jos näette taaperon rattaissa ilman hattua, niin älkää kiitos tulko avautumaan..

"vieras"
[QUOTE="vieras";28479737]Ei vttu. Opettakaa lapsenne tottelemaan. Ei siinä ole mitään sen mutkikkaampaa. Jos hattu lähtee päästä, sitten mennään sisään. Kuka antaa parivuotiaan pompotella itseään??? [/QUOTE]

Juu, varmasti lähdetään takaisin kotiin tuolta yli kilometrin päästä, melkein kaupan ovelta ja jätetään ruuat ostamatta :LOL: Tuo pahin lakin repijä ja hukkaaja on nyt 12 vuotias, nyt vuorostaan tapellaan siitä, missä hupparin huppu otetaan pois päästä eli nyt on asiat juuri päinvastoin. Paremminkin ihmettelen niitä, jotka pöllivät ne lapsen heittelemät vaatteet. Kerran en viitsinyt lähteä takaisin etsimään, kun en huomannut, missä kohden oli hatunsa onnistunut heittämään, ajattelin kotimatkalla poimia mukaan, mutta joku oli pöllinyt sen. Ja tuolla kauppamatkalla näytti monet muutkin niitä vaatteitaan hukanneet, ihmiset yleensä nostelivat niitä löytäessään pensasaitaan roikkumaan. Meidän hattua ei kyllä sieltäkään löytynyt.

• Tykkää
Reactions: Taevahan Tosi
"vieras"
Meidän muksulle 1,5 v ei kelvannut mikään kesälakki. Onneksi isoveljen autolippistä kokeiltiin. Se oli mieluinen. Poika kun on hulluna autoihin. Ymmärrän tuskasi, taistelua täälläkin on käyty.

motivaation puutetta
Meidän poika on pienestä pitäen tykännyt pitää aurinkolaseja sen takia, kun häikäisee jos niitä ei pidä. Muutaman kerran ihan pienenä hän meinasi ottaa lasit pois aurinkoisella ilmalla ja näytin silloin hänelle: lasit pois - häikäisee, lasit silmillä - ei häikäise, lasit pois - häikäisee. Sen jälkeen lasit oli helppo saada pysymään hänen päässään kun aurinko paistoi ja nyt kolmevuotiaana vaatii laseja myös puolivarjoisilla ilmoilla:) Minä en kyllä pitänyt mitään liinaa vauvan vaunujen edessä vaan aurinko paistoi välillä vaunuihin. Toki vaihdoin kadun varjoiselle puolelle jos se oli mahdollista. Hattua vastaan lapsi on taistellut vain pari kertaa ulos lähtiessä, mutta ulkona se on saanut pysyä päässä.

Minua ihmetyttää se, että eikö muiden lapsia häikäise aurinkoisella ilmalla? Ne lasithan tekevät olemisesta mukavampaa:O

"vieras"
meillä samaa... etenkin aurinkolasien kanssa. Ikää nyt 9 kk. Aikani jankattua (noin sata toistoa) saatan luovuttaa ja viskoa sen lakin itse jonnekkin hevonkuuseen. Onhan rattaissa kuomu kuitenkin. Ja mä nyt olen niin kiukkusen näkönen ämmä ettei kukaan oo vielä kehannut avautua....

Ja ei meillä ainakaan lähetä himaan kun vauva temppuilee. Mitä sellasesta tulisi pitemmän päälle, noin pieni ei edes tajua sellaista syy-seuraus suhdetta. Soitatteko hemmetti lääkärillekkin että "juu, sori en päässyt tulee kun miinamaija ei halunnut pitää aurinkohattua päässä...." ziisus

"..."
No se lakin poisheitto nyt oli ainakin meillä vain yksi nopeasti ohimenevä vaihe. Laitoin vain sitkeästi aina heti takaisin päähän. Kannattaa sitten koittaa kiinnittää taaperon huomio johonkin muuhun niin se hatun heittäminen voi unohtua.

