Miksi lapset eivät saa päivettyä ollenkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28510403]Viime kesänä kyselin apteekista, mikä olisi järkevin aurinkorasva lapselle. Sanoi silloin, että aina kun suojakerroin on yli 25, suoja on kemiallinen. Kaksvitonen siis ostettiin meille ja farmaseutti vielä varmisti, että siinä ei ole kemiallista suojaa. Mutta kyllähän lapsille markkinoiduissa rasvoissa on usein tuota isompi suojakerroin eli niissä on kemiallinen suoja, jopa apteekissa on näitä myynnissä.[/QUOTE]

Piti vielä kirjoittaa, että meillä ei aurinkorasvaa käytetä kuin poikkeustapauksissa. Pääosin pyrin suojaamaan vaatteilla (pitkäpunttisia/-hihaisia pääosin käytämme ulkona ja lierellinen lakki aina päässä) ja ulkoilua ihan keskipäivällä hellepäivinä vältämme. Ja kun joku mainitsi aurinkolaseista, ne on aina auringon paistaessa päässä. Huuliasia tosiaan on huonommin hoidossa, täytyykin kiinnittää asiaan huomiota (kiitos muistutuksesta).

Mä oon oikeesti jotenkin kauhistunut kun on saanut tänään lukea kuinka moni ei suojaa lapsiaan auringolta. Ei se pelkkä palaminen altista ihosyövälle vaan ihan pelkkä runsas UV-säteilyn saanti.

Mitä on uv-vaatteet? Kyllä meillä laitetaan aurinkorasvaa ja vaaleet ohuet puuvillaset vaatteet päälle niin on viileetä, joskus on pitkähihanen ja housut, joskus t-paita ja shortsit, fiiliksen mukaan eikä lapsilla oo ollut mitenkään tukalaa tai hikoillu mitenkään silmiin pistävästi vaikka kovaa vauhtia meneekin pihalla.

Meillä käytetään rasvaa, ja muksu saa ruskettua, tai se tulee mun puolelta sukurasitteena, iho hörppää kaiken auringon itseensä ja ollaan jo nyt melko ruskettuneita. Rasvoja käytetään sen takia, kun en ole koskaan itse palanut vaikken ole rasvoja käyttänytkään, mutta muksusta en ajatellut edes ottaa selville että palaako vaiko eikö.
Pidetään myös taukoa keskipäivän kuumimmista, mutta muuten mennään normaalisti.

[QUOTE="vieras";28510388]Ne on ne aurinkorasvat,jotka sitä syöpää aiheuttaa eikä aurinko.[/QUOTE]

Juuri näin!! Varmistetaan vielä ettei lapset vaqhingossakaan saa riittävästi D- vitamiinia! Voiteet ehkäisevät vitamiinin muodostumisen!

Uv-säteilyn määrä on kasvanut reippaasti sitten 70-luvun. Eli jos itse lapsena sait juosta autinkoisella kelillä ulkona napapaitasillasi, niin tänä päivänä asia on eri lailla. Uv-säteiln vuoksi iho palaa herkemmin ja yksikin ihon palaminen lapsuusiässä nostaa ihosyövän riskiä.
Lapsi onkin järkevä suojata kevyillä ja ilmavilla pitkähihaisilla ja - lahkeisilla vaatteilla unohtamatta hellehattua.
Ihotyyppejä on erilaisia ja jotkut kestävät säteilyä paremmin kuin toiset. Jos ei suojata vaatteilla, niin sitten aurinkorasvalla. Järki käteen tässäkin asiassa. Voiteet eivät aiheuta syöpää vaan säteily. D-vitamiinia syödään vuoden ympäri.

Just eilen katoin miten esikoinen on perinyt mun ruskettumisen taidon, on naamastaan ihan sekuntaneekeri jo vaikka ei oo edes kunnolla kesä. samoin kaikki muut paljaana olevat ruumiin osat on ruskettuneet tosi hienosti.
Nuorempi meinas jo palaa viikonloppuna kun on tullut ihostaan isäänsä, mutta tummelilla sain otettua kiinni ja muuttu nätiksi rusketukseksi.
Meillä on niin nätisti ruskettuneet luonollisen näköiset mukelot. Kuten myös äiti. Isäntä vain punottaa kuin punapersepaviaanin perse. Mutta kyllä se kuukauden päästä on jo ruskean puolellä hänelläkin.

