QUOTE]
näin.
Ihminen tarvitsee joskus lomaa, irtiottoa arjesta jaksaakseen. Vaikka saisi säästettyä sopivan summan rahaa, sitä helposti miettii, että jos sitä nyt oikeasti ostaisi vaikka sen uuden toimivan pesukoneen, kun sitäkin on pitkään tarvittu, eikä lähdetä lomalle, koska sitä pidetään "turhana" menona. Sitä ei vain raaskita lähteä edes viikonlopun kylpylälomalle, vaikka se lomailun väliin jättäminen voi aiheuttaa sen että oikeasti palaa loppuun tai masentuu pahemmin.
Vähän sama juttu kun työnarkomaaneilla. Ei vaan voida hengähtää ja ei edes itse huomata, että ollaan palamassa loppuun, kunnes ollaan ihan pohjilla, eikä sieltä helposti yli päästä. Yleensä hyvätuloiset kuitenkin voivat ostaa muutenkin sen pesukoneen tai ruohonleikkurin, kun vähempituloinen joutuu siihenkin säästämään. Ei ole mielestäni todellakaan huono juttu jos lomia tuetaan. Tuetuissakin lomissa on yleensä omavastuu eli siihenkin joutuu vähän "säästämään". Eikä nämä todellakaan ole mitään ulkomaanmatkoja.