"vieras"
[QUOTE="mie";28479820]Kannatta vaan olla sinnikäs ja pistää se hattu HETI takaisin . On parasta että lapsi oppii jo pienenä ettei voi itse päättää kaikesta.[/QUOTE]

Meillä tapeltiin viime kesänä ensin aina puoli tuntia niin, että äiti laittaa hatun päähän, tyttö ottaa pois. Jossain vaiheessa tyttö luovutti, piti 5 min ja kohta hattu taas veks ja sama homma. En oikeasti jaksanut enään vaan luovutin. Halusin nauttia itsekin kesästä. Tänään annoin tytölle hatun ja ihan mielellään sen sitten päähänsä laittoi. Laittoi vielä sisälläkin. Talvella ei pipon kanssa samaa ongelmaa (paitsi sisällä), kun tyttö ymmärtää että on kylmä, joten pipo pitää laittaa. Huomaa asian itsekin ulkona.

jio
[QUOTE="vieras";28479737]Ei vttu. Opettakaa lapsenne tottelemaan. Ei siinä ole mitään sen mutkikkaampaa. Jos hattu lähtee päästä, sitten mennään sisään. Kuka antaa parivuotiaan pompotella itseään??? Kesällä tuon ikäisillä todellakin kuuluu olla hattu. Muuten saa liikaa aurinkoa naamaan, tai auringonpistoksen. Vai laitatteko mielummin aurinkorasvaa naaman täyteen? Oliko ap:lla aurinkorasvat jo käytössä? Niitähän ei suositella kovin pienille.
Täynnä myrkkyjä jotka imeytyvät kehoon.

On tää palsta, kun aina löytyy näitä jotka eivät pärjää edes pienen taaperon kanssa. Mitäs sitten kun iskee uhma? Tai teini-ikä?[/QUOTE]

Öh, ap mainitsi jo aloitusviestissä, että hänen lapsensa on alle 1-vuotias, ei "parivuotias".

Ap:lle sanoisin, ettei tuossa oikeastaan auta muu kuin aika ja sun kärsivällisyytesi. Lakki vaan päähän uudestaan, uudestaan, uudestaan, uudestaan, uuudestaan jne. :D

astalea
Tostahan tulee lapselle vaan leikki, että hattua otetaan aina pois kun äiti laittaa päähän. Mä laitttaisin vaan sinnikkäästi, kun lapsi kiinnittää huomion autoon tms. Muutenkin, hattuhan on päässä ympäri vuoden, talvella talvihattu, keväällä keväthattu ja kesällä kesähattu. Kyllä se lapsi pian yhdistää, että ulkona pidetään hattua.

"histamiini"
mulle kerran avautu lapsen koulukaverin äiti että pistä nyt herranjestas hattu päähän vauvalle(oltiin varjossa 5minuuttii odottamas parkkipaikalla kun tuo äiti haki lapseni kyytiin) teki mieli sanoo sille suoraan että pistäppä itte suusi kiinni äläkä puutu muitte asioihin.

järkee saa käyttää 5min varjossa ei tee mitään kellekkään..

ja se pää haihduttaa eniten lämpöä niin eiks hattu päässä tarkoita sitä että lämpöhalvaus riski on kamala..

siis jos mennään näitte vaahtoojien mukaan näihin juttuihi.. :D

mutta ap se hattu pysyy päässä sillä tavalla että sä laitat sen lapselle tuhat kertaa..sit se pysyy

"Sinnikäs"
[QUOTE="vieras";28479737]Ei vttu. Opettakaa lapsenne tottelemaan. Ei siinä ole mitään sen mutkikkaampaa. Jos hattu lähtee päästä, sitten mennään sisään. Kuka antaa parivuotiaan pompotella itseään??? Kesällä tuon ikäisillä todellakin kuuluu olla hattu. Muuten saa liikaa aurinkoa naamaan, tai auringonpistoksen. Vai laitatteko mielummin aurinkorasvaa naaman täyteen? Oliko ap:lla aurinkorasvat jo käytössä? Niitähän ei suositella kovin pienille.
Täynnä myrkkyjä jotka imeytyvät kehoon.

