Miten suojaatte lapsen korvat suvivirreltä?

  • Viestiketjun aloittaja Miten?
  • Ensimmäinen viesti
Vaikka tämä onkin provo, vastaan silti.

Jos mun muksut tulee uskoon siitä hyvästä, että kuulevat aiheesta -- olkoot se sitten lauluna tai puheena -- sitten ne saavat luvan tulla uskoon. =)

En kuulu kirkkoon eikä kukaan muukaan meidän perheestä. En usko jumaliin tai muutenkaan sinänsä tue kirkon uskomuksia ja/tai toimintaa. Se ei tarkota sitä, ettenkö tietäisi niistä mitään tai olisi koskaan niistä kuullut. Päinvastoin. Olen rippikoulunut käynyt, jonkin verran siis koitettu sitä puolta mullekin opettaa. Mutta en mä siitä kuulemisesta ole vahingoittunut, päinvastoin. Hyvä niin, tiedänpä vahvemmin, miksi olen sitä mieltä kuin olen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
pyh
Mä siitä tiedä mutta jotenkin täytyisi saada suojattua lapset kaikenmaailman hihhuleilta. eikä tarkoita pelkästään nyt paatoksellisia uskovaisia vaan myös paatoksellisia ateisteja. Samaa paatosta molemmilla. Siltä pitää lapsia suojella ei miltään Suvivirreltä.
 
"vieras"
Mä siitä tiedä mutta jotenkin täytyisi saada suojattua lapset kaikenmaailman hihhuleilta. eikä tarkoita pelkästään nyt paatoksellisia uskovaisia vaan myös paatoksellisia ateisteja. Samaa paatosta molemmilla. Siltä pitää lapsia suojella ei miltään Suvivirreltä.
Jospa laittaisit lapsesi vaikka tynnyriin ja kannen päälle. Jäisi sivistyksen saaminen kokonaan väliin ja voisit olla tyytyväinen.
 
En mitenkään, vaan laulan itse kovaa ja korkealta että varmasti muutkin kuulee. Jos joku meinaa suvivirren takia poistua paikalta, menen heidän perässään ja hoilaan:

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
 
"minttu"
Huvittaa ihmiset, jotka antavat lastensa katsoa pelottavia tv-ohjelmia ja kuunnella musiikkia, jossa lauletaan väkivallasta, seksistä jne., mutta vouhkaavat sitten kauniista Suvivirrestä, jossa on jonkinlainen viittaus uskontoon... Tekopyhää. Mun mielestä Suvivirren laulaminen on hieno perinne, joka tulee säilyttää. Tuskinpa se kenenkään sielua saastuttaa.
 
virretön
Mietin tässä tänään ihan oikeasti tätä kamalan suurta ongelmaa joka suvivirrestä on tehty...esikoisemme oli vapautettu uskonnon opiskelusta yläkoulussa koska emme kuulu kirkkoon. Alakoulussa hän osallistui uskonnon opetukseen aivan siksi että ajattelimme hänen siinä saavan yleissivistystä eri uskonnoista.
Mutta ei tullut mieleenikään saada sieppikohtausta siitä että koulun kevätjuhlissa laulettiin vastoin meidän elämänkatsomustamme. En laittanut pojalle kuulosuojaimia mukaan koulun päättäjäisiin enkä edes ohjeistanut marssimaan ovet paukkuen pois paikalta suvivirren alkaessa ; )

