Te, jotka ette ole olleet pitkällä hoitovapaalla, niin kertokaa syy.

  • Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
[QUOTE="vieras";28471912]Hänhän kertoi jo, kaikilla osa-alueilla.[/QUOTE]

Hänellä on varmasti runsaasti kokemusta eri päiväkodeista. Mulla nyt ei ole kokemusta kuin kahdesta päiväkodista, mutta niiden havaintojen ja muiden vanhempien kanssa käymien keskustelujen perusteella yksikään lapsi ei ole ollut kehityksessä jäljessä päiväkodin vuoksi.
 
"vieras"
Juu ja ihan hilppasen halventavana sitä nimitystä on pidetty.
Yhtä kaikki sulla ei ole mitään kokemusta siitä asiasta millaista on olla äiti taikka kotiäiti, joten sun mielipiteesi ovat siinä suhteessa aika naurettavia. Joskus ennenkin olen täällä verrannut naista joka antaa ohjeita lastenkasvatuksessa ilman kokemusta henkilöön joka neuvoisi koirien kouluttamisessa ilman että on koskaan omistanut koiraa.

Se että olet vähän aikaa ollut päiväkodissa töissä ja opiskelet alaa ei muuta tilannetta. Oma lapsi on kokonaan eri asia kuin se että olet tietyn työvuoron ajan vastuussa jostain lapsesta.

Joten lapseton vanhapiika sä olet, ja se ei siitä mihinkään muutu.
 
"vieras"
Miettikää nyt ihan maalaisjärjellä: pienen pieni lapsi saa omassa tahdissaan tutustua sosiaaliseen elämään oman, läheisen aikuisen kanssa. Ei pakotettuna vaativiin, meluisiin tilanteisiin aina vaihtuvien aikuisten ohjauksessa.
Meillä on ollut kyllä samat hoitajat kokoajan, kun lapsi on siellä päikyssä ollut. Niin ja kyse on 28-paikkaisesta, yksityisestä päiväkodista ja kun alle 3-vuotias vie aina kaks paikkaa, niin yhteensä tuolla pyörii ehkä jotain 15 lasta, joskus jopa 20 kerrallaan. Omat leikkihuoneet pienillä ja isoilla, iso piha jossa monta eri osiota että pienet voi leikkiä omia juttuja ja isot omiaan. Niin ja lapseni meni sinne sellaisessa tilanteessa, että oli nuorin lapsi ja hänen lisäkseen oli vain toinen alle 2-vuotias siellä, joten syli löytyi aina kun tarvitsi.

Että mun maalaisjärki sanoo, että lapseni ei tuosta varhaisesta hoitoon viemisestä (1v2kk) vaurioitunut mitenkään ja itseasiassa on niin hyvä paikka että se pidettiin vaikka jäin uudestaan äippälomille. Kerran, pari viikossa esikoinen siellä käy ja viimeksi viime perjantaina sanoi, että haluaa mennä hoitoon vaikka oli kotipäivän vuoro. Ehkäpä ne leikit 2kk-ikäisen pikkusisaren kanssa on hieman tylsemmät kuin oman ikäisten :D
 
"vieras"
Hänellä on varmasti runsaasti kokemusta eri päiväkodeista. Mulla nyt ei ole kokemusta kuin kahdesta päiväkodista, mutta niiden havaintojen ja muiden vanhempien kanssa käymien keskustelujen perusteella yksikään lapsi ei ole ollut kehityksessä jäljessä päiväkodin vuoksi.
Joo, tuo lausuma olikin aika erikoinen, minuakin kiinnostaisi tietää, mitä nämä kaikki osa-alueet ovat, milloin ihmisen kaikki osa-alueet tulee luetelluiksi.
 
[QUOTE="vieras";28471888]Niin vanhapiika on naimaton ikäneito, ilmeisesti tunnistit itsesi siitä. Tosin aivan sama mulle oletko vai etkö, pointti komentissani oli se, että lapsettomat/naimattomat henkilöt eivät mielestäni ole päteviä kommentoimaan lasten hoitoon laittamista/kasvatusta/synnytystä/ym ym[/QUOTE]

Pitääkö sitten antaa potkut kaikille lapsettomille kasvatusalan ammattilaisille? :D Tällaiset kommentit kertovat paljon ihmisen kyvystä ajatella.
 
"Vieras"
Kysely teille, jotka ette kokeneet tarpeelliseksi olla hoitovapaalla lapsen kanssa 3-vuotiaaksi asti. Miksi?

Jos kyseessä on taloudelliset syyt, niin miksi talous ei kestä olla kotona paria vuotta?
Kotona oli saakutin tylsää. Palasiin töihin (lapsi tietenkin mukanani) kun mukula oli 3 viikkoa. Imetin 26 kk. Sen jälkeen lapsi viihtyi täyspäiväisesti (9 h per vrk) kotona isänsä ja kodinhoitajan hoivissa.
 
