avioliittoon salaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Olemme suunnitelleet naimisiinmenoa, mutta emme koe että meidän tarvitsee kertoa siitä kenellekään. Meille aviolitto on juridinen sopimus, muuten se ei suhdettamme muuttaisi. Sukunimet säilyvät ennallaan ja sormuksia emme tarvitse. Lähinnä mietin muiden reaktioita, voisiko joku suuttua asiasta? Vaikka naimisiinmenosta emme kertoisi, emme myöskään valehtelisi asiasta ja jossain vaiheessa oletan, että tämä asia tulisi selviämään ainakin osalle kavereita.

Miltä tuntuisi, jos joku ystävänne/sukulaisimme menisi salaa naimisiin ja teille selviäisi asia vasta vuosien kuluttua?

Mun veli meni salaa naimisiin. Sisko samoin. Ei tunnu musta miltään, heidän oma asia. Poika sentään ilmoitti, että menee naimisiin ja pyysi mut ja siskonsa todistajiksi.

No jos joku tuosta suuttuu niin on kyllä puhtaasti oma ongelmansa. Ainahan noita ihmisiä on jotka ottavat asiakseen loukkaantua kun heille ei kerrottu ja he eivät saaneet suuria kekkereitään. Se on kumminkin täysin teidän asianne mitä te elämällänne teette.

[QUOTE="Kaisa";28508190]Miltä tuntuisi, jos joku ystävänne/sukulaisimme menisi salaa naimisiin ja teille selviäisi asia vasta vuosien kuluttua?[/QUOTE]

Riippuu vähän tilanteesta missä asia selviäisi. En tiedä missä yhteydessä avioliitto juridisena sopimuksena ystäville esille tulisi. Ei ole tapana kysellä ystäviltä joko olette menneet naimisiin.

Tiedän kyllä, että se on oma asiamme ja näin poispäin. Miten olette saaneet selville, että sisko tai veli on mennyt salaa naimisiin? Emma aio vain mennä salaa naimisiin, haluaisimme (tai oikeastaan vain minä haluaisin) olla salaa naimisissa. Pelkään vain että joku kaveri ylitulkitsee asioita tai salaamista, tai pitää sitä jotenkin epäkunnioittavana heitä kohtaan.

Me olemme menneet salaa naimisiin eikä asiaa maistraattikäynnin jälkeenkään sen kummemmkin mainostettu, vanhemmille taidettiin soittaa mutta kavereille kerrottiin jos muistettiin. Puoli sukua ja osa kavereista veti herneet nenään mutta omapa oli ongelmansa. Ei ole mun homma järjestää ryyppäjäisiä (tai sen puoleen pönötysjuhliakaan) yhtään kenellekään jos ei huvita.

Minkä takia se asia pitää salata? siis ymmärrän jos haluaa mennä salaa naimisiin, mutta minkä takia haluatte ettei kukaan saa sitä ikinä tietää??

Sanotaan näin, että en halua salata asiaa, en vai halua kertoa siitä kenellekään :) En pidä ajatuksesta, että avioliitto jotenkin muuttaisi suhdetta taie ttä avioliitossa oltaisiin vasta sitouduttu toisiimme. Menemme naimisiin juridisten syiden takia. Pienempi perintövero ja toinen voi tehdä päätöksen vettä piuhat seinästä, syymme ei siis ole varsin romanttisia. Haluaisin jäädä vain avioliittoon, mutta emme sa järjesteltyä asioitamme muuten. Teemme sen vain yhteiskunnan takia ei muun.

En oikeasti haluaa hässäkkää, mitä avioliittoon menemisellä yleensä tarkoitetaan ja tehdään. Se on juridinen sopimus, vähän kuin velkakirja :) Ei sitäkään pitkin kyliä huudella ja juhlita.

Miksi avioliiton julkistaminen muutaisi suhdetta?
Ystävistä osa on mennyt naimisiin "salaa" eli kertoneet että kävivät maistraatissa silloin ja silloin, eikä asiassa ole minulle mitään kummallista. En ole kenenkään kuullut syitä heiltä naimisiin menoon kyselleen. Syitä ei ole kysytty itseltänikään vaikka avioliitto solmittiin vasta vuosien päästä tapaamisesta ja kihlauksesta.

Ei avioliiton solmiminen mitätöi avoliittoanne, oli se sitten juridinen tai romanttinen tempaus. Ärsyttäähän se jos joku sukulaistantta ilahtuneena luokittelee teidän olevan "vihdoin tosissanne" tai joku kaveri pääsee viisastelemaan avioliittoa tavoittelemattomalle että "tiesinhän minä että mieli muuttuu". Mutta jos asia on todella teille täysin neutraali juridinen toimenpide, suhtaudu siihen niin. Kenelle ja miten kertoisit testamentista? Ei kenellekään, vain lähimmille, vain kysyttäessä?

Me mentiin salaa naimisiin, tosin tiedotettiin asiasta kyllä lähisuvulle korteilla. Muutama närkästyi, mutta se on ollut heidän ongelmansa ja näyttäisivät päässeen asiasta yli.

Olen tehnyt niin ja edelleenkään toisen meistä suku ei tiedä mitään, ei myöskään kaverit. Ne ketkä tietää onnitteli silloin. Ilmitulohetkellä asiasta oli jo aika kauan.

Minä ja mieheni menimme maistraatissa naimisiin, mutta en koe, että olisimme menneet "salaa".
Harvapa siitä naimisiinmenosta tietää, perheillemme ilmoitimme seuraavana päivänä. Ja lähimmät kaverit tietävät myös (heillekin on ilmoitettu jossain vaiheessa ohimennen, että 'btw, mentiin naimisiin'), mutta valtaosa ei tiedä, mitäpä se kenellekään kuuluu.

En tiedä, kuinka moni on närkästynyt eikä sen puoleen kiinnostakaan tietää :) En edes tiedä, miten laajasti kummankin suku tietää. Miehen suku tuskin tietää (perhettä lukuunottamatta), omasta suvustani en tiedä (rippuu monelle vanhempani on kertonut).

Yhteistyössä