On tää palsta, kun aina löytyy näitä jotka eivät pärjää edes pienen taaperon kanssa. Mitäs sitten kun iskee uhma? Tai teini-ikä?[/QUOTE]

Tällä tavoin meilläkin!

Joka kerta kun hattu revittiin päästä ja heitettiin maahan, sinnikkäästi nostin ja laitoin takaisin päähän. Jos oltiin kotikonnuilla ja hattu ei pysynyt päässä niin mentiin kotiin!

Alkoi kivasti pysymään hattu päässä ja vielä nykyäänkin koululaisena hattu halutaan päähän:)

"vieras"
Mä laitoin tänään 1v:n hatun umpisolmuun kun oli niin lyhyet nauhat etten rusettia saanut. Hyvin pysyi päässä ja vielä aukikin sain. Hatun ottaa välillä pois eteisessä jos kestää ennen kuin päästään ulos (mulla 2 lasta ja itekin täytyy pukea :)) mut ulkona pitää kyllä päässä hyvin kunhan käsissä on jotain tekemistä. Siispä ehdotan ap:lle, auttaisko jos annat lapselle jotain leluja käsiin niin ei oo kädet vapaina hattua viemässä?
Lasit meidän 1v haluaa päähänsä aina kun mennään aurinkoisella kelillä ulos, mukavampihan niillä on olla kuin ilman. Ja on ollut samanlainen jo viime vuonna ollessaan vauva (nyt 1v3kk).

Voisi olla mun näppikseltäni :D

Kuopus 1v4kk ei pitäisi minkäänlaista päähinettä. Juma että osaa kiristää kun kymmenet kerrat laitat sen hemmetin hatun, pipon, myssyn tai liinan takaisin päähän. Riisuisi myös mielellään kaikki muutkin vaatteet ulkona ja kaikkialla muuallakin. Näppärästi lähtee housut ja vaippa ainakin alta minuutin.

Rääh.

Punatukkainen mamma
Laseista: Piti itse elää 35-vuotiaaksi ennen kuin ymmärsin miksi ihmiset käyttävät aurinkolaseja! Mua ei häikäissyt koskaan ja luulin tosissani, että ihmiset pitävät arskoja ulkonäön vuoksi! Kun kävin silmien laserleikkauksessa koin ekaa kertaa häikäisyä. Nykyään arskat on ihan must! Mutta esim. haukannäön omaava isäni pitää auronkolaseja täysin turhina.

Hatuista: Tunnen ap tuskasi. Helppojen lasten vanhemmat pitävät itseään kasvstusneroina. Ja helppo sanoa, että "relatkaa" jos lapsi ei ole aurinkoherkkä. Meidän 5v neiti käräytti poskensa tänään lierillisestä hellehatusta ja SK20 voiteista huolimatta kahden tunnin ulkoilulla. Samainen lapsi repi kaiken päästään tuossa iässä. Onneksi oli pilvinen kesä. Lenkillä oli päivänvarjo, oltiin paljon varjossa ja lakissa umpisolmua (POP:in uv-lakki: aikuinen sai kynsillä solmun auki, lapsi ei).

kfkfkf
Mun esikoinen teki samaa :D kuopuksen kanssa aloin kotona jo pitämään välillä ohutta kypäräpipoa päässä niin tottui, eikä repinyt sitä enää pois. Hänellä oli niin usein korvatulehdus, ettei tosiaankaan voinut pihalle mennä ilman pipoa tai oli samantien molemmat korvat tulehtuneet

arvosteluunkyllästynyt
Itse ärähdin vastaantulijalle joka kehtasi arvostella taaperon hatuttomuutta (ja takittomuutta):D
Lapsi ehti muutamassa sekunnissa riisua t-paitasilleen ja samalla lähti aurinkolasit ja hatut veks. Olimme ylittämässä autotietä ruuhkassa ja ajattelin pukea vaatteet takaisin heti kun pääsemme turvallisimmille vesille.