"vieras"
Pitääkö sitten antaa potkut kaikille lapsettomille kasvatusalan ammattilaisille? :D Tällaiset kommentit kertovat paljon ihmisen kyvystä ajatella.
Ethän sinä ole mikään kasvatusalan ammattilainen? Etkö sinä vasta opiskele sitä alaa?

Ja mulle on ihan yks lysti, oletko sinkku vai et, mutta muakin ärsyttää se pätemisesi sellaisissa aiheissa, joista sulla ei omakohtaista kokemusta ole. Mutta joo, maailmaan kyllä ääntä mahtuu eikä mun maailma sun pätemiseesi kaadu niin kuin näyttää joillakin kaatuvan. Ainahan ne kommentit voi hyppiä yli. :)
 
[QUOTE="vieras";28471965]Yhtä kaikki sulla ei ole mitään kokemusta siitä asiasta millaista on olla äiti taikka kotiäiti, joten sun mielipiteesi ovat siinä suhteessa aika naurettavia. Joskus ennenkin olen täällä verrannut naista joka antaa ohjeita lastenkasvatuksessa ilman kokemusta henkilöön joka neuvoisi koirien kouluttamisessa ilman että on koskaan omistanut koiraa.

Se että olet vähän aikaa ollut päiväkodissa töissä ja opiskelet alaa ei muuta tilannetta. Oma lapsi on kokonaan eri asia kuin se että olet tietyn työvuoron ajan vastuussa jostain lapsesta.

Joten lapseton vanhapiika sä olet, ja se ei siitä mihinkään muutu.[/QUOTE]

Kaikki asiat eivät vain ole sellaisia, joihin tarvittaisiin kokemusta äitiydestä. Toivottavasti et opeta lapsillesi noin kapeakatseista ajatusmaailmaa. Jos on IHMINEN ja on kokemusta ihmissuhteista, omasta lapsuudesta, on seurannut muita ihmisiä/perheitä, on lukenut kasvatuksesta/opiskellut sitä, omaa empatiakykyä, jonkinlaista älyä, logiikkaa ja mielikuvitusta, on todellakin oikeutettu kertomaan asioista mielipiteensä. Perusteluksi mihinkään lapsiin liittyvään ei riitä pelkkä äitikortti. Sinullakin on kokemusta vain ja ainoastaan niistä omista lapsistasi. Jotkin asiat perustuvat faktaan ja pätevät riippumatta siitä, kuka on kyseessä ja onko kokenut äitiyttä vai ei. Jokainen osaa harrastaa seksiä ja synnyttää lapsen ulos kehostaan. Se ei vielä tee ihmisestä edes keskinkertaista kasvattajaa. Kumpi on oikeassa, jos minä _lapseton_ ihminen sanon raskaana tupakoinnin olevan haitallista ja joku raskaana röökaava kiistää tämän? Jostain kumman syystä äitienkin mielipiteet eroavat paljonkin toisistaan.

Pitäiskö kaikille lapsettomille neuvolan tädeille, lastentarhanopettajille, opettajille, tutkijoille ja lukuisille muille antaa potkut? Miten voit opiskella koskaan mitään tai ottaa yhtään mihinkään kantaa, jos sinulla pitää olla omaa kokemusta kaikesta mahdollisesta? Minä olen ainakin LUKUISIA kertoja joutunut ottamaan kantaa asioihin, joita en ole kokenut.
 
  • Tykkää
Reactions: Dafydd
[QUOTE="vieras";28472071]Ethän sinä ole mikään kasvatusalan ammattilainen? Etkö sinä vasta opiskele sitä alaa?

Ja mulle on ihan yks lysti, oletko sinkku vai et, mutta muakin ärsyttää se pätemisesi sellaisissa aiheissa, joista sulla ei omakohtaista kokemusta ole. Mutta joo, maailmaan kyllä ääntä mahtuu eikä mun maailma sun pätemiseesi kaadu niin kuin näyttää joillakin kaatuvan. Ainahan ne kommentit voi hyppiä yli. :)[/QUOTE]

En sanonutkaan itseäni kasvatusalan ammattilaiseksi. Jotkut vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että KUKAAN lapseton ei saisi sanoa mitään kasvatukseen liittyen. Tarkastavatko nämä ihmiset aina, onko se neuvolan täti lapseton? Sinkkuus ja lapsettomuus taas eivät välttämättä liity ollenkaan yhteen.
 
