Miksi lapset eivät saa päivettyä ollenkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoooh

Vieras
Ymmärrän että suojataan palamiselta eikä nyt ole ok kauheasti rusekettua, mutta onko se niin vakavaa jos lapsen iholle pilkahtaa aurinko ja mahtaa koko kesän aikana saada pienen päivetyksen.

Mua hirvittää se kemikaalilla läträäminen kun aurinkorasvaa menee kilotolkulla ja kuumat uv-vaatteet vielä lisäksi niin huh!

Meiän muksu on pihalla pikkuhousut jalassa tämmösellä säällä ( täällä jatkunu helteet viikon ajan). mitään RAsvaa en oo laittanu j kauniin rusketuksen on saanut, ei palanut kertaakaan vaan nätti rusketus. Voi tokin olla asialla tekemistä, kun on puoliks latino.

Itse täyssuomalaisena olen pienestä asti ollu pihalla kesäisin myös vähillä vaatteilla ja ilman rasvaa. tätä toteutan myös lapseni kanssa.

Aurinkovoide ei estä päivettymistä vaan palamista.

En halua että lapseni nelikymppisenä voi kiittää minua melanoomasta ja varhaisista rypyistä. Vaatteina meillä on kyllä ihan tavalliset, ulkoiluaikoja vaan rukataan ettei keskipäivällä välttis olla pihalla vaan mieluummin riekutaan sit iltasella pidempään ulkona. Samaten aamuisin on ihanaa nousta kuuden maissa kun on niin raikasta.

Kyllä meidän vaaleat lapset ovat päivettyneet joka kesä siitä huolimatta että käytössä on ollut sekä aurinkorasvoja että uv-vaatteita (jotka on kyllä kaikkea muuta kuin kuumat; kätevät jos ollaan veden äärillä päivän kuumimmilla tunneilla kun voi leikkiä ja polskia vapaasti ilman että tarvii vaihdella vaatteita).

Vasta kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi, he saavat päättää hankkivatko itselleen altistuksen ihosyövälle. Siihen asti minun tehtäväni vanhempana on huolehtia ettei lapsen iho pala. Keskikesän kuumuudessa palaminen tapahtuu hetkessä. Yksilöllisiä eroja toki on.

Ehkä sitä on yksilöllisiä eroja mutta ei mun lapset ole palaneet vaikka ei ole käytetty aurinkovoiteita tai hattuja tms oikeastaan ollenkaan.

Kyl elämä on tarkoitettu elettäväksi.

Ymmärrän että suojataan palamiselta eikä nyt ole ok kauheasti rusekettua, mutta onko se niin vakavaa jos lapsen iholle pilkahtaa aurinko ja mahtaa koko kesän aikana saada pienen päivetyksen.

Mua hirvittää se kemikaalilla läträäminen kun aurinkorasvaa menee kilotolkulla ja kuumat uv-vaatteet vielä lisäksi niin huh!

No eihän se pieni päivettyminen vaaraksi ole, palaminen on. Jos ollaan suorassa paahteessa/rannalla, laitan aurinkorasvaa niille alueille joita vaatteet ei suojaa. Pienempänä olin neuroottisempi kun ei ollut niin liikkeessä koko ajan.

Meillä käytetään aurinkovoiteita vain ulkomailla etelänmatkoilla. Itse en ole koskaan palanut Suomessa eivätkä ole kyllä lapsetkaan vaikka ollaan auringossa jatkuvasti kesäisin.

Miksi aina, kun puhutaan auringonotosta, ja siihen liittyvistä ihmisistä, esiin nostetaan välittömästi "Stop! Syöpää!"-kortti? Päivettyminen ja ulkona temmeltäminen on eri asia, kuin UV-säteilyn imuroiminen posket lommolla. Vanhempien tehtävänä on huolehtia siitä, että lapsi ei pääse palamaan (ja hei, ainoa ihosyöpää pahempi asia mikä auringossa oleskelusta voi tulla, on toistuvat nestevajaukset ja lämpöhalvaukset, joten nesteyttäkää, isät ja äidit!) eikä kuivumaan Leksandesiksi.

Aurinkoiset kesäpäivät ovat mainio tilaisuus käydä ulkona, kunhan suojautuminen UV-säteilyjä vastaan on kunnossa. Auringonvalo on enemmänkin terveellistä kuin haitallista, ja tasainen päivettyminen ei ole kemoterapialahja lapsellesi, vaan käyntikortti terveempään, vahvempaan (ja ihan totta puhuan, aika söpöön päivettyneeseen) ihoon. Päivettyminen saattaa ehkäistä nuoruusiän aknea, ja tällekin Karsinogeenille on ihan määrätty auringonottoa keskiselän aknen hoitoon.
Keskipäivällä UV-säitelyjen määrä on keskimääräistä korkeampi, joten sillä ajalla tapahtuvalle ulkoilulle kannattaa varata korkeampikertoiminen aurinkosuoja kuin esimerkiksi illemmalla tapahtuvalle ulkoilulle, suosittelen vaihtelemaan noita aineita suojakertoimien ja vuorokaudenaikojen perusteella; keskipäiväksi vahvempaa, aamuille ja illoille laimeampaa. Muistakaa myös ranta-aurinkovoiteet!