Olen sitä mieltä että "maassa maan tavalla" ja jos se suvivirsi nyt oikeasti kamalasti loukkaa toisten uskontokuntien jäseniä niin eikö sen kanssa voisi toimia vaikka niin että se jätettäisiin kevätjuhlan viimeiseksi "numeroksi", ne joiden korville sitä ei saa laulattaa poistuisivat tilasta vaikka luokkiinsa ja muut saisivat sitten hoilata sen aivan rauhassa.Se nyt vaan on traditio ja sillä selvä, ei kaikkea voida poistaa vain siksi että joku kokee sen itselleen sopimattomaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virretön;28549688:
Olen sitä mieltä että "maassa maan tavalla" ja jos se suvivirsi nyt oikeasti kamalasti loukkaa toisten uskontokuntien jäseniä niin eikö sen kanssa voisi toimia vaikka niin että se jätettäisiin kevätjuhlan viimeiseksi "numeroksi", ne joiden korville sitä ei saa laulattaa poistuisivat tilasta vaikka luokkiinsa ja muut saisivat sitten hoilata sen aivan rauhassa.Se nyt vaan on traditio ja sillä selvä, ei kaikkea voida poistaa vain siksi että joku kokee sen itselleen sopimattomaksi.
Monia perinteitä on lakkautettu, kun aika, etiikka tai maailmanmeno on vaan kulkenut niiden ohi. Suvivirren aika ei ole varmaan tullut vielä, mutta kyllä siihen jossain vaiheessa kyllästytään. Ja onneksi, koska ei se ole mikään erityisen hyvä biisi.
 
"rrr"
Näissä keskusteluissa ei yleensä kauheasti tunnu olevan tilaa muulle kuin hillitylle meuhkaamiselle mutta kokeilenpa nyt taas kerran selittää jos joku ei oikeasti ymmärrä mistä "kohussa" on kyse.


1. Suvivirsi on jo aiheena sellainen että siitä on helppo saada kansa kohisemaan, koska lapsuusnostalgia on usein melko tunnerikas juttu ja jokseenkin jokaisella meistä tosiaan on Suvivirrestä lämpimiä muistoja, joten aiheeseen tulee helposti suhtauduttua niillä tunteilla eikä järjellä.

2. Ei, kukaan ei kuole tai vammaudu tai traumatisoidu jos kuulee Suvivirren vaikkei olekaan kristitty. Kukaan ei niin ole väittänyt paitsi juurikin ne jotka eivät tunnu edes yrittävän ymmärtää.

3. Totuus on kuitenkin se, että kouluissa ympäri Suomen alkaa olla yhä enemmän ja enemmän ei-kristittyjä, eli joko muiden uskontokuntien edustajia tai sitten ei-uskovaisia. Tämän hetken pari-kolmekymppiset ovat viime vuosien aikoina eronneet kirkosta aika reippaasti mikä on luonnollisesti johtanut myös siihen että yhä harvempi syntyneistä lapsista kastetaan.

4. Tämä on johtanut siihen, että yhä isompi joukko ihmisiä on alkanut kyseenalaistaa yhden uskonnon läsnäoloa kaikille suunnatuissa tilanteissa. Siksi esimerkiksi Suvivirrestä on kirjoitettu Suvilaulu-versio, joskaan en tiedä onko sitä oikeasti missään vielä käytetty. Kevätjuhlan kaltainen tapahtuma on kuitenkin koko koulun juttu, ja jos tässä kohtaa pyrkii jättämään sen oman lämpöisen nostalgiantunteen hetkeksi pois, voi jo alkaa tuntua ihan loogiselta ja kivaltakin että tutusta perinteestä muokattaisiin sellainen versio joka olisi ongelmaton jokaiselle.
Ainakaan itse en ole nähnyt vielä yhtään hyvää perustelua sille miksei "Suvilaulu" kävisi, joten siksi olen päätynyt ajattelemaan että valtaosa aiheesta meuhkaajista nyt eivät vain ole hetkeksikään pysähtyneet ajattelemaan koko juttua. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini ja lpktk
Ken guru
En mitenkään, vaan laulan itse kovaa ja korkealta että varmasti muutkin kuulee. Jos joku meinaa suvivirren takia poistua paikalta, menen heidän perässään ja hoilaan:

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
:LOL:

Olet hauska :D.
 
