Kahlannut olen rotuja läpi, auttakaa! Mikä koirarotu meille?

• Viestiketjun aloittaja huoooooh
  • Ensimmäinen viesti
piiukka
Miksei kukaan ole maininnut kultaistanoutajaa, täyttää kaikki kriteerit mennen tullen. Meillä uros kultsu, joka sopii harrastekoiraksi noihin mainitsemiisi lajeihin ja on helppo ja miellittämisenhaluinen kouluttaa ja ei pure lapsia edes vahingossa :)

huooh (ap)
Miksei kukaan ole maininnut kultaistanoutajaa, täyttää kaikki kriteerit mennen tullen. Meillä uros kultsu, joka sopii harrastekoiraksi noihin mainitsemiisi lajeihin ja on helppo ja miellittämisenhaluinen kouluttaa ja ei pure lapsia edes vahingossa :)
Luppakorvat :p Karsiutui heti alkuunsa.
Olen niin paljon lukenut kultsuista, joilla on ykskaks napsahtanut päässä.
Itse asiassa yksi kultsu hyökkäsi täysin "puun takaa" meidän nykyisen koiramme päälle. En tunne kovinkaan syvää luottamusta sitä rotua kohtaan. : /

Collienarttu olisi kyllä noihin kriteereihin sopiva. Ja tosiaan nartus sterilointi ei vaikuta kilpailemiseen mitenkään. Eikä se virtsankarkailu nyt kovin yleistä ole. Tärkeintä on, että ei ota heti ensimmäiseltä kasvattajalta vaan vertailee sukutauluja ja tiedustelee muutenkin koirien terveydestä jne.

Viimeksi muokattu:
huooh (ap)
[QUOTE="Purppura";28564791]No mites ne ehdottamani Mudi tai Keeshond. (jälkimmäisen oikeinkirjoitus ei vieläkään varma).[/QUOTE]

Ulkonäöt ei kummallakaan nappaa. Mudi jää hiukan matalanpuoleiseksi ja keeshond on turkkihirmu (mitä kyllä sammarikin on)

naama
Huhhui, millaista listaa koirasta! Hienoa, että joku tietää täsmälleen mitä Ei halua, mutta kuinka ap ja miehensä ovat uskaltaneet hankkia lapsia?? Vai ovatko? Liian riskaabelia hommaa, noin pedanttiin parisuhteeseen..

huooh (ap)
[QUOTE="maisa";28565134]tutustu aussiin edes.. aivan mahtava koira.<3 eikä ole luppakorviakaan : ) meillä useampi,enkä yhtäkään vaihtaisi pois.[/QUOTE]

No niin, nyt on rodut rajattuna kolmeen
Ylläripyllärinä mies myöntyikin, että porokoira ei ole poissuljettu.

Eli rodut:

Porokoira (miinuksena se, että ei niin kauhean sosiaalinen ole)
Aussie
Bordercollie

Näiden kolmen väliltä raati päättää. :D

heiii
minä ehdotin tuolla jo beaglea!! Agilityynkin aivan mielettömän reipas tapaus! Ovat niin ahneita että oppivat ruokapalkalla helposti ;) Lisäksi todella sosiaalisia :) Ja jos ei ota metsästyslinjaista niin ei tarvitse kuin käyttää riittävästi lenkillä + muuta aktiviteettia varsinkin nuorena.

Khimaira
Huhhui, millaista listaa koirasta! Hienoa, että joku tietää täsmälleen mitä Ei halua, mutta kuinka ap ja miehensä ovat uskaltaneet hankkia lapsia?? Vai ovatko? Liian riskaabelia hommaa, noin pedanttiin parisuhteeseen..
Huomattavasti parempi miettiä tarkkaan ja käyttää aikaa rodun valintaan kuin ottaa vaan joku...
Itsellä meni sopivan rodun valintaan varmaan kaikkinensa pari vuotta.

heiii
minä ehdotin tuolla jo beaglea!! Agilityynkin aivan mielettömän reipas tapaus! Ovat niin ahneita että oppivat ruokapalkalla helposti ;) Lisäksi todella sosiaalisia :) Ja jos ei ota metsästyslinjaista niin ei tarvitse kuin käyttää riittävästi lenkillä + muuta aktiviteettia varsinkin nuorena.

Mulla on 10-vuotias bordercollie. Haastava kyllä, erittäin luonteikas, nopea oppimaan hyvässä ja pahassa, erittäin vahva paimennusvietti, aktiivinen, mutta ei sekoa jos välillä hiukan rauhallisempia kausia. Aivan mahtava ja paras koira ikinä, päivääkään en vaihtaisi pois.

-.-
No niin, nyt on rodut rajattuna kolmeen
Ylläripyllärinä mies myöntyikin, että porokoira ei ole poissuljettu.

Eli rodut:

Porokoira (miinuksena se, että ei niin kauhean sosiaalinen ole)
Aussie
Bordercollie

Näiden kolmen väliltä raati päättää. :D
Eli paimenkoiria huolitte? Miksi ette vain katso erilaisia paimenkoiria, vaikka googlesta?
Esim. picardi on aika mielenkiintoinen tapaus.

Paimenkoira – Wikipedia
Tuolta löytyy aika kattava kuvakollaasi paimenkoirista. Kun kuitenkin vaikuttaisi siltä että ulkonäkö oli aika tärkeä juttu, niin tuolta vain ihastelemaan oudompiakin rotuja

Yhteistyössä