Lisäksi: Miksi ihmeessä aina hössötetään ihosta, eikä muista alueista joille auringonvalo on jopa haitallisempaa?
Ensinnäkin, huulet: Harvemmin edes suojataan huulia ulos lähdettäessä. Aurinkovoidetta on ikävä laittaa huuliin, joten kannattaa sijoittaa muutama euro apteekista löytyvään hoitavaan huulivoiteeseen, jossa on mukavahko suojakerroin. Huulisyöpä on yhtä ihana lahja kuin se kauan hekumoitu melanoomakin.
Toiseksi, silmät. Heittäkää ne K-Marketeista ja huoltoasemilta löydetyt halpismuoviaurinkolasit, ja menkää optikkoliikkeeseen! Kun aurinkolaiseissa ei olekaan sitä suojakerrointa joka linssiin liimatussa lapussa seisoo, on silmä pulassa: hämärämmät olosuhteet aurinkolasien linssin takana saa linssin laajenemaan, joka taas päästää silmään enemmän valoa. Kun suojakertoimet eivät kohtaa toisiaan, niin silmään pääsee enemmän valoa, joka taas tarkoittaa, että sinne tulee enemmän haitallista säteilyä.

Käärikää lapsenne suojaan, älkääkä folioon kellariin kasvamaan endiivien seassa.

Kyllä meillä lapset saa päivettyä, ovat kyllä helposti ruskettuvaa sorttia. Rasvaa ei laiteta jos lähdetään kolmen jälkeen ulos eikä päivälläkään jos vaan piipahdetaaan pihalla. Suojaavaa vaatetusta ja lippistä toki käytetään, lippis suojaa naaman varsin hyvin kuitenkin.

Minä olen laittanut lapsille aurinkovoidetta vain hellekeleillä, jos aurinko on paahtanut täydeltä terältä. Normaaleina lämpiminä kesäpäivinä annan olla auringossa ihan normaalisti. Eivät pala, ruskettuvat kyllä näkyvästi. Sen on oppinut tuntemaan omalla iholla, kun auringonpaiste on polttava ja lapsi pitää suojata. Hellekeleillä aurinkovoiteen lisäksi myös rytmitän ulkonaolon järkeviin jaksoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ljöoj;28508639:
Meillä käytetään aurinkovoiteita vain ulkomailla etelänmatkoilla. Itse en ole koskaan palanut Suomessa eivätkä ole kyllä lapsetkaan vaikka ollaan auringossa jatkuvasti kesäisin.

Äitini ei koskaan käyttänyt meillä muksuilla aurinkovoidetta kun olimme pieniä, hän ei itse koskaan palanut, mutta me lapset olemme kaikki vaaleita ja paloimme joka kesä monta kertaa. Punoitus kuulemma kuului vain kesään. Nykyään käytän aina aurinkosuojaa, en halua lisätä ihosyöpäriskiä entisestään.

Meillä osa lapsista on ruskeita ku pavut kesän lopussa... ne viilettää päivät pitkät pihalla enkä tosiaankaan jaksa mitään rasvoja ajatella. En kyllä muista liekkö koskaan palaneet.

[QUOTE="vieras";28508616]Ehkä sitä on yksilöllisiä eroja mutta ei mun lapset ole palaneet vaikka ei ole käytetty aurinkovoiteita tai hattuja tms oikeastaan ollenkaan.

Kyl elämä on tarkoitettu elettäväksi.[/QUOTE]

niin, kyllähän lapseltani jää nyt elämä elämättä kun laitamme aurinkoisella säällä lakin päähän ulos mennessä... huoh.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Lasten iho on ohuempaa, näin on alttiimpi uv-säteilylle.

Kyllä meillä lapset rasvataan ja lisäillään päivän mittaan, mutta silti ne on aina hetken päästä tummia, perineet vissiin äitinsä ihon.

Hyvin vaalea ihoisten, helposti palavien olisi syytä varoa. Ei sitä koskaan tiiä mikä se ihon toleranssi on, melanooman vaara kuitenkin olemassa!

[QUOTE="kaffe";28508861]niin, kyllähän lapseltani jää nyt elämä elämättä kun laitamme aurinkoisella säällä lakin päähän ulos mennessä... huoh.[/QUOTE]

Luuserit! Ei tuolleen mitään auringon pistosta saa!!!:D
mikä se sellanen elämä on kun ei ees paria kunnon auringonpistosta kesässä saa, ja muutama melanooma on muuten ihan must!

Lasten aurinkorasvoissa on kylläkin yleensä mekaaninen, eikä kemiallinen suoja.

Viime kesänä kyselin apteekista, mikä olisi järkevin aurinkorasva lapselle. Sanoi silloin, että aina kun suojakerroin on yli 25, suoja on kemiallinen. Kaksvitonen siis ostettiin meille ja farmaseutti vielä varmisti, että siinä ei ole kemiallista suojaa. Mutta kyllähän lapsille markkinoiduissa rasvoissa on usein tuota isompi suojakerroin eli niissä on kemiallinen suoja, jopa apteekissa on näitä myynnissä.

Yhteistyössä