"vieras"
En sanonutkaan itseäni kasvatusalan ammattilaiseksi. Jotkut vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että KUKAAN lapseton ei saisi sanoa mitään kasvatukseen liittyen. Tarkastavatko nämä ihmiset aina, onko se neuvolan täti lapseton? Sinkkuus ja lapsettomuus taas eivät välttämättä liity ollenkaan yhteen.
On siinä vähän eroa, että sanooko mitään vaan sanooko ihan loputtomiin ihan kaiken ja monta kertaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi aina äiti kotona?;28469504:
Miksi te kaikki, joilla raha ei ole the_issue tässä kotihoitoasiassa, patistatte kumminkin sen miehen töihin tienaamaan?
Monessa perheessä mieskin viettäisi varmasti mielellään aikaa lastensa kanssa kotona. Ja se rahahan ei ollut ongelma omasta mielestänne, vaan kaikki järjestyy vain valinnoilla ja suhteuttamalla menot tuloihin.
Eli nyt mammat vaan töihin tienaamaan ja antakaa sille isällekin mahdollisuus olla kotona, kun lapset ovat pieniä vain kerran :)
Mieheni on yrittäjä eikä voi jäädä töistä pois, lisäksi mun tulot ei riittäisi edes laskujen maksuun.
 
[QUOTE="vieras";28472108]On siinä vähän eroa, että sanooko mitään vaan sanooko ihan loputtomiin ihan kaiken ja monta kertaa.[/QUOTE]

Tällä palstalla on ihmisillä tapana jankuttaa ja pitäähän siinä sitten väitellä mukana. Pitäiskö olla hiljaa, jos joku kommentoi mun viestiä?
 
Saraldo
Ottamatta kantaa siihen, onko tytsi johonkin pätevä vai ei, sanon kuitenkin, että lapsettomuus ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla pätevä ja asiantunteva kasvattaja. Yksi hyvä esimerkki on Jo Frost, jolla on varsin päteviä ja toimivia keinoja lasten kasvattamiseksi. Ja osaa mielestäni ottaa myös hyvin huomioon sen, että lapset ovat kaikki erilaisia.
 
"vieras"
En sanonutkaan itseäni kasvatusalan ammattilaiseksi. Jotkut vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että KUKAAN lapseton ei saisi sanoa mitään kasvatukseen liittyen. Tarkastavatko nämä ihmiset aina, onko se neuvolan täti lapseton? Sinkkuus ja lapsettomuus taas eivät välttämättä liity ollenkaan yhteen.
Kyllä mä mieluummin kuuntelen sellaistan neuvolan tätiä jolla on sekä asiaan kuuluva koulutus ETTÄ omia lapsia. Silloin hänellä on ehkä ymmärrystä paremmin niitä tilanteita kohtaan kun kaikki ei mene ihan samalla tavalla kuin oppikirjoissa sanotaan.

Tässä ketjussa ei puhuttu raskaana olevien tupakoinnista vaan hoitovapaan käytöstä.

Mä haluaisin nähdä Tytsi miten hienosti sinä pärjäät esim. kaksivuotiaan ja kahden vauvan kanssa ihan yksin siellä kotona. Jos et tiedä mitä se arki lapsiperheessä voi pahimmillaan olla, sun kommenttisi ovat täysin arvottomia.

Minäkin tiesin toisia lapsiperheitä, mun vanhemmilla on lapsia mutta se millaista se yövalvomine on tulee realiteettina vastaan vasta sitten kun sitä on kokeillut. Siihen asti voi vain kuvitella millaista se voisi olla.

Toivon tosi paljon että oman lapsen hoitajat ovat vähän avarakatseisempia kuin Tytsi sinä vaikutat olevan. Jos pipo on noin kireällä jo tuossa vaiheessa, niin kannattaisiko alkaa käyttää nutturaa?
 
"vieras"
Tällä palstalla on ihmisillä tapana jankuttaa ja pitäähän siinä sitten väitellä mukana. Pitäiskö olla hiljaa, jos joku kommentoi mun viestiä?
Minusta sinä et kunnioita toisten ajatuksia ja kokemuksia. Lyöt sillä opiskelemallasi teorialla päähän. Puhut usein asiaa, mutta siitä puuttuu se ymmärryksen tuntu, että osaisit arvostaa toisten tietämystä ja käytännön kokemusta.
 
"vieras"
Tällä palstalla on ihmisillä tapana jankuttaa ja pitäähän siinä sitten väitellä mukana. Pitäiskö olla hiljaa, jos joku kommentoi mun viestiä?
Kuvittelet sen lisäksi ettei kukaan äiti-ihminen voi olla opiskellut kasvatustiedettä? Täällä palstalla lienee paljonkin lastenhoitajia, lastentarhanopettajia, luokanopettajia jne kasvatusalan ammattilaisia ja en tiedä että kukaan muu noin vahvasti toisi sitä omaa "osaamistaan" esille.

Pikemminkin menee yleensä niin päin että mitä pitempään ammatissa on toiminut, sitä paremmin ymmärtää erilaisuutta ja erilaisia perheitä. Alkuvaiheessa voi olla juuri noin mustavalkoinen ajattelu kuin sinulla on.
 