Ja lapsi ei sillä reissulla riisunut suinkaan ensimmäistä kertaa, joten tuntemattomien arvostelut saivat oikeasti savut nousemaan korvista!
Toki tiedän että viileällä säällä tulee olla pienillä tarpeeksi päällä, mutta vähän maalaisjärkeä muillekin ihmisille. Minä en ole sellainen monitaituri joka osaa pukea lapsen ja samalla työntää rattaita ja varmistaa ettemme jää auton alle.

Varsinkin nuoret äidit tuntuvat olevan yleisen arvostelun kohteena.

Meillä on tehonnut jatkuva kehuminen.
Eli kun ipanalle laittaa jonkun hatun tai aurinkolasit päähän niin aloitan jumalattoman ylitse vuotavan kehumisen kuinka hieno hattu lapsella on tai kuinka komea lapsi on jne.
Ehkä se johtuu siitä että nuo on poikia mutta tuo on aina toiminut, jopa niin hyvin että nuo patsastelee sisälläkin aurinkolasit päässä ja kokeilee erilaisia hattuja. Ja odottavat siitä aina kehuja.

Toimii tuo muuten isommallekin miehelle; hyvin on puvut pysyneet päällä alku vastusteluista ja kitinöistä huolimatta.

"vieras"
Hyvähän se on huudella, jos lapsi on niin helppo tapaus, että häneen tehoaa kehuminen, se että lakin laittaa 3 kertaa päähän ja se on siinä tms. Meillä ei tyttöön tehoa edes mitkään umpisolmut lakissa, kyllähän sen silti saa revittyä roikkumaan kaulaansa tai niskaansa. Eilen kiukustui lakista niin pahasti, että sai puolen tunnin itkupotkuraivarit puistossa ja kauhoi turvahiekkaa suunsa täyteen. Ei auta vaikka pistää kädet täyteen tavaraa, kyllä neiti hoksaa heti jos päähän jotain laitetaan. Tavarat lentää ensin pois käsistä ja sitten se lakki perässä. Eilen taisteltiin siitäkin, että kengät pysyy ulkona jalassa. Olisi nekin koko ajan halunnut pois. Ja kun tosiaan on ne muutkin lapset siinä, niin ei voi yhden natiaisen oikkujen mukaan rampata sisälle ja ulos tai jättää menemättä...

"aliina"
Aika harva lapsi pitää hattua ihan iloisesti alusta asti. Se pitää vain jokaikinen kerta laittaa heti takaisin päähän kun lapsi sen pois kiskoo. Ehkä sata tai tuhat kertaa. Joku kerta lapsi sitten tajuaa, ettei jaksa ottaa pois kun se kuitenkin tulee takaisin päähän. Niinkun joku sanoi aiemmin, ei lapset tottele jos antaa periksi milloin sattuu.

.. ellei teillä ole hallussanne poppakonstia, miten sen hatun saa pysymään päässä |O :mad:
meillä tuo melkein 1v repii hatun jatkuvasti päästä, solmismisnauhat tai ei. sama juttu aurinkolasien kanssa:
ottaa ne heti pois. aivan sama onko niissä se panta pään ympäri, päästä lähtevät!
ainut keino saada ne lasit & hattu pysymään, olisi sitoa tirppanan kädet nippusiteillä ja siitä ei varmaan lastensuojelu tykkäisi :whistle: kunhan hoksaa kenkien idean, repii nekin varmasti pois...
kyllähän tämä harmittaa itsenikin, mutta minkäs teet asialle ? liimaat sen hiivatin hatun päähän? :headwall:
Joo, on se ihmeellistä kun tuikituntemattomat ihmiset tulevat avautumaan mitä ihmeellisemmistä asioista jos sulla on lapsi mukana. Tai olet raskaana. VÄlillä tuntuu, että on kylttikaulassa jossa lukee "hei kertokaa mielipiteenne minulle, kiitos!"
Paras mitä olen koskaan kuullut (tältä muistamiselta) oli kun esikoisen ollessa pieni joku täti tuli avautumaan mulle, että " noin pieni ja aurinkoisella säällä ulkona! Siis täh ? Kotonako meidän olisi pitänyt kökkiä ? Ja koko kesäkö kenties ? :O

Yhteistyössä