Niin meillä ei siis karsasteta rusketusta. eikä suojella lapsia auringolta.

[QUOTE="vieras";28510388]Ne on ne aurinkorasvat,jotka sitä syöpää aiheuttaa eikä aurinko.[/QUOTE]
Tähän löytyy varmaan ihan lähdekin?
Vai oletko vaan sattunut kuulemaan tämän esson baarissa pajatsoa pelaavilta isoilta pojilta?

En kyllä lainkaan ymmärrä miksi lapsi ei saisi päivettyä. Mutta palaa ei saa.

Meidän esikoisella (11v) se tarkoittaa (ja on tarkoittanut ihan vauvasta asti) sitä, että voi viilettää ulkona aamusta iltaan niin pienissä vaatteissa kuin haluaa. Eikä tarvitse mitään aurinkovoiteita. Päivettyy vaan kauniisti, mutta ei ole KOSKAAN palanut.

Meidän keskimmäisellä (8v) se taas tarkoittaa sitä, että auringon paistaessa on käytettävä suojaavia vaatteita (ohuen ohuita pitkähihaisia jne) ja korkean suojakertoimen aurinkorasvoja. Ja silti jonkun kerran kesässä tahtoo käydä, niin että iho punottaa.

Ja kuopus (4v) jotain noiden kahden väliltä. Hänen ihoaan suojaamme, mutta sen suhteen ei tarvitse olla ihan niin hysteerisen tarkka kuin tuon keskimmäisen kanssa.

Tottakai saa, eipä sitä estääkkään voi... :D Tai no voi jos pukee päälle tai pysyy sisällä, mut enpä mä itekkää pihalla heilu päälle 20 asteen lämpötilassa pitkähihasella jne niin miks laittasin muksut sinne hikoilee pitkissä vaatteissa..

Meillä lapset lähtee aamulla ulos, vaatteet vähenee auringon mukaan ja juhannukseen mennessä ovat kuin pavut. Ei palamisia, ei aurinkorasvoa.
Yksi lapsista on vaaleaihoisempi joten hänelle joskus saatan sipaista rasvaa.
Myöskään hattuja nuo ei päähänsä pistä, kovin kauaksi aikaa ainakaan.
Eli meillä päivetytään.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28510610:
Tähän löytyy varmaan ihan lähdekin?
Vai oletko vaan sattunut kuulemaan tämän esson baarissa pajatsoa pelaavilta isoilta pojilta?

Tiede- lehden keskustelussa on oma otsikko tälle! Sehän on jo kauan ollut tiedossa. Osiossa Lääketiede ja Terveys.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28513385:
Tarkoitan nyt jotain ihan oikeaa lähdettä. Ei tuo keskustelupalsta ole sitä esson baaria luotettavampi tietolähde.

Sellä on ihan tutkimustuloksiakin jos viitsit koko ketjun lukea. Meillä kuitenkin otetaan ulkoa kesällä D-vitamiini, ilman myrkkykertoimia, mikäli se iso A nyt joskus suostuu näyttäytymään. Jos kovin sateista, D-kapseleita.

Sellä on ihan tutkimustuloksiakin jos viitsit koko ketjun lukea. Meillä kuitenkin otetaan ulkoa kesällä D-vitamiini, ilman myrkkykertoimia, mikäli se iso A nyt joskus suostuu näyttäytymään. Jos kovin sateista, D-kapseleita.
Enpä moista ketjua edes löytänyt eikä hakukaan tuottanut toivottua tulosta. Eli linkki olisi ihan jees.

Minä oon myös miettinyt tuota aurinkorasvojen yhteyttä ihosyöpään, en oo kyllä mitään tutkimuksia tai keskusteluja edes lukenut, aloin vaan joskus miettimään että voiskohan niillä olla yhteyttä. Ensin tungetaan hirveä määrä kemikaaleja iholle ja sitten mennään aurinkoon ja aurinko paahtaa siihen rasvaiselle iholle niin mietin vaan että mitä siinä mahtaa tapahtua kun ne kemikaalit "palaa" siinä iholla auringon paahteessa. Noh, onneks ei tartte käyttää noita rasvoja kun muhun ei juuri aurinko tartu.

Yhteistyössä