[QUOTE="vieras";28472136]Kyllä mä mieluummin kuuntelen sellaistan neuvolan tätiä jolla on sekä asiaan kuuluva koulutus ETTÄ omia lapsia. Silloin hänellä on ehkä ymmärrystä paremmin niitä tilanteita kohtaan kun kaikki ei mene ihan samalla tavalla kuin oppikirjoissa sanotaan.

Tässä ketjussa ei puhuttu raskaana olevien tupakoinnista vaan hoitovapaan käytöstä.

Mä haluaisin nähdä Tytsi miten hienosti sinä pärjäät esim. kaksivuotiaan ja kahden vauvan kanssa ihan yksin siellä kotona. Jos et tiedä mitä se arki lapsiperheessä voi pahimmillaan olla, sun kommenttisi ovat täysin arvottomia.

Minäkin tiesin toisia lapsiperheitä, mun vanhemmilla on lapsia mutta se millaista se yövalvomine on tulee realiteettina vastaan vasta sitten kun sitä on kokeillut. Siihen asti voi vain kuvitella millaista se voisi olla.

Toivon tosi paljon että oman lapsen hoitajat ovat vähän avarakatseisempia kuin Tytsi sinä vaikutat olevan. Jos pipo on noin kireällä jo tuossa vaiheessa, niin kannattaisiko alkaa käyttää nutturaa?[/QUOTE]

Kertoisitko yhdenkin mielipiteeni, jossa olen väittänyt jotain, mikä ei pitäisi paikkaansa tai ottanut kantaa tilanteisiin, joissa syntyy vaikka kaksoset, on koliikkivauva tms? Tässä ketjussa en juuri muuta ole sanonut kuin, että alle 1-vuotias on todella pieni päiväkotiin ja sehän on ihan fakta. Riippumatta perheen kokonaistilanteesta ja siitä, onko se joskus ainoa tai paras ratkaisu, on 9-10 kk ikäinen pieni päiväkotiin.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
En sanonutkaan itseäni kasvatusalan ammattilaiseksi. Jotkut vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että KUKAAN lapseton ei saisi sanoa mitään kasvatukseen liittyen. Tarkastavatko nämä ihmiset aina, onko se neuvolan täti lapseton? Sinkkuus ja lapsettomuus taas eivät välttämättä liity ollenkaan yhteen.
Lapseton, nuori neuvolan täti (yleensä sitä kyllä kutsutaan terveydenhoitajaksi) voi mun puolesta mitata mun vauvani, tarkistaa kehityksen ja voinnin ja tehdä arvioinnit omiin opintoihinsa ja harjoitteluihinsa perustuen. Mutta jos samainen terveydenhoitaja alkaa syytää mulle itsestäänselviä neuvoja mun oman lapsen kasvatuksesta, niin voi olla että sanoisin ystävällisesti tietäväni jo ne asiat etukäteen ja kiittäväni huolenpidosta, mutta että en kaipaa hänen neuvojaan tietyissä asioissa.

Sinunkin kommentit tuppaavat toistamaan itseään joka ketjussa, mitään uutta en ole mun palstallaoloaikana nähnyt sun kertovan vaan olet kuin kulunut vanha levy. Ehkä sitten olen ollut täällä liikaa, mene, tiedä, mutta mieluummin minä silti luen lapsen kotielämään liittyvistä jutuista kommentteja kokeneilta äideiltä.
 
"vieras"
Kaikki asiat eivät vain ole sellaisia, joihin tarvittaisiin kokemusta äitiydestä. Toivottavasti et opeta lapsillesi noin kapeakatseista ajatusmaailmaa. Jos on IHMINEN ja on kokemusta ihmissuhteista, omasta lapsuudesta, on seurannut muita ihmisiä/perheitä, on lukenut kasvatuksesta/opiskellut sitä

Pitäiskö kaikille lapsettomille neuvolan tädeille, lastentarhanopettajille, opettajille, tutkijoille ja lukuisille muille antaa potkut? Miten voit opiskella koskaan mitään tai ottaa yhtään mihinkään kantaa, jos sinulla pitää olla omaa kokemusta kaikesta mahdollisesta? Minä olen ainakin LUKUISIA kertoja joutunut ottamaan kantaa asioihin, joita en ole kokenut.
Jos ihminen on seuraillut muiden lapsia tai lukenut siitä ei anna samaa kokemusta kuin se, että on niitä omia lapsia ja on tehnyt niitä omia valintoja siitä hoitaako lapsia kotona vai viekö päiväkotiin. Siinä se sellainen vissi ero vanhapiika-lastenhoitajan ja äidin/isän vanhempien välillä mitä ei jankuttamalla miksikään muuta.
 

Yhteistyössä