[QUOTE="Vieras";28564298]Joka ikisestä rodusta takuulla löytyy jotain sairauksia, joku arka yksilö, joku luonnevikainen yksilö, joku rähinäkalle...
Kuulostaa sen verran vaikealta tuo teidän koirarodun etsintä, että kannattaisikohan unohtaa koko juttu. Toki rotu pitääkin miettiä tarkkaan, mutta kannattaa myös miettiä, ovatko omat vaatimukset / tieto realistisia.
Minulla on saksanpaimenkoira ja kaksi lyhytkarvaista mäyräkoiraa (kääpiökokoisia). Saksanpaimenkoira on elämäni rotu, mutta tokihan saa tehdä hemmetistä töitä löytääkseen kasvattajan ja pentueen, joka ei olisi jo lähtökohtaisesti rikki. Käyttölinjainen terve yksilö on tämä nykyiseni, mutta edellinen koira lähti pilvien päälle vain 3-vuotiaana täysin sökön selän vuoksi.
Mäyrikset on kivoja peruskoiria. Omat vaivansa niilläkin, omat pysyneet terveenä. Jaksavat mukana vaikka minkalaisia reissuja, mutta tyytyvät toisaalta ihan sohvakoiranki elämään. En oikein muista, miten aikanaan päädyin mäykkyyn, kun hain semmosta hauskaa pikkukoiraa. Mutta en toisaalta ole katunutkaan. Näiden kahden rodun lisäksi mulla ei muita ole ollut. Sakemannit ja mäyrikset asuttaa kotiani luultavasti jatkossakin, kolmas todella harkitsemisen arvoinen rotu olisi mittelspitz, ovat varsin monipuolisen tuntuisia harrastuskoiria ja minun silmääni ihan kauniitakin.[/QUOTE]
Kyllä SE rotu noista meille vielä valikoituu. Kyllähän mäkin rakastaisin saksanpaimenkoiria, mutta se rotu on niin kauhean kuralla nykyään.