Minusta suvivirsi on ihana. Ei ehkä sävelkulutaan se maailmaan kaunein musiikkiteos, mutta minulle se on aina suora siirtymä lapsuuteen. Siihen sisältyy niin paljon tunnetta. Juuri eilen sitä taisin täälä hehkuttaa... sitä ihanaa olotilaa, joka oli kansankoulun / ala-asteen juhlasalissa. Muistan sen tuoksunkin vielä elävästi, ja sen tunnelman. Kevätjuhlamekossa ja polvisukissa, juhla melkein lopussa ja kun suvivirsi kajahti oli ihana, ihana kesä enää vaan todistustenjaon päässä. Enkä ole suojannut omien lasteni korvia siltä, päinvastoin olen laulanut sitä itsekin. Ja aion laulaa huomennakin... mikäli liikutukseltani kykenen. Mun vauvani laulaa sitä viimeistä kertaa ala-asteella...:'(
 
  • Tykkää
Reactions: Rigel
Minä,
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013053117093575_uu.shtml

Oppilaiden uskonnollisten taustojen erilaisuus ei ole peruste Suvivirren poistamiselle koulun kevätjuhlista. Muiden uskontokuntien oppilaita ei todellakaan tarvitse eikä heitä pidä siirtää pois kevätjuhlasta Suvivirren ajaksi. Tämä käsitys on virheellinen. Viime vuoden kesäkuussa annettuun perusopetusasetukseen on kirjattu, että kristillisten perinteiden tuntemista ja ymmärtämistä edistetään opetuksessa. Tämä asetus koskee kaikkia oppilaita riippumatta uskontokunnasta, Räsänen korostaa.

Oppilaalla on oikeus omantunnon syistä kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta, esimerkiksi koulujumalanpalveluksesta. Sen sijaan kristilliset juhlatraditiot, kuten Suvivirsi, joulukuvaelma tai "Enkeli taivaan" ovat osa suomalaista kulttuuria, ei uskonnon harjoittamista. Näiden sisällyttäminen koulun juhlaan ei edellytä lupien kyselemistä huoltajilta
 
Ken guru
Minusta suvivirsi on ihana. Ei ehkä sävelkulutaan se maailmaan kaunein musiikkiteos, mutta minulle se on aina suora siirtymä lapsuuteen. Siihen sisältyy niin paljon tunnetta. Juuri eilen sitä taisin täälä hehkuttaa... sitä ihanaa olotilaa, joka oli kansankoulun / ala-asteen juhlasalissa. Muistan sen tuoksunkin vielä elävästi, ja sen tunnelman. Kevätjuhlamekossa ja polvisukissa, juhla melkein lopussa ja kun suvivirsi kajahti oli ihana, ihana kesä enää vaan todistustenjaon päässä. Enkä ole suojannut omien lasteni korvia siltä, päinvastoin olen laulanut sitä itsekin. Ja aion laulaa huomennakin... mikäli liikutukseltani kykenen. Mun vauvani laulaa sitä viimeistä kertaa ala-asteella...:'(
Mulle tulee aina itku kurkkuun suvivirrestä.

Ja monesta muustakin asiasta mitä tapahtuu kevät- ja joulujuhlissa. Ja ristiäisissä. Ja häissä. Ja...
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja virretön;28549688:
Mietin tässä tänään ihan oikeasti tätä kamalan suurta ongelmaa joka suvivirrestä on tehty...esikoisemme oli vapautettu uskonnon opiskelusta yläkoulussa koska emme kuulu kirkkoon. Alakoulussa hän osallistui uskonnon opetukseen aivan siksi että ajattelimme hänen siinä saavan yleissivistystä eri uskonnoista.
Mutta ei tullut mieleenikään saada sieppikohtausta siitä että koulun kevätjuhlissa laulettiin vastoin meidän elämänkatsomustamme. En laittanut pojalle kuulosuojaimia mukaan koulun päättäjäisiin enkä edes ohjeistanut marssimaan ovet paukkuen pois paikalta suvivirren alkaessa ; )

Olen sitä mieltä että "maassa maan tavalla" ja jos se suvivirsi nyt oikeasti kamalasti loukkaa toisten uskontokuntien jäseniä niin eikö sen kanssa voisi toimia vaikka niin että se jätettäisiin kevätjuhlan viimeiseksi "numeroksi", ne joiden korville sitä ei saa laulattaa poistuisivat tilasta vaikka luokkiinsa ja muut saisivat sitten hoilata sen aivan rauhassa.Se nyt vaan on traditio ja sillä selvä, ei kaikkea voida poistaa vain siksi että joku kokee sen itselleen sopimattomaksi.
Ihana, sivistynyt ihminen!
 
Minun on vaikea uskoa, että kovin moni koululainen pohtisi mitä syvällisimmin Suvivirren sanoitusta huomenna, voin toki olla väärässäkin.
Uskoisin sen silti pikemminkin olevan edelleen sellainen lomallesiirtymissignaali:xmas:
 
"rrr"
Ylläripylläri ei täälläkään yhtään hyvää syytä "suvilaulua" vastaan, päinvastoin lisää ihanaa nostalgiafiilistelyä ja oletuksia muiden vakaumuksesta ja vielä Päivi Räsästäkin lainattu. :)

Minun on vaikea uskoa, että kovin moni koululainen pohtisi mitä syvällisimmin Suvivirren sanoitusta huomenna, voin toki olla väärässäkin.
Uskoisin sen silti pikemminkin olevan edelleen sellainen lomallesiirtymissignaali:xmas:
No juurikin noin! Siksi oletankin että koululaisilla ei olisi ongelmia siirtyä sekulaariseen versioon.
 
"vieras"
Ei onneksi tarvinnut tänä vuonna boikotoida kevätjuhlaa, koska sellaista ei järjestetty, kirkkoon lapseni eivät huomenna mene muutenkaan :) Jokainen kiittäköön jumaliaan omalla vapaa-ajallaan ja laulakoon heille ihan mitä tahtovat, itse en tunne tarvetta siihen.
 
härkäjorma666
[QUOTE="rrr";28549869]Näissä keskusteluissa ei yleensä kauheasti tunnu olevan tilaa muulle kuin hillitylle meuhkaamiselle mutta kokeilenpa nyt taas kerran selittää jos joku ei oikeasti ymmärrä mistä "kohussa" on kyse.


1. Suvivirsi on jo aiheena sellainen että siitä on helppo saada kansa kohisemaan, koska lapsuusnostalgia on usein melko tunnerikas juttu ja jokseenkin jokaisella meistä tosiaan on Suvivirrestä lämpimiä muistoja, joten aiheeseen tulee helposti suhtauduttua niillä tunteilla eikä järjellä.

2. Ei, kukaan ei kuole tai vammaudu tai traumatisoidu jos kuulee Suvivirren vaikkei olekaan kristitty. Kukaan ei niin ole väittänyt paitsi juurikin ne jotka eivät tunnu edes yrittävän ymmärtää.

3. Totuus on kuitenkin se, että kouluissa ympäri Suomen alkaa olla yhä enemmän ja enemmän ei-kristittyjä, eli joko muiden uskontokuntien edustajia tai sitten ei-uskovaisia. Tämän hetken pari-kolmekymppiset ovat viime vuosien aikoina eronneet kirkosta aika reippaasti mikä on luonnollisesti johtanut myös siihen että yhä harvempi syntyneistä lapsista kastetaan.


4. Tämä on johtanut siihen, että yhä isompi joukko ihmisiä on alkanut kyseenalaistaa yhden uskonnon läsnäoloa kaikille suunnatuissa tilanteissa. Siksi esimerkiksi Suvivirrestä on kirjoitettu Suvilaulu-versio, joskaan en tiedä onko sitä oikeasti missään vielä käytetty. Kevätjuhlan kaltainen tapahtuma on kuitenkin koko koulun juttu, ja jos tässä kohtaa pyrkii jättämään sen oman lämpöisen nostalgiantunteen hetkeksi pois, voi jo alkaa tuntua ihan loogiselta ja kivaltakin että tutusta perinteestä muokattaisiin sellainen versio joka olisi ongelmaton jokaiselle.
Ainakaan itse en ole nähnyt vielä yhtään hyvää perustelua sille miksei "Suvilaulu" kävisi, joten siksi olen päätynyt ajattelemaan että valtaosa aiheesta meuhkaajista nyt eivät vain ole hetkeksikään pysähtyneet ajattelemaan koko juttua. :)[/QUOTE]

Onko sitten nykyajan ihmiset uskonnoltaan jotain luonnonpalvojia kuten tuossa Suvilaulussa ollaan?
 

Yhteistyössä